Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
#کتیبه های سردر بنای امامزاده هارون ولایت اصفهان با نام شاه اسماعیل صفوی به خط #ثلث ایرانی/مجموعۀ #ارنست_هرتسفلد سال ۱۹۱۰ م.
@MehdiQorbani
#کتیبه غزنین غزنی هنر
Forwarded From دكتر هادى انصارى
پيرامون #گنبد حرم امام #رضا (علیه السلام) چه نوشته شده است؟

پس از این که در سال ۹۹۷ هـ . ق عبدالمومن خان #ازبک اقدام به #غارت اموال آستان و طلاهای گنبد کرد؛ #شاه _عباس اول در سفری که از #اصفهان با پای پیاده به #مشهد داشت مجددا گنبد را طلاکاری نمود و به خط ثلث و با خطاطی علیرضا #عباسی با قلم طلایی بر زمینه #فیروزه ای در کتیبه کمربندی گنبد نوشته شد که...
بسم الله الرحمن الرحیم من عظائم توفیقات الله سبحانه ان وفق السلطان الاعظم مولى ملوک العرب و العجم صاحب النسب الطاهر النبوی و الحسب الباهر العلوی تراب اقدام خدام هذه الروضة المنورة الملاکوتیة مروّج آثار اجداده المعصومین السلطان ابن السلطان ابوالمظفر شاه عباس الموسوی الصفوی بهادرخان. فاستسعد بالمجیء ماشیاّ على قدمیه من دارالسلطنة اصفهان الى زیارة هذا الحرم الاشرف و قد تشرّف بزینة هذه القبة من خلّص ماله فی سنة الف و عشر و تمّ فی سنة الف و ستةعشر.

ترجمه :
به نام خداوند بخشنده مهربان از بزرگترین توفیقات خداوند این بود که سلطان اعظم و مولایِ پادشاهان عرب و عجم و دارنده نسب پاک نبوی و افتخار درخشان علوی، خاک پای خادمان این روضه نورانی ملکوتی و رواج دهنده اثار پدران معصومش یعنی سلطان فرزند سلطان شاه عباس موسوی صفوی بهادرخان افتخار یافت که با پای پیاده از پایتخت اصفهان به زیارت این حرم شریف بیاید و از خالص ترین اموالش این گنبد را به طلا اذین کند که در سال 1010 هجری قمری اغاز شد و در 1016 به پایان رسید.
در سال 1084 هجری قمری و در زمان شاه #سلیمان صفوی ، به دنبال وقوع زمین لرزه ، گنبد حرم امام رضا هم آسیب دید و شماری از #خشت *های طلایی آن از جا کنده شد . وی دستور داد تا گنبد بازسازی شود و #کتیبه *ای بر آن افزوده گردد که این رخداد را حکایت نماید . این کتیبه اکنون به صورت چهار #ترنج در اطراف گنبد دیده می شود . « من میامن منن الله سبحانه الذی زین السماء بزینه الکواکب و رصع هذه القباب العلی بدرر الدراری الثواقب ان استسعد السلطان الاعدل الاعظم و الخاقان الاکرم الافخم اشرف ملوک الارض حسبا و نسبا و اکرمهم خلقا و ادبا مروج مذهب اجداده الائمه المعصومین و محیی مراسم آبائه الطیبین الطاهرین السلطان بن السلطان شاه سلیمان الصفوی الموسوی بهادرخان بتذهیب هذه القبه العرشیه الملکوتیه و تزیینها و تشرّف بتجدیدها و تحسینها اذا تطرق الیه الانکسار و سقطت لبناتها الذهبیه التی کانت تشرق کالشمس فی رابعه النهار بسبب حدوث الزلزله العظیمه فی هذه البلده الکریمه فی سنه اربع و ثمانین و الف و کان هذه التجدید الجدید فی سنه ثمانین و الف .
كتبه محمد رضا امامي

ترجمه:

خداوند سبحان آسمان دنیا را با ستارگان زینت بخشید و گنبد گیتی را با انوار فروزان آن آرایش داد. از منت های خداوند این بود که سلطان اعظم و خاقان اکرم که از نظر حسب و نسب از اشرف پادشاهان روی زمین و از جهت اخلاق و ادب از گرامی ترین آنها می باشد.

او مروج مذهب اجداد طاهرین و زنده کننده ی آثار پدران معصوم خود می باشد، شاه سلیمان صفوی موسوی این گنبد ملکوتی را که در اثر زلزله آسیب دیده بود مرمت کرد، و خرابی های آن را تجدید بنا نمود و اکنون گنبد مطهر مانند آفتاب تابان نورافشانی می کند و این عمل در سال یک هزار و هشتاد انجام یافت.

