#ضرورتهای_حوزه
#نیازهای_دنیای_معاصر
#کلام_بزرگان
#آیتالله_جوادی_آملی
#فقه
#کلام
#تفسیر
#اخلاق
❗️شبههی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمیکند ...❗️
? آن حضرت- چنان که مرحوم کلینی و سایر محدّثان در جوامع روائی ما نقل کردهاند، فرمود: الْعِلمُ ثَلاثِةٌ یا إنَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثِةٌ. علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛ «#آیة_محکمة»، «#فریضة_عادلة» و «#سنة_قائمة».
? اینها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جملهی اول قرار گرفته، یا نیست یا بسیار اندک است. #تفسیر باید رایج باشد، #فلسفه باید رایج باشد، #کلام باید رایج باشد، بخشهای عمیق مناظرهای باید رایج باشند، اما نیستند.
⛔️ اینطور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشتهی اساسی علم در حوزهها واجب کرده است.
? #آیة_محکمة جهانبینی است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی اینها، اعتقادات و جهانبینی باشد، بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ ... مگر میشود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است ... بر فرض شما در فقه و اصول الآن سیهزار یا چهلهزار شیخ انصاری داشته باشید، این مشکل شما را حل نمیکند. شبههی #راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمیکند. ما آیة محکمة میخواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است.
? #فریضة_عادلة میخواهیم، اخلاق میخواهیم. اخلاق غیر از روضهخوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخنخوانی و سخنرانی است ... مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از اینهاست؛ بررسی شئون نفس است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید.
? اگر کسی بخواهد بگوید حلال خدا این است إلی یومِ القِیامِة -یعنی زمان و زمین در آن اثر ندارد- باید چیزی را ثابت کند که نه متزمّن باشد و نه متمکّن. اگر روح و تجرّد آن ثابت شد و اگر نزاهت روح از تزمّن و تمکّن ثابت شد، آن وقت میتوانید بگوئید این حلال إلی یومِ القِیامَة حلال است، این حرام إلی یومِ القِیامَة حرام است. برای هفت میلیارد بشر یک حکم داریم ما. نمیشود گفت که اختلاف زمان و زمین در اینها اثر دارد. زمانی و مکانی نیست. تا همچنین چیزی را ثابت نکنید، این حرفها پشتوانه ندارد.
#آیتالله_جوادی_آملی؛ دیدار با حوزویان استان مازندران؛ قم، 6 دیماه
http://u1.img7.ir/9CMTF.jpg
#نیازهای_دنیای_معاصر
#کلام_بزرگان
#آیتالله_جوادی_آملی
#فقه
#کلام
#تفسیر
#اخلاق
❗️شبههی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمیکند ...❗️
? آن حضرت- چنان که مرحوم کلینی و سایر محدّثان در جوامع روائی ما نقل کردهاند، فرمود: الْعِلمُ ثَلاثِةٌ یا إنَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثِةٌ. علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛ «#آیة_محکمة»، «#فریضة_عادلة» و «#سنة_قائمة».
? اینها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جملهی اول قرار گرفته، یا نیست یا بسیار اندک است. #تفسیر باید رایج باشد، #فلسفه باید رایج باشد، #کلام باید رایج باشد، بخشهای عمیق مناظرهای باید رایج باشند، اما نیستند.
⛔️ اینطور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشتهی اساسی علم در حوزهها واجب کرده است.
? #آیة_محکمة جهانبینی است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی اینها، اعتقادات و جهانبینی باشد، بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ ... مگر میشود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است ... بر فرض شما در فقه و اصول الآن سیهزار یا چهلهزار شیخ انصاری داشته باشید، این مشکل شما را حل نمیکند. شبههی #راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمیکند. ما آیة محکمة میخواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است.
? #فریضة_عادلة میخواهیم، اخلاق میخواهیم. اخلاق غیر از روضهخوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخنخوانی و سخنرانی است ... مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از اینهاست؛ بررسی شئون نفس است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید.
? اگر کسی بخواهد بگوید حلال خدا این است إلی یومِ القِیامِة -یعنی زمان و زمین در آن اثر ندارد- باید چیزی را ثابت کند که نه متزمّن باشد و نه متمکّن. اگر روح و تجرّد آن ثابت شد و اگر نزاهت روح از تزمّن و تمکّن ثابت شد، آن وقت میتوانید بگوئید این حلال إلی یومِ القِیامَة حلال است، این حرام إلی یومِ القِیامَة حرام است. برای هفت میلیارد بشر یک حکم داریم ما. نمیشود گفت که اختلاف زمان و زمین در اینها اثر دارد. زمانی و مکانی نیست. تا همچنین چیزی را ثابت نکنید، این حرفها پشتوانه ندارد.
#آیتالله_جوادی_آملی؛ دیدار با حوزویان استان مازندران؛ قم، 6 دیماه
http://u1.img7.ir/9CMTF.jpg