Forwarded From مردم‌نامه
#نکته_ها
#مردم_نامه

⭐مهرهای زنان قاجار

🔺در دوره قاجار زنان در عرصه ی اجتماعی حضور بسیار کم رنگی داشتند. این شرایط برای زنان درباری به مراتب بهتر از سایر زنان جامعه بوده است. آن گونه که در تاریخ ذکر شده است زنان درباری و طبقه بالای جامعه توسط معلمان سرخانه و افراد معتمد و غالبا مسن آموزش می دیدند. این زنان سرگرمی های بیشتری در جامعه داشتند. فعال ترین بعد حضور اجتماعی زنان در دوره قاجار، شرکت در مراسم عزاداری ماه محرم، روضه خوانی و نمایش تعزیه بود. کسب اجر اخروی، نیت برای توبه از معاصی، افزودن به اطلاعات دینی، دیدن رجال سیاسی، روحانیون، مراجع بزرگ و شنیدن مواعظ آنها، در کنار محفوظ شدن از لذت در جمع، مشارکت در طبخ غذا و تناول آن، از انگیزه های کوچک و بزرگی بودند که به حضور زنان در این مراسم قوت می بخشید.
@mardomnameh
شرایط زنان طبقه متوسط و پایین جامعه متفاوت بود. نقش اصلی زن این قشر از جامعه در خانواده معنی می یافت. اشتغال زنان بر حسب مقام اجتماعی آنها و سکونتشان در شهر و روستا فرق می کرد. این زنان مسئولیت بیشتری در امور مربوط به خانواده برعهده داشتند. آنان تمامیوقت خود را برای تهیه غذا، مراقبت از فرزندان، رسیدگی به امور خانه و انجام کارهای ریز و درشت خانگی می‌گذراند. حضور زنان در دربار قاجار، از دوران فتحعلی شاه است که رنگی جدی به خود می‌گیرد به طوری که رسیدگی به اموال و دارایی پادشاه که از امور حکومتی بود در این دوره بر عهده زنان اندرونی بود و شاه به علت اعتمادی که به آنان داشت، این مسئولیت را به اندرونی محول کرده بود. نفوذ زنان درباری روی سلاطین و امرای کشور به حدی به حدی در اعمال و تصمیمات آنان موثر بود که همواره سایه آنان در پشت بسیاری از حوادث تاریخی ادوار مختلف این کشور علی الخصوص دوران قاجار قابل رویت است. از آنجایی که زنان دربار باسواد بودند و با توجه به این که در امور داخلی مملکت قدرت دخالت داشتند، بیشتر مهرهای برجای مانده از این قشر مربوط به زنان دربار است.
@mardomnameh
مهرهای زنان درباری با توجه به موقعیت و جایگاه آنها همانند مهرهای شاهان و شاهزادگان قاجاری از زیبایی خاصی برخوردارند. بنابر نوشته های بنجامین، زنان اعیان و اشراف اغلب مهر اسم خود را در حلقه هایی جواهر نشان در اتنگشت و یا به صورت مدال مرصع در گردن دارند و استفاده از مهر انگشتری در بین زنان رایج است. متن مهر که به آن سجع مهر گفته می شود بنابر عقاید دارنده مهر با یکدیگر متفاوت است. این مهرها از جنس برنج و انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مانند عقیق، یشم و زمرد است زیرا درجه سختی این آلیاژ و سنگ ها مناسب حکاکی است. قاب مهرها بیشتر از طلا و نقره ساخته می شد. مهرهای مهدعلیا و شکوه السلطنه با تزیینات بیشتر بیرونی نظیر میناکاری، فیروزه کوبی و مرصع کاری است...
برای خواندن ادامه این مطلب، به مقاله زیر مراجعه نمایید:

📝بررسی مهرهای زنان در دوره قاجار
✒اکرم محمدی زاده
📌دوماهنامه علمی تخصصی پژوهش در هنر و علوم تخصصی، سال 5، شماره 5(پیاپی 28)، شهریور 1399
@mardimnameh
Forwarded From مردم نامه
#تاریخ_اجتماعی
#نگارگری
#مردم_نامه
@mardomnameh
نگارگری ایرانی از جمله مهم ترین جلوه های فکر و فرهنگ ایرانی است. نقاشی های ظریفی با مضمون عمدتا ماورایی که در دوره های مختلف تاریخی تغییر و تحولات شکلی و محتوایی یافته اند.
حال پرسش این است که آیا می توان به نگارگری ایرانی به مثابه منبعی برای شناخت تاریخ اجتماعی ایران نگاه و از آن استفاده کرد؟

ساره ابوعلی از دانشگاه آدلاید تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد:
@mardomnameh
👇👇👇

https://youtu.be/27a9YpikFY0