به مناسبت سالگرد ارتحال امام راحل

🔵 هرجا بروم، می‌شود خانه‌ام!

دوازده برش از سیره #امام_خمینی

[https://telegram.me/sarbazhaghighat

به نقل از https://telegram.me/smjmiry
Forwarded From انجمن بین‌المللی ترنم صلح
#ویژه_اربعین

✳️ اربعین، تمرین رهایی

✳️ Arbaeen, a practice of redemption

🔹اربعین، تمرین رهایی است، رهایی از ظلم ظالمان و نجات از بی عدالتی حاکمان.

| #اسلام | #امام_حسین | #اربعین | #کربلا | #شهادت | #پیاده_روی | #گردهمایی | #تمرین_رهایی | #عدالتخواهی | #مبارزه |

♨️ انتشار ویدئوهای پویش با لوگوی سایر مراکز بلامانع است.

🎦 پویش جهانی اربعین (Arbaeen Global Campaign)
https://instagram.com/arbaeenglobalcampaign

@arbaeenglobalcampaign
Forwarded From سخنرانی‌ها
🔊 فایل صوتی

سخنرانی دکتر #محسن_رنانی

آشتی با حسین - « #حسین #قهرمان #مبارزه با #شرک »

به مناسبت محرم پیرامون حرکت امام حسین ۱۳۹۴


توضیح ایشان پیرامون این سخنرانی:
امشب شام غریبان است، از دیرباز، شیعیان به یاد غریبی بازماندگان واقعه عاشورا که چنین شبی (شامگاه عاشورا) نخستین شب از یک دوره بلند اسارت و آوارگی و غربت آنان است،‌ به عزا می‌نشسته اند. کودک که بودم، مادرم در غروب عاشورا یک سینی پر از شمع‌های روشن به دستم می‌داد و به کوچه‌ می رفتم و در تاریکی در گوشه ای می نشستم و به آواز بلند می خواندم: «ای شیعیان امشب، شام غریبان است؛ جسم حسین عریان،‌ اندر بیابان است». @sokhanranihaa یادش به خیر، عموی شهیدم را که اندکی از من بزرگتر بود و با من می آمد که هوای کودکی ام را داشته باشد؛ او نیز در زندگی غریب بود و در جنگ تحمیلی غریبانه شهید شد. و امشب به یاد غریبی حسین در میان ما شیعیان خیلی گریستم. به گمانم خورشید حسین (که سلام خدا بر او باد) غریب ترین و گمنام‌ترین ستاره‌ی شامگاه کربلاست. من هرگاه به طور جدی به زندگی او می اندیشم، از غیبت و غربت او در زندگی ما شیعیان بر خود می‌پیچم. امروز خیلی بیش از گذشته برای حسین باید گریست؛ نه فقط برای ظلم هایی که کوفیان به او و خاندان و یارانش در کربلا کردند؛ بلکه برای جفاهایی که ما شیعیان به این سرمایه نمادین کل عالم انسانی کرده‌ایم. این روزها حسین همانقدر در میان ما شیعیان جعفری غریب است که علی (که سلام خدا بر او باد) در میان شیعیان علوی سوریه، ترکیه و ایران، غریب است.

من حدود پانزده سال است که جز در مراسم ترحیم رفتگان ــ که بالاجبار باید دقایقی تحمل کرد تا آداب اجتماعی ادای احترام و تسلیت به بازماندگان متوفی را انجام داده باشیم ــ در هیچ مراسم عزاداری و روضه‌خوانی که فضای آن در سیطره مداحان بازاری، این مزون داران مدرن مناسک دینی، باشد، شرکت نکرده‌ام. در واقع از وقتی مراسم عزاداری و روضه برای سالار شهیدان،‌ از شکل سنتی آن که همراه با خطابه واعظان سنتی بود بیرون رفته و به محلی برای جولان مداحان بازاری تبدیل شده است، از شرم روی حسین، در مراسم روضه و عزای حسین هم شرکت نمی کنم. دلم نمی خواهد جایی بروم که صدای همه اشقیای روز عاشورا شنیده می شود جز پیام شخصیتی که نماد همزمان عقلانیت،‌ آزادگی و عشق است.

