#دیوان_غوث_الاعظم
@litera9
#چاپ_سنگی
@litera9
معرفی شخصیت :

حضرت عبدالقادر گیلانی در سال470 هجری قمری درسرزمین گیلان واقع در شمال ایران از پدر ومادری متدین  متولد شد. پدرش سید موسی جنگی دوز فرزند سیدابی عبدالله گيلانی ازسادات حسنی و مادرش فاطمه دختر سیدابوعبدالله صومعی از سادات حسینی بودند. شیخ عبدالقادر علوم مقدماتی را نزد ابو ذکریای تبریزی فرا گرفت و در سال 488 ه. ق وطن خود را به قصد بغداد ترک کرد. ایشان در شهر بغداد نزد اساتید مسلم از جمله ابوبکر محمد بن احمد ابو طالب بن یوسف علوم زمان را فرا گرفت و سپس به حلقه شاگردی علی بن ابی سعد مخزومی عارف بزرگ پیوست و به تکمیل معلومات پرداخت. پس از چندی در مدرسه مخزومیِ، جانشین استاد گردید و به وعظ و ارشاد پرداخت. دیری نگذشت که آوازه زهد و تقوایش به همه جا رسید. مردم از همه نقــاط به زیارتش می شتافتند و نصایحـش را به جــان و دل می پذیرفتند. ایستادگی وی در ریاضت تن و خوار داشتن نفس ، به استواری کوه طعنه می زند. روزه چهل روزه می گرفت و سال ها تن به بستر نمی سپرد و راه خواب بر چشم می بست. طریقه ای را در تصوف بنیاد نهاد که به نام خود او یعنی قادریه معروف شد . 

 قادریه در نقاط مختلف ایران و برخی از ممالک دیگر از جمله هندوستان و ترکیه و برخی از کشورهای عربی رواج یافت و هنوز هم گروه هایی از عرفا به طریقه مزبور تعلق دارند . او علاوه بر مقام شامخی که در تصوف و عرفان داشت ، شاعری توانا ، حکیم ، فیلسوف و دانشمند بود و آثار متعددی به زبان های فارسی و عربی از خود به یادگار گذاشت. او مدرسه ای به نام «باب الارج » در سال 528 ه . ق در بغداد احداث نمود که در آن ده رشته از فقه و علوم تدریس می شد. (مدت ارشاد آن جناب 40 سال ومدت تدریس وفتوا 33 سال وعمر شریفش 90 سال ووفاتش بسال 561 ه.ق نوشته شده است)

