#نقد_تصوف
📚 آفتاب و سایه‌ها
پاورپوینتی بسیار مناسب در نقد #تصوف و #عرفان‌ های نوظهور...
✍ دکتر فعالی
Forwarded From درست راه
🔹〰 🌀⚜ 💠 ⚜🌀 〰🔹

📝 - #مولوى و تحريف حدیث سفینه :

مولوى وقتى مى خواهد حدیث سفینه را نقل کند در دفتر چهارم ، بیت 539 و 540 می گوید :

بهر این فرمود پیغمبر که من

همچو کشتى ام به طوفان ز من

ما و اصحابیم چون کشتى نوح

هر که دست اندر زند یابد فتوح

در حالى که روایت چنین است :

" مثل اهل بیتى مثل سفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها هلک "

#پیامبر_خدا صلى الله علیه وآله فرمود : مثل اهل بیت من ، مثل کشتى نوح است ؛ کسى که با آن همراه شود نجات مى یابد و کسى که از آن تخلف کند ، به هلاکت مى رسد .

حال این سؤال مطرح است که چرا صاحب مثنوي ، متن حدیث متواتر را عوض کرده و براى تقویت و تفوق فرقه ى خود حدیث را تحریف نموده و کلمه ى اصحاب را داخل حدیث نموده است ⁉️ این روایت در کتب معتبر شیعه و سنى با واژه " اهل بیت " آمده است و هيچگونه مناسبتى میان اهل بیت و اصحاب وجود ندارد تا بتوان اصحاب را حمل بر #اهلبیت نمود .

#نقد_تصوف

upzone.ir/66407
Forwarded From درست راه
🔹〰 🌀⚜ 💠 ⚜🌀 〰🔹

📝 - #مولوی و انکار ایمان حضرت #ابوطالب علیه السلام

این ماجرا در بیت هاى 194 تا 199 دفتر ششم آمده است :

خود یکى بوطالب آن عمّ رسول

مى نمودش شنعه ى عربان مهول

که چه گویندم عرب ؟ کز طفل خود

او بگردانید دینِ معتمد

گفتش : اى عم یک شهادت تو بگو

تا کنم با حق خصومت بهر تو

گفت : لیکن فاش گردد از سَماع

کلُّ سرِّ جاوز الاثنین شاع

من بمانم در زبان این عرب

پیش ایشان خوار گردم زین سبب

لیک گر بودیش لطف ماسبق

کى بدى این بد دلى با حرف حق ؟

صاحب مثنوى در این جا حضرت ابوطالب علیه السلام را کافر دانسته ، که این تأکیدی بر سنى بودن اوست . در حالى که قاطبه ى شیعه به اجماع و اتفاق و برخى از محققین عامه ، ایمان آن بزرگ مرد مدافع نبوت را اثبات کرده اند و به قدرى این مسأله در شیعه قطعى است که مخالف آن را مى توان شیعه ندانست. هر شخص منصفی با اندک مطالعه ای در تاریخ صدر اسلام و فداکاری ها حضرت ابوطالب علیه السلام در راه اعتلای اسلام ، ذره ای در ایمان آن بزرگ حامی پیامبر و مسلمانان ، شک نخواهد داشت . در وضوح و آشکاری این امر همین بس که حضرت #امام_رضا علیه السلام ، سرانجام کسی که در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام ، شک داشته باشد را جهنم 🔥 دانسته اند .

1⃣ - حضرت محمد صلی الله علیه و آله :

« عبدالمطلب و ابوطالب با گفتار " لااله الا الله ، محمد رسول الله " و مذهب ابراهيم از دنيا رفتند »

📘 - بحارالانوار ، ج 35، ص 113


2⃣ - حضرت #امیرالمومنین علی علیه السلام :

« به خدا سوگند ، پدرم ابوطالب و اجدادم عبدالمطلب ، هاشم و عبدمناف ، هيچ گاه ، بت نپرستيدند. »

