Forwarded From دكتر هادى انصارى
✅ گزیده ای از بیانات حضرت آیت‌الله #علوی _بروجردی حفظه‌ الله به مناسبت شهادت امام #سجاد صلوات ‌الله‌ و سلامه‌ علیه در پایان درس خارج فقه، سه‌شنبه 1398/07/02

✅بسم الله الرحمن الرحیم

🔸تأثیر خطبه امام سجاد صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه در شام

🔻در شهادت وجود مقدس علی‌بن‌الحسین، زین‌العابدین، صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه اقوال متعددی است که بیست‌وپنجم محرم بین بزرگان ما اشهر است و از قدیم‌الایام دروس حوزه‌های علمیه در روز بیست و پنجم به عنوان شهادت آقا زین‌العابدین تعطیل می‌شد و آقایان اعلام و طلاب به عزا می‌نشستند و لذا چند جمله به محضر آقا امام سجاد علیه السلام عرض ادب بکنیم.

🔻ما در #کربلا و قصه عاشورا چند فصل داریم؛ #فصل اوّل مقدماتی است که شامل حرکت سیدالشهدا از مدینه به #مکه و حوادث مکه و حوادثی که در مسیر بین مکه و کربلا پیش آمده است، می‌شود و فصل دوم از نزول این موکب به کربلا آغاز و به شهادت آقا سیدالشهدا ختم می‌شود اما مطلب به شهادت وجود مقدس آقا سید الشهدا تمام نشد چون اگر عقبه‌ای و ادامه‌ای نداشت، کربلا در همان نقطه خودش دفن شده بود و شهادت آقا سیدالشهدا لوث شده بود یعنی اگر فصل‌های الحاقی بعدی نبود تمام این جانفشانی‌ها عقیم می‌ماند و فصل سوم در قصه کربلا از همان عصر عاشورا آغاز می‌شود و آنجا میدان‌دار این معرکه #زینب کبری سلام‌الله‌علیها است؛ زینب کبری وظیفه‌ای دارد و وقتی می‌خواهیم درباره او صحبت کنیم یا او را بشناسیم صحبت زن یا مرد نیست بلکه شخصیتی است که خیلی دقیق و پاکیزه حرکت و سخنش را از عصر عاشورا تا شام آغاز می‌کند؛ مجلس عبیدالله‌بن‌زیاد در کوفه و مجلس #یزید در شام و کلماتی که در این دو مجلس به کار برده است و خطبه معروف کوفه و خطبه شام را شما در نظر بگیرید که تنها جمله‌ای از زینب کبری با تمام این قضایا مساوی است؛ وقتی آن ملعون رو کرد به زینب کبری و گفت آیا دیدی خدا با برادرت چه کرد؟ جوابی که زینب کبری داد چه بود؟ «ما رایت الّا جمیلا»؛ فقط پیام عاشورا را نمی‌رساند و پیام توحید را می‌رساند لذا مقام زینب کبری بیش از این حرف‌ها است که ما درک کنیم؛ به هر حال فصل سوم از عصر عاشورا تا شام است.

🔻در شام مسئله‌ای اتفاق می‌افتد که فصل چهارم را رقم می‌زند؛ در شام در مسجد اموی و در حضور یزیدبن‌#معاویه نمی‌خواستند بگذارند امام سجاد علیه السلام منبر برود حتی نقلی هم هست که عده‌ای از اطرافیان یزید گفتند این جوان است و مثلا بی‌حال و اسیر است و شما اینگونه تحقیرش کردید و با این وضعیت او را آوردید و در این مجلس نشاندید مگر چه می‌خواهد بگوید؟ چه دارد که بگوید؟ چون دیدند آقا امام سجاد علیه السلام اصرار برای رفتن به منبر دارد و یزید مخالفت می‌کند، سوال می‌کردند و می‌گفتند چرا نمی‌گذاری منبر برود؟ و این جمله از یزید است که شما اینها را نمی‌شناسید اگر این شخص بالای منبر رفت پایین نمی‌آید مگر به فضیحت آل ابی‌سفیان لذا خود یزید هم می‌فهمید که منبر امام سجاد علیه السلام چه تأثیری خواهد داشت و این منبر امام سجاد علیه السلام فصل چهارم از قصه کربلا است و هر کدام از این فصل‌ها را ما باید تحقیق و بررسی کنیم و آثارش را بسنجیم.


___________
@drhadiansarii
Forwarded From معارف الشیعه
🔻دلایل عزیمت حرکت کاروان سیدالشهدا " سلام الله علیه "به #مکه و نرفتن به سمت #عراق



محدث والا مقام مرحوم حاج شیخ عباس قمی اعلی الله مقامه الشریف می نویسد :



🔹از اخبار بسیار استفاده میشود که برلی امام حسین علیه السلام و حاملین اسرار ، مسلم بوده که محل شهادت ، زمین کربلاست و بایست حسین علیه السلام به عراق بروند. در این صورت چرا برعکس مقصد خود به مکه رفت و این راه دور و دراز را پیمود با آنکه از خود مدینه راه همواری برای عراق وجود داشت و نزدیکتر هم بود؟

1⃣سرّ اول:
🔸چون اخبار شهادت سیدالشهدا در سرزمین عراق کم و بیش مشهور بوده و در سر راه مدینه به عراق مراقبت هایی وجود داشته که عبور از آنها به آسانی نبوده و شاید سرّ اینکه مسلم بن عقیل پس از ماموریت بلد راه و از بیراهه رفت و راه را گم کرد هم همین باشد.

