Forwarded From Ehya-e-nosakh Research Group
#نکته
◀مطلبی درباره اخذ مجوز در مورد برخی کتب و مطالب خاص
_____________
به دو متن زیر توجه کنید:
۱. خلیفه دوم مانند بز کوهی در جنگ احد فرار کرد.

۲. صحیح بخاری نقل کرده است که خلیفه دوم در جنگ احد مانند بز کوهی فرار کرد. (صحیح بخاری، ص....)
یا: خلیفه دوم مانند بز کوهی در جنگ احد فرار کرد.¹
۱. صحیح بخاری، ص...
________________
ارشاد متن شماره۱ را توهین حساب کرده و آن را رد خواهد کرد ولی چنین برخوردی با متن شماره۲ نخواهد داشت و با آن برخورد یک متن تاریخی و علمی خواهد داشت و هیچ گیری ندارد، چون شما آن را مستند به یک متن تاریخی کرده‌اید. خیلی از نویسندگان به این مطلب دقت ندارند و علاوه بر اینکه وجهه علمی کارشان پایین می‌آید کتابشان نیز مشمول ممیزی می‌شود.
این مطلب درباره احیای نسخ خطی نیز صادق است، وظیفه محقق مستند کردن جملات نویسنده کتاب است و باید ادعاهای او را در پاورقی ارجاع دهد. اگر محقق اهتمام به این کار نداشته باشد علاوه بر پایین آمدن ارزش کتاب تحقیقی، مشمول ممیزی ارشاد نیز خواهد شد. در واقع بخش زیادی از ممیزی‌ها به دلیل احیای نامناسب است. برای نمونه بنگرید به کتاب احیا شده حیات القلوب آقای امامیان و آقای عابدینی مطلق.
کتاب آقای عابدینی بیشتر به تایپ شبیه است تا تحقیق و احیا، لذا مشمول ممیزی شده است ولی تحقیق آقای امامیان مستند و زیبا است لذا ارشاد نیز با آن مشکلی نداشته و کامل چاپ شده است.
ظاهرا این ایده ارشاد طرح جالب و مفیدی است. البته بعضا بهانه‌های بی‌دلیل نیز پیش می‌آید که دیگر چاره‌ای از آن نیست. قدرت ناشر و شهری که مجوز در آن اخذ می‌شود نیز بی‌تأثیر نمی‌باشد.
@ehya_nosakh
Forwarded From جوادی آملی
📸 #نکته | ما مي‌گوييم مرگ بر آمريكا ولی عملاً داريم مي‌گوييم مرگ بر ايران ...

🔸کانال در محضر علامه جوادی آملی👇

https://telegram.me/joinchat/BPw0UTwm2rhnwKbrJbJcpQ
Forwarded From نیکوسخن؛ از امام عصر علیه‌السلام می‌گوید
✅ یک نکته

6⃣9⃣1️⃣ ای منتظران غیرتمند شیعه!


مگر سرخ‌فامی دل‌های زخمی را نمی‌نگرید؟!
مگر آسمان بارانی چشم‌ها را در نمی‌یابید؟!
مگر ناله‌های اسیرانِ کاروان را نمی‌شنوید؟!

مگر با تماشای سرهایی که بر نیزه شکوفه کرده‌اند، رشته‌ی صبر نمی‌گسلید؟!
مگر دلتان با کودکانِ خسته‌ی در میانِ‌ راه، تازیانه نمی‌خورد؟!
مگر دل شما را با زنجیرهایی که بر پای کاروانیان، بسته‌اند، به روی خارها نمی‌کشانند؟!
و مگر نمی‌خواهید دودِ آهتان، روی ظالمان را سیاه کند؟!


پس ای منتظران غیرتمند شیعه!
هستی را به انتقام استخوانِ لهیده‌ی مظلومانِ کربلا برآشوبانید و به احترامِ خونِ پاک آفتاب، که بر ریگ‌های گرم صحرای طف، دریا شد، دست به دعا بردارید و برای آمدن منتقم خون وجود مطهر سیّدالشهدا علیه‌السّلام آه از نهاد برکشید!


