Forwarded From دراسات في مباني علم الرجال
#یادداشت
#محمدباقر_ملکیان

🔶 شش صفحه تقدیر و تشکر؛ یک سوزن به خودم یک جوالدوز به دیگران

✳️ امسال که به نمایشگاه کتاب رفتم به اندازه وسع، علاقه و دانشم (که البته هیچ کدامش چنگی به دل نمی زند) چند کتاب خریدم.
کتاب مدعيان مهدويت وهزاره گرايان تألیف ويليام فردريك تاكر از جمله کتاب هایی است که امروز خریدم. این کتاب با ترجمه دوست فاضلم دکتر حميد باقري توسط انتشارات حكمت چاپ و منتشر شده است.
هنوز فرصت مطالعه تفصیلی کتاب را پیدا نکرده ام، و تنها فرصت شد مقدمه‌ مترجم و مؤلف را بخوانم.
آنچه بیش و پیش از همه نظرم را جلب کرد شش صفحه از مقدمه مؤلف با عنوان تقدیر و تشکر بود، تشکر از همه کسانی که به نحوی مؤلف را یاری کرده اند، چیزی که متاسفانه در سرزمین ما، که گهواره تمدن است، نه تنها به چشم نمی خورد بلکه بسیار هم عجیب و غریب است!
من در طول سالیانی که قلم بر کاغذ گذاشته ام (بخوانید: کاغذ سیاه کرده ام) سعی ام بر این بوده که از صاحبان حق تشکر و قدردانی کنم، ولی میان ماه ما تا ماه گردون...
بگذریم، کشته از بس که فزون است کفن نتوان کرد.
💢 نگاهی به آراء و اندیشه آیت‌الله سید کمال حیدری

🔹آیت‌الله سید علی میلانی؛ فقیه ۶۸ ساله متولد کربلا و مقیم قم که دغدغه‌اش مباحث اعتقادی شیعه بوده است، در سایت اینترنتی خود درباره آیت‌الله سید کمال حیدری؛ فقیه ۶۰ ساله متولد کربلا و مقیم قم که دغدغه او هم سال‌ها دفاع از اعتقادات شیعی بوده، نوشته است: افکار وی مردود است.

🔸آقای میلانی تنها مجتهدی نیست که در نقد سید کمال حیدری وارد صحنه شده است. برخی مراجع دیگر نیز در پاسخ به استاد عراقی مقیم قم بیانیه‌هایی صادر کردند و یا در پاسخ به مقلدان وی به رد آرای جنجالی سید کمال حیدری پرداختند.

🔹به باور سید کمال، وجود تعداد زیادی از روایات جعلی در میراث روایی شیعه و سنی سبب شد که عقلانیت موجود در جهان اسلام، نه عقلانیت قرآنی، بلکه عقلانیت روایی باشد.

🔸او با بیان دو دیدگاه آیت‌الله خویی و امام خمینی درباره شئون و اختیارات فقها در عصر غیبت، تأکید می‌کند که نظر امام خمینی مورد قبول اکثر فقهای شیعه بوده و نظر آقای خویی در اقلیت است و اگر کسی بگوید امام خمینی مبتکر نظریه ولایت فقیه به شکل کنونی بوده، بیمار یا نادان است.

🔹سید کمال معتقد است فرهنگ دینی حاکم بر اهل سنت متأثر از صحیح مسلم و صحیح بخاری و فرهنگ حاکم بر شیعیان متأثر از بحارالانوار است و ما باید تأثیرات بحارالانوار و نحوه دسترسی علامه مجلسی به منابع بحار را بررسی کنیم.

🔸او شاگردان فعالی دارد که دست به قلم هستند و اهل تألیف کتاب. برخی مثل شاگرد لبنانی‌اش شیخ حیدر حب‌الله اکنون در رده اساتید و نویسندگان مطرح حوزوی، همپای استاد خود به پروژه‌ای که «اصلاح فهم دینی»‌اش می‌خوانند مشغولند و برخی نیز در رده‌های میانی حوزوی مشغول تألیف و پژوهش هستند.

