.

البـيـت الکـبـيــر 🏠

البارت 92

👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


نهى : محمد جي سلم على الاء.

محمد(27 سنه)  شافها استغرب : ماشاء الله  هذه الاء كبرت..

نهى ضحكت : حتى هو استغرب

محمد : اذكر لما كنت اسرق جعالتكن وتسيرين نحارشين وتبكين

نهى ضحكت..

الاء خازيه ساكته

محمد : ماعد بش لقانه ؟

نهى : الا بس خازيه منك

محمد : وايش مخبيه ؟

نهى : ماعرفت فعلت حادث ويدها مجبسه

محمد : اوو الف سلامه عليش.. دخل سلم على ام الاء ..

الاء : متى عرسه؟

نهى : مادريتيش ؟

الاء : ايش!

نهى : محمد فسخ

الاء : ليش؟

نهى : مدري اختلف هو وخطيبته

الاء : مش كانوا حب ؟

نهى : نصيب

الاء : فكرت رجعتوا للعرس

نهى : هو كان رجعتنا للعرس بس ماقال لنا السبب

الاء : الله يعوضه هو وياها

نهى : وانتي؟

الاء ورتها يدها اليمين : مابش

نهى ضحكت. : داريه ياخطيره لو شي انني دريت بس اقصد مابش هنا والا هنا

الاء : برضو لو كان في عتعرفي..

نهى : الله يرزقش بابن الحلال رغم ان حالاتش اغلبها حب..

الاء :حالات بتعجبني وافعلها

نهى : حاسه انش مخبيه عليا شي بس شاصدقش

الاء :اعوذ بالله منش بس

نهى ضحكت : هيا جابريني

الاء : ماقد بش شي بس لو في شي تاكدت منه شاقلش.. وصلتها نغمه رساله..

مجد : ليش مادخلتي الواتس ؟ جده يشتوا يكلموش

الاء ردت : جده ! من ايحين معهم واتس ؟

مجد :يسجلوا لش افتحي الواتس عيقرح الرصيد

الاء ضحكت..

نهى شافتها منشغله بترد وتراسل : من هذا

الاء : مجد ابن عمي

نهى : قلت لش وعاد انتي بتنكري

الاء لفتت لها : يوو مابش شي هو عشان جده يحاكوني

نهى : اها.

الاء : فين بنات خالي؟؟

نهى :كانين معزومات بيت عمتهن خطوبه وعيرجعين بعد شويه.

الاء فتحت الواتس وردت على مجد : قل لجده انا بخير

مجد جالس جنب جدته ماسك زر التسجيل : ها اسالوا ها كيف هي؟

سجل صوت جدتها : كيف انتي ؟

الاء ردت : الحمدلله

مجد :.جده ماتعرف تقرا

الاء اتصلت اتصال..

مجد فتح الخط والسبيكر وبيقلها تجاوب ..

الجده: الاء كيف انتي؟

الاء : الحمدلله الله يحفظكم وحشتوني

مجد قلوا لها وانا كمان..

جدتها ردت بعده : وانا والكل.. رجعت لفتت له انت مادخلك مني شاجاوب انا

الاء سمعت وضحكت..

الجده : كيف انتي اليوم ؟؟

مجد: شربت العلاج ؟

الجده : شربتي العلاج؟

الاء مبتسمه بتسمع مجد بيعلمها : ايوه شربته ياجده اتطمنوا

جدتها : الله يحفظش ويشفيش..

مجد : عادهم خارج

جدتها :  زد خرجتوا اليوم ؟

الاء : ايوه عنمسي هانك

مجد بضبح قلوا لها ليش فلتتكم

الجده : وانت مادخلك انقلع من جنبي صورتني

الاء ضحكككت : يله ياجده قلوا لمجد عيكمل النت حقه



https://t.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg


📚 @rewayatyamania 🇾🇪
كتاب النبوغ المغربي في الأدب العربي
للعلامة المغربي عبد الله كنون الحسني
كتاب النبوغ المغربي في الأدب العربي
للعلامة المغربي عبد الله كنون الحسني
كتاب النبوغ المغربي في الأدب العربي
للعلامة المغربي عبد الله كنون الحسني
كتاب النبوغ المغربي في الأدب العربي
للعلامة المغربي عبد الله كنون الحسني
روايـة البيـت الكبيـر للكاتبـة : عبيـر الكبسـي
.