ای فرزندان محرّم سالِ شصت! بیایید دست کم، قطره‌ی آبی شوید که آتش سالیانِ درد را از دامنِ روزگار، اندکی فرونشاند!
بیایید صادقانه به فریادِ "هَل من ناصر" مهدیّ آل محمّد علیه‌السّلام پاسخ گوییم تا رؤیای ظهور، به وقوع بپیوندند و آتش سالیان دراز غم و غربت و غیبت فرونشیند!
ای منتظران غیرتمند شیعه! وجود سیّدالشهدا علیه‌السّلام در انتظار شماست!


🔍 #نکته #محرم




@NikooSokhan
لوامع
در قرن چهارم هجری، ابوسعید احمد بن عبدالجلیل سجزی،
#نکته آنچه در این نوشته از آن تعبیر به «نظریه حرکت زمین» شده و سجزی نیز همان را در اسطرلاب زورقی به کار بست، حرکت وضعی زمین است، نه حرکت انتقالی زمین به دور خورشید. (این نکته را حتماً باید گفت، چرا که در برخی از نوشته ها دیده می شود که به اشتباه، حرکت انتقالی زمین را (= نظریۀ خورشیدمرکزی) که همان نظر کوپرنیک است، به سجزی نسبت می دهند. البته این سخن، بدین معنی نیست که کوپرنیک نخستین کسی است که حرکت انتقالی زمین را مطرح ساخت، بلکه حتّی در زمان یونان باستان نیز برخی داشمندان مانند ارسطرخُس [Aristarchus] بر این رأی بودند).
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
#نکته موضوعات «داغ» علوم انسانی در آکادمیای فعلی جهان و بی‌اطلاعی عمومی ما (ویرایش اول)

👈 یکی از مشکلات مهم علوم انسانی کشور ما،‌ دور بودن از موضوعات جذاب، مطلوب و به اصطلاح «داغ» در آن علوم انسانی است که امروزه در جهان رایج است و خود را در عناوین آثار انتشاراتی،‌ رشته‌ها، کنفرانس‌ها، مدارس فصلی، کمک هزینه‌ها و فرصت‌های حضور و پژوهش نشان می‌دهد. به عبارت دیگر اکثر مسائل علمی ما،‌ متعلق به چند دهه قبل در جهان است.

👈 این ضعف خود را در جذاب نبودن زمینه‌های پژوهشی پیشنهادی از سوی پژوهشگران ایرانی به دانشگاه‌ها و یا برنامه‌های علمی در جهان و در بعدی وسیع‌تر در جدی نگرفتن پژوهش‌های ایرانیان داخل کشور در زمینه‌های #خاورمیانه_شناسی، #ایران_شناسی و #شیعه_شناسی شناسی، در عرصه جهانی دیده می‌‌شود.

👈 راه حل این است که محتوای مسائل پیش‌گفته را می‌باید درون این موضوعات «داغ» تعریف کرد تا اساساً جدی گرفته شود. دانش‌پژوهان آگاه بین‌المللی نه تنها سعی می‌کنند پژوهش‌های خود را درون این چهارچوب‌ها تعریف کنند،‌ بلکه برای بالا بردن شانس چاپ آثار خود و یا برای افزودن بر احتمال اخذ پذیرش در اقدام برای دانشگاه یا کنفرانس یا امثال آن،‌ تلاش می‌کنند حتی این مفاهیم را در عناوین آثار خود به کار ببرند.

👈 لیستی حداقلی از این موضوعات چنین است.

