Forwarded From عکس نگار
«لیلة القدر و تفاوت آن با لیلة البراة» در نسخ خطی نجومی
مخفی نماند که حضرت رب الأرباب -جل جلاله- از شب‎ها دو شب را به جواهر شرف| و منقبت بیاراست؛ یکی شب برات و دیگری شب قدر. برات را گفت إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة و شب| قدر را گفت إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ لیکن شب برات را ظاهر ساخت و شب قدر را محجوب گردانید.| و لهذا اختلاف کرده‎اند که شب قدر در رمضان است یا در غیر رمضان. و بر تقدیری که در رمضان| باشد اختلاف کرده‎اند که در دهۀ اوّل است یا در دهۀ اوسط یا در دهۀ آخر. و بر تقدیری که در کدام دهه| باشد، اختلاف کرده‎اند که در کدام شب است. مشهور آن است که مذکور شد. و معنی قدر شرف و مرتبه باشد؛ چه| شرف این شب زیاده است از شب‎های دیگر. و بعضی گفته‎اند که قدر به معنی تقدیر است چه تعیین هر امر در آن است.| سال و تفویض آن به ملکی در این شب واقع می‎شود.
«شرح بیست باب نام در معرفت تقویم تام: ص 95»
@inojoom
www.inojoom.ir
#نسخه_خطی #شرح_بیست_باب _نام_در_معرفت_تقویم_تام #شب قدر #لیلة_القدر
Forwarded From عکس نگار
«لیلة القدر و تفاوت آن با لیلة البراة» در نسخ خطی نجومی
مخفی نماند که حضرت رب الأرباب -جل جلاله- از شب‎ها دو شب را به جواهر شرف| و منقبت بیاراست؛ یکی شب برات و دیگری شب قدر. برات را گفت إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة و شب| قدر را گفت إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ لیکن شب برات را ظاهر ساخت و شب قدر را محجوب گردانید.| و لهذا اختلاف کرده‎اند که شب قدر در رمضان است یا در غیر رمضان. و بر تقدیری که در رمضان| باشد اختلاف کرده‎اند که در دهۀ اوّل است یا در دهۀ اوسط یا در دهۀ آخر. و بر تقدیری که در کدام دهه| باشد، اختلاف کرده‎اند که در کدام شب است. مشهور آن است که مذکور شد. و معنی قدر شرف و مرتبه باشد؛ چه| شرف این شب زیاده است از شب‎های دیگر. و بعضی گفته‎اند که قدر به معنی تقدیر است چه تعیین هر امر در آن است.| سال و تفویض آن به ملکی در این شب واقع می‎شود.
«شرح بیست باب نام در معرفت تقویم تام: ص 95»
@inojoom
www.inojoom.ir
#نسخه_خطی #شرح_بیست_باب _نام_در_معرفت_تقویم_تام #شب قدر #لیلة_القدر
Forwarded From عکس نگار
«شب قدر» در آیینۀ نسخ
شب قدر| بنا بر اصح شب بیست و سیوم آن است. و معنی قدر شرف و مرتبه باشد زیرا که شرف این شب زیاده است از شب‌های دیگر. و بعضی به معنی تقدیر گفته‌اند چه| تعیین هر امری که در تمام سال واقع می‌شود و تفویض آن به ملکی همه در این شب| مقدّر گردد. و مشهور نزد عامه این است که شب قدر شب بیست و هفتم ماه رمضان است.| خواجه حمد اللّه مستوفی که از ایشان است گفته که علت تکرار لیلة القدر سه مرتبه در سورهٔ مبارکه| اعلام و ایماست بر اینکه شب قدر بیست و هفتم است. زیرا که لیلة القدر نه حرف است| و سه مرتبه مکرر شده که مجموع بیست و هفت حرف می‌شود. و حقیر مؤلف سخن او را| رد کرده است به اینکه مکرّرات چندان اعتباری ندارد و غیر مکرر سورهٔ قدر اعم از| اینکه آن را با بسمله یا بدون بسمله جمع نمایند بیست و سه حرف است بی کم و زیاد. پس بنا| بر این شب قدر همان بیست و سیوم خواهد بود. چنان که در میان امامیه مشهور است و در کتاب مفرّح القلوب -یسّرنا اللّه تعالی لاتمامه- اظهار این معنی نیز نموده‌ام. و گمان دارم| که به استنباط این نکته احدی بر حقیر سبقت نگرفته باشد. -و اللّه اعلم-
«تسویة التعلیم: ص 39، 40»
@inojoom
www.inojoom.ir

#شب_قدر #لیلة_القدر #نسخه_خطی #تسویة_التعلیم #فتحح_الله_حسینی_مرعشی
Forwarded From عکس نگار
«لیلة القدر و تفاوت آن با لیلة البراة» در نسخ خطی نجومی
مخفی نماند که حضرت رب الأرباب -جل جلاله- از شب‎ها دو شب را به جواهر شرف| و منقبت بیاراست؛ یکی شب برات و دیگری شب قدر. برات را گفت إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة و شب| قدر را گفت إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ لیکن شب برات را ظاهر ساخت و شب قدر را محجوب گردانید.| و لهذا اختلاف کرده‎اند که شب قدر در رمضان است یا در غیر رمضان. و بر تقدیری که در رمضان| باشد اختلاف کرده‎اند که در دهۀ اوّل است یا در دهۀ اوسط یا در دهۀ آخر. و بر تقدیری که در کدام دهه| باشد، اختلاف کرده‎اند که در کدام شب است. مشهور آن است که مذکور شد. و معنی قدر شرف و مرتبه باشد؛ چه| شرف این شب زیاده است از شب‎های دیگر. و بعضی گفته‎اند که قدر به معنی تقدیر است چه تعیین هر امر در آن است.| سال و تفویض آن به ملکی در این شب واقع می‎شود.
«شرح بیست باب نام در معرفت تقویم تام: ص 95»
@inojoom
www.inojoom.ir
#نسخه_خطی #شرح_بیست_باب _نام_در_معرفت_تقویم_تام #شب قدر #لیلة_القدر