⭕️⭕️
#عصمت پیامبرواستغفارازگناه
در آیه 19سوره محمد، 55 سوره غافر "استغفر لذنبک"ودرآیه2سوره فتح"لیغفرلک الله ماتقدم من ذنبک وماتاخر" آمده است که با توجّه به عصمت انبیاء، این استغفار،وجوهی دارد:
الف) استغفار یک عبادت است، گرچه گناهی در کار نباشد.
ب) استغفار از ترک اولی، یعنی کارهایی که گناه نبوده، ولی بهتر بود که شخصی همچون پیامبر انجام نمیداد.
ج) برای آنکه استغفار از گناه، برای مردم یک سنّت و روش شود.
د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر میشود.
ه) مراد، استغفار برای گناهانی است که مردم نسبت به پیامبر مرتکب شدهاند.
و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلکه گاهی از قصور است بنده وقتی عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را میبیند، استغفار و طلب بخشش میکند.(48)
🔵بعضی از مفسّران گفته اند که ذَنب همیشه به معنای عصیان و گناه نیست، بلکه به معنای ذَنَب فعل و تبعات افعال و رفتار نیز میباشد. بنا بر این معنا، ذنبِ پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوی خداوند است که رسیدن بدی و شر از جانب مخالفان است، مانند هتک حرمت، قتل و آزار و اذیّت هرچه دعوت الهی سنگینتر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشکلتر خواهد بود و استغفار بیشتری را میطلبد و استغفار از آن به این معنا است که از خدای متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ کند.(49)
🔵در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسی و ابراهیمعلیهم السلام نیز استغفار نقل شده است
استغفار بزرگان برای عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم برای پدر و مادر و مؤمنان(50) و حتّی عمویش(51) و استغفار حضرت یعقوب برای فرزندانش،(52) استغفار حضرت موسی برای برادرش(53) و استغفار فرشتگان برای مردم(54) و در این آیه استغفار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله برای مؤمنان و مؤمنات که این خود نوعی شفاعت است
🔹پاورقی
48) ر.ک:مجمع البیان، تفسیرکبیر،المیزان
49) ر.ک:تفسیر فرقان
50) ابراهیم، 41.
51) شعراء، 86.
52) یوسف، 98.
53) اعراف، 151.
54) شوری، 5 و غافر، 7
#معرفی_ایه_های_قرآنی
@yortchi_bosjin_pdf
#عصمت پیامبرواستغفارازگناه
در آیه 19سوره محمد، 55 سوره غافر "استغفر لذنبک"ودرآیه2سوره فتح"لیغفرلک الله ماتقدم من ذنبک وماتاخر" آمده است که با توجّه به عصمت انبیاء، این استغفار،وجوهی دارد:
الف) استغفار یک عبادت است، گرچه گناهی در کار نباشد.
ب) استغفار از ترک اولی، یعنی کارهایی که گناه نبوده، ولی بهتر بود که شخصی همچون پیامبر انجام نمیداد.
ج) برای آنکه استغفار از گناه، برای مردم یک سنّت و روش شود.
د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر میشود.
ه) مراد، استغفار برای گناهانی است که مردم نسبت به پیامبر مرتکب شدهاند.
و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلکه گاهی از قصور است بنده وقتی عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را میبیند، استغفار و طلب بخشش میکند.(48)
🔵بعضی از مفسّران گفته اند که ذَنب همیشه به معنای عصیان و گناه نیست، بلکه به معنای ذَنَب فعل و تبعات افعال و رفتار نیز میباشد. بنا بر این معنا، ذنبِ پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوی خداوند است که رسیدن بدی و شر از جانب مخالفان است، مانند هتک حرمت، قتل و آزار و اذیّت هرچه دعوت الهی سنگینتر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشکلتر خواهد بود و استغفار بیشتری را میطلبد و استغفار از آن به این معنا است که از خدای متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ کند.(49)
🔵در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسی و ابراهیمعلیهم السلام نیز استغفار نقل شده است
استغفار بزرگان برای عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم برای پدر و مادر و مؤمنان(50) و حتّی عمویش(51) و استغفار حضرت یعقوب برای فرزندانش،(52) استغفار حضرت موسی برای برادرش(53) و استغفار فرشتگان برای مردم(54) و در این آیه استغفار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله برای مؤمنان و مؤمنات که این خود نوعی شفاعت است
🔹پاورقی
48) ر.ک:مجمع البیان، تفسیرکبیر،المیزان
49) ر.ک:تفسیر فرقان
50) ابراهیم، 41.
51) شعراء، 86.
52) یوسف، 98.
53) اعراف، 151.
54) شوری، 5 و غافر، 7
#معرفی_ایه_های_قرآنی
@yortchi_bosjin_pdf