📕 - بحار، ج 35 ، ص 116

#نقد_تصوف
upzone.ir/66407
Forwarded From اتچ بات

#نقد_تصوف

❗️ابوحامد محمد غزّالی از بزرگ ترین علمای اهلسنتِ شافعی و صوفی مسلک می گوید لعن یزید جایز نیست چون یزید مومن بوده و هرکس این را نپذیرد احمق است!😳

~~~~▪️~~~~~~~~~~~

👤ابوحامد غزّالی از بزرگان اهل خلاف و عرفان و تصوف در کتاب احیاء العلوم می‌نویسد:
لعن مسلمانان جایز نیست و یزید مسلمان است و نسبت قتل یا امر یا رضای او به قتل حسین (علیه السلام) سو ظن به مسلمان است و به حکم کتاب و سنّت حرام است.
هر کس شک در صحت این نسبت کند در غایت حماقت است. اگر سلطانی یا امیری یا وزیری کسی را کشت به دست آوردن قاتل یا آمر یا قاضی اگرچه آن ها نزدیک باشند مقدور نیست ، خصوصا اگر زمان بعید و مکان شايع باشد و مانند مورد کلام که از زمان یزید و شهادت حضرت اباعبدالله (ع) چهارصد سال گذشته است (یعنی تا زمان غزالی) پس چگونه معلوم می شود که یزید قاتل یا آمر یا راضی بوده؟
مطلب دیگر این که باید به اهل اسلام حسن ظن داشت و اگر فرضا ثابت شد چنانچه اشاعره می گوید: "قتل مسلمانان موجب کفر نیست" ممکن است قاتل فرضا یزید باشد ولی اگر توبه کرده و بعد مرده لعن او جایز نیست ، مانند کافر که اگر توبه کند لعن او جایز نیست و معلوم نیست که یزید از قتل حسین بن علی (ع) توبه نکرده است پس لعن چنین مسلمانی جایز نیست و اگر کسی او را لعن کندمعصیت کرده است و اگر لعن او جایز باشد کسی او را لعن نکند گناهکار نیست و اما یزید از کجا معلوم است که او دور از رحمت الهی است و گفتن این که او از رحمت الهی دور است ، ترخص به غیب است مگر درباره ی کسی که به کفر مرده باشد و ترّحم بر یزید جایز است ، بلکه مستحب است و بلکه او داخل در عموم اللّهم اغفر للمومنین و المومنات است و یزید مومن بوده !


📕نام کتاب : إحياء علوم الدين نویسنده : أبو حامد الغزالي جلد : 3 صفحه : 125

ش
امله:
http://shamela.ws/browse.php/book-9472/page-871

اسكن كتاب:
http://l1l.ir/52d5


⤵️ اما جایگاه غزالی نزد اهل‌سنت::

الشيخ الإمام البحر ، حجة الإسلام ، أعجوبة الزمان زين الدين أبو [ ص: 323 ] حامد محمد بن محمد بن محمد بن أحمد الطوسي ، الشافعي ، الغزالي ، صاحب التصانيف، والذكاء المفرط .

اعجوبه زمان و شافعی و صاحب تصانيف بوده و...

📔نام کتاب : سير أعلام النبلاء ط الرسالة نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 19 صفحه : 322و323
http://lib.efatwa.ir/40384/19/322
http://lib.efatwa.ir/40384/19/323

چاپ ديگر👇

📔نام کتاب : سير أعلام النبلاء ط الحديث نویسنده : الذهبي، شمس الدين جلد : 14 صفحه : 267
http://lib.efatwa.ir/40383/14/267

از اسلام ويب كتابخانه اهل‌سنت👇👇

http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=4821&bk_no=60&flag=1

اسكن كتاب:
http://l1l.ir/52d6


✅ اما جواب سنايى غزنوى به غزالى

🔖 شماره ۸۵

داستان پسر هند مگر نشنیدی
که از او بر سر اولاد پیمبر چه رسید
پدر او لب و دندان پیمبر بشکست
مادر او جگر عم پیمبر بمکید
خود به ناحق حق داماد پیمبر بگرفت
پسر او سر فرزند پیمبر ببرید
بر چنین قوم چرا لعنت و نفرین نکنیم
لعنة الله یزیدا و علی حب یزید

✅ فغانی، شاعر سنّی نیز خطاب به غزالی می‌گوید:

بر چنين كس نكنی لعنت و، شرمت بادا
لعن الله يزيد و علي آل يزيد

https://ganjoor.net/sanaee/divans/ghgh/sh85

✅ جوابیه کوبنده امیر علیشیر نوایی شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار فرمانروایی تیموریان :