در سال 1353 شمسی هنگام نیابت تولیت عبدالعظیم ولیان خشت های طلائی را که در اثر مرور زمان شفافیت خود را از دست داده بودند، از جای خود برداشتند و بار دیگر با آب طلا از نو رنگ آمیزی نمودند و در جای خود نصب کردند، یکی از معماران آستان قدس برای نگارنده نقل کرد که ولیان دستور دادند هر خشتی را که بر می دارند روی آن شماره بگذارند و بار دیگر آن را سر جای خود که از اول آن جا قرار داشته بگذارند تا وضع اول محفوظ بماند.

ابعاد گنبد به قرار ذیل است:
ارتفاع از کف حرم تا انتهای زیر سقف 8 / 18 متر
ارتفاع از کف حرم تا انتهای گنبد طلا 20 / 31 متر
دور گنبد از سطح خارج 1 / 42 متر
ارتفاع از اول طلاکاری تا تیزه گنبد 40 / 16 متر
ارتفاع سر طوق گنبد مطهر 50 / 3 متر

_______
@drhadiansarii
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#کتیبه

در زیر ایوان جنوبی (صفه صاحب) مسجد جامع عتیق کتیبه ای که متن آن در چهار ستاره (چهار لنگه) به نحوی طراحی و ترکیب شده تا سطح ستاره را پُر کند.
ستاره بالا سمت راست: ناد علیّاً مظهر العجایب
ستاره بالا سمت چپ: تجده عوناً لک فی النّوائب
ستاره پائین سمت راست: کلّ همّ و غمّ سینجلی
ستاره پائین سمت چپ: بولایتک یا علیّ یا علیّ یا علیّ
نظم هندسی و نحوه ترکیب عناصر و جنبه تزئینی
در قسمت مرکزی یک هشت ضلعی منظم با کاشی معرق و فرمهای گیاهی ساده شده تزئین و ترکیب گردیده ،و در طرفین آن و در بالا و پائین چهار هشت ضلعی نامنظم (چهار طبل ) با کاشی معرق ،متشکل از ترکیب های گیاهی شکل داده شده است.
چهار ستاره چهارپر( چهار لنگه) که از طراحی و ترکیب حروف به وجود آمده در چهار نقطه مهم سطح اسپر قرار گرفته است.
چهار ترنج کُند در چهار گوشه اسپر ،و چهار پنج ضلعی (پنج کند کشیده) در طرفین و بالا و پائین ،و هشت پنج ضلعی( پنج کند) در بین آنها قرار گرفته است که مجموعاً شامل بیست و پنج نقش هندسی است که تماماً با کاشی معرق ،بصورت متقارن ترکیب گردیده و نسبت به زمینه، حدوداً ۲س برجسته و آرایش داده شده اند.

@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
#کتیبه سردر حرم مطهر حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام به خط #نستعلیق اثر مرحوم استاد ابراهیم زرین‌قلم زنجانی که در یورش ارتش بعث در انتفاضه شعبانیه ۱۹۹۱ آسیب فراوان دید و مجدداً تعمیر شد.
@MehdiQorbani
Forwarded From گنجينه
سنگ‌نوشته مزار زینبیه دمشق و دلالت تاریخی آن

مسئله محل دفن حضرت #زینب_کبری، موضوع مجادله و مناقشه بسیاری از پژوهشگران در چند دهه اخیر بوده و هر یک، به فراخور مطالعات خود، یکی از دو مزار منسوب به ایشان در #دمشق یا قاهره و گاه قبرستان بقیع مدینه را به عنوان محل دفن ایشان ترجیح داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد بیشتر این پژوهشگران به علت عدم استقصای جامع متون و شواهد تاریخی موجود در این زمینه، موفق به نتیجه‌گیری دقیقی در این باره نشده‌اند.

یکی از مدارک کمتر مورد توجهِ پژوهشگران، #سنگ_نوشته کهن به خط #کوفی روی قبر #حضرت_زینب در #شام است. اطلاع بیشتر پژوهشگران از وجود این کتیبه، مرهون انتشار تصویر آن در کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف سید محمدکاظم قزوینی است؛ در حالی‌که پیش از وی، تصویر این #کتیبه را میرزا علی‌خان امین‌الدوله ترسیم و ضمیمه سفرنامه خود کرده و مرحوم قزوینی، آن را از روی چاپ نخست سفرنامه امین‌الدوله (ص341)، بدون اشاره به آن، در کتاب خود بازنشر کرده.

