فرهنگ واژگان علوم و صنایع غذایی
رویا جواهرچی
#اطلاعات
#لغت
⬇️⬇️
Forwarded From فطرس مدیا
#ابوریحان_بیرونی و زیارت #اربعین

#ابوریحان بیرونی یکی از بزرگترین #دانشمندان #مسلمان می‌باشد که حدود هزار سال پیش می‌زیسته
وی در #ریاضی ، #نجوم ، #تاریخ_نگاری و بسیاری علوم دیگر جایگاه والایی داشته به طوریکه به "دانشمند همه چی‌دان" #مشهور است
او به عنوان یک "نویسنده بی‌طرف" در #نگارش باورهای مردم کشورهای گوناگون یاد می‌شود
#آثار_الباقیه جزو نخستین آثار او محسوب می‌شود، این کتاب مطالعه تطبیقی تقویمی فرهنگها و تمدن‌های گوناگون است
که در هم بافته با #ریاضیات #اطلاعات تاریخی، به همراه کاوش در #مذاهب مختلف می‌باشد
ابوریحان در این #کتاب می‌نویسد:
"در روز بیستم صفر، سر #حسین علیه السلام به بدنش ملحق و در همان مکان #دفن گردید و #زیارت اربعین درباره این روز است و آنان چهل نفر از اهل بیت امام حسین‌ علیه السلام بودند که پس از بازگشت از شام، مزار حضرت #سیدالشهدا را زیارت کردند."
بیرونی صراحتاً در این متن اشاره به "زیارت اربعین" دارد که این نشان از قدمت هزار ساله‌ی این #آیین دارد.
این در حالی است که در جوامع عمومی این چنین تلقی می‌شود که این #مراسم بعد از سرنگونی #صدام و ورود #ایرانیان به #عراق شکل گرفته است.
#فطرس_مدیا
#فطرس
#fotrosmedia

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From گذشته چراغ راه آینده.......
◀️نقش #نفوذ #حزب #توده در اعدام های انقلابی!

🔸پس از پیروزی انقلاب، از میان گروههای عمده دخیل در انقلاب یعنی حزب توده و سازمان مجاهدین خلق، اولی تمام قد در رفراندوم شرکت کرد و به جمهوری اسلامی رأی آری داد اما گروه دوم گرچه بطور مشروط آری گفت و بواسطه و رابطه مرحوم سید احمد خمینی دیدار و مذاکراتی با مرحوم امام خمینی داشت اما دیری نپایید که علم مخالفت فکری و سپس مبارزه مسلحانه را برافراشت. حزب توده اما ابراز وفاداری کرد و توانست با مهره چینی نیروهای خویش در پرتو همین وفاداری تاکتیکی، دربرخی مراکزبه ویژه مراکز قضایی و امنیتی تأثیر گذارباشد که به عقیده نگارنده نمی توان از فرضیه وجود هم اکنونی آنان در برخی تصمیم گیری با احتیاط برخورد نکرد.

🔸یکم. دکتر #کیانوری دبیر اول حزب توده، پس از سی سال دوری از ایران در سال 1358 به ایران بازگشت. وی که به امپریالیسم می تازد از لفظ امام خمینی برای بنیان گذار جمهوری اسلامی یاد کرده ارتش را استعمار زده می نامد که تارو پودش برای منافع امپریالیزم بافته شده و باید هر چه زودتر تصفییه شود. وی از دادگاههای انقلاب دفاع کرده می گوید: این ها انقلاب ایران را سربلند کردند.(کیهان، 27/ 1/ 1358)

🔸دوم. سپهبد خلبان شاپور #آذربرزین که بنابر گزارش خود، از سوی مرحوم #بازرگان به عنوان مشاور دعوت به کار می شود از بازداشت نا بهنگامش پس از مدتی می گوید و اضافه می کند پس از چهار ماه زندان با وساطت مرحوم بازرگان نزد آیت الله خمینی، آزاد می شود. به گفته وی آقای #آذری قمی پس از بازجویی فرمالیته ای، گفت: آزادی بروی، اما اگر کسی تعارفت کرد که با ماشین تو را برساند سوار نشو چرا که هر کسی را ما آزاد می کنیم توده ای ها دوباره می گیرند و می برند می کشند!(فرماندهی و نافرمانی، تاریخ شفاهی، حسین دهباشی، ج2، ص372)

🔸سوم. آقای محمد محمدی #ری #شهری مدتی دادستان دادگاههای انقلاب ارتش بود وی در اعدام تعدادی از نظامیان نقش اصلی را داشت اما وی دست راستی داشت به نام سرهنگ #بیژن #کبیری. وی چنان جای خود را باز کرده بود که اگر قرار بود اجتهاد شرط وزیر اطلاعات نباشد، قطعا #وزیر #اطلاعات می شد یا یکی از معاونت های مهم این وزارتخانه. نقش مهم و اساسی و مهم وی در اعدام نظامیان را بیش از همه باید از آقای ری شهری پرسید اما همین اندازه باید گفت کبیری در اعدام قطب زاده نقش اساسی را ایفا کرد. بیژن کبیری عضو شاخه نظامی حزب توده ایران بود!(نشریه رمز عبور شماره16)

