Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ?مقالہ?
? #موضوع:
?بررسی و مقایسه آراء معتزله و لایب نیتس در مسأله عدل الهی ?

?چڪیده?


?نظریه عدل الهی در اسلام با فرقه کلامی معتزله شناخته می شود.این گروه به همراه فرقه کلامی امامیه به عدلیه نیز معروفند.?

⭕️مهم ترین نظریات این گروه دفاع از اراده ی آزاد در خدا و انسان،حسن و قبح ذاتی افعال،نفی شر و ظلم از ساحت الهی،نفی اراده گزافی از خداوند،وجوب نظام اصلح و موارد دیگری است که مقدمه اثبات عدل الهی قرار می گیرند.

?بر طبق نظر معتزله اعلام اینکه خدا عادل است مرادف با این است که بگوئیم او نه بد است و نه بد را انتخاب می کند تمام اعمال خدا خیر است.خدا باید بهترین حالت ممکن را برای مخلوقاتش فراهم کند.?

✍?از طرف دیگر لایب نیتس در غرب با کتاب عدل الهی(تئودیسه) به دنبال توجیه عدالت الهی است.نظریات او هم در این قسمت به معتزله بسیار نزدیک است.در مورد اراده آزاد و اختیار او مشابهت خدا و انسان نظر دارد.عقیده به حسن و قبح ذاتی افعال،نفی اراده گزافی از خدا،بهترین جهان ممکن و نظام خوش بینی از جمله نظراتی است که او در آثار خود بیان می کند.?

?در این مقاله به مقایسه این دو طرز تفکر پرداخته می شود.

#معتزله #امامیه #لایب_نیتس #عدل_الهی
?ʝOin? @Naghde_elhad ®

⇙⇙مطالعہ و دانلود در⇙⇙
در ?||ڪافــــہ مُـــــطالعہ||?
?【 @kafee_book 】☕️
🚩🚩


توجه کنید و مطالب رودرکانال یورتچی پیگیری نمائید.
از جمله مطالب علمی: منطق وفلسفه وکلام
اسم وفعل ونسخه های خطی
ومطالب طبی سنتی اسلامی رو دراین کانال همیشه پیگیرباشید .

#آشنایی_با_فلسفه_غرب
#لایب_نیتس

✅گوتفريد ويلهلم لايب نيتس، (1646- 1716 ميلادي)

🔷از ديگر فيلسوفاني كه محور انديشه خود را بر عقل قرار دادند و خواستند همه چيز را بر مبناي عقل تبيين كنند.

🔹 لايب نيتس فيلسوف و رياضي دان آلماني است.

🔘 او در ميان فلاسفه غرب از بقيه ب فلسفه و ما بعدالطبيعه سنتي مشترك ميان اسلام و مسحيت و سنت‌هاي ديگر نزديك‌تر است.

🔹او مي خواست آراء و نظريات سنتي در باب خدا و انسان و طبيعت را با انديشه‌هاي جديدي ك در حلقات علمي و فلسفي مطرح مي‌شد

🔸هم‌ساز و هماهنگ كند از نظر او وجود خداوند و علت‌هاي غايي براي توضيح نهايي هر چيزي ضروري است.

🔵برعكس نظر دكارت و اسپينوزا ك معتقد بودند بايد بيشتر ب علل فاعلي پرداخت تا علل غايي.


🔸او معتقد است جهان كلِّ هماهنگي است ك بنابر قوانين علل فاعلي در خدمت اهداف الهي است.

🔸 معتقد ب ذوات بسيطه يا جوهر فرد بود ك مثل نفس براي بدن، آن‌ها نيز ذات يا جوهر همه عالم هستند و فعاليت آن جواهرِ فرد از خودشان است و خود جوشْ و خود انگيخته هستند هر چند مخلوق خدايند.

❗️او ب آنچه در غرب ب حكمت خالده يا «جاودان خرد» مشهور است علاقه بسيار داشت.

🔹ب آن معني ك يك خرد و يا حكمت جاودان در بين همه پيامبران و حكما از اول
تا آخر بوده و هست ك در هر زماني مناسب خاص آن زمان مطرح مي‌شود.

🔸 و اين علاقه ب حكمت خالده مبتني بر توجهي بود ك او ب فلسفه هاي غير غربي از جمله انديشه‌هاي اسلامي و چيني داشت.

🔰او در پس همة اين حكمت‌هاي «سنتي- فلسفي» مجموعه‌اي از حقايق كلي و عامي را مي‌ديد ك آن‌ها را جاودان مي‌دانست .


🔹اصول كلي فلسفه او شامل اصل «هويت» و اصل «انتخاب اصلح» است،

🔸 انتخاب اصلح ب اين معني ك خداي حكيم در ميان همه صورت‌هاي ممكن، اصلح يا بهترين صورت را انتخاب مي كند و نيز اصل «علت كافي» را از ديگر اصول فلسفة او مي‌توان نام برد ك آن‌ها را در كتاب‌هاي «موناد شناس» و «اصول طبيعي و الهي» بحث نموده است.


🌀دكارت ب س جوهر «خدا» و «روح» و «ماده»، و اسپينوزا فقط ب «خدا» قائل بود

🔸ولي لايبنيتس ب جواهر متعدد قائل است در نظر دكارت امتداد، ذات ماده است.

🔹 در نظر اسپينوزا؛ امتداد و انديشه، هر دو از صفات خدايند.

لايبنيتس معتقد است ك امتداد نمي‌تواند از صفات يك جوهر باشد.

🔸دليلش اين است ك امتداد، مستلزم تكثّر است و بنابراين فقط مي‌تواند ب مجموعه‌اي از جواهر نسبت داده شود ك آن جواهر را «موناد» مي‌نامد.
🔹يعني اجزائي ك ابعاد ندارند،

🔸مثل نفس براي بدن ك در عين نداشتن بُعد، بدن را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.

🔸 و لذا مي‌گويد همه جا روح است و هريك از آن‌ها جهاني است ك هرچه را در عالم كبير هست يا بالفعل و يا بالقوه در بر دارند.

🔸🔹🔸🔹🔸