Forwarded From 🌿 مطالب ناب در منبر..
#با_اصحاب_الحسین_علیه_السلام
#با_حسین_علیه_السلام
#مباحث_اعتقادی
#با_محرم

🔷🔶 #نکاتی_اعتقادی_در_رجز_ابوثمامة_الصائدی_در_روز_عاشورا

👈🏼👈🏼 هنگامیکه ابوثمامة به میدان رفت چنین رجز خواند:

عَزاءً لِآلِ الْمُصْطَفی وَبناتِهِ
علی حَبْسِ خَيْرِ الناسِ سِبْطِ محمّدٍ
عَزاءً لِزَهراءِ النَّبِىّ وَزُوْجِها
خَزانَةِ عِلْمِ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ أحمدِ
عَزاءً لِاهْلِ الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ كُلّهِم
وحُزْناً علی حَبْسِ الحسین المسدَّدِ
فَمَنْ مُبْلِغٌ عَنّی النّبی وَبِنْتَه
بأنَّ ابْنَكُمْ فی مَجْهَدٍ أَىِّ مَجْهَدٍ

🔹 به آل پیامبر و دخترانش تسلیت -می‌ گویم-. به خاطر گرفتاری بهترین انسان ها نوه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم.
تسلیت به زهرای پیامبر و شوهرش که پس از احمد (رسول الله) خزانۀ علم الهی هستند.
بر تمام مردم‌ شرق و غرب تعزیت -می‌گویم.- و برای گرفتاری حسین راستگو و درستکار اندوهناکم
چه کسی پیغام مرا به پیامبر و دخترش می‌رساند که فرزندتان در سختی است، و چه سختی!

📚 مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۱۰۵

1️⃣ در این رجز اصلا سخنی از مبارزه طلبی نیست، گویی ابو ثمامة لشکر دشمن را به هیچ می انگارد. او وظیفۀ خود می داند به پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله، امیرالمؤمنین علیه‌السلام و حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها به دلیل شهادت امام حسین علیه‌السلام تسلیت بگوید و این اعتقاد خود را به طور عملی نشان می‌دهد.
همچنین او در این شعر، #امام_زمان خود را معرفی می‌کند و ایشان را با اوصافی بسیار بلیغ می‌ستاید.

2️⃣ یکی از اعتقادات مسلم و ضروریات شیعه، باور به #افضل (برترین فرد) بودنِ امام در زمان خود و حتی در تمامی دوران‌ها است. این #اعتقاد در بسیاری از روایات رسیده از اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان شده است و می توان این احادیث را متواتر دانست.
به عنوان نمونه، امام رضا علیه السلام در خطبۀ مشهور خود در شهر مَرو، همین نکته را بیان می‌فرمایند.
📚کافی، ۲۰۱/۱؛ الغیبة نعمانی، ص۲۲۰؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ۲۱۹/۱

▪️ابوثمامة در #رجز خود امام حسین علیه‌السلام را «خیر الناس» (بهترین مردم) معرفی کرده است.

3️⃣ یکی دیگر از #اعتقادات شیعه باور به این است که امام، خزانه دار علم الهی است. معانی فراوانی را می توان برای این اعتقاد بیان نمود. یکی از آنها این است که علم الهی در امام تجلی یافته است.
ابوثمامة در این #رجز خود، ابتدا بیان می کند رسول الله (در شعر احمد)، خزانه دار علم الهی هستند. سپس می گوید که حضرت فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها و امیرالمؤمنین علیه‌السلام پس از ایشان همین مقام را دارند.

4️⃣ یکی دیگر از اعتقادات شیعه در موضوع امامت این است که امام جانشین پیامبر است. ابوثمامة در این شعر خود، امیر المؤمنین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را پس از پیامبر خزانه دار علم الهی می‌داند.

▪️ از این فراز می‌توان دریافت که او نه تنها به جانشینی امیر المؤمنین علیه السلام، بلکه به جانشینی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز معتقد است.

5️⃣ در بیت قبل از آخر، ابو ثمامة امام حسین علیه‌السلام را با وصف «مُسَدَّد» معرفی کرده است. انسان سَدید در لغت به معنای انسان استوار است که کار خطا از او سر نمی‌زند. سخن سدید به معنای «سالم از خطا و اشتباه» است.

▪️ توصیف سید الشهدا علیه‌السلام به «مسدّد» در رجز ابو ثمامة، نشان می‌دهد که او ایشان را از هر کار نادرست و اشتباه مبرا می‌داند و همچنین سخنان ایشان را عاری از هرگونه خطا می‌داند.