◀️ ادامه #یادداشت تحلیلی علی اشرف فتحی 👈 http://yon.ir/X1z1

___________________________
✅ @ijtihadnetwork |گزیده‌ی اخبار فقهی
Forwarded From حدیث‌پژوهی و مطالعات اسلامی
📃 #یادداشت «چند قطعه نوحه سرايی عاشورای حسينی در بيهق سده پنجم قمری»
http://yon.ir/KJ9Yg

✍دکتر حسن انصاری

🔹در کتاب #سفينة_العلوم تأليف دانشمند معتزلی حنفی/ زيدي اواخر سده پنجم قمري، فصلی به مقتل حضرت سيد الشهداء اختصاص يافته است و نکته جالب اين است که در لا به لای اين مقتل که مجموعه رواياتی است درباره عاشوراء و مقتل حضرت ابا عبد الله الحسين صلوات الله عليه، حاکم جشمي چند قطعه از اشعار فارسی را نقل کرده که از مضمون و از سبک آن پيداست که در مجالس حسينی در بيهق آن روزگار، موطن نويسنده کتاب نقل می شده و در اين محافل مصيبت خوانی زمزمه می شده است.

🔸از آنجا که اين کتاب بسيار ارزشمند تاکنون به چاپ نرسيده و نسخه های خطی آن در کتابخانه های مختلف يمن و اروپا پراکنده است؛ در اينجا اين قطعات اشعار را نقل می‌کنيم. به دليل اينکه نسخه‌های ايرانی اين کتاب از ميان رفته و آنچه همينک موجود است تنها نسخه‌هايی است که به وسيله زيديان يمن استنساخ و رونويسی شده، با توجه به نا آشنايی کاتبان به زبان فارسی در اين قطعات تحريفهای زيادی رخ داده که گاه تشخيص اصل کلمه فارسی را بسيار سخت و حتی غير ممکن می کند. در واقع بهتر است اين تعبير را به کار ببرم که کاتبان در اين نسخه ها در مورد نقل اين قطعات تنها کلماتی را نقاشی کرده اند و از اينرو تحريفهای زيادی در نسخه های مختلف اين کتاب در اين قسمت ديده می شود.
نويسنده اين سطور تاکنون اين توفيق را داشته است که تقريباً همه نسخه های موجود اين کتاب را از نظر بگذراند (در يمن، برلين و در آمبروزيانا). از ميان اين نسخه ها آنچه بخش مربوطه را دارد، تنها سه نسخه است (يکی در يمن و دو ديگر در آمبروزيانا) و با وجود کهنگی اين نسخه ها اما تصحيح اين ابيات به دليلی که گفته شد بسيار مشکل است...

📌نگاهی به نمونه‌ای از قطعات:

🏴قطعه پنجم
امامِ جهان ناتوان گشته بود
سراسر به‌ خونِ تر آغشته بود 
چو بفتاد مهر منور ز پای
تو گفتی شهر به در آمد ز جای 
همه جا چون نوحه گر گشت پاک
برو سينه هر يک همی کرد چاک 
ملايک هم از هفتمين آسمان
خروشان شده يکسره زين غمان 
برافکنده گيتی ردای سیاه
شده سخت بی نور خورشيد و ماه
ز اين يار کردش سنان لعين

🖇برای مطالعه بیشتر نک:
http://ansari.kateban.com/post/1943

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 حدیث‌پژوهی و مطالعات اسلامی
https:
//t.me/ae_quran_tehran
Forwarded From جمالِ خیال
#یادداشت #نقد #رفع_شبهه
#شعائر #اشک #عزاداری


📝چه کسی باید مرز اشک و آه را تعیین کند؟


@jamalekhial
Forwarded From انتشارات بنیاد نهج البلاغه
#استادپهلوان #یادداشت #حکومت

