Forwarded From عبدالكريم سروش
#پرسش خدادوست:
اخیرا رئیس جمهور حسن روحانی گفته‌اند امام زمان نیز قابل نقد است و حتی گفته‌اند زمان پیامبر هم مردم اگر می‌دیدند سخنان پیامبر از خودش است و نه وحی؛ آنگاه نقد می‌کردند.
آیا این سخن که بگوئیم امام زمان و به طور کل معصومین قابل نقد هستند، سخن صحیحی است؟

#پاسخ عبدالکریم سروش:
بلی درست است.
باپیامبر هم میتوان دیالوگ انتقادی کرد.

#پرسش خدادوست:

مسئله نقد معصومین، هنوز برایم جای ابهام دارد
آیا شما مفهوم خاصی از نقد مد نظر دارید؟
مگر نه اینکه نقد به معنای جدا کردن خوب و سره از بد و ناسره است؟ و مگر نه اینکه عصمت به معنای نگاهداری نفس از گناه و بدی است؟
بنابراین نقد رفتار معصومین معنی ندارد؛ چرا که طبق صفت عصمت، نباید بدی و انحرافی در رفتارشان باشد؛ که بخواهیم آن را از خوبی‌هایشان جدا کنیم. اگر امکانش وجود دارد؛ کمی مفصل تر به موضوع بپردازید

#پاسخ عبدالكريم سروش:
معصومین فقط در بیان احکام دینی معصوم‌اند نه در همه چیز.
مثلا اگر درطب یا نجوم سخنی بگویند لزوما درست نیست.روایتی که اهل سنت از پیامبر آورده‌اند اینست که شما به امور دنیوی از من آگاه‌ترید.
همچنین میتوان برتر از معصومین سخن‌گفت.
سخن صحیح معصوم معنایش این نیست که برترین سخن است.
بعلاوه مومنان با امامان چالش می‌کردند که چرا مثلاً به جنگ نمیروید وگاه قانع نمی‌شدند.

آنچه که امروزه قمی‌ها در باره عصمت می‌گویند عامیانه ترین روایت آن است.

@DrSoroush



https://goo.gl/tYydw7
🔍 آموزش جستجو در تلگرام 🔎 ▫️برای دست یافتن به ک
از بین هزاران اثر در #کتابخانه_جامع مطالب مورد نظر خود را جستجو کنید.
#روش‌های_جستجو در تلگرام را می توانید در پیام #پاسخ (ریپلای شده)، و #استیکرهای موجود یا در کانال پشتیبانی و آموزشی #کتاب_یاب پیگیری نمائید.
┄═• @Book_Finder •═┄
Forwarded From کانال کاربران💬صالحی
بسم الله
#کانال_کاربران ۵۵ 💬
🔸
🔻 #سوال : سلام برادر ، این بحث ولایت بین مومنین نازله ولایت الهی است و روایت اسحاق بن عمار و بقیه بحث مواسات را کجاها استاد عابدینی خوب تبیین کردن؟ یک بنده خدایی میخواد گوش بده تا حالا نشنیده

🔻 #پاسخ :
🔰سلام؛ هفت دسته مباحث مرتبط با فضای سوالتان در آثار
#استاد_عابدینی 👇

1🔸رابطه رحم طینی و رحم ولایی و رحم رحمانی؛

📌 کتاب اهل بیتی‌ها
🌐 nashremaaref.ir/product/441270
🔸
📌سخنرانی در هیأت فقه و شهادت حوزه معصومیه قم، طی 2 جلسه در سال 1398

🌐 t.me/ostadabedini/2314 صوتی تلگرام
🌐 t.me/ostadabedini/2318 PDF متن

🔸
2🔸بحث ولایت مومنین نازله ولایت امام، و آن‌هم نازله ولایت الهی؛

📌 سخنرانی محرم 1396 در دانشگاه علم و صنعت، طی 5 جلسه👇
🌐 t.me/ostadabedini/1422 صوتی تلگرام
🔸
3🔸بخصوصه در بیان روایت اسحاق بن عمار؛

🔰 متن روایت: noo.rs/QQQqy

📌سخنرانی اخلاقی حوزه امام باقر (ع) در سال 1394
🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=5949