🔺حزب توده بعدا منحل و فعالیت های علنی آن ممنوع شد و امثال کیانوری و ناخدا افضلی بازداشت شدند؛ دومی اعدام شد و احسان طبری در زندان یا جای دیگر کتاب کژراهه را نوشت! اما مهره های آن حزب متصل به شوروی، در پست های کلیدی کار خود را کردند و با اعدام بسیاری از نظامیان کارکشته بویژه خلبانان وطن پرست، ضربه مهمی به ارکان ارتش زدند که در زمان جنگ خلأ آنان مشهود بود.
💠دانلود کتاب کاربردی سیستم تنفسی واطلاعات مربوط به آن
#اطلاعات پزشکی

#درخواستی
Forwarded From یادداشت هایی برای همگان
دایره المعارف اطلاعات و امنیت در آثار و متون اسلامی، این مجموعه سه جلدی به مهمترین آثار اسلامی درارتباط با مسایل اطلاعاتی،امنیتی و.. می پردازد
#احادیث #امنیت #اطلاعات
http://telegram.me/mynotes110
Forwarded From فطرس مدیا
#ابوریحان_بیرونی و زیارت #اربعین

#ابوریحان بیرونی یکی از بزرگترین #دانشمندان #مسلمان می‌باشد که حدود هزار سال پیش می‌زیسته
وی در #ریاضی ، #نجوم ، #تاریخ_نگاری و بسیاری علوم دیگر جایگاه والایی داشته به طوریکه به "دانشمند همه چی‌دان" #مشهور است
او به عنوان یک "نویسنده بی‌طرف" در #نگارش باورهای مردم کشورهای گوناگون یاد می‌شود
#آثار_الباقیه جزو نخستین آثار او محسوب می‌شود، این کتاب مطالعه تطبیقی تقویمی فرهنگها و تمدن‌های گوناگون است
که در هم بافته با #ریاضیات #اطلاعات تاریخی، به همراه کاوش در #مذاهب مختلف می‌باشد
ابوریحان در این #کتاب می‌نویسد:
"در روز بیستم صفر، سر #حسین علیه السلام به بدنش ملحق و در همان مکان #دفن گردید و #زیارت اربعین درباره این روز است و آنان چهل نفر از اهل بیت امام حسین‌ علیه السلام بودند که پس از بازگشت از شام، مزار حضرت #سیدالشهدا را زیارت کردند."
بیرونی صراحتاً در این متن اشاره به "زیارت اربعین" دارد که این نشان از قدمت هزار ساله‌ی این #آیین دارد.
این در حالی است که در جوامع عمومی این چنین تلقی می‌شود که این #مراسم بعد از سرنگونی #صدام و ورود #ایرانیان به #عراق شکل گرفته است.
#فطرس_مدیا
#فطرس
#fotrosmedia

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
⭕️⭕️


#اطلاعات
در باره منابع نسل اول بعد عاشورا
اکنون اندكى از منابع اولیه صحبت کنم، حرفهای رسول جعفر یان

🔸 منابعی ک بدون آنها نمی توانیم و اصولا نباید تاریخ کربلا را بنویسیم.
اشاره کردم ک منابع دوره نخست، از قرن دوم و سوم را بیش از همه باید از زاویه روش نگارش عالمانه آنها دید. در این آثار ك منابع دست اول ما و نزدیک ب حادثه هستند، نخستین ویژگی «مسند» بودن،

📜یعنی سند دار بودن است. این ویژگی در آثار مختلف از جمله مقتل ابومخنف، مقتل ابن سعد در طبقات و مقتل امام حسین در انساب الاشراف تا اندازهای متفاوت اما تقریبا از معیارهای واحدی پیروی می کند. اخبار الطوال هم با این ک از نسل اول است، در این ردیف جای نمی گیرد، چون اصولا روش سندی ندارد و بیشتر توضیحی و منطبق بر سبک ایرانی است.
سه نسل در این مرحله قابل توجه اند
🔶الف: ابومخنف ب عنوان نسل اول (درگذشته میانه قرن دوم با نقش اول)،
ابن سعد، نویسنده طبقات، متوفای 230 ب عنوان نسل دوم
بلاذری م 279 ب عنوان نسل سوم
ابومخنف ب عنوان نسل اول در این روش، ب پیروی از روش حدیثی ك ب تدریج در جامعه علمی رو به غلبه و رشد بود، می داند که باید هر مطلبی از منابع شفاهی خود نقل می کند مستند باشد. این روش را ابن سعد هم ب پیروی از استادش واقدی، و بلاذری هم ک در همین مکتب تاریخ نگاری قرار دارد، البته در سطحی نازل تر، دارند.
🔹ابومخنف ب حادثه نزدیک و سندهایش برای اتصال ب کربلاکوتاه تر است، این وضعیت در دو مورد بعدی یعنی ابن سعد و بلاذری ادامه می یابد. ضمن آن ك دو نسل بعدی از منبع تولید شده توسط ابومخنف و روش او استفاده می کنند و در عین حال، منابع دیگری هم ک با سندهای اندکی طولانی تر است در اختیار دارند.
هر سه اینها، کوشش می کنند تا ساختاری برای این رویداد، از آغاز تا پایان داشته باشند. می توان گفت، ابومخنف دست کم در متنی ک از او در طبری مانده، بی مقدمه وارد

