Forwarded From کانال برهان

#قاعده_الزام
#نقل_فضائل_از_کتب_مخالفین


✅🔚 بانوی محقق مصری از عظمت زینب کبری سلام الله علیها و نقش ایشان در تغییر مسیر تاریخ می‌گوید!

🕯در روز دوازدهم محرم سال ۶۱ هجری اهل بیت علیهم السلام را به حالت اسارت وارد کوفه کردند ، خطبه پرشور حضرت زینب کبری سلام الله علیها در کوفه از وقایع مهم این روز است.

┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄

🔻دکتر عایشه بنت شاطی از محققین عُمَریه در کتاب خود که در مورد حضرت زینب کبری سلام الله علیها تالیف نموده مینویسد:

🔹«لم تعش السيدة زينب بعد أخيها الشهيد سوى عام ونصف عام. لكنها استطاعت في هذه الفترة القصيرة أن تغير مجرى التاريخ ! فلقد ظن بنو أمية أن مقتل الحسين، وآله جميعا هو الفصل الأخير من قصةالشيعة ولم يكونوا في ذلك الظن سذجة أو غافلين ، فما كان يرجى أن تقوم لآل اعلى و قائمة بعد أن فني الرجال ولم يبق سوى الصبية اليتامى والنسوة الثواكل !ولقد قتل «عليه من قبل، ومضت الحياة سيرتها لا تتوقف ولا تنحرف..واستوثق الأمر لمعاوية ، برغم ما شاع في الناس من أنه أغري زوجة الحسن بن علي ، أن تدس السم لعميد البيت العلوي وسارت الحياة غير ملتفتة كثيرة اللذي مضى وفات! ثم قتل الحسين على مرأى من شيعته بالكوفة ومسمع وكانوا بحيث يفعلونها مرة أخرى فيدعون ابنه علية ثم يخذلونه ويسلمونه كما فعلوا بأبيه وعمه من قبل ، لولا أن السيدة زينب ، ظهرت على مسرح المأساة قبيل إسدال الستار لتقذف بلعنتها اهل الکوفه والطغاة من بنی امیه.

#ترجمه : زينب پس از برادر، بيش از يك سال و نيم نزيست، اما در همين مدت كوتاه توانست مسير تاريخ را تغيير دهد. #بنى_اميه گمان مى كردند قتل حسين آخرين فصل از تاريخ شيعه است! اين پندار هم چندان بى جا نبود پس از قتل حسين جز مشتى كودك و چند زن داغ ديده كسى از خاندان على عليه السلام به جاى نماند. بنى اميه ديدند، على كشته شد و در اوضاع، تغييرى پديد نيامد و پس از قتل حسن، با آن كه شهرت داشت، #معاويه قاتل اوست. رخنه اى در كار دولت رخ نداد بلكه كار معاويه قوت گرفت، سپس حسين را در كوفه و پيش روى شيعيان او كشتند و چنان مى نمود كه كوفيان براى دومين بار اين حادثه را تجديد خواهند كرد و فرزند او على را مى‌طلبند و سپس وى را به #يزيد مى سپارند! آرى ظاهر حال چنين مى نمود ولى اندكى پيش از آن كه پرده بيفتد و صحنه پايان يابد، سيده زينب بر روى صحنه پديد شد و مردم كوفه و بنى اميه را به باد لعنت و سرزنش گرفت و با اين عمل از افتادن پرده ممانعت كرد.»

📔📓السیدة زینب،دکتر عائشه عبدالرحمن بنت شاطی، صفحه 157


پ.ن : طبق تصریح این محقق سنی علاوه بر آنکه مشخص می‌شود که این خطبه‌ها و رشادت های زینب کبری سلام الله علیها در طول اسارت بود که خباثت خط فکری اموی را آشکار نمود و نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرد؛
👈🏼 این مطلب نیز ثابت می‌شود که قاتلین سیدالشهدا علیه السلام و کسانیکه بر علیه حضرت شمشیر کشیدند و جنگیدند ، گروهی غیر از شیعیان باید باشند که آنها سعی داشتند با کشتن فرزند رسول الله مذهب شیعه را محو کنند ؛ و از کلمات این محقق و ادیب شهیر مصری مشخص است که قاتلین سیدالشهداء علیه‌السلام از بنی امیه و پیروان معاویه و ابوبکر و عمر بودند که ابتدا با مسموم کردن امام مجتبی علیه‌السلام و بعدها با جنگیدن با امام حسین علیه‌السلام سعی در از بین بردن مذهب شیعه داشته اند.

