Forwarded From
درآمدی بر فوکو:

درباره قدرت ، گفتمان ، آگاهی ، تاریخ و فضا

نویسنده: سعید هنرمند

تعداد صفحات: ۲۶۴

#میشل_فوکو

👇👇👇👇👇
Forwarded From
میشل فوکو

نویسنده: اریک برنز

مترجم: بابک احمدی

تعداد صفحات: ۱۵۷

این کتاب ترجمه ی بخش «Micheal Foucault» از جلد ۱۳ مجموعه
ی«European writers» میباشد


#میشل_فوکو
#اریک_برنز
👇👇👇👇👇
Forwarded From ادبیاتliterature9@
@literature9
#میشل_فوکو از محو شدن انسان می‌گوید
زیرنویس فارسی.
@literature9
#میشل_فوکو می‌گوید
چرا درباره‌ی جنون/ دیوانگی نوشته است.
زیرنویس فارسی
Forwarded From کتب فلسفی Philosophic Books
نظم گفتار
درس افتتاحی در کلژدوفرانس

نویسنده: میشل فوکو

مترجم: باقر پرهام

تعداد صفحات: 70

کتاب نظم گفتار سخنرانی میشل فوکو در افتتاحیه درس گفتارهای وی در کلژدو فرانس می‌باشد صحبت‌های فوکو در این سخنرانی که در جهت آشنایی حضار و علاقمندان با ریوس درس گفتار‌های وی در سال‌های آتی و همچنین توضیح کلی از پایه وبن و ریشه‌ی افکار وی و همچنین تنظیم مفاد درسی برای سالهای پیش رو می‌باشد. اما از هر جهت به موضوع بنگریم نگاه به کتاب نظم گفتار بسیار حایز اهمیت می‌باشد ۱: از این بابت که با تورق و خواندن آن بی‌شک تمام ریز و درشت زیر بنای افکار فوکو را ملاحظه می‌کنیم ۲: این سخنرانی بی‌شک تنها به مثابه‌ی معرفی و ریوس درسی وی نبوده است بلکه در آن فوکو تمام داشته و نداشته‌های سخن را بازگو می‌کند تا شنونده‌ی کلژدو فرانس را بیشتر بیشتر با خود همراه کند ۳: موضوع اصلی این سخنرانی به گفتار و تمام محدودیت‌های و پیش فرض‌های مواجهه با سخن و گفتار می‌پردازد و از بنای تحلیلی آن روش‌های به نظم در آمده در گفتار و محدودیت و الزامات سخن مورد توجه قرار داده شده است.

#میشل_فوکو
👇👇👇👇👇
@philosophic_books
Forwarded From جامعه‌شناسی
دانلود کتاب " ایرانی ها چه رویایی در سر دارند " گزارش ها و تحلیل های #میشل_فوکو در خصوص انقلاب ایران

فوكو فیلسوف مشهور فرانسوی و نظریه پرداز پسامدرنیسم در جریان انقلاب اسلامی ایران به تهران و قم مسافرت كرده و از نزدیك شاهد وقوع انقلاب بوده است معتقد است كه این انقلاب نمی تواند با انگیزه های اقتصادی و مادی صورت گرفته باشدزیرا جهان شاهد قیام و انقلاب مردمی بود كه مشكلات اقتصادی حكومت (پهلوی) ان در حد بزرگ نبود كه در نتیجه ان میلیون ها ایرانی به خیابان ها بریزند وقیام كنند.ازاین رو ریشه این انقلاب را باید در جای دیگری جستجو كرد....
از دیدگاه فوكو زبان و شكل و محتوای مذهبی انقلاب اسلامی ایران امری عارضی واتفاقی و تصادفی نیست بلكه در حقیقت این رهبری مذهبی بود كه با تكیه بر موضع مقاوم وانتقادی سابقه دار در مكتب تشیع در برابر قدرت های سیاسی حاكم و نفوذ عمیق در دلهای ایرانیان توانست انان را اینگونه به قیام وادارد ان هم علیه رژیمی كه بی شك یكی از مجهزترین ارتشهای دنیا را داشت و از حمایت مستقیم امریكا و دیگر قدرت ها برخوردار بود او در خصوص نقش بر جسته رهبری انقلاب ایران می گوید:
شخصیت ایت الله خمینی پهلو به افسانه می زند هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی ای حتی به پشتیبانی همه رسانه های كشور نمی تواند ادعا كن كه مردمش با او پیوند چنین شخصی و چنین نیرومندی دارند.