یادداشت اول؛ ضرورت حكومت

در ميان مكاتب سياسي بجز آنارشيست ها كه با برقراري دولت و حكومت مخالف هستند شايد مكتب ديگري نباشد كه با أصل لزوم مديريت و حكومت در جوامع بشري مخالف باشد . هرچند در ميان فرقه هاي منحرف از أصول اسلامي كساني هم بوده اند كه افكاري نظير آنارشيست ها داشته اند و با سوء برداشت از آيه " ان الحكم الا لله " مي پنداشتند هيچ حكومتي مشروعيت ندارد .ولي آنان نيز سلسله ي فرماندهي را رعايت مي كردند و در عمل به نوعي از حكومت قائل بودند.
امام علي عليه السلام به يكي از مهمترين أصول مديريت سياسي در جوامع بشري اشاره فرموده اند. درخطبه ٤٠ نهج البلاغه مي خوانيم : " لابد للناس من امير بر او فاجر يعمل في إمرته المؤمن و يستمتع فيها الكافر"
يعني براي مردم گريزي از داشتن امير و فرمانروا نيست خواه آن امير نيكوكار باشد وخواه فاجر. مؤمن در آن حكومت به كردار شايسته خود مي پردازد و كافر نيز در آن متمتع مي ددشود و سود مي جويد. بِنَا براين از منظر امير مومنان أصل وجود فرمانروا براي برقراري نظم و امنيت در جوامع ضروري است حتي اگر فرمانروا عادل هم باشد بهتر از آن است كه جامعه فرمانروا نداشته باشد و هرج و مرج گريبانگير همگان كردد .
در ادبيات ما نيز وجود فرمانروا براي جامعه به " سر "براي بدن آدمي تشبيه شده است ، سر مركز فرماندهي بدن است و رئيس و سرور نيز فرمانده جامعه . مولوي در مثنوي مي گويد:
أصل لشكر بي گمان سرور بود
قوم بي سرور تن بي سر بود
@nahjpub
Forwarded From کتابخانه علامه مجلسی (مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه)
#یادداشت

نشانه‌ای از اهتمام زودهنگام مسلمانان به حفظ منزلگاه‌های کاروان امام حسین (ع)
احمد خامه یار
#یادداشت

نشانه‌ای از اهتمام زودهنگام مسلمانان به حفظ منزلگاه‌های کاروان امام حسین (ع)
احمد خامه یار
نگارنده این سطور پیش از این در مقاله «تأملی در مسیر کاروان اسرای اهل بیت (ع)» (منتشر شده در: فرهنگ زیارت، ش۳۱، تابستان ۱۳۹۶)، با استناد به وجود زیارتگاه‌های متعدد منسوب به سر امام حسین (ع) و دیگر شخصیت‌های اهل بیت (ع) که در طول مسیر سلطانی (محور کوفه ـ موصل ـ حلب ـ دمشق) وجود داشته و لا اقل از سده ششم هجری شناخته شده بوده، چنین نتیجه گرفته است که این مسیر، از دیرباز نزد اهالی این مناطق به عنوان مسیر کاروان اسرای اهل بیت (ع) شهرت داشته است.
http://www.almajlesilib.com/post/427
Forwarded From آیت الله العظمی منتظری
«تساهل و مدارای آیت الله العظمی بروجردی»
نوشته حجة الاسلام احمد منتظری

چند سال قبل حضرت آیت الله علوی بروجردی نوه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در یک جلسه مهمانی در منزل یکی از دوستان چند خاطره نقل کردند که عینا تقدیم خوانندگان روزنامه سازندگی میکنم:

زمانی که آقای بروجردی ساکن شهر بروجرد بودند پزشک معروف شهر آقای حکیم یوسف یهودی بود. نوه آن دکتر برای آقای علوی نقل کرده بود که حکیم یوسف ارادت خاصی به آقای بروجردی داشت و در قم به دیدار آقای بروجردی میرفت. علت این بود که وقتی دکتر برای عیادت علمای بروجرد میرفت آنان تکه پارچه ای پهن می کردند که پای دکتر به فرش های آنان برخورد نکند؛ ولی وقتی خانه آقای بروجردی میرفت از این کارها خبری نبود و مانند یک مهمان معمولی با او برخورد میکردند.