➖➖➖➖➖
@borrhan
Forwarded From اتچ بات
#شبهات_محرم

⚠️ پاسخ کوبنده به شبهه ی معاندین: آیا یزید بن معاویه دستور قتل امام حسین علیه السلام را نداده و راضی به این امر نبوده ؟!

┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄


قسمت هشتم:
https://t.me/borrhan/49689

#قسمت_نهم (پایانی)

✍ چند گزارش هم از کتب معتبر تاریخی روایی شیعه به عنوان فصل الخطاب تقدیم می‌شود.‌


📃 گزارش اول از کتاب اصول کافی :

✍ امام صادق علیه السلام : سه نفر بدترين خلق خدا بودند و بهترين آفريدگان خدا به آنها گرفتار شدند : ١ ـ ابوسفيان كه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جنگيد. ٢ ـ #معاويه كه با على (عليه السّلام) جنگ و دشمنى كرد. ٣ ـ #يزيد بن معاويه لعنت الله بود كه با حسين بن على (علیه السلام) جنگيد و با او دشمنى كرد تا آن حضرت را بقتل رسانيد.

#متن_عربی: ۳۱۱ - ابن محبوب، عن عبد الله بن سنان قال: سمعت أبا عبدالله عليه السلام قال: وثلاثة هم شرار الخلق ابتلى بهم خيار الخلق: أبوسفيان أحدهم قاتل رسول الله (صلى الله عليه وآله) و عاداه و معاوية قاتل عليا (عليه السلام) و عاداه و يزيد بن معاوية لعنه الله قاتل الحسين بن علی (عليهما السلام) و عاداه حتى قتله 

📒 نام کتاب : الكافی - ط الاسلامية جلد ۸ صفحه ۲۳۴
🌐 https://b2n.ir/e66341

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

📃 گزارش دوم از کتاب اصول کافی:

یزید در پى مردى از قريش فرستاد و به او گفت: آيا اعتراف میكنى كه تو بنده منى ؛ اگر بخواهم مى فروشمت و اگر بخواهم تو را به بردگى مى گيرم؟ آن مرد گفت: به خدا سوگند اى يزيد! تو در ميان قريش از من نژاده تر و والا تبارتر نيستى و پدرت نيز، چه در زمان جاهليت و چه در زمان اسلام، از پدر من برتر نبود. در ديندارى نيز از من برتر و بهتر نيستى. پس چگونه به خواست تو گردن نهم؟ يزيد گفت: به خدا سوگند اگر اعتراف نكنى تو را مى‌كشم. مرد گفت: كشتن من بالاتر و مهم تر از كشتن حسين بن على عليه السلام ، فرزند رسول خدا، نيست. يزيد دستور داد او را كشتند.

#متن_عربی: قال له يزيد: أتقر لي أنك عبد لي، إن شئت بعتك وإن شئت استرقيتك فقال له الرجل: والله يا يزيد ما أنت بأكرم مني في قريش حسبا ولا كان أبوك أفضل من أبي في الجاهلية والاسلام وما أنت بأفضل مني في الدين ولا بخير مني فكيف أقر لك بما سألت؟ فقال له يزيد: إن لم تقر لي والله قتلتك، فقال له الرجل: ليس قتلك إياي بأعظم من قتلک الحسين بن علي (عليهما السلام) ابن رسول الله (صلى الله عليه وآله) فأمر به فقتل.

📒نام کتاب : الكافی- ط الاسلامية جلد ۸ صفحه ۲۳۵
🌐 https://b2n.ir/a34638

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

☘ «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ

اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ وَالْعَنْ عُبَیْدَاللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ.»

➖➖➖➖
@borrhan
Forwarded From اتچ بات
#مدافعین_یزید

❗️❕پسر کو ندارد نشان از پدر...

〰〰〰✖️✖️〰〰〰

#عبدالله_بن_عمر بن الخطاب:
بیعت با یزید آری اما بیعت با اميرالمؤمنين علی علیه‌السلام هرگز!!!


