Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 اصول و مبانی نسخه شناسی در کتب خطی
▪️متن فارسی- روسی
▪️اثر: حبیب الله عظیمی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۱ کتاب:
نسخه های خطی به خاطر قدمت یا بی همتا بودن و جنبه های هنری به عنوان کتاب نفیس در کتابخانه ها و در مجموعه های جداگانه، نگهداری می شوند، همچنان که در روزگاران کهن، در خزائن کتابخانه های سلطنتی نگه داری یا به عدّه ی خاصی، سپرده می شدند. نسخه های خطی قدیمی معمولاً توسط انواع آفت ها و حشرات موذی، تابش یا رطوبت، شکننده و فرسوده می شوند. حتی بخش هایی از اوراق این نسخه ها فرو ریخته یا اوراق آن جدا و مفقود شده است.
#مبانی_نسخه_شناسی
#اصول_نسخه_شناسی
#نسخه_شناسی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_خطی
#نسخ_خطی
#کتاب_های_خطی
#کتب_خطی
#نسخه_های_خطی_فارسی
#نسخه_های_خطی_عربی
#آموزش_نسخه_شناسی
#کتابت_نسخه_های_خطی
#کاتبان_نسخه_های_خطی
#تزئینات_نسخه_های_خطی
#خطوط_نسخه_های_خطی
#تذهیب
#تذهیب_نسخه_های_خطی
#کاغذهای_نسخه_های_خطی
#جلدهای_نسخه_های_خطی
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کانال فاطمی پژوهان
#نسخ_خطی #معجزات

قبلا گفتیم که یکی از معجزات حضرت زهرا سلام الله علیها،نشان داده شدن برای آن سه کودک در کشور پرتغال است و فیلمش را هم منتشر کردیم که ان شاء الله دوستان آن را دیده باشند.

یکی دیگر از معجزات ایشان که امروز به چشم حقیر خورد و جا دارد یک مقاله خوب درین زمینه تالیف شود،معجزه ایشان برای حیدر علی بن محمد شفیع اصفهانی،از علمای قرن یازدهم هجری است.

درباره حیدر علی اطلاعاتی موجود نیست مگر اینکه او پنج کتاب بنامهای شرح جبر و مقابله(۶۲۶۹/۲ مرکز احیا)و حاشیه ای بر صافی فیض کاشانی(۵۵۴۰ مرعشی) و محرق الفواد(۱۶۳۲۱/۱ مرعشی و ۸۱۱/۲ صدر بازار اصفهان و ۶۷/۱ امام صادق اردکان و ۵۸۸/۱۶ طباطبایی مجلس)و محرق القلوب(ترجمه و تلخیص کتاب بالا ۱۰۱۹۱/۱ مرعشی) را نوشته است.پسر او محمد شفیع هم کتاب مسکب الدموع(۱۵۸۲۸ مرعشی)را در ترجمه محرق الفواد پدر و در زمان حیات و با امر پدر نوشته است.استاد سید احمد اشکوری در تراجم الرجال ج ۱ ص ۱۹۷ فقط حاشیه او بر صافی را ذکر کردند و آن را دلیل بر علم او دانستند.

درباره بازه زمانی او میشود گفت که او در اواخر صفویه و در دوران سلطان حسین صفوی بوده.چون حاشیه اش بر صافی(نسخه ۵۵۴۰ مرعشی)به تاریخ ۱۱۱۸ و یک کتابت از محرق القلوبش(نسخه ۱۰۱۹۱ مرعشی)مربوط به ۱۱۲۲ بوده و کتاب مسکب الدموعش را هم پسرش در زمان حیات پدر به سلطان حسین صفوی هدیه کرده است.متاسفانه هیچ اطلاعات دیگری درباره مولف یافت نشد.

مولف در مقدمه کتاب محرق الفواد گفته است که ۲۲ سال در عنفوان جوانی بیماری لاعلاجی داشته به طوری که پزشکان او را جواب کردند(نام بیماری اش را نیافتیم).شبی در خواب،امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما افضل صلوات الله را دیده است که صدیقه کبری به فارسی به او فرمودند که:ماتم حسین مرا بپای دار که بعدد هر اشکی که از چشم ایشان بر میآوری یا بر می آید خدا هفتاد پشت ترا می آمرزد.

مولف میگوید بعد از این ماجرا من شفا یافتم و شروع به نوشتن کتاب محرق الفواد است.نام کتاب به معنی سوزاننده قلبها است و بدون ترتیب خاصی،روایات معصومین در باب ثواب گریه بر مصائب سیدالشهدا علیه السلام و فضیلت زیارت ایشان را اورده است.

