Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻گاه فردی عمرش از هشاد سال و نود سال گذشته غرق در پول و معامله و بالا و پايين كردن هست، می‌گوید الان خمسم را حساب نمی‌کنم، بگذار این معامله را هم بکنم، پولم به این حد برسد. یا مثلا این چندتا را هم بفروشم و به ايده‌آل خودش برسد و بعد بیاید حساب و کتاب مالش را بکند. اما این فرصت برایش پيش نيامد در همان حالتی که بود از دنیا رفت. اینها خیال می‌کنند مرگ اول صدا می‌زند بعد خبر می‌دهد که من دارم می‌آیم و بعد می‌آید. اما این خبرها نیست پير یا جوان باشد، یک لحظه است، شب مي‌خوابد صبح بلند نمي‌شود، در حال امضای معامله دستش روي كاغذ است سكته مي‌كند می‌افتد و سنگ‌كوب مي‌كند، امراضي داريم که علتش را پزشكي قانوني هم نمي‌تواند تشخيص بدهد، می‌گویند سنگ‌كوب كرده است. ايست قلبي كرد که این ايست قلبي هم عامل دارد. همين‌جوري قلب ايست نمي‌كند، گاهي هم يك امراض صعب العلاج است در بستر مي‌افتد از همه چيز زندگي محروم می‌شود به طوری که خدا خدا مي‌كند تا بمیرد، به قول ما مرگ برایش عروسي است.


🔸غضب خدا خیلی خطرناک است

🔻امام سجاد مي‌فرمايند: "فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشّيْطَانِ. اگر عمر من می‌خواهد مرتع برای شیطان باشد، طول عمر پيدا بكنم و صفات و رذايل اخلاقي در من غلبه پيدا كند تازه بستر براي شيطان مهيا می‌شود، " فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ " اگر می‌خواهد این جور بشود من را از این دنیا بِبَر، " فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ ". من را از این دنیا بِبَر تا در اثر غفلتی که برای من در طول عمر پیدا می‌شود دچار غضب تو نشوم. گاهي از اوقات غضب خدا خيلي خطرناك است يعني خدا انسان را به حال خودش رها مي‌كند، وقتي در انحراف افتاده است خدا غضب می‌کند و او را رها می‌کند تا در گناهش رشد کند و گناهش بیشتر بشود. " انما نملي لهم ليزدادوا اثما[2] " اين تعبير خداست. اصلاً به آنها مهلت مي‌دهيم براي اينكه گردنكشي آنها بيشتر بشود. وجود مقدس امام سجاد صلوات‌اللّه‌وسلامه‌عليه ازخدا درخواست می‌کند و ما هم مسألت كنيم كه خدايا اگر می‌خواهی عمر ما را طولاني كني و عمر ما مرتع شيطان باشد نصيب ما نكن. بلكه عمري را نصيب ما كن كه به فرمایش وجود مقدس امام سجاد صلوات‌اللّه‌وسلامه‌عليه "بذلة في طاعتك" باشد.

🔻والسلام علیکم و رحمةاللّه و برکاته.


🔹[1]. انعام/160.

🔹[2]. آل عمران/ 178.
#بخش3
@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻پيغمبر روزی وارد مسجد مدينه شد و ديد عبدالرحمن ابن عوف، كه از بزرگان مكه بود، بدون لباس و برهنه پارچه‌ای به خودش بسته است. پیغمبر گفت: عبدالرحمن تو اينجا چكار مي‌كني؟

🔻گفت: من مسلمان شدم. در مکه من را تهديد و غارت كردند. من هم فرار كردم و به مکه پناه آوردم. فقط همین پارچه را دارم كه بسته‌ام دور كمرم تا عورتم را بپوشاند. پيغمبر خيلي ناراحت شد، سفارشش را كرد.

🔻اين عبدالرحمن كه از قبيله‌اش این گونه جدا مي‌شود كارش بعدها اوج می‌گیرد. مي‌گويند بعد از مردنش انبار طلايش را با تبر مي‌شكستند، اما اين عبدالرحمن ابن عوف بعد از پيغمبر چه شد که این گونه به ثروت می رسد؟ نقش او را ببينيد که چه کرده است ؟

🔻مشكل اين است كه پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم اين مردم را هدايت كرد. اين رهبري اگر به همان صورت مي‌ماند و ادامه پيدا مي‌كرد آنچه پيغمبر آورده بود امتداد مي‌یافت، خيلي قضايا عوض می‌شد. امروز بعد از گذشت 1440 سال از هجرت، خدمت رسول اكرم عرض كنيم: يا رسول الله، امت شما در روزگار خوبي نیست، ما بعد از شما در موقعیت خوبي نيستيم. قدر نعمت وجود شما و دين شما را به‌خوبي درنيافتيم. ما امروز مدام باهم مي‌جنگيم. چه بر سر زن‌هاي مسلمان مي‌آورند. اينها مگر نواميس اسلام نيستند. در گوشه‌وكنار دنيا چه بر سرشان مي‌آورند،‌ آنهایی كه پول و امكانات دارند، مدام برای خریدن بمب هزینه می‌کنند تا آنها را بر سر مسلمانان بريزند. در یمن با مسلمانان چه می‌کنند؟

🔻امروز به پيغمبر چه بگویيم؟ بگویيم يا رسول الله بعد از تو امت خوبي نبوديم. بعد از شما راه شما را ادامه نداديم. شما امروز مي‌فرموديد نسبت طايفه‌هاي ديگر « َضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ » آیا این کلام خداوند امروز در مورد آنهاست يا در مورد ما مسلمانان است.

🔻آیا منافع دشمنان اسلام هر گونه اقتضا كند خیلی از این مسلمانان را به هر سمتي که بخواهند نمي‌چرخاند؟ این واقعيت نيست! بعد از گذشت اين همه سال ما در برابر پيغمبر شرمنده‌ايم و باید سرمان را پايين بياندازيم.

🔻عذر تقصير به پيشگاه پيغمبر داريم. ما چگونه تعاليم ایشان را عرضه كرديم؟

🔸وسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

🔹[1]. آل عمران: 164

#بخش3

@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻همین کاری که الان داعش دارد انجام می‌دهد یا القاعده و طالبان می‌کنند. این منطق از زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس مانده است. منطق شیعه مقابل این‌هاست. منطق شیعه منطق علی ابن ابیطالب است، منطق حفاظت از ارزش‌ها و حافظت از فضلیت‌هاست و برای حفظ این ارزش‌ها و فضلیت‌ها سیدالشهدا علیه‌السلام هم در عاشورا قربانی می‌شود.

🔸عاشورا؛ تقابل فضیلت‌ها و رذیلت‌ها

🔻شما در قصه عاشورا و مقابله‌ای که در روز عاشورا بین لشکریان سیدالشهدا و لشکریان مقابل واقع شده است، کاملاً فضلیت را در مقابل ضد فضلیت که رذیلت باشد می‌بینید. یعنی تمام حرکت خود سیدالشهدا و اصحاب ایشان بر اساس ارزش‌ها و فضائل است. در مقابل، آنچه که هست بر اساس بی‌ارزشی است و در اساس رذائل اخلاقی است. لذا حرکتی که سیدالشهدا در عاشورا آفریده، این مقابله را تجسم داده است.

🔻دیده‌اید که نقاش ماهر می‌تواند حالت چهره را در تابلوی نقاشی بپرورد. عکس هم چهره را نشان می‌دهد، اما آن حالتی که نقاش می‌تواند در یک صورت بپرورد و خلق کند، غیر از هنر عکاسی است. عکاس نمی‌تواند چنین کاری کند. نقاش به آن حالت صورت تجسم می‌دهد. تابلوی معروف «لبخند ژکوند» را حتما دیده‌اید. آن حالت خاص است که به‌قول‌معروف داوینچی را برجسته کرده است. وجود مقدس سیدالشهدا یکی از کارهایی که انجام داده است، تجسم‌بخشیدن به این مقابله ارزش و ضد ارزش است. لذا ما مجلس می‌گیریم، روضه می‌خوانیم و گریه می‌کنیم. ائمه ما را به ترویج این روضه‌خوانی‌ها و گریه‌ها امر کردند. چرا؟ چون آن تجسم محفوظ بماند، برای اینکه تجسم از بین نرود. این تجسم طوری شکل پیدا کرده است که حتی بی‌سوادترین مردم هم می‌فهمند و درکش می‌کنند.