⬇️ بيعت او با #يزيد بن معاويه(لع) و عبدالملك مروان (لع) و عدم بيعتش با اميرالمؤمنين على (علیه‌السلام)

⚫️ وَإِنَّمَا لَمْ یَذْکُرِ بن عُمَرَ خِلَافَةَ عَلِیٍّ لِأَنَّهُ لَمْ یُبَایِعْهُ لِوُقُوعِ الِاخْتِلَافِ عَلَیْهِ کَمَا هُوَ مَشْهُورٌ فِی صَحِیحِ الْأَخْبَارِ وَکَانَ رَأَى أَنَّهُ لَا یُبَایِعُ لِمَنْ لَمْ یَجْتَمِعْ عَلَیْهِ النَّاسُ وَلِهَذَا لَمْ یُبَایِعْ أَیْضًا لِابْنِ الزُّبَیْرِ وَلَا لِعَبْدِ الْمَلِکِ فِی حَالِ اخْتِلَافِهِمَا وَبَایَعَ لِیَزِیدَ بْنِ مُعَاوِیَةَ ثُمَّ لعبد الْملک بن مَرْوَان بعد قتل بن الزُّبَیْرِ ...

ابن عمر خلافت علی را ذکر نکرده است چرا که با او به علت وقوع اختلاف همانطور که در اخبار صحیح است بیعت نکرد و نظر ابن عمر این بود که با کسی که مردم بر بیعت او اجماع نکنند بیعت نمیشود و به همین دلیل با ابن زبیر و عبد الملک در حال اختلافشان بیعت نکرد و با یزید بن معاویه بیعت کرد و سپس با عبدالملک بن مروان بعد از قتل ابن زبیر بیعت کرد ...

📕اسم الکتاب : فتح الباري شرح صحيح البخاري
المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي
الناشر: دار المعرفة - بيروت، 1379
جزء : 5 صفحة : 24
http://ar.lib.efatwa.ir/43242/5/24


✅ نكته: اجماعی که بر خلافت امیرالمومنین صورت گرفت بر هیچ کدام از خلفاء صورت نگرفت و مردم برای #بیعت با امیرالمومنین هجوم می‌آوردند و در پی بیعت بودند،
اما امان از وقتی که کسی بغض امیرالمومنین را داشته باشد و در اینحال طبیعی است که چنین شخصی با یزید #بیعت کند اما با اميرالمؤمنين علی علیه السلام نه👇


⚫️ وَبُويِعَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، رَحِمَهُ اللَّهُ، بِالْمَدِينَةِ الْغَدِ مِنْ يَوْمِ قَتْلِ عُثْمَانَ بِالْخِلَافَةِ بَايَعَهُ طَلْحَةُ، وَالزُّبَيْرُ، وَسَعْدُ بْنُ أَبِي وَقَّاصٍ، وَسَعِيدُ بْنُ زَيْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ، وَعَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ، وَأُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ، وَسَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ، وَأَبُو أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيُّ، وَمُحَمَّدُ بْنُ مَسْلَمَةَ، وَزَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ، وَخُزَيْمَةُ بْنُ ثَابِتٍ، وَجَمِيعُ مَنْ كَانَ بِالْمَدِينَةِ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلم، وَغَيْرِهِمْ،...

و با علی بن ابی طالب – خدا او را رحمت کند – در مدینه فردای بعد از قتل عثمان بیعت کردند. طلحه و زبیر و سعد بن ابی وقاص و سعید بن زید بن عمرو بن نفیل و عمار بن یاسر و اسامه بن زید و سهل بن حنیف و ابو ایوب انصاری و محمد بن مسلمه و زید بن ثابت و خزیمه بن ثابت و تمامی کسانی که در مدینه بودند از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و غیر از آنان با او بیعت کردند.

📕اسم الکتاب : الطبقات الكبرى
المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ)
المحقق: إحسان عباس
الناشر: دار صادر - بيروت
الطبعة: الأولى، 1968 م
الجزء : 3 صفحة : 31
http://ar.lib.efatwa.ir/40238/3/31

اسكن دو كتاب:
http://yon.ir/ggyHY
_____________

✅ همانطور که ملاحظه میفرمایید صحابه ی مشهور و تمامی اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در مدینه و غیر از آنان با امیرالمومنین بیعت کردند. اگر این اجماع نیست پس اجماع چیست؟؟؟

🔖 نکته ی دیگری که لازم است به آن اشاره شود این که #عبدالله_بن_عمر الله با ابوبکر و عمر (پدرش) بیعت کرد حال آن که خلافت آن دو بر اساس اجماع نبود.
گرچه مدافعان سقیفه همواره سعی دارند آن را اجماع مسلمین بدانند
اما بسیاری از صحابه در سقیفه نبودند و حتی برخی بیعت هم نکردند
https://t.me/borrhan/23366
https://t.me/borrhan/30425

و هیچ چیز بهتر از این جمله ی
ابن حزم عالم سنی اهل آندلس حقیقت را نشان نمیدهد که هر اجماعی که بدون علی باشد، ملعون است:

⚫️ وَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ إجْمَاعٍ يَخْرُجُ عَنْهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ...

