نظریه
امامت فقیه در زیارتنامهی امام خمینی:
«
و اشهد ان الله... منّ علی المستضعفین بجعلک اماماً لهم» (منتخب ادعیه
و زیارات، سازمان اوقاف)
ترجمه:
و شهادت میدهم که خداوند... بر مستضعفین منّت نهاد که تو را امام آنان قرار داد.
تصویر:
https://t.me/zecra/335در این زیارتنامه ساختگی
و تقلیدی که از سوی سازمان اوقاف
و... به تیراژ بالا چاپ شده، نشانههای آشکاری از اعتقاد به «
امامت فقیه» دیده میشود؛ به ویژه در جملهی بالا:
- کاربرد لفظ «اشهد» به سبک شهادت به یگانگی خدا
و نبوت پیامبر (ص)
و دیگر عقاید اصلی در زیارتنامهها، خطبهها
و ...
- اشاره به آیه 5 سوره قصص (
و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض
و نجعلهم ائمة) خصوصاً با در نظر داشتن تفاسیر روایی آن
- مشابهت با آیه 124 سوره بقره (انی جاعلک للناس اماماً) خصوصاً با در نظر داشتن تفاسیر روایی.
دقّت در فرازهای دیگر
و مقایسهی آن با آیات
و روایات نیز نتایج شگفتی خواهد داشت.
چنان که مشهور است
و در پرتال امام خمینی وابسته به مؤسسه تنظیم
و نشر آثار امام نیز تصریح شده، این زیارتنامه را آقای جوادی آملی تنظیم کرده است. (
http://www.imam-khomeini.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=15162آقای جوادی آملی در مواضع دیگر نیز به
امامت فقیه تصریح کرده است:
«حضرت امام تلاشها کرد تا این شرایط را تحصیل کرده
و به مردم بفهماند که شما
امت هستید
و من امام» (بنیان مرصوص، ص۲۴۹)
«امام راحل قدس سره رابطه ی بین مرجع
و مقلد را به رابطه امام
و امت ارتقا داد ... رابطه فقیه
و مردم از رابطه مرجع
و مقلد بالاتر بوده
و در سطح رابطه امام
و امت می باشد» (بنیان مرصوص، صص۲۴۶
و ۲۴۷)
«... اگر مسلمانان دورترین نقطه بشرنشین موفق به غلبه بر مستکبران شوند، هم افراد عادی
و هم رهبران آن ها جزء
امت امام راحل هستند ... او برنده جایزه
امامت قرآن کریم است.» (بنیان مرصوص، ص۲۳۴)
برای آشنایی با شواهد دیگر رواج اعتقاد به
امامت فقیه در میان معاصران به مطالب پیشین کانال مراجعه شود.
@zecra