💴#چاو، نخستین پول کاغذی جهان اسلام💴
با گرامیداشت یاد و خاطرۀ استاد فقید
دکتر محسن جعفریمذهب
پیام شمسالدینی
یکی از روزهای ربیعالاول 694 / فوریه 1295 بود. غازان خان، امیرزادۀ مغول از خراسان به سوی تبریز در حرکت بود تا اینکه در سمنان با محمولۀ عجیبی روبهرو شد.
غازان که بعدها هفتمین ایلخان (694-703) از دودمان هولاکو در ایران شد، در مسیر لشکرکشی برای جنگ با بایدو خان، عموی بیکفایت خود یا همان ایلخان ششم (جمادیالاول تا ذیقعده 694) به آنجا رسیده بود. مدتی از مرگ گیخاتو خان، عموی دیگرش و ایلخان پنجم (690-694) میگذشت. غازان در سر داشت تا خود جانشین پدرش ارغون خان، چهارمین ایلخان (683-690) شود.
ارغون، گیخاتو و بایدو، فرزندان اباقاخان، دومین ایلخان (663-680)، سه برادری بودند که با پافشاری بر کیش و مرام مغولی خود بر سر جانشینی عمویشان، احمد تگودار، ایلخان سوم (680-683) که مسلمان شده بود، در رقابت بودند. اباقاخان خود فرزند هولاکو، نخستین ایلخان مغول در ایران (651-663) بود.
@PayamShamseDini
آنچه غازان در سمنان بدان دست یافت، چیزی نبود جز ابزار و ادوات تولید نخستین پول کاغذی جهان اسلام که به تقلید از تمدّن چین در ایران رواج یافته بود. دلیل پیدایش این گونۀ نامتعارف پول نیز چیزی نبود جز حکمرانی مغولان بر ایران و تبعیتشان از قوبیلای قاآن، خان بزرگ امپراتوری مغول در چین. بنا به گزارش رشیدالدین همدانی در جامعالتواریخ: «چاو کاغذی است که تمغای پادشاه [=مُهر سلطنتی] بر آن است و در تمامت ختا [= چین] به جای دِرمِ مَسکوک صرف میشود و نقد آنجا بالِش [= نوعی مسکوک] است و به خزانۀ عامره میرسد». این پول کاغذی که در دورۀ گیخاتو رایج شده بود، «چاو» نام داشت.
«چاو» را که نخستین پول کاغذی و به عبارتی نخستین اسکناس چاپشده در ایران و غرب آسیا بود، شرفالدین عبدالله شیرازی، مشهور به وَصّافُالحَضره (663-728)، مورّخ ایرانی قرن هشتم چنین توصیف کرده است: کاغذی بود چهارگوشه که بر روی آن چند کلمه به خط «ختایی» نوشته بودند، بالاتر از این چند کلمه نیز «شهادتین» درج شده بود. پایین آن هم لقب مغولی گیخاتو آمده بود: «ایرینجین تورچی» به معنای جواهر الماس! برخی از مورخان معاصر درج «شهادتین» را نشانهای از تجدید نیروی اسلام بر مغولان نیز دانستهاند.
ارزش مالی «چاو» از نیم درهم تا ده درهم در دایرهای وسط آن نوشتهها درج میشد. همچنین عبارت اخطارآمیزی روی آن چاپ شده بود: «پادشاه جهان در تاریخ ۶۹۳ این چاو مبارک را روان گردانید تغییر و تبدیلکننده را با زن و فرزند به یاسا رسانند و مال او را جهت دیوان بردارند.» مفاد این عبارت در 19 رمضان/ 13 اوت همان سال به صورت فرمانی برای اطلاع همگان نیز منتشر شد.
@PayamShamseDini
نخستین بار در جمادیالاول 693 / آوریل 1295 بود که دربار و دیوان ایلخانان برای مقابله با خزانۀ تهی و رفعورجوع بَراتهای وصولنشده، همچنین مبارزه با کاهش روزمرۀ ارزش و عیار مسکوکات نقرهای به چاپ پول کاغذی تن در داد. وزیر گیخاتو، صدرالدین احمد بن خالد بن عبدالرزاق زنجانی، مشهور به «صدر جهان» (درگذشته به 697ق)، پیشنهاد استفاده از «چاو» را به اردوی ایلخان در بیلهسوار برد.
