Forwarded From پژوهشگاه علوم انسانی ihcss
📢فایل صوتی
سخنرانی دکتر احمد #پاکتچی در نخستین #همایش #ملی معنی شناسی شناختی با موضوع "نگاشت های بنیادی در اعداد 2 تا 5 بر پایه ریشه شناسی" (15 دی 95)
🍀🌴🍀
@ihcss
Forwarded From روزنوشت‌های احسان محمدی
🔟 نکته در مورد محرم های شگفت انگیز ایرانی

✍️ احسان محمدی

1️⃣ بزرگترین دشمنان هر ایدئولوژی مذهبی یا سیاسی، دوست داران افراطی و اغراق کنندگان آن هستند نه منتقدانش. ظلمی که این دسته به نام عشق در حق واقعه کربلا می کنند، #خلفای_عباسی که حرم امام حسین و یارانش را با خاک یکسان کردند، شخم زدند و بر آن اسب تاختند هم نتوانستند انجام دهند.

2️⃣ دهه محرم در ایران فراگیرترین مراسم ملی و مذهبی است. هیچ نمونه دیگری چه جشن و چه سوگ را نمی توان مثال زد که این همه بدون بخشنامه و دستور طیف های مختلف مردم را درگیر کند و #نمود_بیرونی داشته باشد.

اینکه برخی ملامت بار می گویند «حکومت آن را اداره می کند» به نظرم بیشتر اعتراف به قدرت سیستمی است که می تواند چنین مراسم عظیمی را در تمام روستاهای گمنام مدیریت کند نه سرزنش آن!

3️⃣ اگر هیچوقت در پشت صحنه این مراسم نبوده اید شما تصویر روشنی از آن ندارید. به این چند ده نفری که خودنمایی می کنند و به چشم می آیند نگاه نکنید.

میلیون ها نفر در کشور با عشق و ارادت در این مراسم حاضر می شوند. در #آشپزخانه ها دیگ می شویند و هرگز اصرار ندارند دیده شوند. #طبال های خودنما و #مداحان کاسب و ربایندگان #قیمه تمام حقیقت این ماجرا نیستند.

4️⃣ «ما ایرانی ها کار جمعی و تیمی بلد نیستیم». محرم این نقد را به چالش می کشد.

تقسیم کار، هماهنگی، نظم و اعطای نقش به همه فارغ از سن و سال و تیپ و قیافه، فوق العاده قابل مطالعه است. مردم کار جمعی بلدند، مدیر ندارند.

5️⃣ دین در باور #ایرانیان ریشه دارد. به همین خاطر مسلمان شدن اجداد ما چه با آغوش باز و چه به اجبار یک اتفاق نیست. این امر نهادینه است به همین خاطر بسیاری از مردم فارغ از گرایش سیاسی و اینکه چه نظامی حاکم باشد (شاهنشاهی، جمهوری اسلامی و...) در مراسم دینی حضور پیدا می کنند و حتی اگر حاضر نشوند به کارکرد دین باور دارند.

بسیاری از آنها که امروز منتقد برگزاری مراسم محرم به سیاق فعلی هستند، منکر اصل ماجرا نیستند. به پوسته نقد دارند نه هسته.

6️⃣ اگر حکومت پهلوی از نمادهای #ملی و جشن های 2500 ساله برای تاثیر اجتماعی و تثبیت خود بهره می گرفت، جمهوری اسلامی هم از نمادهای #مذهبی و محرم استفاده می کند.

می توان نقدهای اخلاقی به این نگاه وارد کرد اما قدرت و سیاست زبان خودش را دارد.

7️⃣ در چنین مراسم عظیمی طبعاً کسانی دنبال صید ماهی خود هستند. چه آنها که گمان می کنند اشک ریختن در این ده روز، مثل #اسیدسولفوریک گناهان یک ساله شان در ظلم به مردم را می شوید و چه کسانی که از این فرصت برای کسب احترام اجتماعی استفاده می کنند.