البـيـت الکـبـيــر 🏠

البارت 105

👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


الاء شافته وكان في واحده جالسه تراجع اوراق: مادام داري ليش بتسال

مجد بهرر لها وكتب : اصه يامفضوحه عيطردونا مش هم جدتش يتحملونا

الاء ضحكت ورجعت تسال البنت في نقطه في الاوراق

مجد ذكر تهزيئة عمه له وهم رايحين العمل انه ماحصل شي وانه مصاحب لمشعوذين...جلس يضحك : يارب سامحني لو تدرى هذه الهبلا انه كله عشانها

الاء ردت تلفونها :ايوه بابا

ابوها : ايحين عتروحوا ؟

الاء : تقريبا نص ساعه

ابوها : خلاص خلي مجد يوصلش بتكس للمستشفى وانا شالقاكم هانك

الاء : ايوووه صح ذكرت اليوم موعد الجبس

ابوها : يله لما تخرجي اتصلي

الاء : تمام



في البيت الكبير..
ايه كانت بتسمع عمها وتذكر موقف مجد كيف عيكون لو فكر يتقدم لها خايفه ينكسف..

نجوى : وين الاء جبرها فقدت لها

ام الاء شافت زوجها..

عماد : انا خارج الان اتصلت لي الاء

الجده : باقي للعيد إسبوع

نجوى : يدي الله العافيه

الجده : ايحين عتنفضين وتكعكين

ام ايه شافت ام الاء: عتجلسوا يختي هنا صح

الجده : كان اين عتسير

ام الاء : البيت

الجده : لو يضربوا

ام الاء : مابش شي قد الكل عايش ومتأقلم


في الطريق.

مجد : امشي من هنا..

الاء : مالك اقلقتني

مجد : الحجه عندي خايف يطير الجبس قبل ماتوصلي للدكتور مالش بتمشي وسط الرصده

الاء : انت محسسني اني جاهله

مجد : ايوه جاهله وخايف عليها

الاء سكتت : وقف تكس من اللغاجه

مجد : مال هذا يشتي اخزق عينه

الاء : هيا امشي عنتاخر عتتصايح مع الناس كلهم!

بعد ماوصلوا المستسفى منتظرين لعماد..

مجد : ذلحين عيطرحوا يدش وينشروها بالمنشار...

الاء بخوف : مجد بس لغاجه وترتني اهجع

مجد : لو نسي الدكتور المنشار شويه عنصمغها لش

الاء : اسكت والاعتندم

مجد : هع اندددم انا !! ماعتفعلي

الاء شافت الممرضه : لو سمحتي مراعين لش ساعه اخي هذا فيه دوخه افعلوا له مغذيه

الممرضه : فين الرشته حقك !

مجد شاف الاء ومصدوم : مابش شي شكرا

الاء : هو بس خايف

الممرضه : عادحنا بنراشي...مشيت

مجد : مجنووونه قلك اخي هذا الله لاقال اوقع اخ لش

الاء : تستاهل هكذا اجننك

ردت ع التلفون..: ها حبيبي طيب الان شاجي ابسرك..وقفلت

مجد بهرر وعقد حواجبه : من اتصل ؟؟

الاء : يووو سمعتني ؟





https://t.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg


📚 @rewayatyamania 🇾🇪
روايـة البيـت الكبيـر للكاتبـة : عبيـر الكبسـي
.

البـيـت الکـبـيــر 🏠

البارت 126

👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


مجد : خلاص قد بنشتغل مع بعض عقلنا

الاء شافت ابوها دخل ذكرت السفر وسكتت ..

الجده : مازد فعلت

عماد : تتم الاجازه حق العيد ونتم المعامله ونحجز

الاء : احجزوا لكم

مجد بيشوفها..

الجده : الاء عتجلس عندي

عماد : ماينفعش يعلم الله كم عنجلس وسفرنا بر قدو لازم تجي معنا ماعتقدر تجي لحالها

الاء : بر ماشتيش بين اتعب من السفر

عماد تنهد : مش وقت يا الاء الدحس لاوقت السفر وعنرقدش لما نوصل

مجد ضبح شل نفسه وخرج

الاء شافته خرج ضابح دخلت غرفتها رسلت له : مالك ؟

مجد : تجي سيرة السفر واكره نفسي

الاء : مش داريه كيف اقنعهم تعبت

مجد : مانكذبش ع نفسنا عمي مصمم وصعب ترفضي ويرضوا بس لو سافرتي ماشفلتش ولا يوم ششغلش بالنت ليل نهار

الاء : قد كنا مابنسد كيف لوما الاثنين حبينا بعض

مجد : انا ماكنت احانبش الا لاني بدات اعجب بش بس اعاقه في التعبير..