2⃣سرّ دوم:
🔸شهادت امام در روز عاشورا مقدر بود، از تاریخ حرکت امام به مکه تا عاشورا ماه ها فاصله بود و اقامت امام در مدینه ممکن نبود و برای صرف وقت این مدت را به مکه مسافرت کرد.

3⃣ سرّ سوم:
🔸چون مکه از تاریخ حرکت امام کم کم محل اجتماع حجاج از کشورهای دور میشد و باید امام مقاصد خود را به مردم بفهماند و دعوت اصلاحی خود را تبلیغ کند ، به دلیل خفقانی که بنی امیه ایجاد کرده بود این هدف فقط در مکه و موسم حج میسر بود. امام تا هشتم ذیحجه که همه مسافرین آنجا جمع میشوند در مکه ماند تا دعوت اصلاحی خود را به گوش همه برساند و اتمام حجت کند.

4⃣سرّ چهارم:
🔸برای آن حضرت اصحاب معینی بوده که در طول مدت باید از اطراف و اکناف عالم اسلام جمع میشدند و حرکت امام به سمت مکه و از مکه به کربلا برای رسیدن اصحاب به کاروان حسینی و برکناری نالایقان بوده.
--------------------------------------------------
📚نفس المهموم ص ۷۶ #شیخ_عباس_قمی ره





#ماه_رجب


کانال معرفتی " معارف الشیعه "
https://t.me/joinchat/AAAAAEppkiW6RMw8Sc1lyQ
Forwarded From فطرس مدیا
🎧 #لمعات_الحسین علیه‌السلام

📌 خطبه سیدالشهداء علیه‌السلام هنگام خروج از #مکه

💾 حجم 4.5.MB

@GhanbaryanMehdi
Forwarded From دكتر هادى انصارى
سنت #احرام بستن جامه #كعبه در موسم #حجً

همه ساله بر اساس سنتی دیرینه در ایام ذی‌القعده و آغاز زمان حج تمتع، قسمت پایین پرده کعبه حدود سه متر بالا زده می‌شود و نزدیک به ۴۷ متر پارچه سفید کتان و پنبه‌ای را دور آن می‌بندند؛ به این کار در اصطلاح تشمیر یا احرام کعبه می‌گویند.

#هادی _انصاری؛ پژوهشگر و تاریخ شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره احرام بستن خانه کعبه و دلایل تاریخی آن اظهار کرد: بر پایه سنتی تاریخی، در اواخر ذی‌القعده پرده خانه خدا از چهار سو حدود یک قامت و نیم بالا زده می‌شود؛ در این حال، لایه زیرین و سفید پوشش کعبه نمایان می‌شود و حالتی همانند حج گزاران احرام بسته پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن «احرام کعبه» می‌گویند؛ البته از این حالت به تشمیر کعبه نیز تعبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه، تاریخ این حرکت را به مامون عباسى نسبت مى‌دهد، خاطرنشان کرد: ابن جبیر، احرام کعبه را در روز 27 ذی قعده هم زمان با روز فتح مکه گزارش کرده است؛ البته فاسی هم سخن او را گزارش کرده و افزوده که پرده کعبه روز 25 ذی قعده بالا می‌رود و در 27 ذی قعده کارگزاران کعبه قسمتی از پرده کعبه را که بالا برده‌اند، افزون بر بخش‌هایی دیگر، تا روی در کعبه را قطع می‌کنند و در روز عید #قربان نیمه بالای پرده را تعویض می‌کنند.

این پژوهشگر و تاریخ شناس به نظرات فاسی اشاره کرد و افزود: البته فاسی احتمال داده که دلیل بریدن نیمی از پرده کعبه به دست کارگزاران کعبه، فروش زود هنگام آن به حاجیان #مصری و #شامی است که معمولاً در روزهای نخست ذی‌الحجه وارد #مکه می‌شدند؛ در گذشته شماری از حاجیان دیرتر به مکه می‌رسیدند و بی درنگ رهسپار #عرفات می‌شدند و خرید بخش‌هایی از پرده کعبه را به روزهای پس از اعمال وا می‌گذاشتند و با توجه به این که پرده در روز عید قربان عوض می‌شد، آن را خریداری می‌کردند.

انصاری اضافه کرد: بنابراین به‌نظر مى‌رسد که این اقدام، سنتى است که طى قرنهاى گذشته در این موقع به عنوان احرام بستن کعبه اقدام به این کار مى‌کرده وتاکنون نیز ادامه دارد.