🔻آقایی در دِهی منبر می‌رفت. خوب مردم آنجا خیلی کم‌سواد بودند.الان سواد بیشتر شده است. این مردم کم‌سواد پای منبر این آقا نشسته بودند. آقا می‌خواست روضه سیدالشهدا را بخواند و از ماجرای حربن‌ریاحی گفت. حربن‌یزید ریاحی وقتی آمد و لشکر سیدالشهدا را محاصره کرد، مأمور بود که لشکر حضرت را در همان‌جایی که امام رسیده است متوقف کند. آنجا صحرایی بود که دسترسی به آب نداشت. یک نقطه خاص بود. لشکر را محاصره کرد که از آنجا بیرون نروند و با شدت هم عمل کرد. اما لشکر یزید وقتی به لشکر امام‌حسین علیه‌السلام رسید و با شدت آن‌ها را متوقف و محاصره کرد، تشنه بودند و حتی حیواناتشان هم تشنه بودند. اما اردوی سیدالشهدا آب داشتند. مشک‌های آب پر کرده بودند و ذخیره همراه داشتند. وقتی حضرت متوجه شدند که این‌ها تشنه هستند، فرمودند که به آن‌ها آب بدهید. حتی در مقاتل این را نوشته‌اند که در لشکر حر پیرمرد تشنه‌لبی بود. چون با مشک آب می‌دادند و مثل الان لیوان نبود، با همان دهانۀ مشک آب را می‌خوردند. این پیرمرد بلعش با تأخیر صورت می‌گرفت. این دهانه مشک را وقتی باز می‌کردند گشاد می‌شد و پیرمرد نمی‌توانست آب بخورد. نوشته‌اند که خود آقا سیدالشهدا آمدند بالای سر این پیرمرد و این دهانۀ مشک را گرفتند و تنگ کردند تا آب به‌آرامی از مشک بیرون بیاید و پیرمرد راحت آب بخورد. حتی سیدالشهدا فرمودند به حیوانات این‌ها هم آب بدهید. حیواناتشان هم تشنه بودند. این آقای روضه‌خوان ادامه داد که اما روز عاشورا، وقتی سیدالشهدا آن طفل شش‌ماهه را روی دست بلند کرد فرمود ببینید من آب نمی‌خواهم. من با شما جنگ دارم، شما هم با من دارید می‌جنگید. این بچه است، شش‌ماهه است، تشنه است. این را از من بگیرید و سیرابش کنید و برگردانید. اما لشکر یزید آن حرکت را انجام دادند. روضه‌خوان می‌گفت دو نفر که پای منبر نشسته بودند و سواد هم نداشتند، این تجسمی را که من عرض کردم حس کردند و یکی رو کرد به رفیقش و گفت: عجب! این‌ها به حیوان‌های آن‌ها آب دادند، اما آن‌ها به بچه شیرخواره این‌ها آب ندادند.