📌 جلسه 345 شرح اصول کافی، در سال 1400
🌐 https://tamhis.ir/?p=7658

📌 جلسه 766 شرح تفسیر المیزان، در سال 1400
🌐 https://tamhis.ir/?p=7060

📌 جلسه 9 مهدویت، در سال 1394
🌐 ostadabedini.blog.ir/post/12

📌 برنامه سمت خدا، در 7 فروردین 1395، در آداب مهر و قهر
🌐 samtekhoda.tv3.ir/content/200923

📌 برنامه سمت خدا، در 8 آبان 1397؛ نکاتی پیرامون رابطه مؤمنین در زیارت اربعین
🌐 samtekhoda.tv3.ir/content/201040

📌 برنامه سمت خدا، در 8 شهریور 1399؛ در حب و بغض ولایی حضرت اباالفضل (ع)
🌐 samtekhoda.tv3.ir/content/201109

🔸
4🔸 رابطه توحید ولایی با توحید الوهی

📌 جلسات نظام اندیشه ٢ (سال 1400)، بخصوصه جلسات 8 و 9 و 10 و 13 و 27 👇
🌐 t.me/Nezam_Andishe/228 صوتی تلگرام

📌 همچنین جلسه 71 مهدویت، در سال 1396
🌐 ostadabedini.blog.ir/post/92

🔸
5🔸مباحث جلسات 15گانه «حرکت کاروانی»

📌 مباحث حرکت کاروانی، در سال 1399
🌐 https://ble.ir/karavani کانال بله
🌐 t.me/ostadabedini/2620 صوتی تلگرام
🌐 t.me/ostadabedini/2619 تصویری تلگرام
🌐 eitaa.com/abedini/1536 لینک تصویری ایتا

🔸
6🔸مباحث مهر و قهر؛ بررسی حب و بغض از منظر اسلام

📌 بحث مهر و قهر، در رادیو معارف، طی 27 جلسه، در سال 1394
🌐 ostadabedini.blog.ir/post/104

🔸
7🔸 نگاه منظومه‌ای به دین، در سه سطح طولی

📌بحث «ظهور و اربعین با نگاه منظومه ای به دین»، طی 3 جلسه در جلسات 85 تا 87 مهدویت، در سال 1397
🌐 ostadabedini.blog.ir/category/نگاه-منظومه-ای-به-ظهور/

والسلام
🔸
@mSalehi786
@SalehiBooks
@Salehi786
Forwarded From مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✅آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی پاسخ می‌دهند:

👈کتب دم دستی صاحب عروه کدام کتاب‌ها بود؟

🔹مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی – نوه مرحوم آسید محمد کاظم طباطبایی، صاحب عروة الوثقی- نقل می‌کرد که: جدّ ما با اینکه تعداد کمی کتاب داشت، به سه کتاب خیلی اهمیّت می‌داد و عمده مراجعه‌اش به این سه کتاب بود و اینها کتاب دم دستی‌اش بودند: جامع الشتات، جواهر الکلام، مستند. و در میان این کتب به جامع الشتات میرزای قمی بیشتر اهمیت می‌داد. از جهت علمی نیز کتاب جامع الشتات از دو کتاب دیگر قوی‌تر است. 🔺


#پاسخ


▪️منبع: جرعه‌ای از دریا، ج3، ص 271

@mfeqhi
Forwarded From مَدرس المفید
🅾چگونه از شبهه ازدواج عمر با ام کلثوم پاسخ بدهیم؟‼️

✅در پاسخ به این شبهه، تعدادی از اهل تحقیق از شیعه کتاب های نوشته اند و همچنین مقالات فراوانی به رشته تحریر در آمده که غالباً به نفی اصل ازدواج و عدم تحقق آن پرداخته اند.

با تأمل در مفاد شبهه می توان بدون پرداختن به نفی اصل ازدواج مذکور، پاسخی در خور به شبهه یاد شده داد که هم قانع کننده و هم مختصر ومفید باشد.

البته مخفی نماند این سخن ما به این معنا نیست که اصل ازدواج را قبول کرده باشیم یا پاسخ های گفته شده را نادرست بدانیم، بلکه غرض این است که می توان بدون پرداختن به نفی اصل ازدواج به این شبهه پاسخ مختصر ومفید داد.

#مقدمه
نخست باید علت اصرار اهل سنت را بر اثبات این ازدواج بدانیم تا روشن شود دقیقاً دنبال چه چیزی هستند و بر فرض اگر توانستند این ازدواج را به مرحله اثبات برسانند چه چیزی عاید آنها می شود.