الاء ضحكككت : هذك الرزع كله اعجاب ... كنت اكرررهك

مجد : والان ؟؟

الاء: انت داري

مجد : ماهو !

الاء : اني ماكرهكش

مجد : يعني تحبيني..؟

الاء : بس هباله قدك داري

مجد : اتاكد

الاء : ايوووه اتاكد

مجد : احبش

الاء : شلوك

مجد : يشلوني معكم

الاء : وين خرجت

مجد : مدري من الضبح خرجت بين الوي ساع المجنون مش داري وين ساير

الاء : هذا وماقد سافرنا

مجد : شاحاول اخلي سفرش همه لي واغير من وضعي ونفسي بس تتوقعي عمي عيوافق

الاء :مدري

مجد : وانتي

الاء: شافكر لو مالقيت واحد احسن منك شاضطر اقبل بك.

مجد : بعيني يااا الاء ياويلشششش تكوني لحد غيري ... وقف مراسلتها ودخل محل بيتفرج الخواتم لقي محبس فضه انيق خرج اللي في جيبه وشله وبقيت فوقه لصاحب المحل الف..

الاء شافت مارد ذكرت ايه طلعت بسرعه : هااا قلي لي ماقال لش

ايه في غرفتها بتراسله : اسكتي فاررح مزقرع قال عجبته

الاء ضحكت : يعني قدر يلمحش

ايه : قال ايوه انا ماشفته الا نظره بس مربوشه مش ذاكره وهو حفظ وشي وتفاصيله...

الاء ضحككت : انتي تجنني وهو ماشاءالله وسيم الله يوفقكم

ايه : ويوفقش انتي ومجد يارب.

الاء بتنهيده وحزن : يارب.






📚 @rewayatyamania 🇾🇪
.

البـيـت الکـبـيــر 🏠

البارت 248

👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


مجد : تذكري الخاتم حقش زمان لبسته واشتريت بنفس المقاس

الاء : ومقاس الجزمه

مجد : قايست ايام ماكنتي عندنا

الاء ضحككت : عامل حسابك من زمان

مجد : الصدق في البدايه مافكررررت خالص فيش كنت ابسرش شريره مغروره ومستفزه

الاء : وانت اكثررر كنت اتخيصم لك من بين الكل

مجد : وبعدا

الاء : ودفت وحبيتك

مجد : وانتي احلى ودااافه حبيتها للموت

الاء : راعي شاسجل المكالمه

مجد : ليش؟

الاء : عشان لو نسيت  اذكرك

مجد : انسى ايش !

الاء : انك بتحبني

مجد : محد ينسى قلبه وعقله وفكره وحياته

الاء : امم

مجد : بس مالهم طربلوش هكذا ساع السياره مابسرت الفستان

الاء : بس ماتوقعت تدخل ولافكرت اقلك لانه نعرف بعض عيقلوا ليش

مجد : ايه جلست لجنه وساطه من جده لامي لامش

الاء : الكسوه روووعه تسلم والورود والحركات واسامينا والثيمات

مجد : برضو ايه نفذت أفكاري الله يسعدها

الاء ضحكت: وانا جالسه اجننها انها فلتتني

مجد : الاء ..

الاء : ها

مجد : انتي نعمه ربي رزقني في حياتي واوعدش احافظ ع النعمه هذه لما اموت اسعدش واحبش واوفي لش عمري كله واعيشش احلى عيشه على قد ماقدر..

الاء : وانا معاك احلى عيشه ماعد اشتي اكثر من كل اللي قلته..

مجد بنبرة حب : احبش


علي دق الباب ودخل لاعند الاء ..

الاء شافته وفعلت نفسها عاديه كانت السماعه في اذنها..

علي : مابتفعلي ؟

الاء : جالسه

مجد ضحككك: بين اقلش احبششش تقلي جالسه

علي : ماعد باركت لش

الاء : طيب ادخل مالك واقف عند الباب

علي دخل : حضنها وبارك لها..

الاء : عقبالك..

مجد : حللللقت عليهم المباركه ذلحين قلي له ينقلع

علي : ان شاءالله

الاء بتضحكك

علي : مالش ؟

الاء مبتسمه : مالي؟

علي ابتسم لها: مزقررعه ها الله يسعدش..