حضرت شیخ عبدالقادر (قدس سره) در عصر خود انقلابی روحانی و تحولی فرهنگی در میان مسلمین پدید آورد و مردم را از توسل به عمال حکام جابر عباسی برحذر فرموده و گناهکاران را تشویق نمود تا در اعمال و رفتار خود تفکر کنند و به بارگاه ربوبی متوجه شوند و بازگردند تا در راه نیل به سعادت که همانا تزکیه نفس است، قدم گذارند.
Forwarded From کانال انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) - حکیم نظامی
معرفی قدیمی ترین کتابخانه عمومی استان قم
این کتابخانۀ اکنون در دبیرستان ماندگار امام صادق (ع)- حکیم نظامی قرار دارد که برای معرفی آن ابتدا به بیان تاریخچه مختصری از این دبیرستان می پردازیم:
در سال 1312 مردم و اهالی فرهنگ قم خواستار تشکیل دورۀ متوسطه در این شهر شدند و پس از مکاتبات و پیگیری های فروان در نهایت در سال بعدکلاس های هفتم و هشتم در دو دبستان به نام دبستان های ملی حیات و دبستان حکمت تشکیل شد.
پس از تشکیل دورۀ متوسطه در مدرسۀ حکمت لزوم ایجاد کتابخانه احساس شد که در نهایت در سال 1314 دبیرستان حکمت صاحب کتابخانه کوچکی گردید. نام این کتابخانه، کتابخانۀ عمومی معارف نهاده شد که طبق بررسی اسناد، قدیمی ترین کتابخانۀ عمومی استان قم می باشد. طبق اسناد به دست آمده شهر قم در دوران پهلوی اول تنها دو کتابخانه داشت یکی کتابخانۀ حاج شیخ عبدالکریم حائری (فیضیه) و دیگری کتابخانۀ معارف که در دبیرستان حکمت مستقر بود.
با استقبال اهالی فرهنگ و دانش آموزان قم در سال 1315 انجمن کتابخانۀ دبیرستان تأسیس شد و پس از آن تهیه کتاب های مورد نیاز با جدیت بیشتری انجام شد.
به دلیل استقبال نسبتا خوب مردم از ایجاد دورۀ متوسطه در شهر قم، لزوم ساخت دبیرستان مجهزی که در شأن جوانان قمی باشد بیش از پیش احساس شد. در همین راستا شادروان سید علی اکبر برقعی قمی موسس دبستان حیات که جهت دریافت مجوز دبستان خود راهی تهران شدند موضوع ضرورت ایجاد دبیرستان مجهز را نیز با مرحوم علی اصغر حکمت در میان گذاشت، مرحوم حکمت نیز قول ساخت دبیرستان مجهزی را به آقای برقعی دادند پس از آن با رفت و آمد پی در پی اولیای معرفی بالأخص شادروان برقعی مقدمات ساخت دبیرستان فراهم شد و به مرور زمان مشکلات پیش آمده بر طرف شد. در نهایت ساختمان دبیرستان ماندگار امام صادق (ع)- حکیم نظامی که قدیمی ترین و بزرگترین دبیرستان استان قم می باشد در سال 1317 افتتاح شد و فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود.
با افتتاح ساختمان جدید دبیرستان تمامی دانش آموزان و اساتید دبیرستان حکمت به ساختمان جدید منتقل شده و همچنین تمامی اموال دبیرستان از جمله کتاب های کتابخانه نیز به ساختمان جدید منتقل شد. در روز افتتاح دبیرستان بنا به دلایلی که شرح آن در این مقال نمی گنجد نام دبیرستان از حکمت به حکیم نظامی تغییر یافت.
پس از انتقال کتابخانه به ساختمان جدید آمار کتاب های کتابخانه به طور فزاینده ای افزایش یافت و در دهه 20 مکاتبات بسیار زیادی با ناشران، دانشگاه ها، مؤسسات تمدنی و ... صورت گرفت که باعث رونق بیش از پیش کتابخانه دبیرستان شد. در آن سال ها کتابدار دبیرستان شادروان محمد علی اجلال بود.
کتابخانۀ دبیرستان تا اوایل دهۀ 30 نیز یگانه کتابخانۀ عمومی استان قم بود و پس از آن کتابخانه های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و آیت الله بروجردی تشکیل شد.
این کتابخانه در سال های بعد نیز به فعالیت های عادی خود ادامه داد و آمار کتاب های آن تا زمان انقلاب اسلامی حدودا به 4500 جلد کتاب رسید، کتابخانه دبیرستان هم اکنون حدود 25.000 جلد کتاب با موضوعات مختلف دارد که از این تعداد حدودا 400 کتاب چاپ سنگی و 18 کتاب خطی هستند.
از اهداگران کتاب به کتابخانه می توان به آیت الله مرعشی نجفی، پروین اعتصامی، محمد حسین صاحب الداری، حسین کریمان، شاهرخ ظهیری، دکتر علی محسنی، هادی فرساد، سید حسین رضوی برقعی و ... اشاره نمود.
شایان ذکر است موسسه خانه کتاب در سال 1387 حدودا 4000 جلد کتاب را به کتابخانه دبیرستان اهدا نمود و در سال های بعد نیز کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تعدادی کتاب را به کتابخانه این دبیرستان اهدا نمود.
به دلیل کوچک بودن فضای کتابخانه و سنگین بودن کتاب ها این کتابخانه در سال 1395 از طبقۀ دوم ساختمان اصلی دبیرستان به ساختمان شهید رجایی در مجاورت آن منتقل شد.
به کوشش : مجید داداش نژاد
#حکمت
#حکیم_نظامی
#اجلال
#گزارش_بنیاد_قم_پژوهی
#کتب_خطی
#چاپ_سنگی

🆔 @hakimnezamiqom
Forwarded From دستنويس
🍀 #چاپ_چوبی_چیست؟

🌺 چاپ چوبی در مقابل #چاپ_سنگی است. یعنی در چاپ سنگی متن کتاب به دست کاتب نوشته می شد و بعد در چاپخانه سنگی از روی دست نوشته تکثیر می گردید و چاپ می شد.
نوع خط کتابهای چاپ سنگی نستعلیق و نسخ و در برخی موارد ثلث یا دیگر انواع خطوط است.
در مقابل چاپ سنگی دو نوع چاپ دیگر وجود داشت.
یکی همین چاپ سربی,معروف، که در آن حروف از سرب ساخته می شد و در چاپخانه توسط حروفچین کنار هم قرار می گرفت و صفحات کتاب را تشکیل می داد.
نوع خط کتابهای چاپ سربی نسخ است.
چاپ دیگری که در مقابل چاپ سنگی قرار داشت چاپ چوبی بود. که در آن حروف - به جای سرب - از چوب ساخته می شد و در چاپخانه کنار هم حروفچینی می شد.
مزیت چاپ چوپی بر سربی آن بود که حروف چوبی به شکل نستعلیق ساخته می شد و کتاب چاپ شده با آن به خط نستعلیق - البته قریب به خط تعلیق- چاپ می شد.
چاپ چوبی اختراع هندی ها بود و آنها معتقد بودند که حلاوت ادبیات فارسی در چاپ سربی -که خط نسخ بود- از بین می رود و خط نستعلیق بهتر می تواند ظرافت مضامین ادب فارسی را منتقل کند. لذا به جای حروف سربی که به خط نسخ بود حروف چوبی را اختراع کردند و با آن کتابهای متعددی را به چاپ رساندند.

