☄️دانلود کتاب "الدین وأسئله الحداثه"☄️

?کتاب “الدین وأسئله الحداثه” (دین و پرسش‌های نو) شامل مجموعه‌ى چهار گفتار با چهار اندیشمند معاصر (از جمله #مصطفی_ملکیان ) در باب نیازها و پرسش‌ها نو از دین است.
مصاحبه‌شوندگان همگی از اساتید برتر حوزه الاهیات، فلسفه و کلام اسلامى هستند که پاسخ‌های مبسوطی به پرسش‌های الرفاعى عرضه می‌کنند.
متن هریک از این مصاحبه‌ها پیش‌تر در نشریه «قضایا اسلامیه معاصر» منتشر شده بود؛ اما با وزیدن طوفان سهمگینِ اندیشه و عمل «داعش»، بارقه جمع‌آورى و انتشار این مجموعه در غالب واحد شکل گرفت.
کوشش ستودنی الرفاعی و مصاحبه شوندگان در مسیرِ زدودن زنگار از آینه تاریخ در این تمام کتاب قابل مشاهده است.

۱۷۴ صفحه | چاپ نخست ۲۰۱۵
ناشر: مرکز دراسات فلسفة الدين - بغداد

✨ →http://goo.gl/oRPsYu
Forwarded From کتاب.‌پی‌دی‌اف‌خانه‌(مذهبی)
تاریخ فلسفه ی اسلامی - ابن سینا
نویسنده: استاد مصطفی ملکیان
تعداد صفحات: ۸۰
#مصطفی_ملکیان
@literature9

«تا کودک نشوید، وارد ملکوت پدر آسمانی من نمی‌شوید..»
عیسی مسيح (ع)

ویژگی‌های پنج‌گانۀ کودکان از نگاه #روسو

روسو می‌گوید: «ببینید بچه‌ها تا به دست ما بزرگ سال‌ها ضایع نشده‌اند، چه ویژگی‌های جالبی دارند!». سپس، پنچ ویژگیِ کودکان را می‌شمارد و معتقد است: این که مسیح در سه انجیل از چهار انجیل می‌گفت «تا کودک نشوید، وارد ملکوت پدر آسمانی من نمی‌شوید» به خاطر همین پنج ویژگی است که بچه دارند. امّا این پنچ ویژی اصلاً در ما بزرک سال‌ها نیست.

1️⃣ این که بچه‌ها تا وقتی که احتیاج به چیزی نداشته باشند، سراغ‌اش نمی روند.
یعنی تا گرسنه نشوند سراغ غذا نمی‌روند. و تا احتیاج‌اش برطرف شد، از آن چیز دست می‌کشد. امّا ما بزرگ‌سال‌ها درست عکسِ این هستیم. به چیزی احتیاج پیدا نکرده، به آن اقبال می‌کنیم. بعد هم که احتیاج‌مان برآورده شد، باز دست بردار نیستیم.

2️⃣ بچه‌ها در این‌جا و اکنون زندگی کردن است.
هیچ بچه‌ای در گذشته و آینده زندگی نمی‌کند. در این‌جا و اکنون زندگی می‌کند. امّا ما بزرگ سال‌ها در اینجا و اکنون زندگی نمی‌کنیم.

3️⃣ این که بچه‌ها تظاهر ندارند.
بچه اگر الآن خشم نشان می‌دهد، واقعاً خشمگین است. امّا ما بزرگ‌سال‌ها گاهی دارد قند توی دل‌مان آب می‌شود، ولی، به تظاهر، خشم نشان می‌دهیم. این به خاطر مصلحت‌هایی است که در نظر می‌گیریم. مثلاً می‌دانیم که احتیاجاتی نسبت به طرف مقابل داریم. به خاطر همین، با این که در دل می‌خواهیم خونِ طرف را بریزیم، در ظاهر لبخند می‌زنیم و ماچ و بوسه و صبّحکم الله و.. از این بازی‌هایی که بلدیم در می‌آوریم. امّا بچّه‌ها این‌جور نیستند. بچّه‌ها اصلاً فیلم‌بازی نمی‌کنند. ما دائماً در حال فیلم‌بازی کردن هستیم. یعنی تهِ دلمان یک چیز است، امّا دستمان پی یک کار دیگر می‌رود. زبان‌مان چیزی می‌گوید، دلمان چیز دیگری. ولی بچه‌ها ظاهر و باطن همین‌اند که هستند. تا از یک دوست‌اش بدش می‌آید، می‌گوید که : «من با تو قهرم!». با خودش نمی‌گوید: «بگذار محاسبه کنم ببینم به نفع‌ام هست با او قهر کنم یا نه! اگر قهر کنم، این قهر یک تبعاتی خواهد داشت. مثلاً فردا ممکن است من از پاک‌کن بخواهم و او ندهد. یا اصلاً شاید یک روز شیرینی‌ای داشت که من خیلی دوست داشتم..». ولی وقتی هم که آمد و گفت: «من با تو آشتی‌ام!»، واقعاً دیگر کینه‌ای از طرف به دل ندارد. امّا من و شما خیلی وقت‌ها با هم قهریم، در حالی که واقعاً با هم آشتی هستیم. خیلی وقت‌ها هم با هم آشتی‌ایم، در حالی که واقعاً با هم قهریم. که این دوّمی اش بیشتر است. خب، این بازی‌ها در ما بزرگسال‌ها وجود دارد و در بچه‌ها نیست.