🔷مقدمات رویدادها کربلا شده است، در حالی ک ابن سعد و بلاذری، در آغاز و ب روش محدثان، سلسله ای از احادیث در فضائل امام حسین ع و برخی از نکات زندگی او پرداخته اند. در پایان هم

🔶برخی از نکات خاصی از جمله اموری غیر عادی ک پس از شهادت امام حسین رخ داده را ب صورت حدیثی گزارش کرده اند.


🔸یک نکته مهم در متون این سه نسل، پرداختن به نقلهای متفاوت و حتی متعارض از نظر گزارش های تاریخی است. آنها گاه یک رویدادها را از چند منبع نقل می کنند ک برخی از مطالب آنها با یکدیگر ناسازگار است، اما این روش تاریخ نگاری آن دوره است، چیزی ک در بخش های دیگر طبری هم ب خوبی مشهود است. در واقع، دست خواننده را برای نقادی و نوعی انتخاب میان گزارش های مختلف تا حدی باز می گذارد.
منابع شفاهی ابومخنف
غالب اخبار ابومخنف، از منابع شفاهی است. این البته یک حدس است. او اغلب با یک واسطه از کسانی ک در کربلا بوده اند مطالبی نقل می کند. این افراد کتاب یا نوشته ای نداشته اند، و مسلما از خاطرات خود ب صورت شفاهی مطالبی را منتقل کرده اند. البته یک راوی ابومخنف، با نام ابوجناب کلبی ک نامش در جایی یحیی بن ابی حیه آمده (طبری: 5/384) یکی از منابع اصلی ابومخنف است. در باره او این احتمال هست ک ب عنوان یک مورخ، از منابع شفاهی اخباری را گردآوری و حتی تدوین کرده باشد .در این باره باید بیشتر جستجو کرد
از نظر سند، در بخش اخبار تاریخی، تلاش این است ک ـ و این ب خصوص در باره ابومخنف بیشتر صدق می کند ـ ک هر حادثه ای، از محلی نقل شود ک راوی اول، دلیلی برای نقل آن حکایت داشته باشد. این امر در باره منابع یا راویان حرفه ای تاریخی، صادق نیست، اما اگر حادثه خاص باشد، اغلب این نگاه وجود داردمثلا در باره برخورد امام حسین ع با فرزدق، نقلها از خود فرزدق و فرزند او «لبطه» است مثلا این نقل: «و حدثني إسحاق الفروي أبو موسى عن سفيان بن عيينة، عن لبطة بن الفرزدق عن أبيه قال: لقيني الحسين و هو خارج من مكة في جماعة عليهم يلامق الديباج، فقال:ما وراؤك؟ فقلت: أنت أحبّ الناس إلى الناس، و السيوف مع بني أميّة، و القضاء من السماء.» (انساب: 3/165).
🔷نمونه شگفت روایت ابومخنف از دلهم همسر زهیر بن قین ک است «قال ابو مخنف: فحدثتني‏ دلهم‏ بنت‏ عمرو امراه زهير بن القين، قالت: فقلت له: ا يبعث إليك ابن رسول الله ثم لا تأتيه! سبحان الله! لو أتيته فسمعت من كلامه! ثم انصرفت قالت: فأتاه زهير بن القين، فما لبث‏..(تاریخ الطبری، 5/ 396). این زن، در این نقل، خبر پیوستن زهیر ب
امام حسین را از همسرش نقل می کند. ابومخنف می گوید حدثتنی.. یعنی مستقیم از همسر او نقل کرده است ب نظرم این موارد اندک است، و اغلب ابومخنف با یک واسطه مطالب را از افرادی ک درگیر بوده اند نقل می کند، چنان ک از طریق جمیل بن مرثد، از طرماح بن عدی بخشی را ک او حاضر بوده، روایت می کند. (تاریخ طبرى .٥/٤٠٥
ادامه دارد..



@yortchi_bosjin_pdf