امام حسین علیه السلام را بیشتر دوست دارم...

🔺مرجع عالی‌قدر مرحوم آیة الله العظمی سید عزالدین حسینی زنجانی در مقدمه کتاب «شرح زیارت عاشورا» چنین نگاشته‌اند:

دایی این‌جانب مرحوم حاج شیخ فضل الله، معروف به شیخ الإسلام، که صاحب آثار و تألیفات علمی نیز بود، از قول مادرش نقل می‌کرد که مرحوم فاضل دربندی قدّس سرّه که دارای آثار مشهوری چون اسرار الشهادة می‌باشد، در یکی از مسافرت هایش که از عراق به زادگاهش، ناحیه آذربایجان می‌آید، در زنجان به دیدار جدّ مادری ما مرحوم حاج میرزا نصرالله، که در زمان خود شیخ الإسلام بزرگ زنجان بوده تشریف می‌آورد. در آن زمان جدّه مادری ما به نام «رخساره» که دوران کودکی خود را می‌گذرانید، او را نزد شیخ فقیه فاضل دربندی قدّس سرّه می‌آورند، تا ملاطفت فرموده، در حق وی دعای خیر کند. شیخ در همان آغاز از دخترک می پرسد: «دخترم به من بگو، پدرت حاج شیخ لطف‌الله را بیشتر دوست داری یا امام حسین را؟»
آن دختر بچه بی‌درنگ پاسخ می دهد:
«امامم، امام حسین را بیش دوست دارم!»

مرحوم فاضل دربندی ـ قدس سره ـ از این پاسخ صریح و سریع که بیانگر آمیختگی محبت سالار شهیدان علیهم السلام با جان این کودک بود، سخت شگفت زده می‌شود، و به منظور تشویق، یک لیره‌ی عثمانی به او پاداش می‌دهد، که اکنون آن لیره برای تیمّن و تبرّک در خاندان ما نگهداری می‌شود.

t.me/ayatollah_zanjani/61

#مطلب #محرم
🔻
T.me/oralhistoryhosseinizanjani
#مطلب بحث_اصولی ۲۵
📌📌
اقسام اصول لفظی:
۱.اصاله الحقیقه:توضیحش گذشت.
۲.اصاله العموم:توضیحش گذشت.
۳.اصاله الاطلاق:توضیحش گذشت.
۴.اصاله عدم التقدیر:ت
وضیحش گذشت.
💥💥
۵.اصاله الظهور.
مقدمه:
به طور کلی جملات به دو دسته تقسیم می شوند:
⬇️⬇️
۱.نص:کلامی که در معنای خودش صراحت دارد به طوری که احتمال دیگری در آن کلام وجود ندارد. مثل:اقیموا الصلاه که فعل امر(اقیموا)نص در وجوب نماز دارد.
🔵🔵
۲.ظاهر:کلامی که صراحت در یک معنا ندارد بلکه ظاهرش معنایی را افاده میکند ولی مع ذلک احتمال معنای دیگری نیز در آن لفظ وجود دارد.
مثل اکثر صیغه های امر و نهی که ظهور در استحباب و کراهت دارند.
?🔴
توضیح اصاله الظهور:حال اگر لفظی ظهور در معنای خاصی داشت بدون اینکه ان لفظ نص در آن معنی باشد ، در این صورت اصاله الظهور حکمفرماست.
به طور کلی اگر در موردی شک کردیم که مراد گوینده معنای ظاهری است یا غیر ظاهری ، در این صورت اصاله الظهور را جاری میکنیم.
💥💥
نکته:چهار اصل سابق به نوعی مصداق اصاله الظهور می باشند ،چون اصاله الظهور یعنی حمل کلام بر ظاهرش
و در اصاله الحقیقه نیز کلام را بر ظاهرش که معنای حقیقی است حمل می کنیم و ایضا در سایر اصول لفظیه.
💥💥

ادامه درس وبحث قبلی
درخواستی اعضا ی محترم کانال کتاب

@yortchi_bosjin_pdf
#مطلب بحث_اصولی ۲۷
📌📌
اشتراک و ترادف۲
⬇️⬇️
ریشه ی اشتراک لفظی:
۱.نحوه ی زندگی قبائل عرب و نوع استعمالات و محاورات ایشان.
⬇️⬇️
توضیح:

ساده ترین نوع ارتباط بین قبائل عرب ، همان محاوره کردن بود.از این رو یک قبیله لفظی را برای معنایی وضع میکرد مثلا کلمه ی (عین)را برای چشمه وضع میکرد و یک قبیله ی دیگر همان لفظ را مثلا برای معنای چشم به کار می برد.