ای که گفتی بر یزید و آل او لعنت مکن
زآنکه شاید کرده باشد حق تعالی رحمتش
آنچه او با آل احمد کرد و بخشیدش خدای
هم ببخشاید به من گر کرده باشم لعنتش

➖➖➖➖➖➖
@borrhan
Forwarded From نقد تصوف ، نقد وهابیت (شاخ‌شیطان)
Forwarded From نقد تصوف ، نقد وهابیت (شاخ‌شیطان)
Forwarded From کانال برهان
#نقد_مولوی
#نقد_شمس_تبریزی
#نقد_تصوف

‼️عاشورا روز شادی صوفیان!!!!

➖〰〰➖➖❗️❕

مولوی در ابیاتی به تقبیح #عزاداری و گریه شیعیان در روز عاشورا پرداخته و این روز را روز شادی می داند و
می گوید:

ناله و نوحه كند اندر بكا
شيعه عاشورا براى كربلا
پس عزا بر خود كنيد اى خفتگان
ز انكه بد مرگى است اين خواب گران‏
چون كه ايشان خسرو دين بوده ‏اند
وقت شادى شد چو بشكستند بند

📚مثنوى معنوى، متن، ص: 847

همچنین شمس تبریزی معشوق و معبود مولوی نیز کسانی که بر سیدالشهدا علیه السلام می گریستند را تمسخر کرده و
می گفت:

شمس خُجَندی بر خاندان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌گریست، ما بر وی گریستیم، یکی به خدا پیوست، بر وی می‌گرید!!

📚مقالات شمس، ص271.


💡توجه داشته باشید که اهل سنت بر پایه روایات جعلی،
روز عاشورا را روز شادی و فرح می‌دانند و می گویند روز پذیرفته شدن توبه حضرت آدم و ساکن شدن کشتی حضرت نوح و شکافته شدن دریا برای بنی اسرائیل و ... است و روزه گرفتن در این روز را مستحب موکد تلقی می کنند
و صوفیان اهل سنت مانند #ابن_عربی ، غزالی ، میبدی ، علاءالدوله سمنانی و ... نیز به این موضوع تصریح کرده اند :

📚كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج‏1، ص: 485
📚ترجمه احياء علوم الدين، ج‏1، ص: 756
📚مصنفات فارسى سمنانى، سلوة العاشقين
📚الفتوحات المکیه(عثمان یحیى)، ج‏۳، ص: ۲۹۰

=================

🔷در پایان روایت کتاب کافی شریف را نقل می کنیم که شخصی حکم روزه عاشوراء از حضرت امام صادق علیه السلام را جویا می شود و آن حضرت
می فرمایند :

✳️ یَوْمُ عَاشُورَاءَ فَیَوْمٌ أُصِیبَ فِیهِ الْحُسَیْنُ علیه السلام صَرِیعاً بَیْنَ أَصْحَابِهِ وَ أَصْحَابُهُ صَرْعَى حَوْلَهُ عُرَاهً أَ فَصَوْمٌ یَکُونُ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ!؟ کَلَّا وَ رَبِّ الْبَیْتِ الْحَرَامِ

روز عاشورا، روزى است که مصیبت حسین علیه السلام و بر خاک افتادن او میان یارانش، پیش آمد و یارانش نیز برهنه، بر گِرد او بر زمین افتاده بودند. آیا در چنین روزى، روزه می‌گیرند؟! سوگند به پروردگار که چنین کاری هرگز، روا نیست.

سپس فرمود:

✳️ فمَنْ صَامَهُ أَوْ تَبَرَّکَ بِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ آلِ زِیَادٍ

هر کس این روز را روزه بگیرد یا آن را مبارک بدارد؛ خداوند متعال او را با آل زیاد محشور می گرداند.

➖➖➖➖▪️

🔸کانال برهان و نقد تصوف و عرفان بشری

@borrhan
Forwarded From اتچ بات
#نقد_تصوف
#نقد_عرفان_حلقه

❕❗️فتوای ننگین عالم ناصبی صوفی مسلک

〰〰〰〰⛔️〰〰〰

عبدالقادر گیلانى می گوید :

❌ لأنّ اللَّه تعالى اختار لسبط نبیّه صلى اللَّه علیه وآله‏ الشهادة ... یوم عاشوراء لا یتّخذ یوم مصیبة، لأنّ یوم عاشوراء أن یتّخذ یوم مصیبة لیس بأولى من أن یتّخذ یوم موته فرح و سرور ...

خداوند متعال شهادت را براى سبط پیامبر صلى اللَّه علیه وآله‏ برگزیده است ...
و روز عاشورا را نباید روز مصیبت قرار داد؛ چرا كه عاشق به معشوق رسیده است. از این رو، این روز باید روز سرور باشد ....

📙غنیة الطالبیین: 684- 687؛ به نقل از نفحات الازهار: 4/245


جالب آنکه طاهری، رهبر عرفان حلقه مانند دیگر صوفیان نیز ،