در هر حرکت جمعی می توان این کاسبان سیار را مشاهده کرد. آنها اندک هستند اما مثل پول خُرد سر و صدای زیادی دارند.

8️⃣ شیک و فانتزی شدن مراسم محرم ارتباط مستقیم با تغییر سبک زندگی شخصی مان دارد. به وسایل و دکور داخل خانه تان نگاه کنید، شبیه ده سال پیش هستند؟

آنچه در هیات ها می بینیم نمود بیرونی چیزی است که در داخل خانه ها رخ داده است. یک امر طبیعی. ما بخشی از تغییر سبک زندگی مان را به خیابان برده ایم.

9️⃣ نسل جدید قرائت خود را از دین دارد. جوان ها خود را ملزم به رعایت قواعد نسل قدیم نمی داند. همانطور که نسل قدیم وقتی خواست با #بلندگو مداحی کند، از سوی نسل قدیم تر نکوهش شد که این #بوق_شیطان است و مداحی با آن حرام.

دین پدیده ای شگفت است، می تواند پوسته اش را عوض کند و البته با اقتصاد رابطه عمیقی دارد.

🔟 به شخصه اعتقاد دارم اگر در طول سال مقابل #ظلم سکوت می کنیم و برای ظالمان کف می زنیم، کلاه خودمان را می چسبیم و درد دیگران را «مشکل خودشان می دانیم»، به خفت و خواری تن می دهیم، برای یک منفعت جزئی – نه کیسه زر و مُلک ری- پا روی وجدان و حقیقت می گذاریم، توجیه گر فساد هستیم، «سگ دلامونو خورده» و ... سزاوار نفرین کردن #شمر و #خولی و ابن زیاد و #یزید نیستیم چه رسد به اینکه ادعا کنیم جان فدای آزادمردی مثل امام حسینیم!
#محرم
🖋 @ehsanmohammadi95
Forwarded From میراث خطی شیعه🚩
📕المطاعن البکریة والمثالب العمریة من طریق العثمانیة

سید هاشم بحرانی، ۱۱۰۷؟ق (صاحب تفسیر البرهان)

در فنخا دو نسخه برای کتاب حاضر درج شده است، یکی از کتابخانه ملی و دیگری از نسخه‌های عکسی مرکز احیا؛ با بررسی نسخه مشخص شد هر دو یک نسخه هستند. لذا نسخه حاضر تنها نسخه باقیمانده از کتاب است که از روی نسخه مؤلف استنساخ شده است.
بنگرید به: فنخا[فهرستگان نسخه‌های خطی ایران]، ج۲۹، ص۸۷۹

◀اطلاعات نسخه:
کتابخانه ملی، شماره نسخه۱۲۰۳
تا: ۱۱۰۱ق| ۴۷۶برگ |نسخه بارگذاری شده همان نسخه عکسی مرکز احیاء است که شامل صد برگ اول نسخه می‌باشد.
#ملی
💠لازم به ذکر است کتاب حاضر اخیرا توسط «دار حفظ التراث البحراني» به چاپ رسیده است: t.me/ehya_nosakh/83

دانلود نسخه:
@nosakh_shii
.
#حبل_المتین
نصایح حضرت شیخ جلال الدین
خلیفه زاده ی حضرت شیخ عثمان #سراج_الدین اول #نقشبندی
خطی کتابخانه #ملی
Forwarded From فطرس مدیا
#عایشه و #محمد
ملامحمدجان

