Forwarded From شرح صدر
♻️#اندر_طلب_دوست


اندر طلب #دوست چو مردانه شدم
اول قدم از #وجود بيگانه شدم
او
#علم نمي شنيد لب بربستم
او #عقل نمي خريد ديوانه شدم

🌺#خواجوي_كرماني

❤️ @sadraiykhoiy
#دانلود_کلیات_فلسفه
#نویسنده: علی شیروانی
#فهرست عناوین:
#مباحث مقدماتی
#معرفت شناسی
#هستی شناسی
#وحدت تشکیکی حقیقت وجود (1)
#وجود ذهنی (1)
#8 عاشورا ،وجوب
#علت غایی
زمان
.
🕋 «دحو الارض»؛ بسطی در اعماق حقائق!

┈••✾•🍃🕋🍃•✾••┈

🍀 تمام موجودات به سردستۀ خود، حشر و جمع میشوند و آن سردسته به حلقۀ بالاتر. این حشر و جمع، میرسد به بشر که شرافت بر مخلوقات دارد و عوالِم، مسخّر اوست که قرآن میفرماید :

💎"أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة"💎
آيا نديديد كه خدا آنچه را كه در آسمان‏ها و در زمين است مسخّر شما ساخته، و نعمت‏هاى آشكار و پنهان خود را بر شما كامل كرده است؟
(سورۀ لقمان علیه السلام، آیۀ 20)

و این سلسلۀ ترسیم و تجمیع موجودات به جنسِ بشر رسیده و جنسِ بشر، به انسان حقیقی که ائمۀ اطهار (ع) می‌باشند، تجمیع میگردد.

قرآن می‌فرماید:
💎"يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ"💎
روزى كه هر گروهى را با امامشان فرا مى‌خوانيم.
(سورۀ اسراء، آیۀ 71)

حضرات ائمۀ اطهار(ع)، آن واسطۀ مطلقه می‌باشند که از اطلاقِ خویش، خالق و مخلوق را فراگرفته‌اند. و از «#اطلاق»، اشرفِ مخلوقاتند. و عوالِم هستی، به حضرات، و توسّط حضرات، و برای حضرات، خلق شده است و دَم به دم، در حدوث و بقاء، جیره‌خورِ خوانِ کرَم آل الله (ع) هستند که در #حدیث_کساء می‌خوانیم که خداوند میفرماید:

🔻"اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِيَّةً وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً وَلا قَمَراً مُنيراً وَلا شَمْساً مُضِيَّئَةً وَ لا فَلَكاً يَدُورُ وَ لا بَحْراً يَجْرى وَ لا فُلْكاً يَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَةِ الَّذينَ هُمْ تَحْتَ الْكِساَّءِ "🔺

که حضرت رسول اکرم(ص) در مورد حضرت مولی امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند:

🔻"لولَاهُ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً مِمَّا خَلَق‏"🔺
اگر او (مولی امیرالمؤمنین ع) نبود، خداوند هیچ شیئی را خلق نمی‌کرد.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏17، ص: 317

حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:
🔷"أنا من‏ اللّه‏ و الكلّ منّي"🔷
من از خدا هستم و همه از من هستند.
📚مشارق الانوار، ص 44

به اینکه موجودات، صِرف الربطِ به ائمۀ اطهار(ع) هستند، حدوث و بقاء دارند و ترسیم و تجمیع ایشان به ائمۀ اطهار(ع) و به سویِ ایشان است که در جامعۀ کبیره می‌خوانیم :

🔹"إِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُم‏"🔹
بازگشتِ تمام مخلوقات به سوی شما آل الله (ع) است.
📚من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 612

هر موجودی، حظّی از #وجود دارد. و به قدرِ انقیاد خویش به حضرتِ وجود (عزّوجلّ)، موجود می‌باشد. حضرت باریتعالی، موجودِ مطلق و مطلقِ موجود است که از اسامی او "الموجود" است ("يَا مَوْجُودُ"/ 📚إقبال الأعمال، ط - القديمة، ج‏2، ص: 573). موجودِ سرمدی و ازلی و ابدی و مطلق، که هر موجودی، جلوه‌ای از جلواتِ اوست؛ حضرت باریتعالی است که در دعای عدیله حضرتش را "مَوْجُودٌ سَرْمَدِيٌّ" می‌خوانند (📚 زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 423).