📕اسم الکتاب :المحلى بالآثار
المؤلف: أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي القرطبي الظاهري (المتوفى: 456هـ)
الناشر: دار الفكر - بيروت
الجزء : 8 صفحة : 398
http://ar.lib.efatwa.ir/43948/8/398

〰〰〰〰〰〰〰

➕مطلب مرتبط:

بیعت #عبدالله_بن_عمر با امیرالمومنین علی علیه السلام در روز غدیر
https://t.me/borrhan/35081

©کانال برهان و نقل نکات ناب تاریخی از کتب مخالفین

@borrhan
Forwarded From کانال برهان
#شبهات_محرم (۳۰)

⁉ اين شبهه از سوی برخی از دشمنان اهل بيت عليهم السلام طرح شده كه ادعا می‌كنند علّت زمينه ساز واقعه كربلا و شهادت امام حسين عليه السلام #داستان_عاشقانه‌ای بود كه به واسطه عشق و علاقه شديد #يزيد به زنی به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» آغاز شد!!
و امام حسين عليه السلام با اقدامی كه در بعضی كتاب ها ذكر شده مانع از اين دست يازی و شهوت رانی يزيد گرديد .

در حقيقت چنين وانمود كرده اند كه سرآغاز كينه توزی و دشمنی يزيد با امام حسين عليه السلام و
#سرمنشأ واقعه كربلا #اين_ماجرا بوده است!!!

〰〰〰〰〰〰▪️🔹🔹

✅ پاسخ شیعه::

✍... تنها كتاب قابل اعتنائی كه اين واقعه را ذكر كرده است كتاب الامامه و السياسه ابن قتيبه دينوري متوفاي 276 هق از مصادر تاريخی اهل سنّت مي‌باشد.

صرفنظر از اینکه قول اهل سنت برای شیعه قابل استناد نیست؛

با این حال به این شبهه سخیف پاسخ خواهیم داد و اثبات خواهیم کرد هر محقّقي با کمی مطالعه ، این حکایت را داستان و رمّان شبيه تر می‌بيند تا يك اتّفاق حقيقی!

⚫️ همانگونه که بیان کردیم اصل این مطلب در کتاب الامامه والسیاسه ابن قتیبه نقل شده که روایت از نظر سندی مرسل است و هیچ‌گونه سندی برای آن ذکر نشده تا بتوان آن را مورد بررسی قرار داد!!

چون ابن قتیبه داستان را این چنین آغاز می کند:

‼️ما حاول معاویة من تزویج یزید قال: وذکروا أن یزید بن معاویة سهر لیلة من اللیالی، وعنده وصیف لمعاویة یقال له رفیق، ...

او که خود هم‌ عصر این ماجرا نبوده است نمیگوید این ماجرا را از چه کسی شنیده است تا ما بتوانیم سلسلۀ راویان را بررسی کنیم؛
چه بسا فرد دروغگویی این ماجرا را به او گفته باشد!

⚫️ از سوی دیگر در این داستان از ابودرداء نام برده شده و نقش او چنین است:

.... معاویه از طریق ابوهریره و ابو درداء به همسر ارینب پیام می‌فرستد که دوست دارم دختر خود را به ازدواج تو درآورم،‌ چون از جهات مختلف شایستگی داری داماد خلیفه باشی.
عبدالله پذیرفت، آن دو جریان را به معاویه گزارش کردند.
معاویه پیش از این، به دختر خود گفته بود که اگر آن دو نزد تو آمدند که تو را برای عبدالله خواستگاری نمایند، موافقت کن،‌ ولی به آنان بگو: در صورتی موافقت می‌کنم که عبدالله، همسر خود را طلاق دهد. عبدالله که فریب معاویه را خورده بود، همسر خود را طلاق داد و....
ادامه ماجرا!

اما نکته جالب اینجاست ابودرداء که در این داستان نام او را می‌بینیم بنا به نظر معروف در زمان حکومت عثمان مرده است!
برخی هم مرگ او را 39 یا 38 هجری درگذشته است.
(ابن اثیر الکامل، ج 3، ص 129؛ابن عبدالبرّ،‌الاستیعاب، ج 3، ص 1229 ـ 1230؛ ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج 4، ص 622.)

