#نکته_های_ناب
#نقد_وهابیت
#مقاله_علمی
🔷🔶 #شناخت_تعصبات_مذهبی_ابن_کثیر_دمشقی_در_کتابش_البدایة_و_النهایة
(قسمت اول)
👈🏼👈🏼مقالهای زیبا وخواندی باعنوان: #ابن_کثیر_دمشقی_و_تعصب_مذهبی_در_کتاب_البدایة_و_النهایة، بهقلمِ: مصطفی معلمی، در مجله تاریخ اسلام۱۳۸۶ شماره۳۱ چاپ شده، که در اینجا عیناً درج میشود..
🍃بسیاری از علما و محققان، در گذشته و حال تلاش کردهاند تا ابوالفدا اسماعیل بنعمربن کثیر دمشقی را مورخی راستگو و عاری از تعصب معرفی کنند، اما محتوای کتاب البدایة والنهایة نشان دهنده تعصب شدید مذهبی اوست که وی را به سوی کتمان و تحریف حقایق و نیز دوری از ادب نویسندگی و اخلاق اسلامی و حتی تناقض گویی سوق داده است. احتمال آن میرود پیروی او از ابن تیمیه و علاقه زاید الوصف به اندیشههایش موجب شد تا چون ابن تیمیه در مخالفت با تشیع به ویژه امامیه منصفانه برخورد نکند و راه تحکم و استبداد رأی را در آثار خویش بپیماید. وحدت امت اسلامی در برابر چنین تندرویها بسیار آسیبپذیر بوده و هست، از این رو شناخت قضاوتهای غیر منصفانه تاریخی میتواند به پرهیز از موارد مشابه در آینده کمک کند.
✅ مقدمه
ابوالفدا اسماعیلبن کثیر دمشقی (774 ق) در مَجْدَل از نواحی شهر بُصْری به سال (701ق) زاده شد. پدرش خطیب مجدل بود. پس از مرگ پدر به دمشق آمد و در آن جا نزد کسانی چون شیخ برهان الدین فزاری (729ق) و ابن شحنه (730ق) شاگردی کرد[1].
او در حدیث، تفسیر و تاریخ صاحب نظر شد و در این علوم آثاری از خود بر جای نهاد. وی معاصر و نیز شاگرد کسانی چون شمس الدین ذهبی (748ق)، ابوالحجاج یوسف مزّی (742ق)، شیخ تقی الدین ابن تیمیّه (728ق) و علم الدین برزالی (739ق) بوده است[2].
🍃علما و محققان گذشته و معاصر اهلسنت درباره ابن کثیر دیدگاههای مثبتی دارند، از جمله:
شمس الدین ذهبی در وصف شاگردش ابن کثیر آورده است: «او امام، فقیه، مفتی و محدّثی برجسته و دارای فضایل است»[3].
ابن حبیب حلبی (779ق) درباره او گفته است: «امامٌ ذوی التسبیح والتهلیل وزَعیمُ أربابِ التأویل... وانتهتْ إلیه رئاسة العلم فی التاریخ والحدیث والتفسیر»[4].
🍃محققان معاصر نیز که درباره ابنکثیر و آثار او به ویژه البدایة و النهایة تحقیق کردهاند، وی را ستودهاند. آزاد اندیشی، صراحت لهجه، پرهیز از تعصب و نیز دقت نظر از جمله ویژگیهایی است که آنان درباره او ابراز داشتهاند. مسعودالرحمان خان ندوی، از محققان معاصر هند، در رساله دکتری خویش با عنوان «دراسة لأبن کثیر کمؤرَّخ فی ضَوء کتابه البدایة والنهایة»، درباره ابن کثیر مینویسد:
وقد اتصف ابن کثیر بتحری الصدق والتزم التثُّبت من الحقیقة وأجْتَنَبَ التحُیُّز والمیل مع الهوی[5].
🍃و همچنین درباره تاریخ ابن کثیر نوشته است:
وکانَ ابنُ کثیر فی تاریخه قویَّ الملاحظة، دَقیقَ الرَبطِ بَیْنَ أجْزاء الحوادثِ ولو تباعد ایامها، فلم یترک شاردة ولاواردة إلّا أحْصاها[6].
🍃مصطفی عبدالواحد نیز درباره ابن کثیر نوشته است:
فَقَدْ کان ابنُ کثیر کَأستاذه ابن تیمیة یَنْفُرُ من الخرافاتِ ویمیل الی الرجوع الی السنة ویعتمد علی التحقیق والتدقیق[7].
🍃احمد شرباصی درباره البدایة والنهایة مینویسد:
وهذا الکتاب مرجع جلیل لکل باحث فی تاریخ العرب والمسلمین وقد استفاد منه الکثیرون قدیماً وحدیثاً[8].
