رویکرد آلوسی به تفسیر عرفانی
محسن قاسم پور
@litera9
دانشگاه کاشان
بیان دیدگاه انتقادی و محققانه شیخ محمود آلوسی نقشبندی در تفسیر روح المعانی
ثبت وإجازات الشيخ نعمان خير الدين آلوسي زاده
خ جامعة علي گره‍ الإسلامية
#مقاله
تحلیل انتقادی آراء آلوسی در انکار براهین عقلی و وجوب عصمت امام
عبارتی که فرستادم از غزالی خبیث بود لذا باید از قب
آلوسی دقیقا نام غزالی را میبره و گوید یکاد ضلاله یزید علی ضلال یزید
تنزیل کتاب «بلوغ الارب فی معرفة احوال العرب»
مؤلف : محمد آلوسی
در 3 مجلد
کتاب مهمی در باره آلوسی و ضمن آن نامه هایی از علمای شیعه به او
Forwarded From AghayedNet
کتابی تازه منتشر شده، با موضوع استدراکاتِ تفسیریِ آلوسی، صاحب روح المعانی، بر فخر رازی
@AghayedNet
فإن قيل هل يجوز لعن يزيد لأنه قاتل الحسين أو آمر ب
متن بالا از تفسیر آلوسی ذیل آیه 22 سوره محمد است که بقیه اش را نیز در ادامه میفرستم
??#معرفی_مقاله??

?تأثیر مبانی کلامی در حوزه اسما و صفات بر تحلیل‌های ادبی آلوسی ?

نویسنده : حجتی، سیدمحمدباقر؛ حفیدی، وریا
نام نشريه : صحیفه مبین
شماره نشريه: 49
شماره صفحه: 63 ـ 80
تاريخ انتشار: 1390-12-15
کد مقاله: 90671

?چکیده :
بررسی مبانی تفسیری آلوسی و تأثیرپذیری وی در علم کلام از اندیشه‌های متکلّمان گذشته است.
پدیدآورندگان با اشاره به مبانی علمای سَلف در اسما و صفات الهی که مبتنی بر ظواهر قرآن و سنّت و پرهیز از هرگونه تأویل و تمثیل و تعطیلی می‌باشد، بر این باورند که مباحث مطرح شده در تفسیر آلوسی (روح المعانی) از جمله ذات خداوند، جایگاه خداوند، استوای بر عرش، رؤیت پروردگار، کلام الهی و دیگر مباحث کلامی هم‌چون وجه، ید و ساق علی‌رغم مشرب عرفانی آلوسی برگرفته از اندیشه‌های سَلف است و در این مسیر مشرب کلامی اشاعره و حشویه را در اعتماد به ظواهر قرآن و سنّت پیموده است و از توجیهات عرفانی و عقلانی در اسما و صفات پرهیز نموده است.

?: موضوعات
تفسیر آلوسی، مبانی کلامی، اسما، صفات، روح‌المعانی، سلفیه، اشاعره : کلید واژه

?منبع: http://www.maarefquran.com/
??#معرفی_مقاله??
?بررسی قلمرو جامعیت قرآن در نگرش تفسیری فخررازی و آلوسی بغدادی ?

نویسنده : جشنی، ماشاءالله؛ خدمتکار، خدیجه
نام نشريه : الهیات تطبیقی
شماره نشريه: 3
شماره صفحه: 69 ـ 88
تاريخ انتشار: 1389-09-28
کد مقاله: 90166

? چکیده :
بررسی جامعیّت و جهان‌شمولی قرآن از منظر فخررازی و آلوسی است.
پدیدآورندگان با بررسی دیدگاه دو مفسّر قدیم و جدید اهل‌سنت درباره جامعیت و جهان‌شمولی قرآن و با اذعان به این که قلمرو قرآن مسائل معنوی و هدایتی است، می‌گویند از منظر فخررازی قرآن تبیین کننده علوم دینی است و تبیین علوم ریاضی، طبیعی و تجربی خارج از وظایف و مسئولیّت‌های قرآن می‌باشد. ولی محدوده این جامعیّت را از دیدگاه آلوسی می‌تواند فراتر از علوم دینی در دیگر زمینه‌های علوم بشری دانست. آنان نتیجه می‌گیرند که ملاک‌های جامعیّت قرآن از منظر آلوسی نهفته در فهم مخاطب و باطن قرآن است و با این دو ملاک می‌توان محدوده تعالیم قرآن را عام و جهانی دانست.

?: موضوعات
جامعیّت قرآن، جهان‌شمولی قرآن، قلمرو جهان‌شمولی قرآن، فخررازی، آلوسی، علوم طبیعی : کلید واژه

? منبع: http://www.maarefquran.com/