و نقطۀ موجودیّتِ موجود، و بلکه نقطۀ مبدأ الوجود، حضرات نفس الله تعالی، ائمۀ اطهار علیهم السلام هستند که حضرت مولی(ع) ائمۀ هُدی(ع) را 🔹"مَبْدَأُ الْوُجُود"🔹 خواندند (بحار الأنوار،ط - بيروت، ج‏25، ص: 174).

(ان شاء الله که دقت و خضوع در معارف، مرام مُدام ما باشد.)


▫️ عده‌ای کلمۀ "انسان" از "نسیان" دانستند، و عده‌ای از "انس".

"انسان العَین و عَین الانسان" حضرات معصومین(ع) هستند که نسیانِ جلال، و اُنسِ جمالِ حضرت حقّ به خویشتنِ خویش می‌باشند. که این نسیان و اُنس؛ مطلقه است و نه حدّی. که حضرت حقّ، دائماً در حضورِ مطلقه، غیور است و نفیِ ماسوا دارد، و بلکه نفیِ خویش را به لُبّیت می‌نماید که 🔻"يَا مَنْ «لَا هُوَ» إِلَّا هُو"🔺 (📚التوحيد، للصدوق، ص: 89) . و در همان نقطۀ نسیانِ جلال، انسِ جمال با «خود» دارد که 🔻"هُوَ نَفْسُهُ وَ نَفْسُهُ هُوَ "🔺 (📚الكافي، ط - الإسلامية، ج‏1، ص: 113)

🕋
︻︻︻︻︻︻︻︻
.
Forwarded From شرح صدر
♻️#اندر_طلب_دوست


اندر طلب #دوست چو مردانه شدم
اول قدم از #وجود بيگانه شدم
او
#علم نمي شنيد لب بربستم
او #عقل نمي خريد ديوانه شدم

🌺#خواجوي_كرماني

❤️ @sadraiykhoiy
🚩🚩



#براهين #وحدت_وجود

🔹عدم مباينت
#وجود فقري با حقيقت علت مفيضه در فلسفه¬ #ملاصدرا

1⃣اولاً معلول و ماسوي الله وجود فقري دارند. ثانياً وجود فقري، هويتي مباين با حقيقت علت مفيض ندارد

🔸يعني وقتي مي¬گوييد اين موجود فقير است، يعني عين الفقر و عين الرّبط است و حقيقتي غير از همان حقيقت علت مفيض ندارد.

🔹زيرا علت مفيض، ب آن موجود افاضه کرده است و موجود هيچ چيز از خود ندارد.

🔹 مانند اين است ک في و علي را از جمله بيرون بياوريد، ب محض اينکه معاني حرفي از جمله خارج شوند،

🔸 بي معنا و هيچ خواهند شد. موجود فقير، هويتي مباين با هويت علت مفيض و افاضه کننده نمي¬تواند داشته باشد.

2⃣همچنین معلول و وجود فقري حقيقتي جز افاضه¬ علت ندارد، عين الربط ب علت مفيض‌است.

🔹مانند نسبت نفس انسان ب صورت¬هاي ذهنيه. اگر نفس شخص انسان از بين برود، صورت ذهنيه هم محو خواهد شد.

🔹صور ذهنيه هم در حدوث و هم در بقاء محتاج نفس است. صور ذهنيه عين الربط ب نفس مي¬باشد.

🔸 وجود فقري صور، عين الربط و محتاج ب علت مفيض آن يعني نفس هستند.

💠 بنابر مقدمات بالا ملاصدرا نتيجه مي¬گيرد ک : معلول بايد شأني از شئون علت مفيض باشد، يعني معلول ن با حيثيت تعليليه بلکه با حيثيت تقييديه¬ علت، موجود مي¬شود.

🔹در اين بحث ملاصدرا مي¬خواهد نشان دهد ک علت صرفاً معلول را ب¬ وجود نياورده¬ است، بلکه اساساً معلول ب قيد علت است ک وجود ناميده مي¬شود.

🔸 اين وجود فقري، شأني از شئون آن وجود غني است.

🔹در واقع ملاصدرا نتيجه مي¬گيرد ک وجود فقري وجود بالعرض است، وجود مجازي است نه وجود حقيقي.

🔸 وجود فقري حقيقتاً عدم است؛ ولي ب خاطر استنادي ک بعلت مفيض پيدا مي¬کند،


🔹مي-توانيم آن را وجود بخوانيم و صد البته وجودي است مجازي.

🔹در اينجاست ک ملاصدرا از وجود فقري ب وجود مجازي مي¬رسد

#عرفان #عرفا
منبع:درسگفتارهای #عرفان_نظری_و_عملی.


🔸🔹🔸🔹🔸🔹