Anthropocene
آنتروپوسین
Body
بدن
Border and border thinking
مرز و مرز اندیشی
Climate changes and environment
تغییرات اقلیمی و محیط زیست
Decolonization
استعمارزدایی
Diversity
تنوع
Humans and animals
(رابطه) انسان و حیوان
Infrastructure
زیرساختار
Materiality
مادیت
Network
شبکه
Routes and logistics
مسیرهای تردد و حمل و نقل
Transimperiality
فراامپراطوری (بودن یک امر انسانی)
Transnationality
فراملی (بودن یک امر انسانی)
Travel and mobility
سفر و تحرک

👈 حال، خدا را، در چند درصد از آثار علمی تولیدی در داخل کشور و یا حتی خارج از کشور توسط پژوهشگران حوزه‌های ایران‌شناسی و شیعه‌شناسی، چنین مفاهیمی در عنوان و یا موضوع بررسی‌ها وجود دارد؟ مسئله آن است که پژوهشگران عرصه‌های مذکور، به سبب اینکه اکثراً دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در سرزمین‌های شیعی گذرانده و یا در ارتباط تام با این جماعت‌ها (ولو ساکن کشورهای غربی بوده‌اند)،‌ باز هم از «قافله موضوعات داغ» در آکادمیای بین‌المللی عقب هستند.

👈 نتیجه، چیزی است که آن را لمس می‌کنیم:‌ عمدتاً #شیعه_شناسی و تا اندازه‌‌ای #ایران_شناسی، برخلاف پژوهش‌ها درباره برخی دیگر از مناطق و یا مفاهیم، هرگز نتوانسته امری جذاب و پویا در آکادمیای بین‌المللی باشد. شمار پژوهش‌ها در این زمینه‌ها شاید برای ایرانیان درون ایران عجیب و غریب باشد، اما برای کسی که کلیت عرصه علوم انسانی را در نظر داشته باشد و وضعیت شغلی،‌ معیشتی و هویتی پژوهشگران مسائل شیعی و تا اندازه‌ای ایرانی در آکادمیای غربی را از نزدیک ببیند، موضوع بسیار تاسف‌آور است (مقایسه کنید وضعیت فارغ‌التحصیلی با پایان‌نامه‌ای در زمینه مسائل شیعی و ایرانی با فارغ‌التحصیلی در زمینه مسائل مثلاً‌ شرق آسیا).

👈 خلاصه آنکه از یک سو این موضوعات «داغ»، محل توجه پژوهشگران در زمینه‌های یاد شده نیست و از سوی دیگر پژوهش‌های ایشان، دغدغه و مسئله جامعه دانشگاهی جهانی نیست. «یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد»

👈 در ویرایش‌های بعدی به شرط حیات، به بحث در این زمینه ادامه خواهم داد و به این لیست خواهم افزود.


کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From نیکوسخن؛ از امام عصر علیه‌السلام می‌گوید
✅ یک نکته

1⃣0⃣2⃣ می‌دانم، جا مانده‌ای!

می‌دانم عاشق بودی که مثل زائرین حضرت سیّدالشهدا علیه‌السّلام، برسی به کربلا!
و دوست داشتی بروی بین‌الحرمین، بنشینی و یک دل سیر گریه کنی!

خوب می‌دانم آرزوی نفس کشیدن در کربلا را داشتی ... ولی نشد!
می‌دانم، دلت امان‌نامه می‌خواهد!
و دنبال مأمنی هستی که قلبت را حسینی کنی!

با من بیا!
بیا!
با من تا برویم ...

اول، کوله‌بار تشویش و نگرانی‌ات را باز کنیم!
سپس همراه شویم با حاجتمندانی از جنس خودمان!
این‌جا
بازماندگانِ زیارتِ اربعین با توشه‌ی توسّل آمده‌اند ...
و حسّ عشق و آرامش حسینی و کربلا را در این‌جا جستجو می‌کنند!

پاهایت را برهنه کن!
مثل پیاده‌روی تا کربلا، مثل بین‌الحرمین!
از تماس پاهای برهنه‌ات با سنگ‌های قدیمی این صحن و سرا آرامش بگیر!
و داخل شو به بارگاه امن حضرت عبدالعظیم حسنی!

