.
@shafiei_kadkani

ــــــــــــــــ

کلاسِ درس #سه‌شنبه اول خرداد ۱۳۹۷
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی

از آقای «نوید خسروانی» برای ارسال این فایل صوتی سپاس‌گزاریم.🌱
#صوت با کیفیت خوب.
Forwarded From در انتهای نگریستن
1. محمدرضا شفیعی کدکنی
2. در کوچه باغ های نشابور

3. پیغام
خوابت آشفته مباد!
خوش ترین هذیان ها
خزه ی سبز لطیفی ست
که در برکه ی آرامش تو می روید
خوابت آشفته مباد
آن سوی پنجره ی ساکت و پرخنده ی تو
کاروان‌هایی
از خون و جنون می گذرد
کاروان‌هایی از آتش و برق و باروت.

سخن از صاعقه و دود چه زیبایی دارد
در زبانی که لب و عطر و نسیم
یا شب و سایه و خواب
می توان چاشنی زمزمه کرد؟
هر چه در جدول تن دیدی و تنهایی
همه را پر کن، تا دختر همسایه ی تو
شعرهایت را در دفتر خویش
با گل و با پر طاووس بخواباند
تا شام ابد
خواب شان خرم باد
لای لای خوشت ارزانی سالن هایی
که بهاران را نیز
از گل کاغذی آذین دارند.
#تهران
#بیست_و_پنج_مرداد_1347
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی
#برگزیده ی_مسعود_اصغرنژاد_بلوچی
@shafiei_kadkani

ـــــــــــــــــــــــ
جلسهٔ درس #سه_شنبه شانزدهم مهر‌ماه ۱۳۹۸
مبحث «عرفان خراسانی و ابن‌عربی»
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی

▪️عرفان خراسان و عرفان ابن‌عربی یا به قولی عرفانِ نظری
▪️تفاوت بنیادین عرفان خراسانی و جریان ابن‌عربی و اتباعش
▪️شمس تبریزی و عین‌القضات همدانی در حوزهٔ عرفان خراسانی‌ست. جغرافیا ملاک نیست.
▪️عمل‌گراییِ خراسانی و تئوری‌پردازیِ ابن‌عربی
▪️عارفانِ تذکرة‌الاولیاء و عرفان خراسانی
▪️«انسان» از منظر بوسعید و ابن‌عربی
▪️حضرات‌ِ خَمْس
▪️عبدالکریم جیلی تببین‌کنندهٔ عرفان و ترمینولوژی زبان ابن‌عربی
▪️اللّمعِ ابونَصر سَرّاج طوسی و رسالة‌ القشیریَهٔ امام قشیری را به عنوان زبان عرفانی خراسانی اگر ایندکس کنید...
▪️تحلیل، برمبنای واژگان کتاب هر دو نحلهٔ عرفانی
▪️تحلیل نوع عرفان و نگاه به دین از دو منظر خراسانی و جریان ابن‌عربی
▪️قلمرو دین، انتزاع و پارادایم‌های دینی
▪️جایگاه نجم‌الدین کبریِ خِیوَقی در بحث ما
▪️تهِ حرفِ حکمتِ اشراقِ سهروردی و حرفِ ابن‌سینا
▪️این طرز نگاه به مقولات را بیاموزید! می‌خواهم به شما یاد بدهم. خیلی مهم است.
▪️وحدت وجود
▪️خیام عارف نیست. تفاوت خیامیات و خیام
@shafiei_kadkani
@litera9
ـــــــــــــــــــــــ
دربارهٔ بخش‌های مختلف «تذکرة‌الاُولیاء» و گزارشی از شیوهٔ کار استاد محمدرضا شفیعی کدکنی در این کتاب
____
یادداشتی از آقای نوید خسروانی
روزنامهٔ آرمان
#تذکرة_الاولیاء
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی
@shafiei_kadkani

ـــــــــــــــــــــــ
جلسهٔ درس سه‌شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی

▪️بحث اعتقاد رودکی به اسماعیلیه
▪️شاعران معاصر و هم‌نسل رودکی
▪️بافت تاریخی حیات رودکی و جغرافیای ماورالنهر
▪️مسئله نابینا بودن رودکی و مسائل سیاسی و منازعات دربار سامانی
▪️تاریخ اجتماعی شرق ایران را هیچکس نمی‌تواند بدون مطالعه ریشه‌های دعوت اسماعیلیه بنویسد.
▪️دعات اسماعیلی در خراسان قرن ۴
▪️اعماق دعوت اسماعیلیه در کل ایران و به‌خصوص منطقه ماورألنهر
▪️نقش دولت صفوی در شکوفایی تشیع
▪️نقش سیاسی و فرهنگی دعوت اسماعیلی بی‌نهایت اهمیت دارد. مهم‌ترین عامل سیاسی، فرهنگی و نظامی در مقابل خلافت بغداد ایستادگی کرد دعوت اسماعیلی بود.
▪️ناصرخسرو و دعوت اسماعیلی
▪️المؤید فی‌الدین شیرازی و نقش او در ایدئولوژی دعوت اسماعیلی
▪️ابن هانی اندلسی و قصیدهٔ او
▪️ما بخش عظیمی از تاریخ فلسفه در ایران بعد از اسلام را باید رهین فعالیت فلسفی دعات اسماعیلیه بدانیم.
▪️میراث فلسفی الشیخ الیونانی (فلوطین)
▪️اهمیت سهم ارزشمند دعات اسماعیلی و سعی آنها برای ارتباط میان جهان اسلام و میراث فلسفی یونان که بسیار هم موفق بودند.
.
@shafiei_kadkani

ــــــــــــــــ

کلاسِ #سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی

از آقای «نوید خسروانی» برای ارسال این فایل صوتی سپاس‌گزاریم.🌱
#صوت شمارهٔ ۲.
Forwarded From وبسایت فرهنگی صدانت
☘️ ماجرای دفاع #محمدرضا_شفیعی_کدکنی از زبان فارسی در کلاس درس

🔅چند روز پیش فایل صوتی هفت دقیقه‌ایی از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر شد که دربارهٔ زبان فارسی و زبان‌های محلّی بود. این هفت دقیقه بخشی از کلاس درس ایشان در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران در تاریخ یکم خرداد ۱۳۹۷ است. (صوت کامل این جلسه) چنان‌که در فایل منتشرشده نیز شنیده می‌شود، استاد ابتدا خاطره‌ای از دوران حضورشان در آکسفورد و برخوردشان با جُنگی خطی می‌گویند که شامل اشعاری به سبک هندی از فردی انگلیسی‌زبان و عضو کمپانی هند شرقی است.

🔅سپس از اهداف انگلیسی‌ها در آموختن زبان فارسی و آشنایی با فرهنگ ایرانی سخن می‌گویند که با این کار زبان فارسی را در هند برانداختند و با رواج زبان اردو راه را برای زبان انگلیسی گشودند و اندک‌اندک آنچه خواستند، کردند. استاد در این بخش می‌گویند: «[انگلیسی‌ها] بعد از اینکه مسلّط شدند، گفتند گور بابای زبان فارسی، شما زبان فارسی براتون خوب نیست. شما بیایید اردو رو که یک زبان محلّی است، اینو بگیرید بزرگش کنید و همین کار رو کردند. می‌دونستند که زبان فارسی شاهنامه داره، مثنوی داره، سعدی داره، حافظ داره، نظامی داره؛ می‌تونه با شکسپیر کشتی بگیره. ولی زبان اردو چیزی نداره که با شکسپیر کشتی بگیره.

🔅بعد از مدتی بچّهٔ هندی میگه: گور بابای این زبان اردو. من که می‌تونم شکسپیر بخونم، چرا این شعرهای ضعیف و این ادبیات چی چی… اصلاً زبانم رو انگلیسی می‌کنم، چنانکه کردند» (از ۱:۱۳ تا ۲:۷ از فایل منتشرشده) پس از آن با اندرزی مشفقانه به ماجرای این روزهای زبان‌های محلّی اشاره‌ای کوتاه می‌کنند و به سیاست روس‌ها در آسیای میانه می‌پردازند که هر قومیّت کوچکی را پرورش می‌دهند و آنها را از زبان فارسی و فرهنگ ایرانی دور می‌کنند تا آنچه انگلیسی‌ها در هند کردند، اینها در آسیای میانه بکنند. یعنی با پرداختن به زبان‌های محلّی و از بین بردن زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در آسیای میانه، جوان قوم قزاق که زبان‌ محلّی‌‌اش آثاری مانند آنچه در زبان فارسی می‌بینیم، ندارد، می‌گوید حال که زبان ملّی من از لحاظ دارا بودن آثار ادبی چنین است من پوشیکن می‌خوانم، لرمانتف می‌خوانم و روس می‌شود.

🔅سپس برای اینکه سوءتفاهمی پیش نیاید و همه بدانند غرضی جز خیرخواهی و دوراندیشی در این سخنان نیست، می‌گویند: «ما نمی‌خوایم هیچ زبان محلّیی رو خدای‌نکرده… چون این زبان‌های محلّی پشتوانهٔ فرهنگی ما هستند. ما اگر این زبان‌های محلّی رو حفظ نکنیم، بخش اعظمی از فرهنگ مشترکمون رو عملاً نمی‌فهمیم. ولی این زبان بین‌الاقوامی که قرن‌ها و قرن‌ها و قرن‌ها همهٔ این اقوام درش مساهمه دارند. هیچ قومی بر هیچ قوم دیگری تقدم نداره در ساختن امواج این دریای بزرگ» (از ۴:۳۶ تا ۵:۱۴ از فایل منتشرشده). سپس دوباره به تشویق‌های قدرت‌های سلطه‌طلب دربارهٔ زبان‌های محلّی می‌پردازند و اندرز می‌دهند که مواظب این مسائل باشیم. پس از آن دوباره به آسیای میانه و روس شدن فرزندان و نسل‌های آیندهٔ آنها در ادامهٔ همین سیاست‌های زیرکانه و سلطه‌طلبانه که در قالب حمایت از زبان‌های محلّی و فرهنگ‌های قومی روی می‌نمایند، اشاره می‌کنند.
همین.
با وجود این، برخی که پیوسته قصدشان مکابره است، سخنان دکتر شفیعی را دیگرگون فهمیده‌اند و برداشت‌های عجیب و غریبی از آن کرده‌اند و آن سخنان را توهین به زبان‌های محلّی دانسته‌اند.

🔅برای برطرف‌شدن این سوءتفاهم، ما نظر دکتر شفیعی کدکنی را دربارهٔ زبان‌ها و فرهنگ‌های محلّی ایران و ضرورت گردآوری و تدوین اشعار و آثار هنری آنها را که برگرفته از کلاس درس ایشان در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران در تاریخ هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ است، می‌آوریم تا شبهه‌ای در این باره در ذهن مخاطبان عزیز باقی نماند.
در جلسهٔ مذکور بحث دربارهٔ ضرورت تذکره‌نویسی و گردآوری آثار ادبی مناطق مختلف ایران در دورهٔ معاصر و مولّفه‌های این تذکره‌نویسی است که از دکتر شفیعی دربارهٔ جایگاه زبان‌های محلّی می‌پرسند...

صوت تمام جلسات مذکور👇
✨ → 3danet.ir/Jud8R
🌾 @Sedanet | @majmaeparishani
Forwarded From غزل‌شعر
#قرابت

گفتا: «بگیر زلفم» گفتم: «ملامت آید»
قالَتْ: «اَلَستَ تَدْرِیْ العشق و الملامه؟»

#سنایی_غزنوی| @jaamedaraann

???
معنی مصراع دوم
گفت: آیا تو نمی‌دانی که عشق است و ملامت؟

در اقلیم روشنایی: تفسیر چند غزل از حکیم #سنایی_غزنوی | #محمدرضا_شفیعی_کدکنی، تهران، آگه، چاپ ششم، ۱۳۸۵: صفحات ۱۳۹ و ۲۶۴.

گفتم: «ملامت آید گر گِرد دوست گردم»
وَاللّٰهِ ما رَاَیْنا حُبّاً بِلا مَلامَه»

#حافظ | @jaamedaraann

???
سوگند به خدا که ما عشقی بی‌ملامت ندیدیم
واللّه! ما ندیدیم عشقی و بی‌ملامت

#حافظ_به_سعی #سایه (ابتهاج)
نشر کارنامه، چاپ چهارم، ۱۳۷۵: ۶۳۲.
ترجمه اشعار عربی به نثر و به نظم از #محمدرضا_شفیعی_کدکنی

منبع: کانال #جامه‌دران ?
@jaamedaraann
🔰 شَمسِ تبریز،
تو را عشق شِناسَد نه خِرَد

شمس الدین محمد بن على بن ملک داد (حدود ۵۸۲-۶۴۵) از مردم تبریز، شوریده‌ای از شوریدگان عالَم و از آن رِندان عالَم سوز بود که خشت زیر سَر و بر تارک نُه اختر پای دارند و در هر هزاره‌ای یا سده‌ای یکی از ایشان ممکن است در گوشه ای از گوشه های زمین ظهور کند. معمای وجود او از رهگذر توضیحات تذکره نویسان، قابل حس شدن نیست.
اما انعکاس این خورشید در آیینه شعر مولوی، آن چنان تابناک و روشن است که نیازی به افسانه ها و روایات مجعول ارباب تذکره و مریدان قصه باره و افسانه دوست ندارد.
بهترین نمایشگر واقعیت وجودی او همین غزلیات مولوی است که نام او را در تاریخ شوریده سران جهان به عنوان سرحلقه رندان روزگار ثبت کرده است و جای جای انعکاس وجودی او را در صفحات این دیوان می توانیم ببینیم.
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی

🧶 فایل ضمیمه این پست: سردیس شمس تبریزی ساخته محمد جعفر اعتمادی