#موسوعة _الاربعين شامل مجموعه خبرها و گزارش ها و #مصاحبه ها و سخنرانی های مرتبط به #اربعین سال ۱۴۳۹ ق وهمینطور شامل اعداد و ارقام #موکب ها و #مسافران فرودگاه ها و ورودی های مرزهای #عراق میباشد. البته فعالیت های #عتبات و حوزه #نجف وموکب های فرهنگی مرتبط به اربعین نیز شامل میشود.
زبان این مجموعه #عربی است.
قرار است هر سال این دائره المعارف اربعینی منتشر شود.


____________
@drhadiansarii
Forwarded From کانال رسمی محسن کدیور
#مصاحبه
خلاصه

اصلاح دینی از منظر کدیور

کتاب اصلاح دینی: جنبشهای اصلاح دینی در کشورهای اسلامی مجموعه مصاحبه های محمد فرامرز با برخی متفکران شیعه و سنی ایران و افغانستان است. کتاب در اسفند ۱۳۹۹ در کابل منتشر شده، اما در ایران مصاحبه من به تیغ سانسور مبتلا شده است! متن کامل این مصاحبه برای نخستین بار در فضای مجازی فارسی زبان منتشر می شود.

مولفه های اصلی اصلاح دینی:
- دنبال کردن راهی برای جبران عقب ماندگی مسلمانان،
- توانمند کردن اندیشه و عمل اسلامی در دنیای متجدد،
- زدودن خرافات، رجوع به موازین کتاب و سنت به جای اسارت در بند برخی ظواهر و برداشتهای قشری،
- بها دادن بیشتر به عقلانیت و علوم بشری،
- عنایت بیشتر به موازین اخلاقی.

جنبش اصلاحی حداقل در چهار محور منشأ خدمات و برکاتی بوده است:
1. رواج تفکر انتقادی در حوزهی دین،
2. نگاه تاریخی به دین،
3. شتاب بخشیدن به روند سکولاریته،
4. مطرح کردن فهمهای گوناگون از متن واحد و قرائت پذیری دین.

جنبش اصلاح دینی حداقل در نیم قرن اخیر به دو جریان تقسیم می شود:
1. «نواندیشی دینی» (اصلاح معرفت دینی یا بهسازی)،
2. «روشنفکری دینی» (اصلاح اصل دین یا بازسازی متن دین).

من خود را متعلق به جریان نخست می دانم.

اگر رویکرد روشنفکران دینی به بلاموضوع شدن تدریجی دین، خدا، پیامبر، وحی و قرآن بیانجامد،
یعنی اگر روند تدریجی این طیف تقلیل رو به حذف دین باشد
در این صورت دیگر چه جای استفاده از پسوند «دینی» باقی میماند؟

به آینده «اصلاح معرفت دینی» یا «نواندیشی دینی» خوش بینم،
هرچند آینده مطلوبی برای رویکرد «اصلاح دین» مشهور به «روشنفکری دینی» پیش بینی نمی کنم.

جریان اخیر فعلا نوعی دئیسم (Deism) یا الهیات طبیعی است:
باور به امر متعالی و فعلا خداوند،
بدون التزام به الهیات تفسیری یا متن کتاب و سنت
یا بدون باور به شریعت و دین سازمان یافته.
بازسازی دین به نادیده گرفتن اختصاصات اسلام انجامیده است.

«نواندیشی دینی» بسیار جوان است و علیرغم سن جوان خود موفقیت و کامیابی قابل توجهی داشته است.
این جریان در میان افشار تحصیل کرده بسیار پرطرفدارتر از جریان سنتی است.

به میزان ارتقای دانش و آگاهی توده های مسلمان این رویکرد قوت بیشتری پیدا می کند.
دینداران سنتی و بنیادگرایان مسلمان در محافل آکادمیک و در میان مسلمان تحصیلکرده مطمئنا حرف آخر را نمی زنند!

نواندیشان دینی (اصلاح معرفت دینی)
ادله معتبری بر رویکرد خود دارند
و آینده جوامع مسلمان متعلق به آنهاست.

