🔵 حجت الاسلام والمسلمین
#رضامختاری مدیر
#موسسه_کتابشناسی_شیعه و پژوهشگر نام آشنای حوزه از جمله مولف مجموعه ۵ جلدی
#رویت_هلال در باره بروز اختلاف در
#عیدفطر دراغلب سالها، آورده است:
⬅ ️انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در یک کشور مانند ایران، خوشایند نیست وموجب تحیر مردم متدین و تضعیف فقه می شود، برای رفع اختلاف، اگر عزمی برای آن باشد، راه حل وجود دارد، ولی راه حل باید ،مطابق مبانی فقهي باشد، واحتمال مطابقت آن با واقع ونفس الامر بیش از سایر طرق وموافق نظر
مشهور فقها، ونیز قابل عمل باشد، با عنایت به این جهات می دانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه می شود دو امر است:
1. اعتبار اشتراط
#اتحاد_آفاق یا عدم اعتبار آن.
2. اعتبار رؤیت با
#چشم_مسلح وعدم آن، خوشبختانه در هر دو موضوع یک
#نظر_شاذ و نادر ونظر دیگر
مشهور بین
#فقهای_امامیه است، زیرا در مورد اول، این مساله صریحا از زمان شیخ طوسی تا کنون در فقه مطرح بوده وراجع به آن بحث شده است وتا قبل از آیةالله خوئی رحمهالله حتی 5نفر از فقها هم قائل به آن نبوده اند، وبعد از اینکه ایشان قائل به آن شد هم عده زیادی از فقها بر آن رد نوشتند که ما در کتاب رؤیت هلال این رود را آورده ایم از جمله حضرات آیات، سید عبدالله شیرازی، مقیم مشهد، علامه شعرانی، مروج جزایری صاحب شرح معروف
#کفایه، علامه تهرانی، آیة الله قديري، آیة الله سبحاني و... نیز آیة الله منتظری و آیة الله سیستانی که شاگرد خاص آیة الله خوئی است نظر ایشان را رد کرده اند و اخیرا هم ازآیة الله زاده سيستاني جناب آقا سید محمد رضا نقد مفصلی بر نظر آیةالله
#خوئی رحمه الله منتشر شده است، بنابراین نظر آیة الله خوئی جدا نادر وخلاف
مشهور است، بنابراین در این مسأله اگر به نظر
مشهور عمل شود به نظر بیش از 90درصد فقها عمل شده وازفقهای معاصر ودر قید حیات، مانندحضرات آیات آقایان سيستاني وشبیری وسبحانی ومکارم ونیز مقام معظم رهبری قائل به آنند،
🔵 واما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار
#چشم_مسلح، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم،
#میرزای_نائینی رحمه الله آن را مطرح کرده وچشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب به اتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده وآن را معتبر ندانسته اند از جمله حضرات آیات امام خمینی، خوئی، شهید سید محمد باقر
#صدر، شهید سید محمد صدر، منتظری، واز مراجع در قید حیات حضرات آیات آقایان
#سیستانی، #سبحاني، #شبیری، #مکارم، خلاصه نظر
مشهور فقها عدم اعتبار است وعده کمی از فقها آن را معتبر دانسته اند مانند حضرات آیات فاضل، مقام معظم رهبری، وهاشمی شاهرودی، بنابراین در این فرع نیز نظر
مشهور عدم اعتبار است،، اتفاقا در هر دو مساله فتوای
#امام_خمینی طبق
#مشهور است واگر در این فرع طبق نظر امام خمینی عمل شود اختلافی پیش نمی آید، واز سوی دیگر تعدادی از فقهای طراز اول در قید حیات مانند آیات #سیستانی و#شبیری قائل به آن اند و با عنایت به جواز تبعيض در تقلید، برای مقلدان مراجع بزرگواری که فتوای شان مخالف
مشهور است مشکلی پیش نمی آید، علاوه بر این جهات نظر امام خمینی ومشهور یک مؤيد هم دارد و آن اینکه هم در روایات و هم در فتوای فقها هست که روزی که شک داریم اول شوال است یا آخر ماه رمضان، وظیفه داریم روزه بگیریم واخر ماه رمضان حساب کنیم، واین فقط با عمل به نظر
مشهور سازگار است،، خلاصه اینکه در حلول ماه اگر به فتوای امام خمینی و
#مشهور_فقهای در گذشته ومعاصر عمل شود اختلاف مرتفع می شود ومطابق مبانی فقهي هم هست واحتمال مطابقت آن با واقع خیلی بیشتر از سایر انظار است واز این جهت مؤيد به حکم عقل هم هست
@ketabshenasishia