#معرفی_کتاب
#شیعه_پژوهی

✳️ نقش برقی (احمد بن محمد بن خالد) در شکل دهی عقاید شیعیان نخستین


✳️ Constructing a Worldview: Al-Barqī’s Role in the Making of Early Shī‘ī Faith

Based on the earliest Shīʽī sources extant, this book seeks to portray the worldview of the Shīʽa prior to the crystallization of their beliefs and doctrines.

About a century before the four canonical books of the Shīʽa were composed, Aḥmad b. Muḥammad al-Barqī (d. 888 or 894 CE), a scholar from the city of Qum, compiled a large collection of Imāmī traditions embracing all aspects of religious life, from cosmogony and cosmology to the minutest details of daily life.

This compilation, of which only ten percent has come down to us, forms one of the earliest Shīʽī texts extant, and is the basis for Vilozny’s delineation of the Shīʽī worldview in this formative, pre-Twelver era. Shīʽī ideology, the author argues, did not grow in a vacuum but resulted from the fusion of Islamic Arab elements with pre-Islamic, mythic and gnostic traditions.

The book discusses at length three fundamental notions which permeate every part of al-Barqī’s work: the Shīʽa are God’s elect; an eternal fierce battle is waged between good and evil on both the universal and individual levels; and the history of humankind, from before creation to the end of time, was predetermined by God. As shown by the author, the Shīʽī attempt to accommodate all three ideas within its world perception often resulted in glaring contradictions to which only partial solutions could be provided at the time.

About the Author

Roy Vilozny, lecturer at the Department of Arabic Language and Literature at the University of Haifa, specializes in Shīʽī religious and intellectual thought in the pre-modern era with particular emphasis on the Imāmī-Shīʽī doctrinal and theological discourse during the 9th-11th centuries CE.

Table of Contents

Preface

Table of the 12 Imams

Part I: Background

Al-Barqī – Life and Work

Part II: Worldview

Election

Predestination and its Deterministic and Dualistic Implications

Part III: The Literary Genre: Two Unique Sub-books of Kitāb al-maḥāsin

The Numerical Organization of ḥadīth — a Rule and its Exceptions

Between Law and Doctrine — the ʿilal Genre

Bibliographic Information

Title: Constructing a Worldview: Al-Barqi’s Role in the Making of Early Shi’i Faith

Author: Roy Vilozny

Publisher: Brepols Publishers

Language: English

Length: 224 pages

ISBN: 978-2503560908

Pub. Date: November 23, 2017

https://telegram.me/bayeganitabligh/310

http://yon.ir/qYreF

✅ مطالب بیشتر👇👇👇

#کانال
http://t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A

#گروه
https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIvdlBgP7cfriow
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#مقاله

✳️ مقايسه سه ترجمه انگليسي قرآن «شاکر، آربري، صفارزاده» از سوره اعراف (مطالعه موردي 15 آيه)

🔹مرتضی خرمی؛ سیده ام البنین تائبی

🔺چکیده

مقاله حاضر درصدد است مقايسه اي کوتاه بين ترجمه هاي انگليسي قرآن شاکر، آربري و صفارزاده صورت داده و لغزشگاه هاي احتمالي آن ها را با هدف دستيابي به ترجمه صحيح تر و دقيق تر فراديد قرار دهد. تاثير مستقيم ترجمه در فهم صحيح قرآن کريم، خصوصا براي آنها که با زبان عربي آشنايي کافي ندارند، از يک سو و ارائه ترجمه اي وفادار و وافي به مقصود از قرآن کريم به زبان هاي خارجي، ضرورت نقد ترجمه هاي موجود و برنمودن نقاط قوت و ضعف آن ها را بيش از پيش روشن مي سازد.