الاء : امين يارب واياك

مجد : قلي له يسير يصلي اقتلب داعيه ذلحين ولاضرب ركعه مخزن من عصر لليل

الاء بتكركرررر

علي : مالش ؟؟؟

الاء : بس ذكرت حاجه..

علي : ما رايش نسمر بهذه المناسبه معي فلم كوميدي روعه

مجد : قلي له اين جين حقه المزز  والله لانشر رقمه يشغلوووه قلك يحتفل بش

الاء ماسكه نفسها : طيب

مجد هيا بعيني شاغلق وابسري ماشفعل



ياسمين في غرفتها دخلت الفيسبوك وكعادتها اول ماتتصفحه تبدأ بصفحته لقيت منشور قبل 30 دقيقه ((وعلى سبيل الإعتراف
إن بحر شوقي الممدود لك بالمد والجزر ،
امواجه عجزت عن محوك من ذاكرتي)) حسته كأنه لها مش بس احساس حستها رساله مقصوده هي فيها بس ايش عرفه انها متابعه صفحته ! معقول انه كتب حالته ووصلتها بالصدفه ؟!







📚 @rewayatyamania 🇾🇪
.

البـيـت الکـبـيــر 🏠

البارت 97

👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


مجد : مابين اخزن في رمضان تسلم.

عماد : قد مسخت ابن خالتك

علي: هو ممسوخ بعد مارجع خاور للقات

مجد سمع محمد : ليش وين كان ؟

علي : كلهم كانوا في ماليزيا
مجد : اها

الاء مدت له الصحن فيه الحلا

مجد شله شافها سريع ونزل عيونه : تسلمي

الاء استحت ترد عليه سكتت..

امها : هيا قلي للشغاله تقطبهن وانتي اطرحي قهوه

الاء : ويدي

امها : سهل باليد الثانيه

الاء خرجت...

مجد : وانا شاسير شويه المحل واذا عاد انتوا مخزنين شاجي صليكم..

علي: تمام .


في غرفتها..
ام الاء : يو ليش لبستي وعصدتي وشش( مكياج خفيف)

الاء: كان كيف اجلس هكذك

ام الاء : ناسيه ان محمد واحمد عيجوا مع خالتش

الاء : ماعنتفرطش كلنا عيخزنوا لحالهم

امها : كنتي تجلسي طبيعيه امد لو دخلتي وخرجتي

الاء بتفعل المسكرا قدام المرايه : سهل الشغاله عتسير وتجي

امها : مكنيني هنا للشغاله الشغاله اما بيت جدش مدري من اين خرجت الحماشه

الاء لفتت لامها : يووو من ايحين مابين اعاونكم بيد واحده بين اعاون

امها : اسير ابسر من جاء اقطبي واخرجي يله

الاء فاتحه عين وبتمشط رموشها والثانيه في المرايه شافت التلفون ولع طرحت المسكرا وردت ع الرساله..

مجد : من فعل الحلا !

الاء : ليش ماله ؟

مجد : عجبني

الاء : الشغاله وفيس مخرج لسانه

مجد : عتخطبيها لي

الاء : لا

مجد : داريه من اشتي صح

الاء : لانها مزوجه ياداري وبعدا كيف ادرى شفتني مشعوذه

مجد : ياويلش تفعلي لهم اندومي

الاء فاهمه انه غيره بس بتستغبى : لاتخاف ماعيكمل في كرتون ملان

مجد : ولا حتى دكان ، انتي طباختي الخاصه شدفع لش راتب بشرط ماتطبخي لحد غيري

الاء : انت على فكره في المحل لو نهبوك وانت بتأنتر ماعتدراش باي انزل اشوف خالتي

مجد : طيب اوبهي لنفسش

الاء اول مره تسمعها ردت بخزا : طيب

مجد : باي

الاء قفلت : انا مجنونه ! او جننت او شاجنن او بين اجنن نفسي ؟؟ معقوله مجد ! ليش متقبله لحد الان الفكره انه بيحبني.. قاطعتها نهى دخلت " سااااعه مراعين لش بتلبسي ليششش او خطبتش

الاء  قامت سلمت عليها: ايحين جيتين ؟

نهى : اوووول رجعت طلعت لش .. شلت من فوق التسريحه العطر : يجنن هذا العطر روعه شاتعطر به

الاء فتحت الدرج : وهذا اي شي تشتيه

نهى : طيب

الاء : فين البنات

نهى : في الديوان اللي هنا والعيال نازل

الاء : ايوه عشان ادرى كيف انزل او لا يكفي اللي حصل لي مغرب

نهى : ايش حصل لش !

