Forwarded From البساتین | محمدرضا معینی
?

?نوروز در فرهنگ شیعه

رسول جعفریان

رساله ای جامع در تعیین زمان نوروز و سیر آن در زمانهای سلاطین و روایت معلی بن خنیس و....

#مقاله
#نوروز

@AlBasatin
نوروز در فرهنگ شیعه
رسول جعفریان

مقاله‌ای در مورد اخبار نوروز و چالش‌های اسلامی دانستن آن
و اینکه نوروز تا قبل از سال ۴۶۷ قمری روز ثابتی نبوده است
و مطالب مفید دیگری که در تقریر محل نزاع مفید است.

#نوروز
نوروز در تخت جمشید؟
اقامتگاهی سلطنتی، جشن سال نو، و نظریه‌ای در این مورد
یوزف ویزه‌هوفر
ترجمهٔ اسفندیار رحمتی
مجلهٔ جُندی‌شاپور: شمارهٔ ۱۵، پاییز ۱۳۹۷

#نوروز
سلسله دروس ماهیت و شناخت نوروز
– بخش پنجم
آخرین فایل مربوط به نوروز و شرح کامل آن
همراه زیر نویس فارسی #نوروز
Forwarded From فطرس مدیا
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند

#غدیر و #نوروز #باستانی

حدیثی در بابِ نوروز نقل شده که ویژگی‌های این ایام را برشمرده است
یکی از مهم‌ترین اتفاقات این ایام، تقارن با واقعۀ غدیر خم است. برخی این حدیث را مجعول می‌دانند
اما محاسبات تقویمی نشان می‌دهد که روز غدیر در ایام نوروز واقع شده است
(وسائل الشیعه جلد 8 صفحۀ 173)
عَنِ الصَّادِقِ(ع)‏ أَنَّ يَوْمَ النَّيْرُوزِ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَخَذَ فِيهِ النَّبِيُّ (ص) لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) الْعَهْدَ بِغَدِيرِ خُمٍّ...
#فطرس_مدیا در جریان این تحقیق، به بررسی مسائل #نجومی پرداخته است
غدیر روز 28 اسفند است؛ نه اول فروردین؛ اما توجه به دو نکته ضروروی است
1: در گاهشماریِ کهن ایرانی، هر سال 12 ماه و هر ماه 30 روز بود (360=30*12) و پنج روز باقی‌ماندۀ سال، ملحق به جشن نوروز محسوب می‌شد. بنابراین 28 اسفند ملحق به نوروز محسوب می‌شود
2: واقعۀ غدیر خم از 18 ذالحجه شروع شد و سه روز به طول انجامید تا گروه‌های مختلف بتوانند به طور مستقیم با پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع)بیعت کنند. یعنی پایان مراسم غدیر 21 ذالحجه، معادل اول فروردین بوده است (الغدیر جلد 1 صفحۀ 270)
طبق نامه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، واقعه غدیر، مصادف با ۲۸ اسفند تا ۱ فروردین بوده است
این محاسبات منطبق برروایتی است که به آن اشاره کردیم

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From فطرس مدیا
Forwarded From عالمون
🔅گفتگو با آیت‌الله شبیری زنجانی در رابطه با نوروز

🔻متن پیش رو، بخشی از مصاحبۀ سالیان پیش حضرت آیت‌الله #شبیری زنجانی دربارۀ #نوروز است:

● پرسش: گروهی از مذهبی‌ها بر این باورند که نباید با آیینی مثل نوروز همراهی کرد چرا که تصریحی در این باره در روایات وجود ندارد و بهتر است که به جای آن بیشتر به اعیاد اسلامی توجه شود. نظر شما چیست؟
○ پاسخ: دربارۀ نوروز هم روایاتی داریم.

● پرسش: گفته می‌شود این روایات معتبر نیست؟
○ پاسخ: می‌شود رجاءً به همین روایات هم عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین‌های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صلۀ رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. این‌ها همه سنت‌هایی است که در نوروز به آن عمل می‌شود.

● پرسش: شریعت با شادی مخالف است؟
○ پاسخ: اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم‌آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته این‌که در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست؛ این‌که خرافات وارد این مراسم‌ها شود کار صحیحی نیست. با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یک‌دیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می‌کند.

● پرسش: چه توصیه‌ای به مردم دربارۀ نوروز دارید؟
○ پاسخ: ... از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده کنند و تلاش کنند که دل‌ها به هم نزدیکتر شود. به شکرانۀ این شادی سهمی را هم برای فقرا در نظر بگیرند که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.

channel | @alemoon_ir
Forwarded From تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام