Forwarded From خشت و خيال
‏⁧ #مسجد_مدرسه_آقابزرگ ⁩ قطعا آخرین قطره حقیقی ⁧ #معماری ⁩ کامل ایرانی است
@kheshtbekhesht
Forwarded From
≡ فراخوان مقاله اولین کنگره بین المللی معماری، هنر و تحقیقات شهری ایرانی-اسلامی ≡
■ مهلت: 15 دی 1396 ■

≡ محور های کنگره
■ هنر، ارزش های دینی، هویت ملی و نقش آن در معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی
■ جایگاه هنر در معماری و شهرسازی
■ ارتباط مذهب، اسلام و فلسفه اسلامی با هنر ایرانی-اسلامی
■ هنر اسلامی و منظر شهری
■ معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی
■ توسعه پایدار و شهر اسلامی
■ نگرش به شهرسازی عصر امروز از دیدگاه آسیب شناسانه
■ مسکن ایرانی - اسلامی
■ امنیت در معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی
■ زیبا شناسی در معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی
■ بافت ها و آثار تاریخی
■ سایر موضوعات مرتبط با هنر، معماری و تحقیقات شهری ایرانی-اسلامی

≡ اطلاعات بیشتر:
https://www.festivart.ir/?p=10191
≡ خبرهای مشابه: #پژوهش_هنر #شهرسازی #غیر_رایگان #فراخوان #مطالعات_تطبیقی_و_تحلیلی_هنر #معماری #مقاله
≡ این خبر را برای دوستانتان ارسال کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

≡ کانال های مرجع هنر و معماری:
■ فراخوان:
■ t.me/joinchat/AAAAADueUHdp-UheBmV7qw
■ کتابخانه تخصصی هنر:
■ t.me/joinchat/AAAAADu2gW_UWgLp_FrIXg

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
■ @FARAKHAN | FESTIVART.IR
Forwarded From دكتر هادى انصارى
مسجد #جامع مکی #زاهدان یکی از بزرگترین مساجد #جهان اسلام و مشهورترین مسجد #اهل سنت ایران در شهر زاهدان مرکز #سیستان و بلوچستان است...

این مسجد در سال ۱۳۵۳ خورشیدی توسط " ملا عبدالعزیز ملازاده " وبا پشتيبانى دولت #سعودى وقت از نظر مالى با زیربنای ۶۰۰ مترمربع با نوع #معماری ایرانی، اسلامی و عثمانی در سه طبقه ساخته شد که بعد از توسعه فضا و گسترش آن مساحت مسجد به ۳۲۰۰۰ مترمربع رسید....

بنای اولیه دارای دو مناره به ارتفاع ۳۷ بود ولی هم اکنون این مسجد عظیم و باشکوه دارای ۵۳ گنبد و ۴ مناره به طول ۹۵ متر میباشد و ارتفاع گنبد خارجی آن به ۴۶ متر می رسد ....

نمای بیرونی مسجد یادآور مسجد " #سلطان _احمد ترکیه " و درون آن یادآور " #مسجدالنبی‌ " می باشد و معماری آن کاری از هنرمندان چیره‌دست ایرانی‌ست ....