ام الاء : الاء الااااء.

الاء راعي اجاوب " خرجت : هاا

امها : سااااعه عتتمكيجي او عرسش جي رقدي اخوش.

الاء شلت اخوها وردت ع تلفونها




https://t.me/joinchat/AAAAAEIz_KDfjDgo7Gaxwg



📚 @rewayatyamania 🇾🇪
.

البـيـت الکـبـيــر 🏠

البارت 78

👌🏻👇🏻 😍
📚 @rewayatyamania 🇾🇪


ام الاء : يعني موافق ؟؟

عماد : وانا مادخلني اوافق كما جاء الوقت المناسب فتحنا الموضوع واشوف موافقة الاء

ام الاء : لاتعشم اختك بنتي واعرفها ماعتوافق خليها لو نفسها تخطب له لاتراعيش

عماد : حتى اكرم بدري عليه يخطب خليه يتم يدرس ويتصرف بورثه وبعدا ربي يسهل له

ام الاء ضبحت من الموضوع ونزلت لغرفه الاء...

الاء شافت امها : قوا لاتدوا لي مهره اشتي ارقد

امها : قومي كلميني

الاء : مالكم

امها : بينش وبين اكرم شي؟

الاء : من اكرم ابن عمه ؟؟

امها : كان من تحاكي

الاء : ايش بيننا مافهمت

امها : يعني بتتهربي صح المهم ياويلش تفكري توافقي على خطبتش منه ولو عمتش حاكتش او ابوش ترفضي

الاء  باستغراااب : اكرم يخطبني !

امها : بطلي ملعنه

الاء : والله مالي علم وليش جيت سسألتكم من العريس

امها سكتت شويه : ومارأيش فيه موافقه

الاء : انا مستغربه كيف اكرم يشتيني وهو ماكان يشتي حد كان بيحب واحده

امها: يحب واحده والا عشر ماناش موافقه عليه

الاء. : تطمنوا مستحيل اوافق

امها : أهل ماشتيش ومش هذا العريس اللي انا مخططه بنتي تتزوجه

الاء : انا لو رفضت شرفضه لاسباب ثانيه مش عشان المظاهر

امها : مش وقت الان نتناقش غلقي الموضوع سكته وساع ماقلت لش ماتدي موافقه لبعدا ولا ذلحين.. وشكلي ماعد شجلس هنا مادام وقد عينهم عليش

الاء ساكته وزاعله لو تفكر امها تخرج من البيت الكبير


ثاني يوم فوق العشاء..
الاء متغيره تصرفاتها وبتحاول تتلافى نظراتها لعمتها واكرم رغم انها ملاحظه تصرفاته معها طبيعيه...

مجد حاسس بتغيرها مش فاهم السبب..


بعد الفطور..
ام ايه : مارأيكن نخرج السوق قبل زحمه الاواخر

نجوى : تمام عتوصلنا يا اكرم

ام الاء : مابش داعي نخرج احنا تشلنا الاء كما الرجال خصمهم في السوق

مجد كان بيسمع وفرح من رد ام الاء بدأ يغير على الاء ويتضايق من وجود اكرم حولها ...

اكرم : رضي عليكم ياعمه عتفعلوا خير

نجوى : يله قومين البسين

بعد ماخرجين وقدهن فوق السياره...

الاء مالقيت مكان تجنب السياره فيه : انتين انزلين هنا وانا شاجنبها واجي لكن..

نزلين كلهن وهي مشيت بتلف من اللفه وعلى خرجة سياره مسرررعه من شارع فرعي صدم الجهه اللي فيها الاء بقوه...

ام الاء شافتها تأخرت قلقت عليها : ليش تأخرت

ايه : الشارع زحمه شكلها جنبتها بعيد وبتمشي لاتقلقوش

دخلين المحل وانشغلين بالمبايعه والبضايع والشراء ودخلين المحل اللي بعده

ام الاء : اسكه يا ايه اتصلي لها تلفوني كمل الرصيد

ايه  بتتصل بها محد بيرد : بيرن ومابتجاوبش يمكن مع الزحمه او تلفونها صامت






📚 @rewayatyamania 🇾🇪