_________
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
Forwarded From کانال برهان
#اربعین

💚 فلسفه زیارت اربعین (۱۱)

⁉️چرا زوّار اربعین حسینی با پای پیاده‌ به کربلا می روند؟

〰〰〰〰〰🔅💢🔅

☝️این عمل یعنی حکمت پیاده روی برای زیارت🕌 چیست ⁉️

و چرا در برخی از اعمال به پیاده روی تکیه می شود⁉️

پیاده روی یک نوع ادای #احترام #خاکساری، #خضوع و #خشوع است؛

در فقه ما توصیه شده است برای نماز عید پیاده به مصلی بروید .

و یا از استحباب پیاده رفتن به مسجد🕌 یاد می‌شود.

👈 زیرا با اعلام بندگی مناسبت بیشتری دارد ؛

محقق اردبیلی در کتاب
📕 فقهی مجمع الفائده و البرهان، جلد دوم صفحه 480 به حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اشاره می کند
که ایشان فرمود:

💠 "مَنْ اِغْبرّت قدماه فی سبیل الله حَرَّمَها عَلَی النّار"

این فقیه بزرگوار با استناد به این حدیث، پیاده به زیارت رفتن را "مستحب" می‌داند و می‌نویسد:

✅ "بدین حدیث شریف نبوی‌ می‌توان برای چند نمونه پیاده‌رفتن🚶و پیاده‌روی استدلال کرد؛
از جمله #پیاده‌روی در حرم،
پیاده بودن در نماز میت؛
بلکه در عموم عبادات و پیاده‌روی در #زیارت_امام_حسین علیه السلام و غیر آن".


👈 ازسویی پیاده روی نوعی #تعظیم و تکریم #شعائر الهی است،

✔️ و این نکته در سیره معصومین علیهم السلام برای انجام حج🕋 نمایان بود؛

مثلا امام #مجتبی و سیدالشهداء علیهما السلام پیاده به #مکه می‌‌رفتند با آنکه مرکب وجود داشت
اما مسیر مدینه تا مکه 🕋 را پیاده طی می کردند؛

✅ این پیاده روی تعظیم شعائر الهی و یک نوع احترام است.


وقتی به این اجتماع میلیونی برای زیارت امام حسین علیه السلام می‌نگریم، این حرکت یک مانور عظیم اعلان بیعت ، وفاداری و حتی قدرت نمایی تلقی می‌شود
️و این حماسه یکی از بهترین مصادیق برای تعظیم شعائر است

yon.ir/HhM9

==============

@borrhan
#نگاره ی از #قبرستان #مکه
حضرت # خدیجه
#ابوطالب
صلوات الله و سلام الله علیهم
Forwarded From دكتر هادى انصارى
منزلگاه #بنی _مقاتل ، شانزدهمین منزلگاه امام #حسین ع از #مکه به #کربلا بود.
این منزلگاه دراستان #بابل ، در سی وپنج کیلومتری کربلا قرار دارد.


……………………………
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
منزلگاه #بنی مقاتل 🔴


منزلگاه #شانزدهم حضرت امام #حسین ع ، هنگام حرکت خود از #مکه به #کربلا ، منزلگاه #قصر بن بنی مقاتل بود. وقتی حضرت امام حسین (علیه السّلام) و یارانشان در این منزلگاه فرود آمدند، عبیدالله بن حر #جعفی در آنجا #خیمه زده بود. یک بار امام (علیه السّلام) پیکی به سمت او می فرستد و از او طلب یاری میکند و یک بار نیز خود به دیدار عبیدالله بن حر می رود اما او در این زمان از یاری امام حسین (علیه السّلام) سر باز می زند.

#انس بن حرث در این منزلگاه به #امام (علیه السّلام) می پیوندند و همراه ایشان به کربلا می رود و در رکاب ایشان به #شهادت می رسد. او به حضرت امام حسین (علیه السّلام) عرض می کند من همچون #عبیدالله بن حر به این دلیل از #کوفه بیرون آمدم که دوست نداشتم ،نه با تو و نه بر ضد تو وارد جنگ شوم. زیرا از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شنیدم: این پسرم ــ یعنی حسین (علیه السّلام) ــ در سرزمین کربلا کشته می شود هرکدام از شما که در آنجا حضور داشت باید او را یاری کند.

حضرت امام حسین (علیه السّلام) در این منزل دو مرد مشرقی را ملاقات کردند و آنها به دلیل داشتن #امانت مردم در نزد خود و عیال وار بودن از همراهی با امام عذر آوردند و امام به ایشان فرمودند، بروید و از اینجا دور شوید مبادا از کسانی باشید که ندای ما را برای یاری بشنوید و اجابت نکنید که در آن صورت خداوند آنان را در #آتش سرنگون کند.
این مکان وآثار آن هم اکنون در استان #بابل ودر شهر #حله ، در نزدیکی کربلا قرار دارد.



……………………………………
@drhadiansarii