السلام عليكم ورحمة الله......
أبحث عن كتاب يجمع أعلام الذين عرفوا بالداهية وقصصهم مثل(مغيرة بن الشعبة رضي الله عنه وغيره )
السلام عليكم
ممكن كتاب
1-حجية الظن دراسة تاصيلة لعبدالله ال مغيرة
2- القطع والظن عند الاصوليين لسعد الشثري
او اي كتاب يتعلق بحجية الظن
Forwarded From unknown
#غذای‌کثیف
غذایی موجب تولید خون غلیظ می شود و به سرعت از قوه مغیره قبول فعل نمی کند به سهولت مشابه جوهر اعضا نمی شود و به سهولت از اعضا فعل قبول نمیکند
@tebakhlatisina
ازباب نمونه:
نهم ربیع الاول
وابولولو غلامه مغیره بن شعبه وی را بکشت در بیست و ششم ماه ذی الحجه سنه عشرین من الهجره، وگویند نهم ماه ربیع الاول بود. این روایت صحیحه است نه روایت اول
Forwarded From حمیدرضا
مغیره بن سعید خداوند لعنتش کند، در کتب اصحاب پدرم احادیثی پنهان کرد که پدرم آنها را نگفته بود، پس از خداوند بترسید و برما قبول نکنید آنچه مخالف گفتة ربّ ما تعالی و سنّت پیامبرمان(ص) بود که ما هنگامی که حدیث گفته‌ایم، گفته‌ایم خداوند عزّوجلّ فرمود و رسول‌الله(ص) فرمود.
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
میرزای قمی با اشاره به نفوذ جریان غالیانه مغضوب اهل بیت علیهم السلام در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام‌ به درون برخی روایات به سردمداری مغیرة بن سعید و ابوالخطاب می‌نویسد:
«این دو ملعون هم از غلات بودند و هم شیوه ایشان این بود که کتاب‌های اصحاب این دو بزرگوار [امام باقر و امام صادق علیهما السلام] را می‌گرفتند و احادیث دروغ ساخته و از این کتاب‌ها نسخه علیحده می‌نوشتند و دروغ‌های خود را داخل آن‌ها می‌کردند و در میان اصحاب خود پهن می‌کردند پس هر حدیثی که دلالت دارد به غلو از تصرف آن دو ملعون است و امام مکرر ایشان را لعن می‌کرد».
◀میرزای قمی سپس به احادیثی در رد این دو شخص اشاره می‌کند، از جمله سحر و جادوگر آموختن مغیرة بن سعید از زن یهودی.
📕میرزای قمی، شرح خطبة البیان، مرکز احیا، شماره نسخه: ۳۶۲۶/۱، ص۹-۸
https://t.me/kalam_shia/83
قابل استفاده است ان شالله به زودی منتشر شود
سوال من این است چرا در این مرور تاریخی به گفتمانهای موجود در قم اصلا اشاره نشده است
همچنین به غیر از هشام بن سالم هشام بن حکم و مفضل افراد دیگری که صاحب جریان بودند همچون مغیره بن سعید و ابو الخطاب مورد مداقه قرار به صورت داشتن سر فصل قرار نگرفته ؟
البته شاید با خواندن متن اصلی این سوالات برطرف شود
#اسباب‌غیر‌ضروری‌نبض
در واقع این اسباب بر 🌟عکس اسباب ماسکه نبض 🌟است
✅ یعنی وجود نبض به آنها وابسته نیست بلکه این عوامل موجب بروز تغییراتی در نبض می شود که به آنها اسباب غیر ضروری نبض می گویند
این اسباب ⭐️دو نوع⭐️ است
1⃣اسباب لازمه
🌸مانند سته ضروریه و اموری که وابسته به زندگی است مانند حمام ورزش و غیره
2⃣اسباب غیر لازمه
که به آن اسباب مغیره می گویند
🌸 مانند امراض و بیماری ها
@tebakhlatisina
Forwarded From unknown
#اسباب‌غیر‌ضروری‌نبض
در واقع این اسباب بر 🌟عکس اسباب ماسکه نبض 🌟است
✅ یعنی وجود نبض به آنها وابسته نیست بلکه این عوامل موجب بروز تغییراتی در نبض می شود که به آنها اسباب غیر ضروری نبض می گویند
این اسباب ⭐️دو نوع⭐️ است
1⃣اسباب لازمه
🌸مانند سته ضروریه و اموری که وابسته به زندگی است مانند حمام ورزش و غیره
2⃣اسباب غیر لازمه
که به آن اسباب مغیره می گویند
🌸 مانند امراض و بیماری ها
@tebakhlatisina
Forwarded From سیفی
? مَن یَأتی آمِناً یَومَ الْقِیامَةِ ?

✨ قرآن کریم میفرماید :
«...أَفَمَن یُلقی فِی النّارِ خَیرٌ أَم مَنْ یَأتی آمِناً یَومَ الْقِیامَةِ ٱعمَلوا ما شِئتُم إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ»
( سوره فصلت ، آیه ۴۰ )
... آیا کسی که در آتش افکنده می شود، بهتر است ، یا کسی که روز قیامت، آسوده خاطر و در امن و امان می آید؟! هرچه می خواهید، انجام دهید ؛ که او به آنچه می کنید، بیناست.

? از ابن عباس در تفسیر ذیل این آیه، نقل شده است که :
منظور از «مَنْ یُلقی فِی النّار»، ولید بن مغیره است ؛ و مراد از «مَنْ یَأتی آمِناً یَومَ الْقِیامَة»، امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب "علیه السلام" است.
یعنی :
آیا ولید بن مغیره که به آتش افکنده می شود ، برتر و بهتر است ؛ یا علی بن ابی طالب "علیه السلام"، که در روز قیامت، در حالیکه از عذاب و غضب الهی، مصون و در امان است، به محضر پروردگار می آید...!؟!
سپس دشمنانش را تهدید کرده و وعده ی عذاب داده و می فرماید:
هر عملی که میخواهید، انجام دهید! اما بدانید که خدا به آنچه می کنید بینا و آگاه است.

(برگرفته از: مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۲۷۰ ؛ بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۸۶ ؛ شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۸۸)

☀ یا علی