ان شاء الله که چشمان گناهکار ما هم به نور شافعه روز جزا علیها السلام روشن و منور بشود.

@fatemipajoh
Forwarded From کانال فاطمی پژوهان
#نسخ_خطی

یکی از مسایل مهم در زمینه نسخه های خطی،نسخه های عکسی ای هستند که فرد از روی نسخه های خطی برمیدارد که در دهه های اخیر به لطف وسایل ارتباطی و عکس برداری،بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است.

یکی از مهمترین معضلات درین زمینه،ثبت نکردن مشخصات نسخه های عکسی دریافت شده از جاهای مختلف هست.به عنوان مثال فرد به خاطر تحقیقاتش تصویر صدها نسخه خطی را از مکانهای مختلف دریافت میکند ولیکن یادداشت برداری نمیکند که هر نسخه را از کجا گرفته و این مساله،بعدها برای آن محقق و سایر کسانی که میخواهند از آنجا استفاده کنند مشکل ایجاد میکند.

امروز در موسسه مان وقتی که درحال جمع اوری اطلاعات نسخه های خطی مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها بودیم،دیدیم که در فهرست نسخه های عکسی کتابخانه ایت الله مرعشی نجفی در جلد اول صفحه ۱۹۷ و ۱۹۸،یک نسخه به شماره ۲۱۶ از کتاب مشهور ثغور الباسمه سیوطی درباره حضرت را گفته ولی متاسفانه قید نکرده که این نسخه را از کدام کتابخانه دریافت کرده اند و این هم باعث میشود اگر کسی اگاهی به مساله نداشته باشد،آن نسخه را با زحمات و هزینه های زیاد از کتابخانه مرعشی دریافت کند و بعد ببیند که بهیچ کارش نمیاید.

این نسخه،تصویر نسخه ۷۰۰۶/۲ از کتابخانه ظاهریه دمشق است.این را ما با مطابقت دادن نام کاتب و زمان کتابت متوجه شدیم که تصویر آن نسخه را در موسسه مان داشتیم و اگر اطلاعات نسخمان را دقیق یادداشت برداری نمیکردیم چه بسا مجبور بودیم الکی زحمت گرفتن یک نسخه از کتابخانه صعبی مثل مرعشی را به خود بدهیم.

خواهشمندیم اقایانی که نسخه های خطی را جمع اوری میکنند حتما قید کنند که هر نسخه را از کجا گرفته اند تا کار محققین بسیار ساده تر شود و دوباره کاریها انجام نشود.

@fatemipajoh
Forwarded From کانال فاطمی پژوهان
#نسخ_خطی

یکی از نسخ خطی پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیها که شناسایی نشده نسخه عکسی شماره ۱۴۹۷/۴۷ از کتابخانه ایت الله مرعشی قم است که در فهرست نسخ عکسی انجا جلد ۴ صفحه ۳۹۳ به آن اشاره شده.هرچند که ما اصل فهرست را ندیدیم و فقط نقل قولش را دیدیم.

انجا گفته شده که این رساله،رساله فدک از سید مرتضی است که به شماره ۱۴۷۵ نسخ خطی اهدایی رهبری به آستان قدس نگهداری میشود.ما در فهرست نسخ خطی اهدایی رهبری،شماره ۱۴۷۵ نیافتیم.منتهی به این دلیل که شبیه این رساله،در رسایل سید مرتضی چاپ شده احتمال دادیم که این هم جز رسائل سید مرتضی باشد.

از رسائل سید مرتضی دو نسخه در کتابخانه آستان قدس است.نسخه شماره ۳۳۱۸۳ که رهبری در بهمن ۸۴ به آستان قدس هدیه دادند.دیگری نسخه شماره ۴۱۴۰۰ که رهبری در دی ۸۸ به آستان قدس هدیه دادند.متاسفانه هیچ مطلب دیگری نشد ازین دو نسخه نیافتیم.

بر اساس سایر اطلاعات موجود از طریق سامانه سیمرغ در فهرست نسخه های آستان قدس جستجو کردیم نتیجه ای نیافتیم.