به آستانه‌ی درب که نگاه کنی، کاشی‌نوشته‌ایی را می‌خوانی به نقل از امام هادی علیه‌السّلام که فرمودند:
"من زار عبدالعظیم بِرِی کمن زار الحسین علیه‌السّلام بِکربلا"
"هر کس عبدالعظیم را در ری زیارت کند، مانند آن است که حسین علیه‌السّلام را در کربلا زیارت نموده است!"

اگر دلت می‌خواهد این لحظه‌های ناب را بیشتر ذخیره کنی و ماندگاریشان را می‌خواهی؛ زیارتت را به نیابت از امام زمانت انجام بده!
مثل خیلی‌هایی که امسال اربعین، زیارت را به نیابت انجام دادند.

از حرم حضرت عبدالعظیم که بیرون آمدی،
سرت را رو به آسمان کن!
و خوب نگاه کن و ببین ملائکی را که نامه‌ی عمل تو را می‌نویسند و در بسته‌های نور می‌پیچند و می‌برند تا برسانند به دست حجّت خدا!
و
یادت نرود که هیچ ثروتی جای این حالی را که پیدا کردی نمی‌تواند بگیرد،
و بر این نعمت هزاران شکر واجب است!

@NikooSokhan


🔍 مطالب مشابه: #نکته #اربعین #جامانده #دلنوشته

https://t.me/nikoomedia/1632
Forwarded From دوستداران نسخ خطی کرمان
#نکته
توضیحی درباره جنگ مزبور(۳۱۳۱، کتابخانه ملی):
این نسخه جنگ اشعاری به صورت متن و حاشیه که بدین ترتیب تدوین شده است.منتخبات دیوان سنایی (۱- ۲۴ر)، کمال‌الدین عبدالرزاق اصفهانی (۲۴پ- ۵۸پ) ، کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی (۵۸پ-۱۰۹ر)،امیر معزی و نیز اشعاری از مجد، اثیرالدین بدخشانی، رودکی (۱۷۷ر)، حکیم قطران تبریزی، عمعق بخاری(۱۸۲ر)، غزنوی، عوفی،لامعی گرگانی،رفیع‌الدین، شرف‌الدین شفروه، سراج‌الدین قمری، شهاب‌الدین موید سمرقندی، زین‌الدین سنجری، روحی الشارستانی، سیف‌الدین باخرزی، ضیاءالدین فارسی، رضی‌الدین در مدح سیف الدین باخرزی، اسدی طوسی، ابن یمین، عین القضات، فرخی، فخرالدین خالد، ابوسلیک گرگانی، بدیع بلخی، طیان بمی، شالی دهستانی، عطایی، خسروی سرخسی، فلکی شروانی، ابوالفرج سنجری، مرزبان، جلال جعفری، بهاءالدین بغدادی،بهاءالدین مرعیالی،ناصرالدین کاستانی، سید ذوالفقار شیروانی،شاه کبودجامه، عبدالرزاق صندوقی، کمال‌الدین زنجانی، روحانی، عزالدین شیروانی،کمال‌الدین سیکانی، حسن دهلوی، بدیعی سیفی، بوالعلاء گنجه، عمادالدین شهریاری، رشیدالدین، سعدالدین هروی، علی بن حسن باخرزی، ناصر بخاری، نزاری قهستانی، فخرالدین هندوشاه، عماد بن الاحلی العباسی، همام تبریزی، امام شهانی سلطانی،بدرالدین شاشی، شمس‌الدین طاهر نجاشی، محمد ارفعی، خسروانی، شیخ ابوسعید بن عسس شیرازی، لامی هروی، قطب‌الدین عشقی تبریزی، جلال طبیب، خواجو کرمانی، خطیب گنجه،قاضی همام‌الدین صابن،عتیقی، کاتبی، عبدالمجید، حسام‌الدین بخشی،ابوعبدالله محمد جندی، عبیدزاکانی، خواجه نصیر طوسی، امام رافعی قزوینی،ناصر بجه، شمس طبسی،مرشدی،ابوالفرج بلخی،شیخ نظامی،مسعود ترکمان،علوی تربتی،نظام استرآبادی،شاه داعی،مبارک شاه غوری،اشهری، شاه علی، مسعود سعد سلمان،شیخ امین‌الدین کازرونی و اوحدالدین کرمانی است. نسخه به صورت متن و حاشیه کتابت شده است.