ادامه دارد....... ⤵️⤵️⤵️⤵️⤵️
🔆 کانال #حیدریمحیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110
#نقد_وهابیت
#مقاله_علمی
🔷🔶 #شناخت_تعصبات_مذهبی_ابن_کثیر_دمشقی_در_کتابش_البدایة_و_النهایة
(قسمت اول)
👈🏼👈🏼مقالهای زیبا وخواندی باعنوان: #ابن_کثیر_دمشقی_و_تعصب_مذهبی_در_کتاب_البدایة_و_النهایة، بهقلمِ: مصطفی معلمی، در مجله تاریخ اسلام۱۳۸۶ شماره۳۱ چاپ شده، که در اینجا عیناً درج میشود..
🍃بسیاری از علما و محققان، در گذشته و حال تلاش کردهاند تا ابوالفدا اسماعیل بنعمربن کثیر دمشقی را مورخی راستگو و عاری از تعصب معرفی کنند، اما محتوای کتاب البدایة والنهایة نشان دهنده تعصب شدید مذهبی اوست که وی را به سوی کتمان و تحریف حقایق و نیز دوری از ادب نویسندگی و اخلاق اسلامی و حتی تناقض گویی سوق داده است. احتمال آن میرود پیروی او از ابن تیمیه و علاقه زاید الوصف به اندیشههایش موجب شد تا چون ابن تیمیه در مخالفت با تشیع به ویژه امامیه منصفانه برخورد نکند و راه تحکم و استبداد رأی را در آثار خویش بپیماید. وحدت امت اسلامی در برابر چنین تندرویها بسیار آسیبپذیر بوده و هست، از این رو شناخت قضاوتهای غیر منصفانه تاریخی میتواند به پرهیز از موارد مشابه در آینده کمک کند.
✅ مقدمه
ابوالفدا اسماعیلبن کثیر دمشقی (774 ق) در مَجْدَل از نواحی شهر بُصْری به سال (701ق) زاده شد. پدرش خطیب مجدل بود. پس از مرگ پدر به دمشق آمد و در آن جا نزد کسانی چون شیخ برهان الدین فزاری (729ق) و ابن شحنه (730ق) شاگردی کرد[1].
او در حدیث، تفسیر و تاریخ صاحب نظر شد و در این علوم آثاری از خود بر جای نهاد. وی معاصر و نیز شاگرد کسانی چون شمس الدین ذهبی (748ق)، ابوالحجاج یوسف مزّی (742ق)، شیخ تقی الدین ابن تیمیّه (728ق) و علم الدین برزالی (739ق) بوده است[2].
🍃علما و محققان گذشته و معاصر اهلسنت درباره ابن کثیر دیدگاههای مثبتی دارند، از جمله:
شمس الدین ذهبی در وصف شاگردش ابن کثیر آورده است: «او امام، فقیه، مفتی و محدّثی برجسته و دارای فضایل است»[3].
ابن حبیب حلبی (779ق) درباره او گفته است: «امامٌ ذوی التسبیح والتهلیل وزَعیمُ أربابِ التأویل... وانتهتْ إلیه رئاسة العلم فی التاریخ والحدیث والتفسیر»[4].
🍃محققان معاصر نیز که درباره ابنکثیر و آثار او به ویژه البدایة و النهایة تحقیق کردهاند، وی را ستودهاند. آزاد اندیشی، صراحت لهجه، پرهیز از تعصب و نیز دقت نظر از جمله ویژگیهایی است که آنان درباره او ابراز داشتهاند. مسعودالرحمان خان ندوی، از محققان معاصر هند، در رساله دکتری خویش با عنوان «دراسة لأبن کثیر کمؤرَّخ فی ضَوء کتابه البدایة والنهایة»، درباره ابن کثیر مینویسد:
وقد اتصف ابن کثیر بتحری الصدق والتزم التثُّبت من الحقیقة وأجْتَنَبَ التحُیُّز والمیل مع الهوی[5].
🍃و همچنین درباره تاریخ ابن کثیر نوشته است:
وکانَ ابنُ کثیر فی تاریخه قویَّ الملاحظة، دَقیقَ الرَبطِ بَیْنَ أجْزاء الحوادثِ ولو تباعد ایامها، فلم یترک شاردة ولاواردة إلّا أحْصاها[6].
🍃مصطفی عبدالواحد نیز درباره ابن کثیر نوشته است:
فَقَدْ کان ابنُ کثیر کَأستاذه ابن تیمیة یَنْفُرُ من الخرافاتِ ویمیل الی الرجوع الی السنة ویعتمد علی التحقیق والتدقیق[7].
🍃احمد شرباصی درباره البدایة والنهایة مینویسد:
وهذا الکتاب مرجع جلیل لکل باحث فی تاریخ العرب والمسلمین وقد استفاد منه الکثیرون قدیماً وحدیثاً[8].
ادامه دارد....... ⤵️⤵️⤵️⤵️⤵️
🔆 کانال #حیدریمحیدری
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @heydariam_heydari110