ترسیم امین‌الدوله از لوح #مزار، هرچند نه به طور 100%، اما تا حد زیادی شکل واقعی کتیبه را بازتاب می‌دهد. با مقایسه این تصویر با دیگر کتیبه‌ها و لوح مزارهای کوفی باقی‌مانده در دمشق و نیز با توجه به شواهد تاریخی دیگر، نگارنده قدمت این کتیبه را از سده ششم هجری تشخیص داده است. متن کتیبه در هفت سطر، عیناً به شرح زیر خوانده می‌شود:
[1] هذا قبر زینب الصغری
[2] المکناة بأمّ کلثوم ابنت
[3] علیّ بن ابی‌طالب أمّها فا
[4] طمة البتول سیّدة نساء
[5] العالمین ابنت سیّد المر
[6] سَلین محمّد خاتم النبیّین
[7] صلّی الله علیه وسلّم

چنانکه می‌بینیم، این کتیبه، صاحب مزار را «زینب صغری» مکنی به «ام‌کلثوم» فرزند #امام_علی (ع) از حضرت #فاطمه_زهرا (س) معرفی می‌کند. این معرفی، کاملاً منطبق بر توصیف‌های مورخان و جهانگردان سده ششم است که صاحب مزار را، یا مانند ابن عساکر و علی بن ابی بکر هروی: ام‌کلثوم، و یا مانند ابن جبیر: ام‌کلثوم زینب صغری دختر امام علی (ع) معرفی کرده‌اند.

نکته دیگر آنکه، با مقایسه متن کتیبه با سخن #شیخ_مفید، در جایی که از فرزندان امام علی از حضرت زهرا یاد می‌کند: «الحسن والحسین وزینب الکبری وزینب الصغری المکنّاة أم کلثوم، امهم فاطمة البتول سیّدة نساء العالمین بنت سید المرسلین محمد خاتم النبیّین صلّی الله علیه وآله»، می‌توان پی برد که عبارت روی قبر با تغییر اندکی، از کتاب ارشاد شیخ مفید اقتباس شده.

ادامه در کامنت 👇
https://www.instagram.com/p/CMz9_yPp7Wl/?igshid=19rgbka5drx2u
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#کتیبه

تزئینات کاشی معرق هندسی و خط کوفی بنایی در مدرسه نیماورد اصفهان
این کتیبه که متن مرکزی آن کلمه (علی) و در داخل کلمه علی کلمات( یا حنان ،یا منان ،یا دیان ،یا برهان، یا سلطان ،یا مستعان ،یا رضوان ،یا غفران ،یا سبحان ،یا ذالمن و البیان الله )آمده است
تزئینات کاشی ها نیز با گره هشت و زهره در مرکز و موج و چهار سلی در حاشیه ها قرار دارد

@esfahanhonarsarayeiran
Forwarded From اصفهان مروارید ایران
#کتیبه

کتیبه کوفی بنایی در زیر مقرنس های مسجد حکیم اصفهان.
متن کتیبه عبارت مقدس:( قال النبی علیه السلام، انا مدینه العلم و علی بابها).
متن از سمت گوشه چپ بالا خوانده میشود.

@esfahanhonarsarayeiran
@yortchi_bosjin_pdf
#خطی #کتیبه
Forwarded From دكتر هادى انصارى
سنگ نوشته #قدمگاه _فراشاه صحیفه میثاق #شیعیان در ابتدای #غیبت کبری است. قدمگاه فراشاه در نزدیکی #تفت است. قدمگاه فراشاه ، كه مسجد #مشهد بنام علي بن موسي الرضا (ع) بنا گرديده است ، مجموعه بنايي است در كنار جاده تفت به دهشير و در مركزفراشاه واقع شده است . سنگ محراب قدمگاه فراشاه متعلق به سال ۵۱۲ هجری قمری است. بر این #کتیبه آیات مهم عقیده #تشیع، آیه #مودت، آیه #ولایت و آیه #تطهیر نقش بسته است. محراب توسط «گرشاسب بن علی» از امرای کاکویه دیلمی در سال ۵۱۲ هجری بنا شده است.

این بنا بدلیل کوفی نگاری های منحصر بفرد خود شهرت دارد.

در حال حاضر این "قدمگاه" بعنوان #مسجد مورد استفاده قرار می گیرد.

قدمگاه فراشاه مربوط به قرن۶ ه.ق است که در روستای فراشاه شهرستان تفت (جاده تفت به #شیراز) واقع شده است.

______________
@drhadiansarii