بعدها علمای لغت هنگام جمع آوری لغات به بعضی کلماتی برخوردند که یک لفظ است ولی دارای چندین معنا، که به این نوع الفاظ مشترک گفتند.
🔵🔵
۲.کثرت استعمال بعضی از الفاظ در معنای مجازی
⬇️⬇️
توضیح:

لفظی را در معنای مجازی آن به دفعات کثیر استعمال کرده اند به طوری که ظهور در همان معنای مجازی پیدا کند و البته معنای اصلی کلمه نیز متروک نشود.

مثال:لفظ (غائط)در لغت عرب به معنای گودال یا مکان پست است اما به صورت مجازی در مدفوع انسان استعمال شده است،

لذا معنای مجازی این کلمه در حد معنای حقیقی و اصلی لفظ در آمده و در کنار معنای اصلی قرار گرفته است و موجب پیدایش اشتراک لفظی شده است.
🔴🔴


@yortchi_bosjin_pdf
#مطلب 25_اصولی
📌📌
اقسام اصول لفظی:
۱.اصاله الحقیقه:توضیحش گذشت.
۲.اصاله العموم:توضیحش گذشت.
۳.اصاله الاطلاق:توضیحش گذشت.
۴.اصاله عدم التقدیر:توضیحش گذشت.
💥💥
۵.اصاله الظهور.
مقدمه:
به طور کلی جملات به دو دسته تقسیم می شوند:
⬇️⬇️
۱.نص:کلامی که در معنای خودش صراحت دارد به طوری که احتمال دیگری در آن کلام وجود ندارد. مثل:اقیموا الصلاه که فعل امر(اقیموا)نص در وجوب نماز دارد.
🔵🔵🔵
۲.ظاهر:کلامی که صراحت در یک معنا ندارد بلکه ظاهرش معنایی را افاده میکند ولی مع ذلک احتمال معنای دیگری نیز در آن لفظ وجود دارد.
مثل اکثر صیغه های امر و نهی که ظهور در استحباب و کراهت دارند.
🔴🔴
توضیح اصاله الظهور:حال اگر لفظی ظهور در معنای خاصی داشت بدون اینکه ان لفظ نص در آن معنی باشد ، در این صورت اصاله الظهور حکمفرماست.
به طور کلی اگر در موردی شک کردیم که مراد گوینده معنای ظاهری است یا غیر ظاهری ، در این صورت اصاله الظهور را جاری میکنیم.
💥💥
نکته:چهار اصل سابق به نوعی مصداق اصاله الظهور می باشند ،چون اصاله الظهور یعنی حمل کلام بر ظاهرش .

و در اصاله الحقیقه نیز کلام را بر ظاهرش که معنای حقیقی است حمل می کنیم و ایضا در سایر اصول لفظیه.

💥💥

@yortchi_bosjin_pdf
#مطلب #منطق ۴۱
📌📌📌📌
شرایط تعریف:
۱. جامع افراد و مانع اغیار باشد:توضیحش گذشت.
💥💥💥💥
۲.تعریف باید از جهت مفهوم نزد مخاطب ، روشن تر از معرَّف باشد.

برخی از عوامل ابهام در یک تعریف:
⬇⬇️⬇️⬇️⬇️
۱.تعریف کردن به چیزی که از نظر روشنی مساوی معرَّف باشد.

مثلا:اگر در تعریف عدد فرد بگوییم، عددی که زوج نیست، این تعریف نادرست است.
زیرا مفهوم زوج برای کسی که معنای فرد را نمیداند یا گنگ است
و یا اگر معنای فرد را می داند ، دیگر نیازی به تعریف ندارد.
🔵🔵🔵🔵
۲.تعریف کردن با مفهومی که ابهامش بیشتر از معرَّف است.