4️⃣ بچه‌ها فاصلۀ بین احساسات عواطف‌شان خیلی کم است.
نمی‌دانم شما هیچ‌وقت توجّه کرده‌اید که گاهی بچه هنوز اشک دارد از چشم‌هایش می‌سُرد پایین، هوز به گونه‌اش نرسیده، ازدیدنِ یک چیزِ خنده‌دار مي‌زند زیرِ خنده. امّا مثلاً ما اگر در جلسه‌ای از یک چیزی ناراحت شویم، حالا ولو این که بعد از گذشت زمانی آن ناراحتی برطرف شود و در دل شاد هم باشیم، با خودمان می‌گوییم نباید به این سرعت شادی‌مان را بروز دهیم. باید چند ساعتی بگذاریم بگذرد، بعد. می‌ترسیم بگویند: «این چه حالی است که این آقا دارد؟ الآن غمگین بود، حالا می‌خندد..!». پس سعی می‌کنیم آهسته‌آهسته از شادی به غم، و از غم به شادی، تغییر چهره دهیم. چون برایمان مهّم است که دیگران دربارۀ ما چه نظری داشته باشند. امّا بچه‌ها این‌جور نیستند.

5️⃣بچه‌ها خیلی گریه می‌کنند.

ما بزرگ‌سال‌ها گریه کردن را زشت تلقّی می‌کنیم. نمی‌دانیم که چقدر، از لحاظ روانی، گریه کردن برایمان سلامت می‌آورد.
حالا اگر ازهمۀ حرف‌هایی که ممکن است راجع به این ویژگی‌ها گفته شود بگذریم، بالاخره ژان ژاک روسو می‌گفت: شما بزرگ‌سال‌ها کدام‌تان این‌جوری هستید؟ هیچ کدام‌مان نیستیم. بعد می‌گفت: چرا تا وقتی بچه بودید این‌گونه بودید، نازنین بودید، و حالا که بزرگ شده اید این‌گونه نیستید؟
اوّل تو چنان بُدی که کس چون تو نبود
و آخر تو چنان شدی که کس چون تو مباد..!

گزیده‌ای از «مبانی معرفت‌شناسی و روش‌شناسی علوم‌انسانی»
#مصطفی_ملکیان
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
عدالت و انصاف و تصمیم گیری عقلانی

نویسنده: جان رالز

مترجم: مصطفی ملکیان

تعداد صفحات: ۱۴

#مصطفی_ملکیان
#جان_رالز
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From سرای کتاب
تاریخ فلسفه ی اسلامی - ابن سینا

نویسنده: استاد مصطفی ملکیان

تعداد صفحات: ۸۰

#مصطفی_ملکیان
👇👇👇👇👇
@sarayeketab
Forwarded From سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
?سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری مجله بخارا برگزار می‌کند:

?شب هادی خانیکی/ مسافر گفت و گو

?سه شنبه14 اسفندماه ساعت 17

?تالار قلم، مرکز همایش های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران

#حافظه_ملی
#سازمان_اسناد_و_کتابخانه_ملی
#شب_بخارا
#اشرف_بروجردی
#مصطفی_ملکیان
#سید_محمد_بهشتی_شیرازی
#مصطفی_معین
#احسان_شریعتی
#محمد_جواد_غلامرضا_کاشی
#محمد_مهدی_فرقانی
#احمد_مسجدجامعی
#سید_حسین_سراج_زاده
#مقصود_فراستخواه

@inmmedia
Forwarded From وبسایت فرهنگی صدانت
فایل pdf مصاحبه زنانه نگری و فلسفه های زنانه نگر
#مصطفی_ملکیان | مجله زنان | شماره ۱۲ | آبان ۹۴
http://goo.gl/wNEjGk
Forwarded From سخنرانی‌ها
🔊فایل صوتی

سخنرانی #مصطفی_ملکیان

نظام اندیشگی خیام نیشابوری

1 خرداد 93

.
🆔 @sokhanranihaa
🆑کانال سخنرانی ها
🌹
✅ فایل صوتی «سه فعالیت اصلی ما آدمیان»
#مصطفی_ملکیان
@mostafamalekian