اين تحقيق نشان مي دهد كه هر چند در سه ترجمه مورد پژوهش، اختلاف چشمگيري ديده نمي شود، اما در عين حال ترجمه خانم صفارزاده با انتخاب شيوه تفسيري در ترجمه، نسبت به دو ترجمه ديگر از امتيازات بيشتري برخوردار است؛ چرا که در عين سادگي و رواني، از معادل هاي مصطلح در انگليسي امروزي، به خوبي استفاده کرده و ضمن رعايت ظرائف ادبي و بلاغي و پرهيز از واژه گزيني هاي عاميانه، با متن قرآن کريم مطابقت بيشتري دارد.

كليد واژه: قرآن، سوره اعراف، ترجمه، شاکر، آربري، صفارزاده

🔸فصلنامه پژوهش دینی؛ شماره 26؛ بهار و تابستان 1392؛ صص 1 تا 22

https://telegram.me/studiesofshia/263

✅ مطالب بیشتر👇👇👇

#کانال
https://t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A

#گروه
https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIvdlBgP7cfriow
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#مقاله

✳️ شرق شناسی ادوارد سعید و جایگاه اسلام در مقابل غرب

🔹نوذر شفیعی، زهرا صادقی

🔸چکیده:
از همان زمانی که غرب و اروپای مسیحی کوشید هویتی مشخص برای خویش پردازش کند، تعریف شرق به مثابه «دیگری» ضرورت یافت و غرب تلاش کرد خود را در ساختار آن روزگار در تقابل با این دیگری تعریف کند. به بیان دیگر، شرق آن دیگری بود که غرب برای هویت یابی می باید از آن فاصله بگیرد و این فاصله گیری مستلزم شناخت این دیگری بود. غرب مدرن باید این دیگری را تعریف می کرد تا خود را در برابر آن و در تفاوت با آن تعریف کند. در همین راستا شرق شناسی شکل گرفت تا آغازی به غیریت سازی شرق باشد.

🔺کلمه های کلیدی:

• اسلام • هویت • غرب • ایدئولوژی • شرق شناسی • شرق • بومی گرایی • غرب گرایی

🔸تحقیقات سیاسی و بین المللی سال اول زمستان 1388 شماره 4

https://telegram.me/studiesofshia/267
✅ مطالب بیشتر👇👇👇

#کانال
https://t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A

#گروه
https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIvdlBgP7cfriow
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#مقاله

✳️ اسلام شناسی در غرب

🔹همایون همتی

🔸مقدمه

مباحثه میان ادیان مختلف و تاثیر پذیرفتن یکی از دیگری در اثر گفت و گو سابقه‏ای‏ دراز-شاید به درازای عمر خود ادیان،یا اولین ملاقات پیروان آنها با یکدیگر-دارد.در این میان بی شک باید برای مناظراتی که اندیشمندان و متکلمان دو دین بزرگ ابراهیمی‏ یعنی اسلام و مسیحیت،با هم انجام داده‏اند،جایگاه ویژه‏ای قایل شد.
روابط میان این دو دین آسمانی برای قرنها-به دلایل مختلف-هم تیره و هم مبهم‏ بود.عدم امکان برقراری روابط نزدیک و مستمر میان پیروان آنها،جنگهای گاه خونین و طولانی‏ای که میان آنها در گرفته است،وجود نوعی احساس رقابت حتی در تسخیر و تسلط بر مناطق جغرافیایی و برخی منازعات ریشه‏دار و پیچیده کلامی در اصول و اعتقاد، بر آتش این ابهام و تیرگی می‏افزوده و آن را شعله‏ورتر می‏ساخته است.
اما در دهه‏های اخیر،روابط این دو دین به طرز قابل توجهی دگرگون شده و نشانه‏های‏ امیدوار کننده‏ای از تفاهم و همدلی میان پیروان آنها پدیدار گشته است.علت این مساله‏ هم البته واضح است.از آغاز قرن بیستم بویژه،دیگر مساله اصلی برای پیروان ادیان‏ مختلف این نبود که فی المثل،مسیحی باشند یا مسلمان؟تحت تاثیر رشد بی‏امان‏ تکنولوژی و هجوم فرهنگ اباحه و لا قیدی در غرب،مساله جدیدی به وجود آمده بود: مردم باید دیندار باشند یا ملحد؟!همه ادیان نسبت به این موج ضدیت با دین،احساس‏ نگرانی می‏کردند.لذا بر آن شدند که با تاکید بر اشتراکات و دوری از دامن زدن به‏ اختلاف کهنه پیشین،به هم بپیوندند و صف واحدی را در مقابل ملحدان ایجاد کنند.
لازمه این نزدیکی و قرابت این بود که پیروان این دو دین شناخت دقیق و حتی الامکان‏ بی واسطه‏ای از حالات و عقاید یکدیگر داشته باشند.لذا به سرعت در پی انجام این مهم‏ بر آمدند و طولی نکشید که مطالعات بین الادیانی وسیعی انجام گرفت و علم ادیان به‏ جمع دیگر علوم آکادمیک پیوست.
مقاله حاضر،با دیدی واسع و جامع،مطالعات مسیحیان را درباره اسلام،در گذشته‏ و حال بررسی می‏کند و با استنادات فراوان،نشان می‏دهد که اسلام شناسی(1)امروزه‏ یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های غربیان است و البته این نکته هم گفتنی است که در این‏ میان،حساب دولت‏های سکولاری که به دلیل احساس خطر از جانب تمدن اسلامی،به‏ شناخت اسلام روی آورده‏اند،از اندیشمندان صادقی که جز در پی کشف حقیقت نیستند، جداست.