آه که حسین ۱۴۰۰ سال است از شر ظلم کوفیان در جوار رحمت حق آرمیده و به آرامش رسیده است اما، پس از ۱۴۰۰ سال همچنان مورد ظلم ما شیعیان قرار میگیرد؛ با نحوه عزاداری‌مان، با نحوه محبت ورزیدن‌مان،‌ با نحوه برخوردمان با حقایقی که آن بزرگ زندگی خود را بر سر نشر آنها گذاشت، با رها کردن اصول اخلاقی که آن یگانه برای تحقق آنها قیام کرد و مهم تر از همه با نحوه زندگی و عبادتمان که به هر کدام می نگریم رنگی از شرک بر آن نشسته است.

اما از همان زمان که تصمیم گرفتم دیگر در چنین مراسمی شرکت نکنم، روزهای عاشورا در خانه ماندم تا به اندیشه، تامل و مطالعه آنچه منسوب به آن «دریای تب دار» و آن «خورشید آبدار» است، بپردازم. عزاداری من، نشستن در تنهایی و تامل در زندگی و زایندگی خورشیدوش روز عاشورا است.

از حدود هفت سال پیش نیز هر عاشورا در شام غریبان به یاد غریبی حسین در میان ما شیعیان،‌ در یکی از مساجد شهرمان (رنان) روضه می خوانم. «آشتی با حسین»،‌ «راستی با حسین» و «دوستی با حسین»، نام برخی از روضه هایی بوده است که در سالهای گذشته برای اباعبدالله خوانده ام. امسال هم می خواستم روضه‌ی «مستی با حسین» را بخوانم که همزمان شد با یک سفر کوتاه مدت پژوهشی و این توفیق را نیافتم. به همین علت و برای آن که نذر امسالم را ادا کرده باشم، سخنرانی «حسین قهرمان مبارزه با شرک» را که در شامگاه عاشورای سال گذشته (۲ آبان ۱۳۹۴) در مسجد حضرت ابوالقاسم شهر رنان ایراد کرده ام، منتشر می‌کنم. باشد که دلی را بلرزاند و اگر لرزید، برای درمان درد من نیز دعا کند که چندی پیش یکی از استادان بزرگ اخلاق، نبضم را گرفت و گفت که سخت گرفتار غرورم. و می دانم که راست گفته است. و العاقبه للمتقین.


🆔 @sokhanranihaa
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
Forwarded From انجمن بین‌المللی ترنم صلح
#ویژه_اربعین
✳️ اربعین، تمرین رهایی
✳️ Arbaeen, a practice of redemption
🔹اربعین، تمرین رهایی است، رهایی از ظلم ظالمان و نجات از بی عدالتی حاکمان.
| #اسلام | #امام_حسین | #اربعین | #کربلا | #شهادت | #پیاده_روی | #گردهمایی | #تمرین_رهایی | #عدالتخواهی | #مبارزه |
💯 تولید: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillOfPeace
💠 اینستاگرام ما
https://www.instagram.com/ThrillofPeace
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا (۱۲)
#عطش


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

...عبیدالله نامه به نامه و فرستاده در پی فرستاده برای عمر بن سعد می‌فرستاد و او را برای جنگ با امام حسین علیه السلام تحریک می‌کرد؛ از جمله برای او نوشت:

❌ اما بعد، بین حسین و یارانش را از آب بازدار تا قطره‌ای آب نتوانند آشامید، همانطور که با آن مرد پاک مظلوم و وارسته، عثمان بن عفان کردند!!!!
(مقتل ابن‌ابی‌مخنف/۶۳- مقتل الحسین/مقرم۲۷۵)

چون نامه به دست عمر بن سعد رسید، به عمرو بن حجاج با همراهی ۵۰۰ سواره دستور داد تا بر کنار آب فرود آیند و بین حسین و اصحابش با آب مانع ایجاد کنند و این واقعه روز هفتم محرم بود‌.

...زمانی که وضعیت مشکل شد، امام حسین علیه السلام عمر بن قرضهء انصاری را به سوی عمر بن سعد فرستاد تا از او ملاقات بخواهد و به او بگوید که وی می‌خواهد او را در فاصلهء بین دو لشکر ملاقات کند. امام علیه‌السلام و عمر بن سعد بین دو لشکر به صحبت نشستند.
(کامل ابن اثیر۲۸۳/۳)

امام حسین علیه السلام به او فرمودند:

💠 وای بر تو ای پسر سعد، آیا تقوای خدایی را که به سوی او بازمی‌گردی ، پیشه نمی‌سازی؟ آیا با من می‌جنگی حال آنکه می‌دانی من پسر چه کسی هستم؟ این گروه را رها کن و به من ملحق شو که به خدا قسم این برای تو بهتر است.

عمر بن سعد گفت:
می‌ترسم خانه‌ام ویران شود.

امام حسین علیه السلام فرمود:
من آن را می‌سازم.

عمر بن سعد گفت:
می‌ترسم که مالم گرفته شود.

امام علیه‌السلام پاسخ داد:
بهتر از آن را، از اموال حجاز به تو می‌دهم.

عمر بن سعد گفت:
من عیال دارم و برای آنها می‌ترسم.

امام حسین علیه السلام ساکت شدند و او را جواب ندادند.
آنگاه امام از او منصرف شدند در حالیکه می‌فرمودند:

💠 ترا چه شده؟ خداوند در بستر خواب سرت را قطع کند و در رستاخیز تو را نیامرزد. امیدوارم از گندم عراق چندان نخوری.

عمر به استهزاء گفت:

اگر از گندم عراق بهره‌مند نشوم، جوهایش مرا بس است.
(تاریخ طبری۳۱۵/۴- کامل ابن‌اثیر۲۸۳/۳- مقتل الحسین/امین ۱۰۰)
___________

#نامه_ابن‌زیاد_به_عمرسعد

ابن زیاد ملعون خبیث، نامه تندی خطاب به عمر سعد نوشت و آن را به شمر لع داد تا به او برساند؛
در آن آمده بود::

❌ من تو را به سوی حسین نفرستادم تا از او دست بکشی و به او مهلت دهی‌‌...بنگر ، اگر حسین و یارانش به فرمان من درآمدند و تسلیم شدند ، آنها را دستگیر کن و به نزد من بفرست. اگر امتناع ورزیدند، به سوی آنها برو تا آنها را به قتل برسانی و سپس مُثله کنی که بدان سزاوارند! هر گاه حسین کشته شد، اسبان را بر سینه و پشتش بدوان که او تیره‌بخت، ظالم و فرومایه است.
من می‌دانم که بعد از مرگ این کارها به او ضرری نمی‌رساند، اما این قولی است که من داده‌ام که بعد از مرگش با او چنین کنم!!! اگر به فرمان ما عمل کنی، به تو پاداش شنوندهء مطیع را خواهم داد و هر گاه اطاعت نکنی، از مسئولیت لشکر کناره‌گیری کن و لشکر را به شمر بن ذی‌الجوشن بسپار که ما دستورات را به او داده‌ایم.
والسلام.

....پس از این واقعه بود که شمر ملعون، امان نامه برای فرزندان حضرت ام‌البنین سلام الله علیها آورد...
(تاریخ طبری ج۴ ص۳۱۶،۳۱۷)

در پی این واقعه و شدت کنترل بر آب ،
سپاهیان امام مانند جناب بریر با لشکر اموی سخن گفتند و آنان را نسبت به بستن آب بر پسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بیم دادند.
و پاسخی چنین دریافت کردند:

❌ ای بریر، زیاد حرف زدی، ساکت شو؛ به خدا سوگند که حسین تشنه خواهد ماند.....
(مقتل الحسین/امین۹۸)