آنچه روشن است؛ هدف اهل سنت از اثبات ازدواج عمر با ام کلثوم اینست که بگویند: بین حضرت امیر المومنین علیه السلام با عمر بن الخطاب #روابط_حسنه ی بوده که یکی دادماد دیگری شده است، تا از این راه بتوانند دخالت عمر بن الخطاب در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را نفی کنند، به این بیان که چگونه می شود حضرت امیر المومنین علیه السلام دختر خود را به ازدواج شخص قاتل همسرش در بیاورد؟ در حالی که ازدواج دلالت بر دوستی و محبت می‌کند.

یعنی روند اینطور می‌باشد:

اثبات ازدواج > #روابط_حسنه بین حضرت امیر المومنین و عمر > پس عمر نمی تونه قاتل باشد.

#پاسخ
برای پاسخ به این شبهه، می توان راه مختصر و مفید را پیمود.
ما در این پاسخ می خواهیم بر آن حلقه وسط یعنی
#روابط_حسنه تمرکز کنیم. و می‌گوییم چه ازدواج ثابت شود چه نشود این حلقه‌ی وسط یعنی رابطه حسنه اصلا قابل اثبات نیست بلکه عکس آن ثابت می باشد☺️

به این بیان که؛ از اهل سنت می‌پرسیم شما برای اثبات این ازدواج به چه منابعی استناد می کنید؟ دو وجه بیشتر برای استناد وجود ندارد:

1⃣وجه اول: استناد به #روایات_اهل_سنت

ممکن است اهل سنت بگویند راه اثبات این ازدواج روایاتی هست که در کتب اهل سنت نقل شده است.
در جواب می گوییم این راه مفید نیست؛ زیرا این شبهه بر ضد شیعه مطرح می‌شود، و در این صورت قطعاً بايد از کتب شیعه استناد کرد تا بتوان بر ضد شیعه احتجاج کرد.

🔹پس این وجه کاملا باطل و حرف غیر علمی می‌باشد.


2⃣وجه دوم: استناد به #روایات_شیعه

امکان دارد اهل سنت از باب قاعده الزام به روایات شیعه استناد کنند که در این صورت؛ نه تنها ازدواج به نفع اهل سنت تمام نمی‌شود بلکه کاملاً به ضرر آنها می‌شود؛ زیرا تمامی روایات شیعه دلالت دارند بر اینکه این ازدواج با #زور و #ظلم صورت گرفته است، و عمر بن الخطاب با توسل به #زور و #قدرت این ازدواج را به سرانجام رساند.

✅حال اهل سنت پاسخ دهند ازدواج با زور و توسل به قدرت چه دلالتی بر رابطه ی حسنه دارد؟
✅همچنین اهل سنت بیان کنند چرا عمر بن الخطاب برای ازدواج از زور و قدرت استفاده کرده است؟

⛔️در آخرمنتظر پاسخ اهل سنت هستیم‼️

کانال المفید

پاسخ مستند به شبهات مهم مخالفین تشیع همراه با ارسال مطالب دقیق وعلمی واسکن کتب و کلیپ ها

https://t.me/joinchat/AAAAAEDthlfsKw-JKViMTQ
Forwarded From unknown
🔘 #پاسخ اداره مالیه قم(۱۳۰۸ش)به نامه آستان فاطمی مبنی برمعافیت آستان ازپرداخت #مالیات به موجب فرمان کریم خان زند دراین باره.

✍سلاطین گذشته نیز آستان را ازمالیات معاف کرده بودند...

@astanqom_asnad📲
#بخش_اول
#نمک_دریا
هشدارهای خانم دکترشیخ الاسلام در مورد استفاده از نمک دریا کاملا بی اساس است #پاسخ این ادعاها را در فایل صوتی زیر بشنوید.
Forwarded From مباهله قرن21
💢آیا شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز از شب‌های #قدر و شب‌زنده‌داری است؟

#پاسخ

این‌که بر اساس
#آیات قرآن، لیلة القدر در ماه رمضان می‌باشد، هیچ جای شک و تردیدى نیست، و نیز این‌که یکی از اعمال شب قدر، شب‌‌زنده‌داری است.