❗️⁉️ پس او چگونه میتواند در این ماجرا که در اواخر حکمرانی #معاویه و زمان ولایتعهدی #یزید روی داده است حضور داشته باشد؟

پس این داستان دارد از شخصیتی در ماجرا نام میبرد که در آن زمان سالها از مرگش گذشته بوده است!! 

⚫️ مطلبی بعدی اینکه در داستان آمده که حضرت امام حسین علیه السلام‌ ارینب را در یک مجلس سه طلاقه کرده و فرموده‌اند: 

فقال : أشهد الله أنها طالق ثلاثا،(فرمود: خدا را شاهد میگیرم که او را سه طلاقه نمودم)

و این با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام‌ هیچگونه سازگاری ندارد، بلکه خلاف ضرورت احادیث اهل بیت و فقه شیعه است که در فقه شیعه کاملاً و مبسوط بحث شده است.
لذا شیعه ۳ طلاق را جایز نمی‌داند و چنین طلاقی را به رسمیت نمی‌شناسد. 👇👇

✳️ علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن ابن أبی عمیر ، عن حماد ، عن الحلبی ، عن أبی عبد الله علیه السلام قال : من طلق امرأته ثلاثا فی مجلس وهی حائض فلیس بشئ.
ابا عبدالله(علیه‌السلام) فرمودند: کسی که در یک مجلس همسرش را سه طلاقه کند و نیز حائض باشد هیچ ارزشی ندارد. (طلاق باطل است)

📕📗وسائل الشیعة (آل البیت)، شیخ حر عاملی، ج 22، ص 21

سخن فوق از امام صادق(علیه‌السلام) در مورد سه طلاقه، نشان میدهد که از دید شیعه سه طلاقه عملی غلط است ؛
پس چگونه یکی از پیشوایان شیعه چون امام حسین، بدان دست میزند؟


⚫️ رابعا گذشته از بطلان قطعی روایت به اندازه کافی در اسباب و عوامل زمینه ساز واقعه کربلا در کتب شیعه و سنّی بحث شده است که هیچ جای شک و شبهه باقی نمی‌گذارد
تا نوبت به طرح این شبهه سست و بی‌اساس برسد!!


⚫️ خامسا با صرف نظر از تمامی اشکالات موجود که ذکر شد اگر چنان‌ چه این داستان بدون مواردی که با مقام عصمت و سیره اهل بیت منافات دارد صحت می‌داشت و اتّفاق افتاده بود،
در حقیقت امام علیه السلام‌ با این کار خود،
از طرفی جنایات معاویه و یزید را برای مردم اثبات می‌کند که این ها برای رسیدن باامیال شوم وشیطانی خود به هرکاری دست می زدند.
و از طرفی دیگر با این کار از پاشیده شدن یک زندگی موفق و گرم جلوگیری کرده اند!!

در نتیجه ادعای مطرح شده از بیخ و بن باطل است!

〰〰〰〰〰〰〰
🆔 @borrhan
Forwarded From اتچ بات
‍ ‍ #پیشگویی

▪️جبرئیل و آوردن خبر شهات سالار شهیدان و اشاره به نام #یزید به عنوان قاتل سالار شهیدان علیه‌السلام
▪️
#عزاداری رسول خدا صلی الله علیه و آله و #گریه و ضجه اهل مدینه بر این مصیبت

در منابع شیعه و سنی

➖▪️〰〰〰〰💦

🌑 خرج النبي صلي الله عليه وآله وسلم في سفر له فوقف في بعض الطريق واسترجع ودمعت عيناه فسئل عن ذلك . فقال : هذا جبرائيل عليه السلام يخبرني عن أرض بشط الفرات يقال لها كربلاء يقتل عليها ولدي الحسين ابن فاطمة عليه السلام فقيل له : من يقتله يا رسول الله ؟ فقال : رجل اسمه يزيد لعنه الله وكأني أنظر إلي مصرعه ومدفنه ، ثم رجع من سفره ذلك مغموما فصعد المنبر فخطب ووعظ والحسن والحسين عليهما السلام بين يديه فلما فرغ من خطبته وضع يده اليمني علي رأس الحسن ويده اليسري علي رأس الحسين ، ثم رفع رأسه إلي السماء وقال : ( اللهم إن محمدا عبدك ونبيك وهذان أطائب عترتي وخيار ذريتي . وأرومتي ومن أخلفهما في أمتي وقد أخبرني جبرائيل عليه السلام أن ولدي هذا مقتول مخذول . اللهم فبارك له في قتله واجعله من سادات الشهداء اللهم ولا تبارك في قاتله وخاذله . ) قال : فضج الناس في المسجد بالبكاء والنحيب ، فقال النبي صلي الله عليه وآله وسلم أتبكونه ولا تنصرونه.