و حتی امام علیه‌السلام ، وقتی حد عناد و اصرار بر گناه آنان را مشاهده فرمودند، به ارشاد سپاه اموی برخاستند و در حالیکه به شمشیر خود تکیه زده بودند به معرفی خود پرداختند
و انتساب خود را به رسول خدا ، زهرای اطهر ، امیرالمومنین ، خدیجه کبری ، حضرت حمزه ، حضرت جعفر طیار علیهم‌السلام و ...را یادآور شدند و ایشان نیز پاسخی جز این دریافت
ننمودند::

❌ همهء اینها را می‌دانیم ولی تو را رها نمی‌کنیم تا از تشنگی هلاک گردی!
(المجالس الفاخرة/شرف الدین۹۹ - مقتل الحسین/امین۹۹)

〰〰〰〰〰〰
پ‌.ن :

به راستی چگونه است که عده‌ای با چنین روایات و آثار موجود، حرکت و مخالفت آن حضرت را با #یزید و عدم بیعت با او را ، #انقلاب علیه دستگاه حکومت دانسته‌اند؟؟!

آن امام غریب، هرگز آغاز‌گر مبارزه و جنگ نبود و عبارت صحیح درباره #خروج آن حضرت،
#دفاع است.
نه #انقلاب و #شورش و #قیام و #جنگ و #مبارزه


✔️ادامه دارد....

@borrhan
Forwarded From اتچ بات


⁉️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از #خروج چه بود؟؟

✅ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ.

〰〰〰〰〰〰〰

✍... سیدالشهدا علیه السلام در مورد امتناع بیعت با یزید به افراد متعدد مطالبی فرموده‌اند که برخی ،
به لغزش گمان می‌کنند پس علت حرکت و خروج امام علیه‌السلام ،
#مبارزه بر علیه یزید و قصد خلع او بوده است!!

برای رفع این شبهه،
در ابتدا به مدلول برخی از کلمات حضرت سلام الله علیه ، در این مورد
توجه فرمایید:

- من در هیچ شرایطی حاضر به بیعت با یزید نیستم.

- من هیچگاه پستی و ذلت را نمی‌پذیرم.

- هنگامی که جدم بفرماید خلافت بر فرزندان ابوسفیان حرام است چگونه ممکن است من با آنها بیعت کنم؟

- ما خاندان نبوت و رسالت هستیم و یزید شخصی فاسق، شرابخوار و ...است؛ کسی مثل من با کسی مانند او بیعت نخواهد کرد.

- در پاسخ به مروان که گفت: با یزید بیعت کنید که برای دین و دنیای شما بهتر است، فرمودند:
باید با اسلام خداحافظی کرد (و فاتحه اسلام را خواند) که امت دچار فرمانروایی چون یزید شود.

- مرگ بر جوانمرد عار نیست، خواری آن است که با ذلت زندگی کنی.

==============

شاید تصور شود که در کلام سیدالشهداء سلام الله علیه به مروان ، که اسکن عربی آن پیوست شده است،
جملهء ᐸو علی الإسلامِ ....>
معنایش این است که چون کسی مانند یزید سر کار آمده و خلافت را به دست گرفته،
باید با او جنگید و مبارزه کرد.

ولی دقت در متن روایت حاکی از آن است که حضرت این کلام را در مقام بیانِ علتِ نپذیرفتن بیعت با یزید فرموده‌اند.

یعنی حضرت حاضر نیستند به هیچ وجه او را به رسمیت بشناسند. نه اینکه من می‌خواهم با او مبارزه کنم؛
زیرا::

اولا- این کلام در پاسخ مروان است که اظهار داشت مصلحت آن است که با یزید بیعت نمایید.
ثانیا- دنبالهء کلام حضرت ، بیانگر آن است که هیچ کدام از فرزندان ابوسفیان نباید خلافت را به عهده گیرند، چه
#معاویه و چه #یزید و چه فرزندان او،
پس اگر این کلام حاکی از انگیزهء حرکت،
طبق مدعای مخالفین ما باشد و دلیل #مبارزه شمرده شود، بایستی سیدالشهداء با معاویه هم مبارزه می‌نمودند و همچنین امام سجاد علیه السلام و بقیه معصومین علیهم السلام باید به همین دلیل با یزید و فرزندان یزید مبارزه می‌کردند.