مثال:در تعریف آتش بگوییم، جوهری است شبیه به نفس.
🔴🔴🔴🔴
۳.استفاده از الفاظ مشترک، استعاره، کنایه ، مجاز ، بدون قرینه وافی در مورد معنای مورد نظر
🔵🔵🔵🔵
۴.به کار گیری الفاظ پیچیده و مهجور.

مثلا:تعریف جسم به اُسطُقُسّی دارای ابعاد سه گانه.

💥💥💥?
ادامه درس منطق
درخواستی اعضا ی محترم

@yortchi_bosjin_pdf
#مطلب #منطق ۴۲
📌📌📌📌📌📌📌📌📌
شرایط تعریف:
۱.جامع و مانع:توضیحش گذشت.
۲.معرِّف روشن تر از معرَّف باشد: توضیحش گذشت.
💥💥💥💥💥
۳.تعریف باید با معرَّف، مغایرت مفهومی داشته
🔵🔵🔵🔵🔵
توضیح:در تعریف نباید اختلاف معرَّف و معرِّف ، تنها تفاوت لفظی باشد و از نظر مفهوم عین هم باشند.
🔴🔴🔴🔴
مثلا تعریف انسان بشر است، تعریف عحقیقی نیست بلکه صرفا تعریف لفظی و لغوی است که مربوط به علم لغت می باشد.

💥💥💥

@yortchi_bosjin_pdf
#مطلب #منطق ۴۳
📌📌📌📌
شرایط :
۱.جامع و مانع باشد:توضیحش گذشت.

۲.معرِّف روشن تر از معرَّف باشد:توضیحش گذشت.

۳.تعریف باید با معرَّف ، مغایرت مفهومی داشته باشد:توضیحش گذشت.
🔵🔵🔵🔵?
۴.تعریف باید دوری نباشد.
⬇️⬇️⬇️
تعریف دوری عبارت است از:
۱.معرِّف ، خود ، احتیاج به تعریف دارد.

۲.در تعریف معرف از معرَّف استفاده می شود.
🔴🔴🔴🔴
دور به دو صورت است:

تلف مصرح:صریح و بدون فاصله.

ب:دور مضمر: غیرصریح و با واسطه💥💥💥💥
مثال تعریف دوری:
در تعریف جسم بگوییم:جوهری که دارای ابعاد سه گانه است.

و در تعریف ابعاد سه گانه بگوییم:امتداد جوهر جسمانی.
️♦️♦️♦️♦️
یعنی فهم حقیقت جسم بر فهم حقیقت ابعاد سه گانه توقف دارد و فهم ابعاد سه گانه بر فهم معنا و حقیقت جسم توقف دارد.

@yortchi_bosjin_pdf
#مطلب #منطق ۴۴
📌📌📌📌
کلیات خم⬇⬇️
کلی ذاتی:مفهومی است که از( حقیقت) افراد و مصادیق خود بیرون نباشد.
🔵🔵🔵
کلی عرضی:مفهومی است که از( حقیقت) افراد و مصادیق خود بیرون باشد.
🔴🔴🔴
در دو تعریف بالا کلمه ی (حقیقت) به کار برده شده که منظور از آن کلمه این است که: حقیقت و ماهیت عبارتند از مفهومی که در جواب(چیست یا ماهو؟)می آید.
💥💥💥
مثلا میپرسیم میوه ی این باغ چیست؟ و در جواب می گوییم سیب(که حقیقت و چیستی میوه ی باغ را بیان میکنیم.)
♦️♦️♦️♦️♦️
پس بنابراین معلوم می شود که:

۱.در کلی ذاتی ، همواره ماهیت افراد بدان قائم و وابسته است . مثل:کلی انسان، حیوان و ناطق ، نسبت به علی که مصداق وفرد آن است.
🔴🔴🔴
در کلی عرضی ماهیت افراد بدان قائم و وابسته نیست.مثل:مفهوم کلی راه رونده وشاعر نسبت به علی که مصداق و فرد آن است.

🔵🔵🔵

@yortchi_bosjin_pdf