اگر کسی از دوستان نتیجه ای درین زمینه یافت به ما اطلاع بدهد.اجرکم علی الله

@mposaiy
@fatemipajoh
💠1،233_دانلودکتاب بخشی از دست نوشته های آثار علامه دوران شیخ بهاء الدین عاملی
به کوشش: #مرعشی_نجفی #موسوی
موضوع: #نسخ_خطی

⬇️⬇️

@yortchi_bosjin_pdf

🔻دانلود
Forwarded From کانال فاطمی پژوهان
#نسخ_خطی #معجزات

قبلا گفتیم که یکی از معجزات حضرت زهرا سلام الله علیها،نشان داده شدن برای آن سه کودک در کشور پرتغال است و فیلمش را هم منتشر کردیم که ان شاء الله دوستان آن را دیده باشند.

یکی دیگر از معجزات ایشان که امروز به چشم حقیر خورد و جا دارد یک مقاله خوب درین زمینه تالیف شود،معجزه ایشان برای حیدر علی بن محمد شفیع اصفهانی،از علمای قرن یازدهم هجری است.

درباره حیدر علی اطلاعاتی موجود نیست مگر اینکه او پنج کتاب بنامهای شرح جبر و مقابله(۶۲۶۹/۲ مرکز احیا)و حاشیه ای بر صافی فیض کاشانی(۵۵۴۰ مرعشی) و محرق الفواد(۱۶۳۲۱/۱ مرعشی و ۸۱۱/۲ صدر بازار اصفهان و ۶۷/۱ امام صادق اردکان و ۵۸۸/۱۶ طباطبایی مجلس)و محرق القلوب(ترجمه و تلخیص کتاب بالا ۱۰۱۹۱/۱ مرعشی) را نوشته است.پسر او محمد شفیع هم کتاب مسکب الدموع(۱۵۸۲۸ مرعشی)را در ترجمه محرق الفواد پدر و در زمان حیات و با امر پدر نوشته است.استاد سید احمد اشکوری در تراجم الرجال ج ۱ ص ۱۹۷ فقط حاشیه او بر صافی را ذکر کردند و آن را دلیل بر علم او دانستند.

درباره بازه زمانی او میشود گفت که او در اواخر صفویه و در دوران سلطان حسین صفوی بوده.چون حاشیه اش بر صافی(نسخه ۵۵۴۰ مرعشی)به تاریخ ۱۱۱۸ و یک کتابت از محرق القلوبش(نسخه ۱۰۱۹۱ مرعشی)مربوط به ۱۱۲۲ بوده و کتاب مسکب الدموعش را هم پسرش در زمان حیات پدر به سلطان حسین صفوی هدیه کرده است.متاسفانه هیچ اطلاعات دیگری درباره مولف یافت نشد.

مولف در مقدمه کتاب محرق الفواد گفته است که ۲۲ سال در عنفوان جوانی بیماری لاعلاجی داشته به طوری که پزشکان او را جواب کردند(نام بیماری اش را نیافتیم).شبی در خواب،امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما افضل صلوات الله را دیده است که صدیقه کبری به فارسی به او فرمودند که:ماتم حسین مرا بپای دار که بعدد هر اشکی که از چشم ایشان بر میآوری یا بر می آید خدا هفتاد پشت ترا می آمرزد.

مولف میگوید بعد از این ماجرا من شفا یافتم و شروع به نوشتن کتاب محرق الفواد است.نام کتاب به معنی سوزاننده قلبها است و بدون ترتیب خاصی،روایات معصومین در باب ثواب گریه بر مصائب سیدالشهدا علیه السلام و فضیلت زیارت ایشان را اورده است.

ان شاء الله که چشمان گناهکار ما هم به نور شافعه روز جزا علیها السلام روشن و منور بشود.

@fatemipajoh
Forwarded From کانال فاطمی پژوهان
#نسخ_خطی

متاسفانه ننوشتن جزییات نسخه های خطی در فهارس آنها(حتی جزییات بسیار کوچکی مثل چگونگی تهیه نسخه)باعث اشتباهات بعدی و سخت شدن کار افرادی میشود که با نسخه ها سر و کار دارند و چه بسا یک نسخه در بین چند کتابخانه چرخیده باشد و در فهارس همه آمده باشد و محقق متوجه نشود که همه اینها یک مورد بوده اند.حقیر تا به حال فقط دو کتابخانه را یافته ام که روش تهیه تمام نسخشان را در جایی نشر داده اند.کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی ایران

به عنوان مثال یکی از نسخه های خطی راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها،نسخه ای به شماره ۲۶۲/۲۲ در کتابخانه مرحوم فخرالدین نصیری در شهر تهران است که این کتابخانه در زمان حیات صاحب مجموعه به علت خرید و فروش زیاد ایشان مرتب تغییر میکرده و بعد از فوتشان،همه نسخشان از دست وراثشان رفت و کلا سرنوشت کتابخانه مشخص نشد.برای همین پیدا کردن سرنوشت نسخ آنجا تقریبا محال است مگر اینکه به آن دو کتابخانه رفته باشد یا مقایسه تطبیقی با نسخ کتابخانه های دیگر شود.