به نظر فوكو روح انقلاب ایران در این حقیقت نهفته است كه ایرانی ها از خلال انقلاب خود در صدد ایجاد تحول و تغییر در خویش بودند.در واقع هدف اصلی انها ایجاد تحولی بنیادین در وجود فردی و در حیات سیاسی و اجتماعی و در نحوه تفكر و شیوه نگرش خویش بود. ایرانیان خواهان این بوده اند كه تجربه و نحوه زیستن خود را دگرگون سازند و برای این منظور پیش از هر چیز خود را هدف قرار داده بودند. انان راه اصلاح را در اسلام یافتند اسلامی كه برای انان هم دوای درد فردی و هم درمان بیماری ها و نواقص اجتماعی بود.

فوكو برای درك انقلاب ایران مستقیما" به سراغ مردم انقلابی در خیابان ها رفته است.به نظر وی از نگاه مردم حكومت اسلامی از یك سو حركتی برای ارائه نقشی دائمی و تعریف شده به ساختار های سنتی جامعه اسلامی و از سوی دیگر راهی برای ورود ابعاد معنوی به زندگی سیاسی بود.مفهوم معنویت گرایی سیاسی بن مایه تحلیل فوكو از انقلاب ایران را تشكیل میدهد.به این ترتیب فوكو انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرامدرن خوانده است.

البته فوکو بعد ها بسیاری از نظرات و مثبت اندیشی های خویش را نسبت به انقلاب ایران پس گرفت.

دانلود👇 @IranSociology
#میشل_فوکو در گفتگو با #آلن_بدیو
@literature9
فوکو در این گفتگو رابطه‌ی میان روانشناسی و فلسفه می‌پردازد.
با زیرنویس فارسی
Forwarded From جامعه‌شناسی
دانلود کتاب " ایرانی ها چه رویایی در سر دارند " گزارش ها و تحلیل های #میشل_فوکو در خصوص انقلاب ایران

فوكو فیلسوف مشهور فرانسوی و نظریه پرداز پسامدرنیسم در جریان انقلاب اسلامی ایران به تهران و قم مسافرت كرده و از نزدیك شاهد وقوع انقلاب بوده است معتقد است كه این انقلاب نمی تواند با انگیزه های اقتصادی و مادی صورت گرفته باشدزیرا جهان شاهد قیام و انقلاب مردمی بود كه مشكلات اقتصادی حكومت (پهلوی) ان در حد بزرگ نبود كه در نتیجه ان میلیون ها ایرانی به خیابان ها بریزند وقیام كنند.ازاین رو ریشه این انقلاب را باید در جای دیگری جستجو كرد....
از دیدگاه فوكو زبان و شكل و محتوای مذهبی انقلاب اسلامی ایران امری عارضی واتفاقی و تصادفی نیست بلكه در حقیقت این رهبری مذهبی بود كه با تكیه بر موضع مقاوم وانتقادی سابقه دار در مكتب تشیع در برابر قدرت های سیاسی حاكم و نفوذ عمیق در دلهای ایرانیان توانست انان را اینگونه به قیام وادارد ان هم علیه رژیمی كه بی شك یكی از مجهزترین ارتشهای دنیا را داشت و از حمایت مستقیم امریكا و دیگر قدرت ها برخوردار بود او در خصوص نقش بر جسته رهبری انقلاب ایران می گوید:
شخصیت ایت الله خمینی پهلو به افسانه می زند هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی ای حتی به پشتیبانی همه رسانه های كشور نمی تواند ادعا كن كه مردمش با او پیوند چنین شخصی و چنین نیرومندی دارند.

به نظر فوكو روح انقلاب ایران در این حقیقت نهفته است كه ایرانی ها از خلال انقلاب خود در صدد ایجاد تحول و تغییر در خویش بودند.در واقع هدف اصلی انها ایجاد تحولی بنیادین در وجود فردی و در حیات سیاسی و اجتماعی و در نحوه تفكر و شیوه نگرش خویش بود. ایرانیان خواهان این بوده اند كه تجربه و نحوه زیستن خود را دگرگون سازند و برای این منظور پیش از هر چیز خود را هدف قرار داده بودند. انان راه اصلاح را در اسلام یافتند اسلامی كه برای انان هم دوای درد فردی و هم درمان بیماری ها و نواقص اجتماعی بود.

فوكو برای درك انقلاب ایران مستقیما" به سراغ مردم انقلابی در خیابان ها رفته است.به نظر وی از نگاه مردم حكومت اسلامی از یك سو حركتی برای ارائه نقشی دائمی و تعریف شده به ساختار های سنتی جامعه اسلامی و از سوی دیگر راهی برای ورود ابعاد معنوی به زندگی سیاسی بود.مفهوم معنویت گرایی سیاسی بن مایه تحلیل فوكو از انقلاب ایران را تشكیل میدهد.به این ترتیب فوكو انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرامدرن خوانده است.

البته فوکو بعد ها بسیاری از نظرات و مثبت اندیشی های خویش را نسبت به انقلاب ایران پس گرفت.

دانلود👇 @IranSociology