«صدر جهان» نخستین وزیر ایرانی دربار مغول بود که نیروهایی نظامی زیر فرمان خود داشت و انتصاب او به وزارت به تأیید همۀ خاتونان، شاهزادگان و امیران رسیده بود. با این حال، تغییر شکل وجه رایج مملکتی تصمیمی بزرگی بود، از این رو موافقت «پولاد چینگسانگ»، نمایندۀ قوبیلای قاآن، خاقان بزرگ نیز جلب شد. «شیکتور نویان»، یکی از خردمندترین امیران مغول با این کار مخالف بود و آن را سبب ویرانی ممالک و بدنامی شاه و پراکندگی رعیت و لشکر میدانست؛ اما صدرجهان با ایراد اتهام زرپرستی به شیکتور او را ساکت کرد.
با این حال، بزرگانی همچون رشیدالدین فضلالله همدانی، دیگر وزیر دربار گیخاتو و رقیب صدرجهان زنجانی با آن مخالف بودند و این کار را ادامۀ بیقیدیهای مالی دولت میدانستند؛ رشیدالدین سالها بعد در جامعالتواریخ چنین نوشت: «گیخاتو چون پادشاهی به غایت سخی بود و به افراط بخشش میکرد و مال عالم به جود او وافی نه؛ آن قضیه را مستحسن داشت!» او صدرالدین زنجانی را نیز در اجرای چنین کار خلافآمدی مقصر میدانست: «صدرالدین زنجانی که مبتکر این فکر بود و میخواست در ممالک وضعی نِهد که دیگران نکرده باشند، در این باب سعی تمام میکرد.» شاعران درباری نیز فرصت را مغتنم شمرده بودند و در ذکر فواید «چاو مبارک» قلمها فرسودند:
چاو اگر در جهان روان گردد
رونق مُلک جاودان گردد
@PayamShamseDini
#چاو
👇🏻ادامه در فرسته بعدی👇🏻
با گرامیداشت یاد و خاطرۀ استاد فقید
دکتر محسن جعفریمذهب
پیام شمسالدینی
یکی از روزهای ربیعالاول 694 / فوریه 1295 بود. غازان خان، امیرزادۀ مغول از خراسان به سوی تبریز در حرکت بود تا اینکه در سمنان با محمولۀ عجیبی روبهرو شد.
غازان که بعدها هفتمین ایلخان (694-703) از دودمان هولاکو در ایران شد، در مسیر لشکرکشی برای جنگ با بایدو خان، عموی بیکفایت خود یا همان ایلخان ششم (جمادیالاول تا ذیقعده 694) به آنجا رسیده بود. مدتی از مرگ گیخاتو خان، عموی دیگرش و ایلخان پنجم (690-694) میگذشت. غازان در سر داشت تا خود جانشین پدرش ارغون خان، چهارمین ایلخان (683-690) شود.
ارغون، گیخاتو و بایدو، فرزندان اباقاخان، دومین ایلخان (663-680)، سه برادری بودند که با پافشاری بر کیش و مرام مغولی خود بر سر جانشینی عمویشان، احمد تگودار، ایلخان سوم (680-683) که مسلمان شده بود، در رقابت بودند. اباقاخان خود فرزند هولاکو، نخستین ایلخان مغول در ایران (651-663) بود.
@PayamShamseDini
آنچه غازان در سمنان بدان دست یافت، چیزی نبود جز ابزار و ادوات تولید نخستین پول کاغذی جهان اسلام که به تقلید از تمدّن چین در ایران رواج یافته بود. دلیل پیدایش این گونۀ نامتعارف پول نیز چیزی نبود جز حکمرانی مغولان بر ایران و تبعیتشان از قوبیلای قاآن، خان بزرگ امپراتوری مغول در چین. بنا به گزارش رشیدالدین همدانی در جامعالتواریخ: «چاو کاغذی است که تمغای پادشاه [=مُهر سلطنتی] بر آن است و در تمامت ختا [= چین] به جای دِرمِ مَسکوک صرف میشود و نقد آنجا بالِش [= نوعی مسکوک] است و به خزانۀ عامره میرسد». این پول کاغذی که در دورۀ گیخاتو رایج شده بود، «چاو» نام داشت.