_____
@drhadiansari
#پاورپوینت "قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای مادر شاه"
علیرضا نیکنام، داوود احمدی راد
💯 31 اسلاید #معماری
Forwarded From رقمستان اهل هنر
📚 #کتاب_هفته
▪️هنر اسلامی
▪️تاریخ هنر اسلامی
▪️اثر: کریستین پرایس
▪️ترجمه: مسعود رجب نیا
▪️بنگاه ترجمه و نشر کتاب
▪️چاپ اول
▪️تهران: ۱۳۵۶
▪️۲۱۶ صفحه
▪️از مجموعه #کتاب_های_هنر_اسلامی
#تاریخ_هنر_اسلامی
#هنر_اسلامی
#معماری
#معماری_اسلامی
#معماری_ایرانی_اسلامی
#سفالگری
#سفالگری_اسلامی
#سفالگری_ایرانی_اسلامی
#فلزکاری
#فلزکاری_اسلامی
#فلزکاری_ایرانی_اسلامی
#شیشه_گری
#شیشه_گری_اسلامی
#شیشه_گری_ایرانی_اسلامی
#دست_بافته_ها
#دست_بافته_های_اسلامی
#دست_بافته_های_ایرانی_اسلامی
#نگارگری
#نگارگری_اسلامی
#نگارگری_ایرانی_اسلامی
#نگارگری_مکاتب_ایرانی
#نگارگری_مکاتب_ایرانی_اسلامی
#نگارگران_اسلامی
#نگارگران_ایرانی_اسلامی
#نگاره_های_اسلامی
#نگاره_های_ایرانی
#نگاره_های_ایرانی_اسلامی
#مکاتب_نگارگری_اسلامی
#مکاتب_نگارگری_ایرانی_اسلامی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_های_خطی_اسلامی
#کتاب_آرایی
#کتاب_آرایی_ایرانی
#کتاب_آرایی_اسلامی
#کتاب_آرایی_ایرانی_اسلامی
#کریستین_پرایس
#مسعود_رجب_نیا
@Digitalestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From مهدی قربانی
✅ کتاب «یک‌صد خطّاط استانبول»، پنجاه و هفتمین کتاب از مجموعۀ کتاب‌های صدگانه‌های استانبول است که توسّط شهرداری استانبول دربارۀ انواع گوناگون هنرها و جاذبه‌های شهر استانبول –به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام- در سال 2012 م. به چاپ رسیده‌ است. نویسندۀ کتاب، آقای دکتر #سلیمان_برک -که خود از خوشنویسان و پژوهشگران معاصر ترکیه است- کوشیده تا در مجموعه‌ای محدود، یک صد تن از خطّاطان استانبول را معرّفی نماید و در این کار بسیار موفّق بوده است. هر خوشنویس با شرح کوتاهی از حیات و یک یا چند اثر مشهورش به مخاطبان شناسانده می‌شود.

با توجّه به کمبود منابع معتبر فارسی در خصوص هنر خوشنویسی عثمانی و ترکیه، این کتاب به عنوان نخستین کتاب تخصصی در حوزۀ خوشنویسی تُرکی و عثمانی، توسط ثریا منیری و مهدی قربانی از ترکی به فارسی برگردانده و با نام «#خوشنویسان_استانبول» توسط انتشارات پیکره در اردیبهشت ۱۳۹۶ منتشر شده است.

شاید پیش از این نیز در بعضی منابع فارسی، از خطّاطان بزرگ تُرک و به خصوص استادان متقدّم همچون #شیخ_حمدالله، #حافظ_عثمان، #احمد_قره‌حصاری، #مصطفی_راقم و دیگران، نام برده شده باشد؛ امّا این نخستین بار است که اطّلاعات جامعی دربارۀ یکصد هنرمند خوشنویس تُرک –که نام بسیاری از آنان برای اهل فن در ایران نیز ناشناس است- در مجموعه‌ای یکپارچه به مخاطبان ارائه می‌شود. تردیدی نیست که خوشنویسان تُرک، سهم بزرگی در رشد و گسترش هنر خوشنویسی در جهان اسلام داشته‌اند و همین امر، اهمّیت شناخت و بررسی شیوه‌ها و آثار آنان را روشن می‏‌کند.

از آن‌جا که بررسی هنر تُرکان مستلزم آشنایی با تاریخ عثمانی است، بسیاری از اصطلاحات دیوانی و تاریخی و اماکن و اعلام در پاورقی‌‏ها توضیح داده شده است. همچنین در مواردی که انتقادهایی روشن بر مطالب کتاب وارد بوده، پس از ترجمۀ عین متن برای حفظ امانت، توضیح یا تصحیح لازم در پاورقی داده شده است.