نوع و درجه خط:نستعلیق تحریری
نوع کاغذ:ترمه اصفهانی
تزئینات متن:مجدول درونی و بیرونی به شنگرف و لاجورد
نوع و تز ئینات جلد:مقوایی با روکش تیماج قهوه‌ای رنگ ترنج و سرترنج ضربی با نشان گل و بوته.
https://t.me/dostdarannosakhekhatikerman
Forwarded From نیکوسخن؛ از امام عصر علیه‌السلام می‌گوید
✅ یک نکته

7⃣3⃣2⃣ رسم بندگی!


آن‌ها می‌خواستند که حضرت سیّدالشهدا سلام‌الله‌علیه به آن‌ها خدمت کند، نه آن‌ها به امام حسین علیه‌السّلام! لذا وقتی ورق برگشت، آن‌ها هم برگشتند!
اگر به حرم حضرت امام رضا صلوات‌الله‌علیه رفتی و حاجت نگرفتی، مراقب باش مانند آنان نباشی که حسین علیه‌السّلام را دعوت کردند و چون حاجتشان را نگرفتند، دست از امام برداشتند!

شده تا حالا بروی پیش امام رضا سلام‌الله‌علیه، پیش امام زمان ارواحنافداه و بگویی یا امام رضا! یا صاحب‌الزّمان! من آمده‌ام خدمت شما! شما با من کاری ندارید؟! همیشه رفته‌ای که بگیری! یادت باشد او مولاست، تو عبد! نه برعکس! قرار نیست حضرت امام رضا، صاحب‌الزّمان، ائمّه علیهم‌السّلام، در مقابل فرمان تو مطیع باشند! تو باید در مقابل فرمان ایشان مطیع باشی!


🔍: #نکته #خدمت #معرفت #بندگی

@NikooSokhan
Forwarded From نیکوسخن؛ از امام عصر علیه‌السلام می‌گوید
باریکتر از مو 🕯


8⃣1️⃣2️⃣ بازگشت به سوی امام زمان علیه‌السّلام!

حرّ به دامان امامش که بازگشت، رستگار شد!
رستگاری، بازگشت به دامان امام زمان علیه‌السّلام است!


🔍 مطالب مشابه: #باریکتر_از_مو #عاشورا #نکته #حر #توبه #محرم #کربلا

@NikooSokhan
Forwarded From Ehya-e-nosakh Research Group
#نکته

آنچه به عنوان شماره نسخه یک کتاب از دانشکده الهیات مشهد در فنخا درج شده است در واقع شماره قفسه آن کتاب است نه شماره نسخه. مثلا اگر شما شماره نسخه درج شده در تصویر فوق که معرفی اطلاعات نسخه دستخط علامه مجلسی از کتاب حق الیقین در دانشکده الهیات است را سفارش دهید با کتاب دیگری مواجه خواهید شد. راه حل آن است که به آدرس فهرست این کتابخانه که در تصویر فوق داخل [ ] درج شده مراجعه کرده و شماره نسخه را که بصورت عدد بزرگتر در ابتدای معرفی نسخه درج شده یادداشت کنید.
در مقدمه فهرست دانشکده الهیات مشهد توضیح داده شده است که شماره‌ای که در ابتدای نسخه آورده شده همان شماره نسخه است و عددی که در انتهای نسخه درج شده شماره قفسه است.
@ehya_nosakh