«چاو» را که نخستین پول کاغذی و به عبارتی نخستین اسکناس چاپشده در ایران و غرب آسیا بود، شرفالدین عبدالله شیرازی، مشهور به وَصّافُالحَضره (663-728)، مورّخ ایرانی قرن هشتم چنین توصیف کرده است: کاغذی بود چهارگوشه که بر روی آن چند کلمه به خط «ختایی» نوشته بودند، بالاتر از این چند کلمه نیز «شهادتین» درج شده بود. پایین آن هم لقب مغولی گیخاتو آمده بود: «ایرینجین تورچی» به معنای جواهر الماس! برخی از مورخان معاصر درج «شهادتین» را نشانهای از تجدید نیروی اسلام بر مغولان نیز دانستهاند.
ارزش مالی «چاو» از نیم درهم تا ده درهم در دایرهای وسط آن نوشتهها درج میشد. همچنین عبارت اخطارآمیزی روی آن چاپ شده بود: «پادشاه جهان در تاریخ ۶۹۳ این چاو مبارک را روان گردانید تغییر و تبدیلکننده را با زن و فرزند به یاسا رسانند و مال او را جهت دیوان بردارند.» مفاد این عبارت در 19 رمضان/ 13 اوت همان سال به صورت فرمانی برای اطلاع همگان نیز منتشر شد.
@PayamShamseDini
نخستین بار در جمادیالاول 693 / آوریل 1295 بود که دربار و دیوان ایلخانان برای مقابله با خزانۀ تهی و رفعورجوع بَراتهای وصولنشده، همچنین مبارزه با کاهش روزمرۀ ارزش و عیار مسکوکات نقرهای به چاپ پول کاغذی تن در داد. وزیر گیخاتو، صدرالدین احمد بن خالد بن عبدالرزاق زنجانی، مشهور به «صدر جهان» (درگذشته به 697ق)، پیشنهاد استفاده از «چاو» را به اردوی ایلخان در بیلهسوار برد.
«صدر جهان» نخستین وزیر ایرانی دربار مغول بود که نیروهایی نظامی زیر فرمان خود داشت و انتصاب او به وزارت به تأیید همۀ خاتونان، شاهزادگان و امیران رسیده بود. با این حال، تغییر شکل وجه رایج مملکتی تصمیمی بزرگی بود، از این رو موافقت «پولاد چینگسانگ»، نمایندۀ قوبیلای قاآن، خاقان بزرگ نیز جلب شد. «شیکتور نویان»، یکی از خردمندترین امیران مغول با این کار مخالف بود و آن را سبب ویرانی ممالک و بدنامی شاه و پراکندگی رعیت و لشکر میدانست؛ اما صدرجهان با ایراد اتهام زرپرستی به شیکتور او را ساکت کرد.
با این حال، بزرگانی همچون رشیدالدین فضلالله همدانی، دیگر وزیر دربار گیخاتو و رقیب صدرجهان زنجانی با آن مخالف بودند و این کار را ادامۀ بیقیدیهای مالی دولت میدانستند؛ رشیدالدین سالها بعد در جامعالتواریخ چنین نوشت: «گیخاتو چون پادشاهی به غایت سخی بود و به افراط بخشش میکرد و مال عالم به جود او وافی نه؛ آن قضیه را مستحسن داشت!» او صدرالدین زنجانی را نیز در اجرای چنین کار خلافآمدی مقصر میدانست: «صدرالدین زنجانی که مبتکر این فکر بود و میخواست در ممالک وضعی نِهد که دیگران نکرده باشند، در این باب سعی تمام میکرد.» شاعران درباری نیز فرصت را مغتنم شمرده بودند و در ذکر فواید «چاو مبارک» قلمها فرسودند:
چاو اگر در جهان روان گردد
رونق مُلک جاودان گردد
@PayamShamseDini
#چاو
👇🏻ادامه در فرسته بعدی👇🏻