در زمانی که آقای بروجردی هنوز به قم نیامده و ساکن بروجرد بودند شنیدند که در آن شهر هنگام تشییع جنازه یهودیان بعضیها به طرف جنازه سنگ پرتاب میکنند. آقای بروجردی مردم را از این کار ناشایست نهی فرمودند ولی بعضی از مردم توجه نکردند و به این عمل ادامه دادند. آقای بروجردی گفتند هر وقت تشییع جنازه یک یهودی بود به ایشان اطلاع دهند. در اولین تشییع آقای بروجردی شرکت کردند و این باعث شد این سنت زشت سنگپرانی به کلی ترک شود.

وقتی مسجد اعظم قم ساخته میشد قرار شد چاه آبی حفر کنند که آن مسجد مستقل از آب شهر باشد. تحقیق شد که چه کسی این کار را بهتر از دیگران انجام می دهد. معلوم شد شرکتی در خیابان سعدی تهران هست که مدیریت آن با آقای جمشید یگانگی است ولی ایشان زردشتی میباشد.
موضوع را با آقای بروجردی مطرح کردند و ایشان فرمود: «زردشتی باشد، چه اشکالی دارد؟». آقای مهندس لرزاده که معمار مسجد اعظم بود قرارداد حفر چاه و سیستم آبرسانی مسجد را با آن شرکت بست و کار تا آخر انجام شد. هنگام تسویه حساب، آقای جمشید یگانگی گفته بود مایل است با آقای بروجردی ملاقات کند. آقای لرزاده اجازه گرفته بود و ملاقات انجام شد. در ملاقات آقای بروجردی از ایشان تشکر کرده بود ولی آقای یگانگی خواهش کرده بود که اجازه دهید من هم در ثواب این مسجد شریک باشم و پولی بابت کار دریافت نکنم و آقای بروجردی هم قبول کرده بود.
در همین حال یکی از حاضرین به آقای بروجردی گفته بود: «آقا به ایشان بفرمایید مسلمان شود». آقای بروجردی از شنیدن این جمله آنقدر ناراحت شده بود که صورت و گوشهایش قرمز شده بود. آقای یگانگی هم سرش را زیر انداخته و ساکت بود. پس از مدتی آقای بروجردی فرمود: «من دعا میکنم خداوند از این صفا و اخلاص ایشان به ما هم عنایت بفرماید».

پس از چندین سال چاه به تعمیر و بازسازی نیاز پیدا کرد و به همان شرکت مراجعه شد و معلوم شد آقای یگانگی مرحوم شده و پسرانش شرکت را اداره میکنند. قرار شد آنان برای تعمیر اقدام کنند. کار که انجام شد برای تسویه حساب رفتیم. معلوم شد مرحوم جمشید یگانگی در پرونده مربوط به مسجد اعظم قم یادداشت کرده که تا هر زمان این چاه تعمیراتی لازم داشت به طور مجانی انجام گردد.

آقای علوی در سفری به نجف اشرف ملاقاتی با آیت الله العظمی سیستانی داشتند. ایشان فرموده بود در زمانی که من در قم شاگرد آقای بروجردی بودم یک روز توصیه اخلاقی داشتند با این عنوان: «مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید». آقای بروجردی فرموده بودند: «یک روز دزدها جلو کاروانی را میگیرند و اموال آن را غارت میکنند. میان اموال و اثاثیه آنان بقچه ای بود که روی آن نوشته شده بود "بسم الله الرحمن الرحیم". آن را به رئیس دزدها نشان دادند و او پرسید این بقچه مال کیست؟ معلوم شد متعلق به یک پیرزن است. از آن پیرزن پرسید این کاغذ بسم الله برای چیست؟ جواب داد این را نوشتم تا از خطر دزدها محفوظ بماند. رئیس دزدها گفت محفوظ ماند، بردار و برو. نوچه های رئیس اعتراض کردند که این همه زحمت کشیدیم و دزدیدیم چرا به او برگرداندی؟ رئیس جواب داد: «ما دزد اموال هستیم دزد عقیده نیستیم». آقای بروجردی با نقل این داستان فرموده بودند: «شما طلاب عزیز مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید».