#خوشنویسان_استانبول، کتابی است در نهایت اختصار که مخاطب را با چشم‏‌اندازی وسیع و گسترده از خوشنویسی عثمانی آشنا می‏‌سازد. هر خوشنویس با شرح کوتاهی از تولد، زادگاه، استادان، شاگردان، مشاغل و فعالیت‏ها و آثار برجای مانده، به خواننده شناسانده می‌شود و ارائۀ تصاویر برگزیده‏‌ای از آثار هنرمندان نیز به اعتبار و جذابیت این اثر می‏‌افزاید. معرفی خوشنویسان به ترتیب زمانی تنظیم شده و از #علی_بن_یحیی_صوفی و #شیخ_حمدالله آماسی در سدۀ نهم هجری آغاز می‏‌شود و با #علی_آلپ‌ارسلان پایان می‌‏یابد.

این اثر منبع ارزشمندی است برای خوشنویسان و البته پژوهشگرانی که سرگرم مطالعۀ داد و ستدهای هنری میان خوشنویسان ایرانی و عثمانی‌‏اند؛ به خصوص برای علاقمندان به #معماری و #کتیبه‏‌_نگاری، چراکه تأکید مؤلف بیش از نسخه‌‏های خطّی و مرقّعات، بر کتیبه‌‏های برجای مانده است.

مهم‌ترین منبع این اثر پژوهشی، کتاب #تحفۀ_خطاطین اثر #مستقیم‌زاده است. #مستقیم‌زاده_سلیمان_سعدالدین_افندی در استانبول به دنیا آمد. نخست فراگیری دانش را از پدرش آغاز کرد و بعدها از مهم‌ترین دانشمندان زمانش، علوم گوناگون را آموخت. ثلث و نسخ را از #ایری‌کاپی‌لی_محمد_راسم، نستعلیق را از فندق‌زاده ابراهیم، #کاتب‌زاده_محمد_رفیع و #دده‌زاده_سیدمحمد_افندی آموخت.

مستقیم‌زاده شخصی بسیار تلاش‌گر بود و بیش از یکصد و پنجاه اثر از وی یافت شده است. بسیاری از این آثار شامل شرح حال و بیوگرافی است. یکی از مهم‌ترین آثارش نیز #تحفۀ_خطاطین است. در این اثر با احتساب ۳۷۵ تن خطّاطِ نستعلیق، در مجموع، بیوگرافی ۲۰۷۹ تن از خطّاطان جای گرفته است. این شرح حال‌‏ها بر اساس حروف الفبا تنظیم شده و حاوی اطّلاعات مربوط به محلّ تولّد، محلّ زندگی و مرگ، و محلّ یافتن آثار خطّاطان است.

پس از انقلاب حرف در 1928م. که منجر به تغییر حروف الفبا در جمهوری ترکیه گردید، آخرین کتابی که به [تُرکی] عثمانی در مطبعۀ دولت به چاپ رسید، کتاب مشهور #مستقیم‌زاده به نام «تحفۀ خطّاطین» است.

کتاب «#خوشنویسان_استانبول» در قطع وزیری و در ۳۶۶ صفحه در قالبی نفیس به چاپ رسیده است. علاقمندان برای تهیۀ کتاب می‌توانند با شمارۀ 09192977734 تماس حاصل فرمایند.

@MehdiQorbani
کتاب تعامل تکنولوژی و معماری

#معماری
ارسالی اقای کوهستانی
کتاب ساختمان ها چگونه عمل میکنند؟

#معماری
ارسالی اقای کوهستانی
رابطه #دین و #دولت در دوره #ساسانی براساس
سازه‌های #معماری #مذهبی

دکتر یعقوب #محمدیفر
#کتاب
#معماری مدرنیته
#بابک احمدی

@litera9