ولى در این‌که #شب قدر کدام شب از شب‏هاى ماه رمضان است میان اندیشمندان اسلامی، اختلاف نظرهایی وجود دارد و در این زمینه تفسیرهاى زیادى شده، از جمله شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم و شب بیست و نهم.
احادیثی که از اهل بیت(ع) نقل شده بیشتر بر شب بیست و سوم و در مرحله بعدی بر شب‌های بیست و یکم و نوزدهم تأکید دارند، در حالى‌که بسیاری از اهل سنت، شب بیست و هفتم را شب قدر دانسته و #روایاتی را در این مورد نقل می‌کنند


#مباهله_قرن_21

https://t.me/joinchat/AAAAADvV7pYCS4NJ0-f7Ug
Forwarded From مباهله قرن21
#اخلاق_پیامبر

💢آنچه که در طول شبانه روز باید انجام داد...

اخلاق #روزمره پیامبر

رسول خدا با هر کس رو به رو می شد، #سلام می داد، هم به کوچک، هم بزرگ.

هیچ گاه پای خود را پیش کسی #دراز نمی کرد.
هنگام نگاه، به صورت کسی #خیره نمی شد.
با چشم #ابرو به کسی اشاره نمی کرد.
هنگام نشستن، #تکیه نمی داد.

وقتی با مردم دست می داد و #مصافحه می کرد، هیچ گاه دست خود را عقب نمی کشید، تا طرف مقابل #دست خود را بکشد.
هیچ خوراکی را #مذمّت نمی کرد.

به هیچ کس دشنام و ناسزا نمی گفت و سخن ناراحت کننده ای بر زبان نمی آورد و بدی را با بدی #پاسخ نمی گفت.

زیرانداز خود را به عنوان اکرام زیر پای کسی که خدمتش می رسید
#پهن می کرد.
از روز بعثت تا دم مرگ، هرگز در حال تکیه دادن #غذا نخورد.
هدیه افراد را (هر چند #اندک و ناچیز) قبول می کرد.
بیشتر اوقات، رو به #قبله می نشست.
زانو هایش را #پیش اشخاص، باز نمی کرد و بیرون نمی آورد.
بر تند خویی غریبه ها در سؤال و درخواست و سخن #صبر می کرد.

هیچ کس را ملامت و سر زنش نمی کرد و در پی #کشف اسرار دیگران نبود.
خنده هایش تبسم بود و هرگز #قهقهه سر نمی داد.
بسیار شرمگین و با حیا بود. سخن کسی را #قطع نمی کرد.
از جلوی #خودش غذا می خورد.
کار افراد را به هر شکلی #راه می انداخت و...

#مباهله_قرن_21

@mobahelegharne21
Forwarded From کانال برهان
#شبهات_محرم

‼️به درخواست مکرر همراهان کانال برهان به متنی که این‌ روزها دست به دست میشود و در انتها یا مستند به نام مرحوم شیخ احمد کافی رضوان الله تعالی علیه می‌شود یا نام آقای علی شریعتی❗️پاسخ می‌دهیم::

❌ ⬇️ #متن_شبهه

💢شمر کیست؟

🔹مردی که شانزده بار پای پیاده به حج رفت اما حسین(ع) را کشت.

🔷یکی از افراد مقابل امام حسین، شمر بن ذی الجوشن است. از فرماندهان سپاه امام علی در جنگ صفین و جانباز امیر المومنین!
کسی که در میدان جنگ تا شهادت پیش رفت. این چنین کسی حالا در کربلا شمر می شود.
با ورودش به کربلا همه چیز عوض می شود.
شمر آدم کوچکی نیست اگر نیایش های شمر را برای شما بخوانند و به شما نگویند که این ها مال شمر است شما با آن ها گریه می کردید.
هیچ گاه گفته نمی شود که وقتی شمر دستش را به حلقه خانه خدا می زد چگونه با خدا زمزمه می کرد!

🔹این آقایی که ما صحبتش را می کنیم (شمر) شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است.

🔹فکر نکنید شمر اهل نماز و روزه نبوده و یا از آن دسته آدم هایی بوده که عرق می خوردند، عربده می کشیدند؛ شمر و بسیاری دیگر که آن طرف ایستاده اند، آدم هایی هستند که پیشانی پینه بسته داشتند!! بسیاری از آن ها اهل تهجد بودند.

🔹در کربلا هر روز بيست هزار نفر در فرات غسل می کردند. غسل قربة الی الله که حسین را بکشند و می گفتند: غسل می کنیم تا ثوابش بیشتر باشد!!

🔹در ظهر عاشورا وقتی ابا عبدالله برای نماز خواندن، اذان می گفتند فکر نکنید در آن طرف کسی نماز نمی خواند.

🔹آن ها هم نماز می خواندند! برخی از این افراد به ابا عبدالله علیه السلام می گویند که نماز شما قبول نیست! و حبیب به آن ها می گوید: "نماز شما قبول است؟!" درگیری می شود .حبیب به شهادت می رسد. حبیب پیش از نماز ظهر ابا عبدالله به شهادت رسیدند.

🔷ما در کربلا به کلاس شمر شناسی نیاز داریم. یک کلاس به عنوان تحلیل شخصیت شمر.

🔷شمری که شانزده بار به مکه رفته، جانباز امیر المومنین بود، کسی که در کنار مولا زخمی شده بود؛ چه شد که فرمانده جنگ حضرت علی علیه السلام به این جا رسید؟
این هشدار و اندرزی است برای امروز و فردای ما
🔹حساب خودتان را بکنید پس...

〰〰〰〰〰〰〰〰

#پاسخ

مطالبی که در بارۀ زهد و عبادت امثال شمر گفته می شود یک مشت یاوه‌های بی اساس است. نویسندگان اصلی این مطالب عده ای بی دین خبیث هستند؛
و عدۀ دیگری نادان آنها را منتشر می‌کنند.

قرآن کریم در سوره الاسراء میفرماید:

📖 وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿۳۶﴾

📖 و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد؛

#تذکربسیارمهم ::
از نشر مطالب بدون سند و مطالبی که از صحت و سقم آن اطلاع کافی ندارید ، جدا خودداری کنید ، چرا که باید در محکمه عدل الهی در قبال نشر آن پاسخگو باشید!
____________

✍... نشر این گونه مطالب بدآموزی های بسیار دارد.
زیرا چنان وانمود می‌کند که یک نفر انسان درستکار و موجه و مجاهد در راه حق، ممکن است ناگهان تبدیل شود به یک فرد بی نهایت سنگدل و جنایتکار.

این مدعا نه تنها دروغ، بلکه بر خلاف تمامی ضوابط عقلی، علمی و رفتار شناسی است. چنین جهشی امکان پذیر نمی باشد.

شمر شقی شخصیت پیچیده‌ای نبود!
او یک لاتِ هرزه ، چاقوکش و بی‌آبرو بود و به خباثت و رذالت و پَستی شُهره بود!

این که گفته شده در #صفین جزء سپاه حضرت امیر علیه‌السلام بود درست است؛
اما علت آن دو چیز بود و مهم علت و انگیزه حضور اوست::

❗️قبیلۀ بنی کلاب اهل نجد و عراق بودند؛ لذا در کنار خلیفه یعنی حضرت امیر مؤمنان علیه السلام، قرار گرفتند. شمر هم کلبی بود؛ و بر طبق رسوم قبیله ‌ای در این سپاه جای گرفت. اهل شام و قبایل شمال جزیرة العرب هم در کنار معاویه بودند.

❗️❗️ شمر نظامی بود؛ و از این راه امرار معاش می کرد؛ مانند جناب حر بن یزید ریاحی تمیمی. حر اباً عن جد نظامی بود. یک نفر کشاورز است؛ یکی تاجر است؛ و یکی نظامی است.

پس نه نظامی بودن شمر امتیاز مهمی بوده؛ و نه شرکت در صفین در کنار امام علیه‌السلام

🔗 پیشتر درباره ادعای حضور این خبیث در صفین ،ادعای جانبازی او و آنچه بعد از صفین انجام داد ، در کانال برهان بررسی کرده‌ایم؛
#حتما رجوع فرمائید:
https://t.me/borrhan/36254

👈 و همین ادعای یاوه در متن که توسط نویسنده دستاویزِ اصلی بزرگنمایی شمر است!
گویای عمق بیسوادی و جهل کسانی است که در این بلبشوی فضای مجازی دست به قلم می‌شوند!!

امثال شمر و #ابن_ملجم غیر از حرام‌زادگی، از زمانی که در جامعۀ خود به عنوان یک عضو بالغ جامعه، زندگی می‌کردند به عنوان مظهر رذالت، دنائت، سنگدلی و بی اصلی نیز شناخته می‌شدند و ناپاک زادگی آنان در مشی آنان نمود آشکار داشت ؛
گواه این مدعا محتویات کتب تاریخی است.

《1》