و اگر این کلام حضرت نشان از مبارزه ایشان دارد؛ مدعیان آن ، به ما پاسخ دهند که چرا سیدالشهداء سلام الله علیه در ۱۰ سال حکومت معاویه ، سکوت اختیار فرمودند؟؟؟


✋ پاسخ نزد ما مشخص است ،

👈علت
#باطنی این امر آن است که امامان علیهم السلام دست به کاری نمی‌زنند مگر به دستور خدا و برنامهء دوران امامت هر یک از آن بزرگواران از جانب خدای تعالی تعیین و توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به آنان ابلاغ شده است،
و به جز حضرت مهدی موعود ارواحنافداه بقیه آن بزرگواران مأمور به #مبارزه نبوده‌اند.

👈و گذشته از آن ، علت
#ظاهری یعنی از شرایط زمان هر یک از معصومین علیهم السلام معلوم می‌شود که موقعیت مناسب برای #قیام آن بزرگواران فراهم نشده بود،
چنانچه در روایات متعدد آمده است که به درخواست مبارزه پاسخ منفی داده و یا تصریح فرموده‌اند که فعلا شرایط موجود نیست.

☑️نتیجتا آنکه ، بدون در نظر گرفتن برهانِ قاطعِ علم امام به سرانجام سفر خود به عراق برای رد مدعای مخالفین ما،
#ترک و امتناع آن حضرت از بیعت با یزید به هیچ عنوان به معنای انگیزهء خروج آن حضرت برای #تشکیل_حکومت و خلع یزید نیست.


@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#عاشورا(۲۸)

⁉️هدف سیدالشهداء سلام الله علیه از #خروج چه بود؟؟

〰〰〰〰〰〰〰

#عدم_سازش_با_ابن‌زیاد

هنگامی که پیشنهاد سازش با ابن زیاد به سیدالشهداء سلام الله علیه داده شد، حضرت جملهء معروف :

💠 هیهات من الذلة

و مانند آن را فرمودند.
این عبارت در مقام بیان #علت خروج حضرت #نیست.
ولی بعضی به لغزش آن را عامل و انگیزهء حرکت حضرت پنداشته‌اند!!

با تأمل در روایات روشن می‌شود که این جملات #فقط در مقام بیان زیر بار زور نرفتن و تسلیم نشدن در برابر فرمان ابن زیاد است نه این که عامل خروج و حرکت حضرت باشد.

⬇️ به مدلول آثاری از شیعه و سنی در این زمینه توجه فرمایید::

- ابن زیاد به شمر گفت: این نامه را به عمر بن سعد برسان، باید حسین و اصحابش تسلیم فرمان من شوند؛ هنگامی که فرمان را به عمر سعد رساند او گفت: به خدا سوگند حسین تسلیم فرمان ابن‌زیاد نخواهد شد، روح پدرش علی در کالبد اوست.
(ارشاد ۸۸/۲)

هنگامی که لشکر دشمن خواست حمله کند؛ حضرت عباس از طرف سیدالشهداء سلام الله علیه نزد آنان آمد و پرسید: چه شده، چه تصمیمی گرفته‌اید؟ گفتند: فرمان امیر این است یا تسلیم فرمان او شوید یا با شما می‌جنگیم.
(ارشاد ۹۰/۲)

- هنگامی که لشکر حر مانع بازگشت امام حسین علیه السلام شد و بر ایشان سختگیری نمود، آن حضرت در ضمن خطبه‌ای فرمودند: مگر نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل دست برنمی‌دارند؛ واقعا جای آن دارد که مومن مشتاق لقای پروردگارش باشد؛ من مرگ را جز سعادت و زندگانی[و سازش] با ستمگران را جز آزردگی و دلتنگی نمی‌بینم.
(تحف العقول ۲۴۵)