رحمت و رضوان بی انتهای الهی بر آن مرجع عالیقدر که با عمل خود مردم را هدایت می فرمود.

نقل از روزنامه سازندگی، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

#یادداشت

کانال تلگرام آیت الله منتظری
@Ayatollah_Montazeri
Forwarded From کتابخانه علامه مجلسی (مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه)
#یادداشت
در باب بی‌اعتباری رساله اخبار الزینبات
احمد خامه یار

اخبار الزینبات رساله‌ای است منسوب به
#یادداشت
در باب بی‌اعتباری رساله اخبار الزینبات
احمد خامه یار

اخبار الزینبات رساله‌ای است منسوب به یحیی بن حسن علوی عقیقی (درگذشته ۲۷۷ق) که موضوع آن، گزارش‌های تاریخی مربوط به شماری از زنان موسوم به زینب در سده اول و دوم هجری، همچون زینب دختر رسول خدا (ص) و زینب دختر امیر مؤمنان (ع) و زینب‌های دیگر است. این رساله را برای نخستین بار، نویسنده‌ای مصری به نام حسن محمد قاسم، در ضمن کتابی که درباره حضرت زینب نگاشته، در نیمه اول سده بیستم میلادی در قاهره منتشر کرده است.
http://www.almajlesilib.com/post/298
Forwarded From .:. حجره فقاهت .:.
✍? #یادداشت

? درسهای نجات‌بخش نهضت كربلا

?نوشتار حضرت آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی در مورد:

"نهضت و قیام سیدالشهداء علیه السلام"

http://saafi.com/news/3872

? @hojre_feghahat
Forwarded From کتابخانه علامه مجلسی (مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه)
#یادداشت
پیشینه تاریخی برگزاری مراسم روز عاشورا در جوامع شیعی
یادداشتی از احمد خامه یار

درباره زمان
#یادداشت
پیشینه تاریخی برگزاری مراسم روز عاشورا در جوامع شیعی
یادداشتی از احمد خامه یار

درباره زمان پیدایش و شکل‌گیری مراسم روز عاشورا در میان جوامع شیعی، با استناد به گزارش‌های مورخان معتبر عراقی همچون ابن جوزی (المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۰) و ابن اثیر (الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۵۴۹) مبنی بر عزاداری‌های شیعیان بغداد در روز عاشورا که در زمان معزّالدوله دیلمی (حکومت: ۳۳۴-۳۵۸ق) از سال ۳۵۲ق آغاز شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت، دیدگاهی که میان بسیاری از اسلام‌شناسان و پژوهشگران تاریخ تشیع، از جمله علی‌اصغر فقیهی (تاریخ آل‌بویه، ص۳۰)، هاینس هالم (شیعه، ص۶۱)، حمزة الحسن (طقوس التشیّع، ص۴۴۰) و دیگران رواج یافته، آن است که این عزاداری‌ها، نخستین مراسم‌های رسمی و عمومی روز عاشورا در میان جوامع شیعی بوده و در واقع آل‌بویه نخستین حکومتی بوده‌اند که برپایی چنین مراسمی را حمایت کرده و به ترویج آن پرداخته‌اند. چنانکه گزارش‌های همان مورخان، حاکی از برپایی مراسم جشن و سرور روز غدیر پیش از مراسم سوگواری روز عاشورا، یعنی به فاصله زمانی کمتر از یک ماه از آن بوده است.
http://www.almajlesilib.com/post/500