روز عاشورا را روز فرح و خوشحالی می‌داند!

یادآوری : نقد عرفان حلقه، دکتر فریدونی:
https://t.me/borrhan/14068

@borrhan
Forwarded From درست راه
🔸 〰 ⚜ 🌀 💠 🌀 ⚜ 〰 🔸

📝 - چرا عبدالرحمن جامی در نزد شیعیان جایگاهی ندارد⁉️🤔

۲۳ شعبان سال‌روز مرگ شاعر قرن نهم، عبدالرحمن جامی است. وی که در اصول دین، اشعری، در فروع دین، حنفی و در طریقت، صوفی نقشبندی بوده، از بزرگترین اقطاب فرقه صوفیه نقشبندیه می‌باشد؛ فرقه‌ای که برخلاف اغلب فرقه‌های صوفیه که سلسله طریقتی خود را به دروغ به #امیرالمؤمنین می‌رسانند، سلسله طریقتی خود را به غاصب اول، #ابوبکر می‌رساند.

وی هر چند شاعری پرآوازه، زبردست و توانا بوده است اما به‌علت دشمنی با امیرالمؤمنین و شیعیان، در میان محبین اهل بیت علیهم السلام که حب و بغضشان بر معیار قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌باشد، جایگاهی ندارد.

1⃣ - جامی و جهنمی‌دانستن پدر امیرالمؤمنین:

هرچند در اشعار جامی، سروده‌هایی در وصف امیرالمؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام، دیده می‌شود اما او چهره واقعی خودش را با بدگویی به حضرت #ابوطالب علیه السلام آشکار کرده است. به باور او حضرت ابوطالب علیه السلام العیاذ بالله در جهنم، همسایه ابولهب می‌باشد! شعر پایین سروده جامی است:

بود بوطالب آن تهی ز طلب ‼️
مر نبی را عم و علی را اب
خویش نزدیک بود با ایشان
نسبت دین نیافت با خویشان ‼️
هیچ سودی نداشت آن نسبش
شد مقر در سقر چو بولهبش ‼️

این در حالی است‌که هر شخص منصفی با اندک مطالعه‌ای در تاریخ صدر اسلام و زندگی حضرت ابوطالب علیه السلام و فداکاری‌های ایشان در راه اعتلای اسلام، ذره‌ای در ایمان آن بزرگ حامی پیامبر و مسلمانان، شک نخواهد کرد. در وضوح و آشکاری این امر همین بس که حضرت #امام_رضا علیه السلام، سرانجام کسی که در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام شک داشته باشد را جهنم دانسته‌اند.

دشمنی جامی با امیرالمؤمنین علیه السلام به قدری زیاد بوده است که قاضی نورالله شوشتری، جامی را هم‌پایه ابن ملجم مرادی لعنت الله علیه معرفی می‌کند:

آن امام به حق ولیّ خدا
اسد الله غالبش نامی
دو کس او را به جان بیازردند
یکی از ابلهی، یکی از خامی
هر دورا نام عبدالرحمانست
این یکی ملجم، آن دگر جامی

وی درباره مردم قم و کاشان که در زمان او مهم‌ترین شهرهای شیعیان ایران بودند، گفته است:

سگ کاشی به از اکابر قم
با وجود این که سگ به از کاشی است‼️

2⃣ - صوفی‌بودن جامی

اگر جامی هیچ مشکلی نداشت مگر صوفی‌بودن، همین امر برای عدم مقبولیتش در نزد شیعیان کافی بود. چرا که این از ضروریات مذهب تشیع است که این فرقه و پیروان آن، از نظر ائمه علیهم السلام ضال و مضل هستند. با وجود این‌که اثری از صوفیه در صدر اسلام وجود نداشته اما خطر آن‌ها برای اسلام به‌اندازه‌ای زیاد بوده که پيامبر صلی الله علیه و آله نسبت به پديد‌آمدن اين گروه در آینده هشدار داده و از آن‌ها بیزاری جسته است:

"روز قيامت بر امتم بر پا نشود تا آن‌که قومی از امّت من به نام #صوفيه برخيزند. آن‌ها از من نيستند و بهره‌ای از دين ندارند. آن‌ها برای ذکر، دور هم حلقه می‌زنند و صداهای خود را بلند می‌کنند، به گمان اين‌که بر طريقت و راه من هستند؛ در حالی که آنان از کافران نيز گمراه‌تر و اهل آتش‌اند و صدایی دارند مانند عرعر الاغ".

📙 - سفينة‌البحار محدث قمی، ج۲، ص۵۸.

و یا حضرت #امام_هادی علیه السلام درباره #صوفیان فرموده‌اند:

"صوفيان، همه مخالف ما و راه روش آنان، متفاوت با راه و روش ماست".