طبری نیز این خطبه را پس از نقل ملاقات حضرت با جناب حر روایت کرده است؛
(تاریخ طبری ۴۰۴/۵)
قاضی نعمان مغربی(متوفای ۳۶۳) می‌گوید: این خطبه مربوط به هنگامی است که از حضرت خواستند تسلیم فرمان ابن‌زیاد لعین شود تا او #هر_تصمیمی خواست بگیرد.
(شرح الاخبار ۱۴۹/۲)
بنا بر نقل مصادر متعدد دیگر، هنگامی که دشمن با حضرت روبرو شد، و حضرت یقین کرد که با او خواهند جنگید، خطبه گذشته را ایراد فرمودند.

- امام علیه‌السلام فرمودند:
این ناپاک فرزند ناپاک مرا بین مرگ و خواری مخیر کرده است و من هیچ‌گاه زیر بار خواری و ذلت نخواهم رفت.
خدا، پیامبر، دامن های پاکی که ما را پرورش داده و نیاکان پاک سرشت ما هرگز نمی‌پسندند که ما [زندگی با خواری و] فرمانبرداری از مردم پَست را بر مرگ با عزت ترجیح دهیم.
(احتجاج ۲۴/۲)

- #پس از #شهادت جمعی از اصحاب ، حضرت فرمودند:
به خدا سوگند به هیچ یک از خواسته‌های آنان پاسخ مثبت نخواهم داد تا آن که با خضاب خون به ملاقات خدا نائل گردم.
(لهوف ۶۱)

- دشمنان از حضرت خواستند تا تسلیم ابن زیاد شود[تا او هر تصمیمی خواست بگیرد] آنها می‌گفتند: او رفتار ناپسندی با شما نخواهد داشت!
حضرت با اشاره به اینکه به حضرت مسلم هم همین را گفتند و سپس ایشان را کشتند، فرمود: به خدا سوگند من حاضر نیستم که به اختیار خویش تسلیم شما شوم و مانند بردگان خود را در اختیارتان بگذارم.
(مناقب ۲۴۴/۳)

و بنا بر نقلی : و نه مانند بردگان پا به فرار می‌گذارم.
(تاریخ طبری ۳۲۳/۴)

- حضرت فرمودند: من شما را بین سه مطلب مخیر کردم ولی نپذیرفتید. قدرت و شوکتتان شما را به طمع انداخت که [با امتناع شما] من منقاد و #مطیع #طاغوت ملحد شما خواهم شد!
پناه بر خدا، نفوس تسلیم ناپذیر و عزت و جوانمردی، ما را از تن دادن به این پستی باز می‌دارد.....چقدر مشتاقم که به این جوانان - اشاره به اجساد عزیزان شهید - ملحق شده و به عهد خویش با پروردگارم وفا نمایم.....
(فرهنگ جامع سخنان امام حسین۵۶۰)

________________

🅾 قـــــــــــــــضاوت درباره کسانی که
این کلمات امام علیه‌السلام که در هنگامی ایراد شده است که انتخابی جز شهادت برای حضرت باقی نگذاشتند ،
را برای مقاصد دنیایی خویش
به عنوان انگیزهء #حرکت امام علیه ‌السلام بیان می‌کنند
به اهل انصاف می‌سپاریم!!


🔚 با دقت در سیر مطالبی که تقدیم بزرگواران شد،
کاملا روشن است که حضرت هرگز آغازگر مبارزه و جنگ نبوده‌اند و
تمام تلاش خویش را برای پرهیز از جنگ و دفاع و حفظ جان خود و نوامیس رسول خدا صلی الله علیه و آله به کار بردند.

لذا تعابیر #شورش ، #انقلاب ، #قیام ، #جنگ و #مبارزه و ...
درباره انگیزهء
#خروج آن حضرت منتفی است.

〰〰〰〰〰〰〰〰
@borrhan