🔺کیهان فرهنگی آبان 1382 شماره 205

https://telegram.me/studiesofshia/271
✅ مطالب بیشتر👇👇👇

#کانال
https://t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A

#گروه
https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIvdlBgP7cfriow
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#مقاله

✳️ تاریخ گزاری ویراست های داستان کربلا

🔹تورستن هیلن Torsten Hylén از دانشگاه دالارنا سوئد

🔸#سمینار_بین_المللی_شیعه_پژوهی در موسسه مطالعات عالی #پرینستون (آمریکا/ نیوجرسی)

✳️ Dating versions of the Karbalāʾ story

🔹Torsten Hylen

🔸Conference: “Shii Studies: The State of the Art,” International Conference held at the Institute for Advanced Study, Princeton NJ (December 7‐9, 2017), At Institute for Advanced Study, Princeton NJ

🔺Abstract

Despite its importance for Shīʿites and other Muslims, the story of the death of Ḥusayn b. ʿAlī at Karbala in 61/680 is clearly under-researched. So, for example, except for Borrut (2015) hardly any of the previous studies made have compared different versions of the story and attempted to set a relative date to them. Such a study is necessary in order to map the development of the Karbalāʾ story and the image of Ḥusayn in the emergence of Shīʿite ideology. In this paper I will discuss the relative date of two important versions of the Karbala story related by Ṭabarī: one, relatively short and lacking in detail, is ascribed to Imam al-Bāqir (d. 114/732); the other, much longer and more detailed, is compiled by Abū Mikhnaf (d. 157/774). Studies in other fields, such as “historical Jesus-studies,” have shown that brevity and lack of details is not a certain criterion for old age of a version of a story; in order to ascertain the relative age of two versions, detailed studies have to be made and conclusions drawn from case to case. By comparing three passages in the two versions of the Karbalāʾ story: Ḥusayn’s encounter with al-Ḥurr; Ḥusayn’s attempt to negotiate with the enemy; and the killing of Ḥusayn’s baby boy, I hope to demonstrate that the version ascribed to al-Bāqir is indeed the older of the two, although its authorship cannot be established with certainty. I will also share some thoughts about the historicity of the events described in the three passages analyzed.

https://telegram.me/studiesofshia/238

✅ مطالب بیشتر👇👇👇

#کانال
https://t.me/joinchat/AAAAAEbyDPJj5uktBOJR7A

#گروه
https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIvdlBgP7cfriow