📘 - حدیقة‌الشیعه مقدس اردبیلی

📝 - برای آگاهی بیشتر در زمینه تصوف و دیدگاه ائمه هدی علیهم السلام درباره این فرقه ضاله به دو مقاله پایین مراجعه کنید:

۱. مقاله مفصل

۲. مقاله
ک#نقد_تصو](https://www.adyannet.com/fa/news/174" rel="nofollow" target="_blank">وتاه

Forwarded From کانال برهان
#نقد_تصوف
#وحدت_وجود (۱۱۱)

❗️معاد در تصوف!
❗️از عالم کثرت به عالم وحدت!

┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄

صوفیان درباره مرگ و معاد دیدگاه جالبی دارند. می‌گویند به حکم شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» هرکس که بمیرد - از صالح و طالح - فانی في الله می‌شود و با ذات خدا یکی می‌شود.
یعنی وارد عالم وحدت می شود و تشخص و تعین او محو و نابود می‌گردد. حالا جماعت عرفا، کسانی هستند که پیش دستی کردند، و پیش از مرگ خود، به مقام فناء رسیده اند.
لذا تفاوت در تأخر و تقدم است و همه بالاخره به این وحدت میرسند.❗️

حالا یکی از صوفیان بزرگ و معروف به نام میرزا حسن صفی علیشاه (رهبر سلسله نعمت اللهیه صفی علیشاهی) راجع به حضرت #علی_اکبر علیه‌السلام همین را میگوید؛

✖️یعنی می‌گوید حضرت علی اکبر علیه‌السلام بعد از شهادت، وارد عالم وحدت و فناء شد؛
اما چون به امام حسین علیه السلام خبر نداده بود که من رفتم به وحدت، امام حسین در عالم کثرت دنبال فرزندشان می‌گشتند و خلاصه بعد از کلی پرس و جو، مطلع شدند که علی اکبر بدون اطلاع، به عالم وحدت رفته بودند!!!!❗️


❗️باری، امام حسین علیه السلام به میدان آمد تا جنازه علی اکبر را برگرداند، اما در کمال تعجب فرزند خود را پیدا نکرد در همین اثنا، فرزند ندا داد که ای پدر، من را نمی‌یابی چون فاني فی الله شدم و دیگر زمان و مکان ندارم:


چون حسین آواز «اَدرک یا ابا»
زو شنید آمد به میدان دعا
دید نبود در جهان از وی اثر
گشت هر سو در سراغش ره سپر
زد صدا او را به آواز جلی
کت نبینم در کجایی یا علی ؟
گفت : ای شه در بیابان فنا
نیستم دیگر مکان و حد و جا!
از مکان و لا مکان بیرون شدم
عین ذات حضرت بی چون شدم!

بعد صفی کمی به مغزش فشار می‌آورد و یک قاعده کلی دَر می‌کند و می‌گوید هرکس به عالم وحدت برود، دیگر نباید در این عالم دنبالش بگردید چون حتی یک تار مویش هم باقی نمی‌ماند:

چون رسد سالک در اقلیم فنا
جانش گردد غرق دریای لقا
لاجرم در عالم صورت دگر
نیست یک مو از وجود او اثر

صفی علیشاه (در حالیکه کام عمیقی می گیرد) می‌گوید وقتی امام حسین علیه السلام، فرزند خود را در عالم کثرات و خلایق پیدا نکرد، به عالم وحدت که همان ذات خداست، رفت و فرزندش را در ذات خدا پیدا کرد.
چون امام حسین علیه السلام قبلا به فناء رسیده بود و لذا از وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت مدام در رفت و آمد بودند.

و آن شهش اندر مقام فرق خواند
چون نَجُست اینجاش سوی جمع راند
زآنکه ذات آن شهنشه ذات هوست
وحدت و کثرت همه در تحت اوست
چون علی را اندر این کثرت نیافت
هِشت کثرت را و در وحدت شتافت
دید در صحرای وحدت واردش
متصل با ذات پاک واحدش

📕کتاب زبدة الاسرار، (1391ش) ص88


🔖پی نوشت:
دیگه سوال نکنید که مگر در عالم وحدت، تعیّن و تشخّص و اسامی و عناوین محو نمی‌شود؟
و اگر قرار بود همچنان امام حسین و جناب علی اکبر باقی بمانند که دیگر عالم وحدت معنا نداشت! فقط بخوانید و از معارف ولوی صوفیه لذت ببرید!!!
و بعد از استغفار، حمد خدا را به جای بیاورید که سر سفره اهل بیت علیهم السلام نشسته‌اید.

➖➖➖➖➖
@borrhan