Forwarded From
≡ فراخوان مقاله اولین کنگره بین المللی معماری، هنر و تحقیقات شهری ایرانی-اسلامی ≡
■ مهلت: 15 دی 1396 ■

≡ محور های کنگره
■ هنر، ارزش های دینی، هویت ملی و نقش آن در معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی
■ جایگاه هنر در معماری و شهرسازی
■ ارتباط مذهب، اسلام و فلسفه اسلامی با هنر ایرانی-اسلامی
■ هنر اسلامی و منظر شهری
■ معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی
■ توسعه پایدار و شهر اسلامی
■ نگرش به شهرسازی عصر امروز از دیدگاه آسیب شناسانه
■ مسکن ایرانی - اسلامی
■ امنیت در معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی
■ زیبا شناسی در معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی
■ بافت ها و آثار تاریخی
■ سایر موضوعات مرتبط با هنر، معماری و تحقیقات شهری ایرانی-اسلامی

≡ اطلاعات بیشتر:
https://www.festivart.ir/?p=10191
≡ خبرهای مشابه: #پژوهش_هنر #شهرسازی #غیر_رایگان #فراخوان #مطالعات_تطبیقی_و_تحلیلی_هنر #معماری #مقاله
≡ این خبر را برای دوستانتان ارسال کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

≡ کانال های مرجع هنر و معماری:
■ فراخوان:
■ t.me/joinchat/AAAAADueUHdp-UheBmV7qw
■ کتابخانه تخصصی هنر:
■ t.me/joinchat/AAAAADu2gW_UWgLp_FrIXg

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
■ @FARAKHAN | FESTIVART.IR
Forwarded From عکس نگار
معرفی آثار منتخب موزه هنرهای معاصر تهران، مسافران برلین -رم

«طبیعت بیجان و باسمه‌ی ژاپنی (۱۸۸۹م.)»

– پُل گوگِن (۱۸۴۸- ۱۹۰۳م.)

– رنگ روغن روی بوم

– ۱۸۸۹م.

– ۷۳. ۹۳ سانتی‌متر

پیسارو در سال ۱۸۷۹م. گوگن را با اسلوب نقاشی جدید آشنا می‌کند. گوگن هنگامی که نخستین سفرش را به جزایر مارتینیک در ۱۸۸۷م. آغاز می‌کند، تحت تأثیرِ نقاشی‌های پست‌امپرسیونیستی سزان، سال‌های خلاقیّت هنری‌اش وارد دور تازه‌ای می‌شود. او به سمت هنرِ بدویْ کشیده شد و از آن به نفعِ معنا و اصالت در کار‌هایش استفاده می‌کند. جست‌و‌جوی اصالت، گوگن را در سال ۱۸۸۸م. به پُنتاوِن [در ناحیه‌ برُتانی فرانسه] می‌کشاند. این‌بار گوگن جلوه‌های رنگ در هنر امپرسیونیستی و شیوه‌ی خاص سزان در فرم را با تخت بودنِ گرافیکی هنر ژاپنی تلفیق می‌‌کند. حالا او و اِمیل بِرنار -که بیست سال جوان‌تر از اوست- سبکی را در نقاشی با عنوان «کلوآزونیسم» شکل می‌دهند. آن‌ها در حذف پرسپکتیو حتی از سزان هم فرا‌تر رفتند. زمین، راست می‌ایستد و به زمینه‌ای رنگارنگ تبدیل می‌شود. آدم‌ها، حیوانات و نباتات تقریباً بدون برجسته‌نمایی نقاشی می‌شوند. مانند کلوآزونه [می‌ناکاری] -که نام این سبک از آن گرفته شده است– خط‌های تیره، سطوح رنگی تخت و روشن را احاطه می‌کنند و بدین‌سان، تصویر را درخشان‌تر می‌نمایند. آن نگاه رازگونه و خیره به دوردستِ پیکرهای غریب، در رنگ‌بندی آهنگین و انحناهای شهوانی نقاشی‌های گوگن می‌توان آرزوی او برای اصالت، برای سازگاری با سرنوشت، و برای بهشت گمشده‌ی لذّت عمیق و ابدی را احساس کرد. گوگن درصدد دستیابی به معادل تصویری آرزوی خویش است و می‌خواهد کیفیت معنوی آن را بنمایاند. او در نامه‌ای به دوستی می‌نویسد: «هرچه مسن‌تر می‌شوم، اصرار دارم که فکر را باید از راهی جز ادبیات انقال داد.»
هنگامی که باسمه‌های رنگی ژاپنی در نمایشگاه جهانی پاریس عرضه شد (۱۸۶۷م.)، گوگن نخستین‌بار با اصولی برخورد کرد که در کارهای بعدی او بسیار تأثیر گذاشت. دوبُعدی بودن، کاربرد رنگ خالصْ فراغ از برجسته‌نمایی، آزادی خط، و تأثیر ویژگی‌ تزیینی این باسمه‌ها گوگن را به وجد آورد. تابلوی «طبیعت بی‌جان و باسمه‌ی ژاپنی» یکی از آثار برجسته‌ی گوگن، بعد از کندوکاو‌هایش در باسمه‌های رنگی ژاپنی است. او بر حجم پیکر‌ها تأکید می‌کند؛ قلمضربه‌های موازی و به کار بردنِ آن‌ها در میدان‌های نیروی متراکم. گوگن مرز شکل‌ها را با خط مشخّص می‌کند.
در حراجِ سال ۱۹۷۶م. از تابلوهای متعلق به یوزف‌ روزنسفت (از بازماندگان هولوکاست)، به پیشنهاد دیوید نش که مسئول بخش نقاشی‌های مدرن و امپرسیونیستی بنگاه ساتبیز نیویورک بود، چندین اثر به دفتر مخصوصِ فرح پهلوی پیشنهاد می‌شود، که دفتر مخصوص کلّ مجموعه را خریداری می‌کند. تابلوی «طبیعت بی‌جان و باسمه‌ی ژاپنی» یکی از این آثار است که ۱. ۴ میلیون دلار برای خرید آن پرداخت شد که در زمان خود رکورد بی‌سابقه‌ای برای تابلوهای گوگن محسوب می‌شد. دیوید نش اظهار داشته که این تابلو امروزه ۴۵ میلیون دلار ارزش دارد. مجید ملانوروزی مدیر موزه می‌گوید که مجموعه‌داران ژاپنی برای این نقاشی، چک سفید پیشنهاد کرده‌اند.
نوشته شده توسط تحریریه سایت آکادمی هنر
کانال #پژوهش_هنر
@artsearching