بحمدلله چون مرحوم نصیری کاتب آن نسخه و رسایل آن مجموعه را ذکر کرده بودند با مقایسه ای تطبیقی از طریق فنخا(که دست اقای درایتی بابت این تالیف گرانسنگ درد نکند)دریافتیم که این نسخه،نسخه شماره ۱۸۳۹۶ کتابخانه مجلس است که در فهرست آنجا جلد پنجاه صفحه ۱۶۱ تا ۱۶۴ معرفی شده است.

همچنین دو نسخه به شماره های ۱۴۵/۶ و ۱۶۳/۱۰ از کتابخانه شیخ علی حیدر الموید بنام رویای فاطمه المشهوره از شیخ احمد احسائی که بعدها به کتابخانه آستان قدس منتقل شد و الان به شماره های ۳۶۶۰۸ و ۳۶۶۰۹ در انجا نگهداری میشوند که این را از مقایسه اغاز و مولف و محتوای نسخه ها باهم دریافتیم.

یقینا اگر اطلاعات این دو فهرست ناقص بود،نمیتوانستیم دریابیم که این نسخ چه سرنوشتی پیدا کردند و الان در کجا نگهداری میشوند ولیکن به خاطر فهرست نگاری خوب این دو مجموعه توانستیم اینهارا شناسایی کنیم

@fatemipajoh
Forwarded From رسانه نوید صبح
#محسن_پاک_آیین: نسخ خطی، میراث مشترک ایران و #ازبکستان است

کشورهای #آسیای_مرکزی به دنبال هویت سازی هستند

+ فیلم مستند سفیر ایران در #ازبکستان (78-74)
"محسن پاک آیین" سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان طی سال های 78-1374 با بررسی « میراث مشترک ایران و ازبکستان » در گفتگوی اختصاصی با گروه خبری نوید صبح

چرا جمهوری اسلامی ایران اقدام به فهرست نویسی از #نسخ_خطی جمهوری ازبکستان نمود؟

#هویت_مشترک ایران و ازبکستان چه تاثیری در روابط دو کشور دارد؟

اینها و مطالبی دیگر را می توانید در ویدیو مستند « میراث مشترک #ایران و #ازبکستان » مشاهده نمایید

http://navidesobh.ir/?p=34763
کانال تلگرامی رسانه #نویدصبح
@navidesobh
Forwarded From یک مشکاتی
#مستند «رگ‌های کاغذی»

روایتی دیدنی از حفظ و قابل استفاده سازی نسخ خطی، اسناد و میراث هشتصد ساله تاریخ مشترک ایران و هند

#نسخ_خطی

مطالب بیشتر:
🔮https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 اصول و مبانی نسخه شناسی در کتب خطی
▪️متن فارسی- روسی
▪️اثر: حبیب الله عظیمی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۱ کتاب:
نسخه های خطی به خاطر قدمت یا بی همتا بودن و جنبه های هنری به عنوان کتاب نفیس در کتابخانه ها و در مجموعه های جداگانه، نگهداری می شوند، همچنان که در روزگاران کهن، در خزائن کتابخانه های سلطنتی نگه داری یا به عدّه ی خاصی، سپرده می شدند. نسخه های خطی قدیمی معمولاً توسط انواع آفت ها و حشرات موذی، تابش یا رطوبت، شکننده و فرسوده می شوند. حتی بخش هایی از اوراق این نسخه ها فرو ریخته یا اوراق آن جدا و مفقود شده است.
#مبانی_نسخه_شناسی
#اصول_نسخه_شناسی
#نسخه_شناسی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_خطی
#نسخ_خطی
#کتاب_های_خطی
#کتب_خطی
#نسخه_های_خطی_فارسی
#نسخه_های_خطی_عربی
#آموزش_نسخه_شناسی
#کتابت_نسخه_های_خطی
#کاتبان_نسخه_های_خطی
#تزئینات_نسخه_های_خطی
#خطوط_نسخه_های_خطی
#تذهیب
#تذهیب_نسخه_های_خطی
#کاغذهای_نسخه_های_خطی
#جلدهای_نسخه_های_خطی
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid