⚫️ معنای مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
┈┅ ❁🌺🌿❁ ┅┈
🔻این جمله #حضرت_زینب سلام الله علیها را به کرات شنیدهایم که فرمودند:
مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
اما آیا آن مصائب سنگین که خود حضرتش به سر زنان میفرمودند:
وا محمدا، وا علیا؛ زیبا بود؟!
◾️هنگامی که #امام_سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها خودشان را به #مردم_شام معرفی کرده و قبح و زشتی فعل یزید را به مردم شام نمایان کردند، او خود را از قتل سیدالشهدا مبری دانست و #ابن_زیاد را به عنوان مقصر معرفی نمود. سپس برای ظاهر سازی از اهل بیت خواست تا هر خواستهای دارند ابراز کنند تا برآورده کند. از جمله خواستههای اهل بیت #فرصت_عزاداری بر شهدا و مصائب وارده بود.
📗 بحارالانوار، ج44، ص196
◽️اگر اهلبیت و به ویژه حضرت زینب سلام الله علیها جز زیبایی ندیده بودند، دیگر عزاداری #معنا نداشت ؟!
یا اینکه این جمله اینطور معنا شود: وقایع کربلا بسیار شیرین بود و به ما خوشگذشت!
آیا این معنا با این عزاداریها همخوانی دارد ؟!
◾️متن کامل داستان، در تبیین #مراد_کلام دخت امیرمومنان علیهالسلام مدد رسان است. هنگامی که #ابن_زیاد برای سرپوش گذاشتن بر جنایات کربلا تمام وقایع عاشورا را از سوی خدا دانست. حضرت 👈در پاسخ او👉 این جمله را فرمود که از خدا جز احسان و نیکی ندیدم. (مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا) به بیان دیگر، ✅مصائب ما از سوی شما بود نه خداوند✅
📙 مثير الأحزان، ص90
◽️ جملات و وقایع مشابه این گفتگو هم دقیقا همین #نگاه_جبری_بنیامیه و نفی جبر را از سوی اهلبیت نشان میدهد.
به عنوان مثال، وقتی که ابن زیاد از نام امام سجاد علیه السلام پرسید و از شباهت این اسم با نام #حضرت_علی_اکبر تعجب کرد، گفت:
أَ لَيْسَ قَدْ قَتَلَ اللَّهُ عَلِيَ بْنَ الْحُسَيْنِ.
(مگر خدا علی بن الحسین را نکشت ؟! )
اما امام سجاد علیه السلام در پاسخ او فرمود:
قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ.
(من برادری داشتم به نام علی که نه خدا بلکه مردم او را کشتند)
📘 الارشاد، ج2، ص116
🔺اما معنای صحیح کلام ام المصائب #رضایت بر قضا و قدر الهی و سرافرازی از این #امتحان و ابتلای الهی است، همان چیزی که صاحب #دعای_عرفه از ابتدا تا گودال قتلگاه به نمایش گذاشت. به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام در مورد سیدالشهدا علیه السلام و رابطه ایشان با سوره فجر فرمود:
فهو ذو النفس المطمئنة الراضیة المرضیة
امام حسین همان نفس مطمئن راضی و مرضی است.
📓 بحارالانوار، ج24 ص93
#حضرت_زینب
┏━━━━━━━━━━━┓
🆔 @rabeaolanam
┗━━━━━━━━━━━┛
┈┅ ❁🌺🌿❁ ┅┈
🔻این جمله #حضرت_زینب سلام الله علیها را به کرات شنیدهایم که فرمودند:
مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا
اما آیا آن مصائب سنگین که خود حضرتش به سر زنان میفرمودند:
وا محمدا، وا علیا؛ زیبا بود؟!
◾️هنگامی که #امام_سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها خودشان را به #مردم_شام معرفی کرده و قبح و زشتی فعل یزید را به مردم شام نمایان کردند، او خود را از قتل سیدالشهدا مبری دانست و #ابن_زیاد را به عنوان مقصر معرفی نمود. سپس برای ظاهر سازی از اهل بیت خواست تا هر خواستهای دارند ابراز کنند تا برآورده کند. از جمله خواستههای اهل بیت #فرصت_عزاداری بر شهدا و مصائب وارده بود.
📗 بحارالانوار، ج44، ص196
◽️اگر اهلبیت و به ویژه حضرت زینب سلام الله علیها جز زیبایی ندیده بودند، دیگر عزاداری #معنا نداشت ؟!
یا اینکه این جمله اینطور معنا شود: وقایع کربلا بسیار شیرین بود و به ما خوشگذشت!
آیا این معنا با این عزاداریها همخوانی دارد ؟!
◾️متن کامل داستان، در تبیین #مراد_کلام دخت امیرمومنان علیهالسلام مدد رسان است. هنگامی که #ابن_زیاد برای سرپوش گذاشتن بر جنایات کربلا تمام وقایع عاشورا را از سوی خدا دانست. حضرت 👈در پاسخ او👉 این جمله را فرمود که از خدا جز احسان و نیکی ندیدم. (مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا) به بیان دیگر، ✅مصائب ما از سوی شما بود نه خداوند✅
📙 مثير الأحزان، ص90
◽️ جملات و وقایع مشابه این گفتگو هم دقیقا همین #نگاه_جبری_بنیامیه و نفی جبر را از سوی اهلبیت نشان میدهد.
به عنوان مثال، وقتی که ابن زیاد از نام امام سجاد علیه السلام پرسید و از شباهت این اسم با نام #حضرت_علی_اکبر تعجب کرد، گفت:
أَ لَيْسَ قَدْ قَتَلَ اللَّهُ عَلِيَ بْنَ الْحُسَيْنِ.
(مگر خدا علی بن الحسین را نکشت ؟! )
اما امام سجاد علیه السلام در پاسخ او فرمود:
قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ.
(من برادری داشتم به نام علی که نه خدا بلکه مردم او را کشتند)
📘 الارشاد، ج2، ص116
🔺اما معنای صحیح کلام ام المصائب #رضایت بر قضا و قدر الهی و سرافرازی از این #امتحان و ابتلای الهی است، همان چیزی که صاحب #دعای_عرفه از ابتدا تا گودال قتلگاه به نمایش گذاشت. به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام در مورد سیدالشهدا علیه السلام و رابطه ایشان با سوره فجر فرمود:
فهو ذو النفس المطمئنة الراضیة المرضیة
امام حسین همان نفس مطمئن راضی و مرضی است.
📓 بحارالانوار، ج24 ص93
#حضرت_زینب
┏━━━━━━━━━━━┓
🆔 @rabeaolanam
┗━━━━━━━━━━━┛