📗پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم به سفري رفتند در بين راه در مكاني توقف نمودند و آيه إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ را قرائت نمودند و اشك از چشمانشان جاري شد، (اصحاب ايشان) جويای علت گريه شدند ، حضرت فرمودند :
👈اين جبرئيل عليه السلام است كه از سرزميني در كنار رود فرات به نام كربلا خبر مي دهد كه فرزندم حسين پسر فاطمه (عليهما السلام) در آنجا به شهادت مي رسد؛ به آن حضرت عرض شد، اي رسول خدا قاتل او كيست ؟ حضرت فرمودند مردي به نام #يزيد كه خداوند او را لعنت كند؛ گويا اكنون محل شهادت و محل دفنش را می‌بينم.
پيامبر اكرم صلی الله عليه وآله با غم و اندوه از سفر بازگشتند و بر فراز منبر رفتند، خطبه خواندند و موعظه نمودند در حالی كه (امام) حسن و (امام) حسين عليهما السلام در مقابل ايشان بودند. وقتی خطبه ايشان تمام شد دست راست خود را بر سر (امام) حسن و دست چپ شان را بر سر (امام) حسين عليهما السلام گذاشتند، سپس سر را به آسمان بلند كردند و عرضه داشتند :
👈خداوند! محمد بنده و پيامبر توست و اين دو (از) پاك ترين و بهترين عترت و فرزندان و نسل من هستند و از بهترين كساني اند كه بعد از خود در ميان امتم به جاي مي گذارم ، جبرئيل عليه السلام به من خبر داده كه اين فرزندم (امام حسين عليه السلام) را مورد اهانت قرار مي دهند و شهيدش مي كنند. خداوندا شهادتش را برايش مبارك گردان و او را از آقايان شهدا قرار ده ، خداوندا مبارك نگردان كسی را كه به او اهانت كرده و قاتل اوست.
راوی در ادامه می‌گويد : مردم در مسجد از شدت گريه ، ضجه و فرياد می‌زدند، در اين هنگام پيامبر فرمودند:
آيا برايش گريه می‌نماييد و ياريش نمی‌كنيد؟!

📝سيد بن طاووس الحسيني ، علي بن موسي بن جعفر بن محمد (متوفاي664هـ)، اللهوف في قتلي الطفوف، ص 14- 15، بيروت، ناشر : منشورات الاعلمي للمطبوعات، و در چاپ انوار الهدي، قم ، چاپ: اول، 1417 هـ.ق نيز همين صفحه مي باشد

===================

👤ابن اعثم از علمای عامه نيز اين جريان را ذكر كرده است:

🌑....وكأني أنظر إلي مصرعه ومدفنه بها وقد اهدي برأسه و الله ما ينظر أحد إلي رأس ولدي الحسين فيفرح إلا خالف الله بين قلبه ولسانه .. ..وضج الناس في المسجد بالبكاء...

📗گويا من محل افتادن و مدفن او( امام حسين (ع) ) را می‌بينم كه سر او به عنوان هديه فرستاده می‌شود ، به خدا سوگند هيچ كسی به سر حسينم با خوشحالی نگاه نمی‌كند مگر اينكه خداوند بين قلب و زبانش مخالفت ايجاد می‌كند.
(كنايه از اينكه آن فرد منافق است، با زبانش به يگانگي خدا و رسالت پيامبر صلي الله عليه وآله شهادت مي دهد اما در قلبش يگانگي خدا و رسالت پيامبر صلي الله عليه وآله را قبول ندارد)
 
📝ابن اعثم الكوفي، ابي محمد احمد، الفتوح ، تحقيق : علي شيري، دار الأضواء ، بيروت، الطبعه الاولي، 1411هـ.ق، ج4، ص 325 (به نقل از ابن عباس)؛

در ادامه رسول خدا صلی الله علیه و آله به
#حدیث_ثقلین اشاره فرمودند.

➖➖➖➖➖

🆔 کانال برهان و نقل نکات ناب تاریخی

@borrhan