▪️ #یا_لیتنی که ما نیز روزی اقامۀ نماز به #امام_زمان خودمان را از درگاه الهی طلب کنیم.
#یا_لیتنی که ما نیز چنین اعتقادی به امام زمان خود پیدا کنیم.
#یا_لیتنی که ما نیز روزی در دفاع از امام زمان خود چنین رجز بخوانیم.
ای کاش ...

🔆 کانال #مطالب‌ناب‌درمنبر
#با_افتخار_عبدالحسینم
🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
Forwarded From unknown
✅ ابو ثمامة الصائدی و نماز ظهر روز عاشورا

در مورد نماز ظهر روز عاشورا بسیار سخن شنیده ایم. مشهور چنین است شخصی که فرا رسیدن وقت نماز را به امام حسین علیه السلام تذکر داد جناب #ابو_ثمامة_الصائدی بود. از این سخن چنین بر می آید که گویا سید الشدا علیه السلام متوجه نماز نبوده و شخصی دیگر به ایشان این مسئله را یاد آوری کرده است.

یکی از ویژگی های بارز اصحاب سید الشهدا علیه السلام، ادب آن بزرگواران نسبت به ایشان است. در گفتگوهایی که میان امام و اصحاب در منابع نقل شده، رعایت نهایت #ادب و کمال #احترام نسبت به ایشان کاملا مشهود است. به عنوان مثال، برخلاف برخی از نویسندگان و سخنوران امروز، اصحاب هیچگاه امام را به نام کوچک خطاب نکردند؛ بلکه همواره از ایشان با کنیۀ «ابو عبد الله» و یا «ابن رسول الله» و امثال آن یاد می کردند.

ادب جناب ابو ثمامة، به عنوان یکی از اصحاب امام حسین علیه السلام، تا بدان حد است که به هیچوجه به خود اجازه نمی دهد به ایشان هنگام نماز را یادآوری کند. چون یقین دارد که امام خودشان به وقت نماز داناتر از او هستند. دقت در عبارت ابو ثمامة که عین آن چنین است، این امر را کاملا نشان می دهد:

🔸🔸 فقال [ابو ثمامة] للحسين: يا أبا عبد اللّه! نفسي لك الفداء، أرى هؤلاء قد اقتربوا، و لا و اللّه تقتل حتّى أقتل دونك، و أحبّ أن ألقى ربّي و قد صلّيت هذه الصّلاة الّتي دنا وقتها بصلاتک

🔹🔹 ابو ثمامة به امام حسین علیه السلام عرض کرد: یا ابا عبدالله، جانم به فدای شما. می بینم که این ها به شما نزدیک شده اند ولی به خدا قسم [اجازه نخواهم داد] شما کشته شوید تا من در راه شما کشته شوم. [اما] آرزو دارم خدا را در حالی ملاقات کنم که این نمازی که هنگام آن رسیده است، به نماز شما اقتدا کنم.

📖 تاریخ طبری، 439/5؛ مقتل الحسین خوارزمی، 17/2

⬅️ دربارۀ جمله اول ابو ثمامة در پست مبنای #اعتقادی #جانفشانی اصحاب امام حسین علیه السلام، توضیحی داده شد.

⬅️ همان طور که ملاحظه می شود او هرگز هنگام #نماز را به سید الشهدا علیه السلام یادآور نمی شود. بلکه این را عرض می کند که آرزو دارد نماز را به امامت سید الشهدا علیه السلام بخواند. ابو ثمامة در این سخن، نهایت ادب را به کار برده است.

⬅️ او چنین می گوید که دوست دارد این نماز را که می داند آخرین نماز عمرش است، به ایشان اقتدا کند. در این جمله، آنچه که برای ابو ثمامة اهمیت دارد، اقامۀ نماز به امامت سید الشهدا علیه السلام است. چرا که او می داند نمازی که به امام اقتدا شود، نماز واقعی است. همانطور که در زیارت های متعدد خطاب به امام حسین علیه السلام می خوانیم: «اشهد انک قد اقمت الصلاة».

آری، نمازی که #حجت_خدا و امام زمان بخوانند، نماز است و ابو ثمامة این را می دانست؛ لذا چنین آرزویی کرد.

#یا_لیتنی که ما نیز این توفیق را بیابیم که اقامۀ نماز به #امام_زمان خودمان را از درگاه الهی آرزو کنیم. کدامیک از ما تا کنون چنین فکری به ذهنمان خطور کرده است.

اگر روزی علاوه بر آرزوی اقامه نماز به امامت ایشان، خدا چنین منتی بر ما بنهد و بتوانیم نماز حضرت #ولیعصر صلوات الله علیه را ببینیم، آنگاه خطاب به ایشان چنین بگوییم:

«السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ حِينَ‏ تُصَلِّي‏ وَ تَقْنُتُ‏ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُد»

ای کاش...
@ashabalhossein