🔻 این تجسمی است که سید الشهدا می‌خواست برای ما زنده بماند. اینکه باید روضه بخوانید و گریه کنید، رمزش این است. این تجسم را ما باید در راه کمال خودمان حفظ کنیم. یعنی در راه حفظ میراث فاطمی این تجسم یک نمونه است که سیدالشهدا با افراد چطور رفتار می‌کنند و آن‌ها با زن‌ها و بچه‌ها چطور رفتار کردند. من نمی‌خواهم همه واقعه عاشورا را بگویم، اما این واقعه کاملاً ارزش و ضد ارزش را مجسم می‌کند.
#بخش3
@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻نقل است که ناپلئون بناپارت با كليسا و پاپ در افتاده بود و تهديد كرد و به اسقف اعظم فرانسه گفت ريشه مسيحيت را مي‌زنم؛ اسقف گفت: شما موفق نمي‌شويد؛ گفت چرا؟ گفت براي اينكه ما سال‌هاست داريم همين كار را مي‌كنيم اما موفق نشديم؛ لذا توجه داشته باشیم ريشه را نمي‌توانیم بزنيم؛ صدام مي‌خواست بزند چه بر سرش آمد؟ زماني دسته طويريجی‎ها و اين پیاده‌روی اربعين را به مسلسل می‌بستند؛ من خودم شنيدم از آقايان عراقي‌ها که در مسير كربلا عده‌اي مي‌رفتند و كساني شب در منزلشان به اينها پناه مي‌دادند تا بخوابند؛ صبح مامورها مي‌آمدند بچه‌هايشان را مي‌بردند اعدام مي‌كردند؛ يعني اصلا كسي جرأت نمي‌كرد درب خانه‌اش را براي اين كساني كه راهي كربلا بودند باز کند؛ اما عاقبت چه شد؟ صدام كجاست؟ رضاخان در همين ايران خودمان چه کرد؟ عاقبتش چه شد؟ در بروجرد ما آن وقت مي‌گفتند ماموری به مافوقش مي‌خواست گزارش بدهد گفته بود امروز يك صداي يا حسين نگذاشتيم از اين شهر بلند بشود؛ راست هم مي‌گفتند و اين كار را کردند اما آیا امام حسين تمام شد؟ نتوانستيد بجنگيد رها كنيد؛ قدرت‌ها نتوانستند امام حسين را از بين ببرند؛ بني‌اميه و بني‌عباس تلاش كردند؛ فقهایشان تلاش كردند مثل غزالي كه گفت عزاداري جايز نيست به حساب اينكه اگر براي امام حسين عزاداري كنيد علامت سوال ممکن است روي خلفا برود و لذا عزاداري جايز نيست؛ اين حرف‌ها را گفته‌اند و هنوز هم دارند مي‌گويند اما گاهي از اوقات حقايق از زبان خودشان صادر مي‌شود؛ آنها نتوانستند امام حسين را بكوبند پس ما هم بيخود وارد نشويم و مردم را آزار ندهیم و اذيت نکنیم.

🔻من فيلمي ديدم خيلي تاثرآور بود؛ آقایي اول ظهر آمد به هيئت تعرض کرد كه بياييد نماز اول وقت بخوانيد؛ عيبي ندارد نماز خيلي خوب است و نماز اول وقت هم مستحب است اما اگر کسی نخواست به اين مستحب عمل كند، فسق نكرده است؛ چون نماز تا آخر وقت رخصت دارد؛ اگر کسی نماز صبحش را ده دقیقه به آفتاب بخواند آیا خلاف شرع كرده است؟ خود شرع رخصت داده است؛ مواقع ديگر نماز اول وقت مطرح نيست اما به عاشورا و دسته‌جات عزاداری و بساط امام حسین که می‌رسد نماز اول وقت مهم می‌شود؛ بله به نماز اول وقت تشويق و ارشاد بكنيم که استحباب دارد؛ اما نه به اين نحوه برخورد تند بكنيم كه عكس‌العمل آن‌گونه باشد و آن سيد اولاد پيامبر را بريزند كتك بزنند و بعد هم به مسجد تعرض بكنند؛ چرا بايد اين كار را بكنيم؟ چرا بايد به اين جا بكشد؟ مواظب باشيم و پخته عمل بكنيم؛ جاي امر به معروف و نهي از منكر را بدانيم؛ به این مسائل توجه داشته باشيم که در حركاتمان سنجیده عمل كنيم؛ به مردم احترام بگذاريم؛ اينجا اين آقا دارد عزاداري مي‎كند من چرا متعرضش بشوم؟ پنج ‌دقيقه یا ده دقيقه از وقت نماز گذشت آهسته به مسئول هيئت تذكر بدهم که اگر نماز اول وقت باشد بهتر است اما الزام و بايد و نباید در اين كارها نکنیم؛ اگر این شخص عزادار قدري ديرتر نماز خواند خلاف شرع نكرده است؛ این منكر نيست كه من نهي‌اش بكنم؛ توجه داشته باشيد ما نماز اول وقت را تشويق مي‌كنيم که استحباب و بسیار ثواب دارد اما در وقت نماز تا آخر وقت رخصت قائل شدند؛ شما همه جا اين رخصت را مي‌دهيد اما فقط براي عزاداری امام حسين كه مي‌شود سخت مي‌گيريد و اين رخصت دیگر به كسي داده نمي‎شود؛ کارها را خراب نكنيم.
#بخش3
@alaviboroujerdi