❤️ @d_sadraiy
Forwarded From دستنويس
? #چاپ_چوبی_چیست؟

? چاپ چوبی در مقابل #چاپ_سنگی است. یعنی در چاپ سنگی متن کتاب به دست کاتب نوشته می شد و بعد در چاپخانه سنگی از روی دست نوشته تکثیر می گردید و چاپ می شد.
نوع خط کتابهای چاپ سنگی نستعلیق و نسخ و در برخی موارد ثلث یا دیگر انواع خطوط است.
در مقابل چاپ سنگی دو نوع چاپ دیگر وجود داشت.
یکی همین چاپ سربی,معروف، که در آن حروف از سرب ساخته می شد و در چاپخانه توسط حروفچین کنار هم قرار می گرفت و صفحات کتاب را تشکیل می داد.
نوع خط کتابهای چاپ سربی نسخ است.
چاپ دیگری که در مقابل چاپ سنگی قرار داشت چاپ چوبی بود. که در آن حروف - به جای سرب - از چوب ساخته می شد و در چاپخانه کنار هم حروفچینی می شد.
مزیت چاپ چوپی بر سربی آن بود که حروف چوبی به شکل نستعلیق ساخته می شد و کتاب چاپ شده با آن به خط نستعلیق - البته قریب به خط تعلیق- چاپ می شد.
چاپ چوبی اختراع هندی ها بود و آنها معتقد بودند که حلاوت ادبیات فارسی در چاپ سربی -که خط نسخ بود- از بین می رود و خط نستعلیق بهتر می تواند ظرافت مضامین ادب فارسی را منتقل کند. لذا به جای حروف سربی که به خط نسخ بود حروف چوبی را اختراع کردند و با آن کتابهای متعددی را به چاپ رساندند.

❤️ @d_sadraiy
#چاپ_سنگی

تذکره علویه، شرح حال مرحوم نظام العلماء تبریزی به قلم یکی از شاگردانش
عقل وجنون
#چاپ_سنگی
Forwarded From دستنويس
🍀 #چاپ_چوبی_چیست؟

🌺 چاپ چوبی در مقابل #چاپ_سنگی است. یعنی در چاپ سنگی متن کتاب به دست کاتب نوشته می شد و بعد در چاپخانه سنگی از روی دست نوشته تکثیر می گردید و چاپ می شد.
نوع خط کتابهای چاپ سنگی نستعلیق و نسخ و در برخی موارد ثلث یا دیگر انواع خطوط است.
در مقابل چاپ سنگی دو نوع چاپ دیگر وجود داشت.
یکی همین چاپ سربی,معروف، که در آن حروف از سرب ساخته می شد و در چاپخانه توسط حروفچین کنار هم قرار می گرفت و صفحات کتاب را تشکیل می داد.
نوع خط کتابهای چاپ سربی نسخ است.
چاپ دیگری که در مقابل چاپ سنگی قرار داشت چاپ چوبی بود. که در آن حروف - به جای سرب - از چوب ساخته می شد و در چاپخانه کنار هم حروفچینی می شد.
مزیت چاپ چوپی بر سربی آن بود که حروف چوبی به شکل نستعلیق ساخته می شد و کتاب چاپ شده با آن به خط نستعلیق - البته قریب به خط تعلیق- چاپ می شد.
چاپ چوبی اختراع هندی ها بود و آنها معتقد بودند که حلاوت ادبیات فارسی در چاپ سربی -که خط نسخ بود- از بین می رود و خط نستعلیق بهتر می تواند ظرافت مضامین ادب فارسی را منتقل کند. لذا به جای حروف سربی که به خط نسخ بود حروف چوبی را اختراع کردند و با آن کتابهای متعددی را به چاپ رساندند.

❤️ @d_sadraiy
Forwarded From خانه کتاب تلگرامی
#کتاب
#چاپ_سنگی
کتاب مستطاب (سلطانيه)
تالیف: مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی اعلی الله مقامه (ت 1288 هـ).
به خواهش: مرحوم ناصرالدين شاه.
موضوع: اثبات نبوت خاصه حضرت رسول (صلی الله عليه و آله) و امامت ائمه اثنی عشر (عليهم السلام) و اثبات بقای وجود حضرت امام عصر (عجل الله فرجه الشریف).
زبان: فارسي.
تاریخ تالیف: 17 جمادی الأولی 1274 .
تاریخ چاپ: شعبان 1277.
مکان چاپ: هند - بمبئی.
محل نگهداری: کتابخانه مجلس.