روشنفکری دینی (اصلاح اصل دین یا جریان بازسازی دین)
پلی به سوی سکولاریسم ذهنی یا فلسفی است
و دیر یا زود به همان ملحق خواهد شد.

https://kadivar.com/18639/
@Mohsen_Kadivar_Official
Forwarded From سخن تاریخ
Forwarded From دوسالانه‌ی کتاب عاشورا
#مصاحبه

برگزیده دوسالانه کتاب عاشورا عنوان کرد:
تعزیه موسیقی را از حصار تحریم مذهبی بیرون آورد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، اخیرا در اختتامیه «دوسالانه کتاب عاشورا»، یکی از تولیدات حوزه هنری همدان با عنوان «مجلس‌نامه‌ی غم؛ تاریخ تعزیه در استان همدان» عنوان اثر برگزیده را در بخش ادبیات نمایشی از آن خود کرد. این کتاب جزو آثار موجود در مجموعه دانشنامه همدان نیز هست. به بهانه این موفقیت با اسماعیل مجللی نویسنده کتاب به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

اسماعیل مجللی که در تمام مدت مصاحبه بسیار با حرارت صحبت می‌کرد و به گرمی پاسخ سوالاتم را می‌داد، در آغاز خود را اینگونه معرفی کرد: اسماعیل مجللی هستم، متولد 1358 و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات و کارشناسی ادبیات نمایشی. از 5، 6 سالگی تا الان در حوزه تعزیه‌خوانی مشغول فعالیت هستم، زیرا در خانواده‌ای به دنیا آمدم که در این عرصه فعال بودند و البته همچنان فعال هستند. در کنار فعالیت تعزیه‌خوانی به پژوهش در ادبیات هم علاقمند بودم به همین دلیل رشته تحصیلی خود را تئاتر انتخاب کردم و ادبیات نمایشی خواندم. بیش از 20 مقاله در این مورد نوشتم که در فصلنامه‌ها و نشریات معتبر کشور چاپ شدند. در کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی آموزشی هم در کشور برگزار کردم. چندین بار در استان‌های مختلف سوگواره‌های تعزیه را داوری کردم و درنهایت کتابی با عنوان «شبیه‌نامه» را چاپ کردم. «شبیه نامه» دربرگیرنده صفر تا صدِ تعزیه‌خوانی در کشور است. درواقع هر اطلاعاتی را که در زمینه هنر تعزیه داشتم، بررسی کرده بودم یا شنیده بودم، در این کتاب آوردم. در 1200 صفحه‌ی این کتاب، تعزیه‌خوانی در 31 استان را بررسی کردم در حالی‌که در برخی استان‌ها حتی یک خط نوشته هم درباره تعزیه وجود نداشت!

مجللی ادامه داد: کتاب دومم که در این جشنواره در بخش ادبیات نمایشی برگزیده شد، با حمایت حوزه هنری همدان به نحوه اجرای تعزیه در همدان می‌پردازد. تعزیه‌خوانی در همدان را از زمان قاجار که این هنر شکل گرفته بود، بررسی کردم تا زمان چاپ کتاب. با توجه به اینکه بخشی از همدان تُرک‌نشین است و برخی از شهرستان‌ها هم تُرک‌زبان و به همین زبان هم تعزیه را اجرا می‌کنند، در این کتاب تعزیه‌ی ترکی را هم بررسی و حتی شاعران این نسخه‌ها را هم شناسایی کردیم. درصورتی‌که در سطح کشور تقریبا یک دست است اما نسخه‌هایی که در همدان اجرا می‌شود، مربوط به شاعرانی است که شناسایی کردیم و در این کتاب به زندگینامه آنان پرداختیم.

نویسنده «شبیه نامه» افزود: در این کتاب به تعزیه سیار یا به قول همدانی‌ها تعزیه «گذر به گذر» هم پرداخته شده است. به‌رغم اینکه «مجلس‌نامه غم» یک کتاب بومی تلقی می‌شود؛ مواردی در آن آورده شده است که آن را به سطح ملی ارتقا می‌دهد. مثلا بخش «نقش و جایگاه زنان در قرن 19 در شکل‌گیری تعزیه» نیز در این کتاب گنجانده شده است. یا در بخش دیگری به نقش یهودیان زمان قاجار که اسلام آوردند، در هنر تعزیه پرداخته شده است. سه مجلس تعزیه (اسلام آوردن ابوذر، عزاداری موسی و تعزیه عباس هندو) از نسخه‌های قدیمی و نایاب را که مربوط به نسخه‌های تکیه دولت بودند، در این کتاب لحاظ کردیم. در کنار این سه مجلس، دو مجلس شهادت امام حسین و امام رضا را هم به زبان ترکی در کتاب گنجاندم. از همان اول که تعزیه در همدان شکل گرفته بود، تعزیه‌خوان‌هایی از همدان به تهران رفته بودند و در تکیه دولت در دربار ناصرالدین شاه، تعزیه اجرا کرده بودند که آن‌ها را نیز شناسایی کردیم و در کتاب آوردیم.

ادامه👇

https://www.ibna.ir/vdciurapvt1azy2.cbct.html
#دوسالانه_کتاب_عاشورا
@ashoorabook
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#مصاحبه

✳️
#اسلام_شناسی در محافل آکادمیک غربی

🔹حجة الاسلام سید سلمان صفوی

🔸مولوی شناس و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن

✅ عضویت در 👇👇👇

#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia