Forwarded From 📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
#چکیده
🔹 چندمعنایی ماده «ن‏ذر» در قرآن کریم؛ تحلیلی زبان‏شناختی بر همگرایی ریشه ‏ای میان «نذر» و «انذار»
🆔 @ostadpakatchi
Forwarded From unknown
موسسه المهدی (عج) واقع در شهر #بیرمنگام کشور #انگلستان، نشستی با عنوان «خشونت در شریعت و دلالت های معاصر آن» برگزار می کند. علاقه مندان به شرکت در این نشست، می باید #چکیده سخنرانی خود را حداکثر تا تاریخ #هشتم ماه مه سال جاری میلادی، به این موسسه ارسال نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه

 http://toumar.info/fa/post/کنفرانس-خشونت-در-شریعت-و-دلالت-های-معاصر-آن-موسسه-المهدی-عج-انگلستان/

🌐 #خاطرات_فرامرزی_یک_طلبه
🌏 @suhrawardi👈
📜 #مقاله دیدگاه نقادانه قفاری راجع به زراره با تأکید بر دیدگاه‌ خویی

✍ دکتر محمد تقی رفعت نژاد، دکتر محمدکاظم رحمان ستایش و حسین جوادی نیا

#چکیده درباره زرارة بن اعین، از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و از راویان مشهور و در خور اعتماد شیعه، روایات مدح و ذم متعددی وارد شده، اما دانشمندان امامیه با توجیه روایات ذم، از منظر تقیه یا ضعف سند یا ضعف متن، وی را توثیق کرده‌اند، بلکه در شمار برترین راویان و خواص اصحاب امامان به شمار آورده‌اند. ناصر بن عبدالله قفاری، از علمای معاصر وهابی، در کتاب اصول مذهب الشیعة، با استناد به روایات ذم و لعن، این راوی بزرگ را به‌جد نقد می‌کند و با ترسیم چهره‌ای کذاب از وی می‌کوشد بخش چشمگیری از روایات شیعه را، که از طریق زراره نقل شده است، کذب و نامعتبر جلوه دهد. این نوشتار با بررسی مستندات قفاری نشان داده است ایرادها و اشکال‌های وی وارد نیست و زراره از اتهام‌های واردشده، مانند جرح روایات، روایات لعن، ملاقات‌نکردن با امام باقر، و سرپیچی از دستورهای امام، مبرا است

دانشکده ی علوم وفنون
Forwarded From حدیث‌پژوهی و مطالعات اسلامی
📜 #مقاله بازخوانی روابط معنایی واژۀ «العالَمین» براساس روش تحلیل مؤلفه‌ای

✍دکتر سعید شفیعی

#چکیده
منابع لغوی و تفسیری، واژۀ «العالَمین» را دارای دو معنا‌ دانسته‌اند: «جهانیان»، یعنی آفریدگان یا ساکنانِ جهان؛ و «جهان‌ها»، یعنی جایی که آفریدگان در آن اقامت دارند. در مورد این واژه سؤالاتی وجود دارد که پاسخ‌های درخوری نیافته است. مثلاً اینکه چرا ماده‌ای از ریشۀ «عِلم»، برای معنای «جهانیان» یا «جهان‌ها» به‌کار رفته است. لغویان مسلمان واژۀ «العالَمین» را عربی، و قرآن‌پژوهان غربی آن را عبری یا سریانی دانسته‌اند، اما هیچ‌کدام تفسیر روشنی برای معنای آن ارائه نکرده‌اند. روش این مطالعه، تحلیل واژه براساس مؤلفه‌های معنایی است؛ نخست، «العالَمین» براساس مؤلفه‌های آن در فرهنگ‌های عربی و غیرعربی به‌مثابۀ معنا‌شناسی تاریخی (درزمانی) تحلیل شده و سپس این کار به‌عنوان معنا‌شناسی همزمانی در بافت قرآنی پیش رفته است. 
در پایان میان این دو روش مقایسه شده تا روشن شود آیا نتیجۀ تحلیل درزمانی دربارۀ «العالَمین» با تحلیل همزمانی همخوانی دارد. براساس نتیجۀ تحقیق، واژۀ «العالَمین» در اصل با زبان‌های سبایی و فینیقی، و نیز עלם در آرامی و ܥܠܡ در سریانی ارتباط دارد و در زبان عربی به واژۀ «غُلام» نزدیک است. در تألیفات ربّانیان، کاربرد آن برای عصر و دوره و جهان رایج شده و مؤلفه‌های زمانی-مکانی آن تشدید شده است. بهترین معنا‌ برای واژه در بسیاری از آیات قرآن «انسان‌ها»، گاهی «جوان‌ها» (پسران)، و در برخی آیات «آفریدگان» یا «جهان هستی» است. همچنین، برخلاف اقوال لغویان و مفسران، تطوّر تاریخی واژه از مؤلفۀ فاعلی به سوی مؤلفه‌های زمانی-مکانی بوده است.

#کلیدواژه‌ها
"روابط معنایی"؛ "العالَمین"؛ "تحلیل مؤلفه‌ای"؛ "معنی‌شناسی درزمانی"؛ "معنی‌شناسی همزمانی"

https://t.me/ae_quran_tehran
#چکیده روش تحقیق
✍‌محمد رضا حافظ نیا
🔍 تهیه: جعفر بهبهانی
📠 دانشگاه علوم تحقیقات یزد