مُلّامحمدجان ، عنوان یک سرودهٔ #ملی بسیار قدیمیِ #هراتی است
در دوران #تیموری عصر شکوفایی هنر در #هرات ، #ملا_ممد_جان و عایشه از #دانشجویان این مدارس #عاشق هم می‌شوند
اما موانع زیادی برای رسیدن آن دو به وجود می‌آید
دو دلباخته به #حضرت_علی #متوسل می‌شوند و #نذر می‌کنند که در صورت #وصل ، مدتی در #زیارتگاه #مولا_علی در #مزار_شریف خاکروبی کنند
#عایشه به نیت وصل #ملاممد ، همواره شعری را با موضوع #توسل به #امیرالمومنین زمزمه می‌کرد
بعدها این سروده بخش مهمی از #هویت_ملی #افغانستان را تشکیل داد
این #سروده توسط بسیاری از خوانندگان #افغانستانی و غیر‌افغانستانی بازخوانی شده است
در این میان می‌توان از خواننده‌ حنفی مذهبِ افغانستان #عبدالرحیم_ساربان نام برد
اما امروزه در افغانستان گروه‌های #افراطی ، توسل را یکی از دستاویزهای خود برای #قتل مسلمانان می‌دانند
متن و تحقیق از سید رضا هاشمی (سره)
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
📕المطاعن البکریة والمثالب العمریة من طریق العثمانیة

سید هاشم بحرانی، ۱۱۰۷؟ق (صاحب تفسیر البرهان)

در فنخا دو نسخه برای کتاب حاضر درج شده است، یکی از کتابخانه ملی و دیگری از نسخه‌های عکسی مرکز احیا؛ با بررسی نسخه مشخص شد هر دو یک نسخه هستند. لذا نسخه حاضر تنها نسخه باقیمانده از کتاب است که از روی نسخه مؤلف استنساخ شده است.
بنگرید به: فنخا[فهرستگان نسخه‌های خطی ایران]، ج۲۹، ص۸۷۹

◀اطلاعات نسخه:
کتابخانه ملی، شماره نسخه۱۲۰۳
تا: ۱۱۰۱ق| ۴۷۶برگ |نسخه بارگذاری شده همان نسخه عکسی مرکز احیاء است که شامل صد برگ اول نسخه می‌باشد.
#ملی
💠لازم به ذکر است کتاب حاضر اخیرا توسط «دار حفظ التراث البحراني» به چاپ رسیده است: t.me/ehya_nosakh/83

دانلود نسخه:
@nosakh_shii
.
Forwarded From روزنوشت‌های احسان محمدی
🔟 نکته در مورد محرم های شگفت انگیز ایرانی

✍️ احسان محمدی

1️⃣ بزرگترین دشمنان هر ایدئولوژی مذهبی یا سیاسی، دوست داران افراطی و اغراق کنندگان آن هستند نه منتقدانش. ظلمی که این دسته به نام عشق در حق واقعه کربلا می کنند، #خلفای_عباسی که حرم امام حسین و یارانش را با خاک یکسان کردند، شخم زدند و بر آن اسب تاختند هم نتوانستند انجام دهند.

2️⃣ دهه محرم در ایران فراگیرترین مراسم ملی و مذهبی است. هیچ نمونه دیگری چه جشن و چه سوگ را نمی توان مثال زد که این همه بدون بخشنامه و دستور طیف های مختلف مردم را درگیر کند و #نمود_بیرونی داشته باشد.

اینکه برخی ملامت بار می گویند «حکومت آن را اداره می کند» به نظرم بیشتر اعتراف به قدرت سیستمی است که می تواند چنین مراسم عظیمی را در تمام روستاهای گمنام مدیریت کند نه سرزنش آن!

3️⃣ اگر هیچوقت در پشت صحنه این مراسم نبوده اید شما تصویر روشنی از آن ندارید. به این چند ده نفری که خودنمایی می کنند و به چشم می آیند نگاه نکنید.

میلیون ها نفر در کشور با عشق و ارادت در این مراسم حاضر می شوند. در #آشپزخانه ها دیگ می شویند و هرگز اصرار ندارند دیده شوند. #طبال های خودنما و #مداحان کاسب و ربایندگان #قیمه تمام حقیقت این ماجرا نیستند.

4️⃣ «ما ایرانی ها کار جمعی و تیمی بلد نیستیم». محرم این نقد را به چالش می کشد.

تقسیم کار، هماهنگی، نظم و اعطای نقش به همه فارغ از سن و سال و تیپ و قیافه، فوق العاده قابل مطالعه است. مردم کار جمعی بلدند، مدیر ندارند.

5️⃣ دین در باور #ایرانیان ریشه دارد. به همین خاطر مسلمان شدن اجداد ما چه با آغوش باز و چه به اجبار یک اتفاق نیست. این امر نهادینه است به همین خاطر بسیاری از مردم فارغ از گرایش سیاسی و اینکه چه نظامی حاکم باشد (شاهنشاهی، جمهوری اسلامی و...) در مراسم دینی حضور پیدا می کنند و حتی اگر حاضر نشوند به کارکرد دین باور دارند.

بسیاری از آنها که امروز منتقد برگزاری مراسم محرم به سیاق فعلی هستند، منکر اصل ماجرا نیستند. به پوسته نقد دارند نه هسته.

6️⃣ اگر حکومت پهلوی از نمادهای #ملی و جشن های 2500 ساله برای تاثیر اجتماعی و تثبیت خود بهره می گرفت، جمهوری اسلامی هم از نمادهای #مذهبی و محرم استفاده می کند.

می توان نقدهای اخلاقی به این نگاه وارد کرد اما قدرت و سیاست زبان خودش را دارد.

7️⃣ در چنین مراسم عظیمی طبعاً کسانی دنبال صید ماهی خود هستند. چه آنها که گمان می کنند اشک ریختن در این ده روز، مثل #اسیدسولفوریک گناهان یک ساله شان در ظلم به مردم را می شوید و چه کسانی که از این فرصت برای کسب احترام اجتماعی استفاده می کنند.

در هر حرکت جمعی می توان این کاسبان سیار را مشاهده کرد. آنها اندک هستند اما مثل پول خُرد سر و صدای زیادی دارند.

8️⃣ شیک و فانتزی شدن مراسم محرم ارتباط مستقیم با تغییر سبک زندگی شخصی مان دارد. به وسایل و دکور داخل خانه تان نگاه کنید، شبیه ده سال پیش هستند؟

آنچه در هیات ها می بینیم نمود بیرونی چیزی است که در داخل خانه ها رخ داده است. یک امر طبیعی. ما بخشی از تغییر سبک زندگی مان را به خیابان برده ایم.

9️⃣ نسل جدید قرائت خود را از دین دارد. جوان ها خود را ملزم به رعایت قواعد نسل قدیم نمی داند. همانطور که نسل قدیم وقتی خواست با #بلندگو مداحی کند، از سوی نسل قدیم تر نکوهش شد که این #بوق_شیطان است و مداحی با آن حرام.

دین پدیده ای شگفت است، می تواند پوسته اش را عوض کند و البته با اقتصاد رابطه عمیقی دارد.

🔟 به شخصه اعتقاد دارم اگر در طول سال مقابل #ظلم سکوت می کنیم و برای ظالمان کف می زنیم، کلاه خودمان را می چسبیم و درد دیگران را «مشکل خودشان می دانیم»، به خفت و خواری تن می دهیم، برای یک منفعت جزئی – نه کیسه زر و مُلک ری- پا روی وجدان و حقیقت می گذاریم، توجیه گر فساد هستیم، «سگ دلامونو خورده» و ... سزاوار نفرین کردن #شمر و #خولی و ابن زیاد و #یزید نیستیم چه رسد به اینکه ادعا کنیم جان فدای آزادمردی مثل امام حسینیم!
#محرم
🖋 @ehsanmohammadi95
آداب المشق بابا شاه اصفهانی. کتابت علی بن یزدانی 1312. ش 1127271 ملی
#آداب_المشق #باباشاه_اصفهانی #کتابت_علی_بن_یزدانی #ملی