ملامتیه صوفیه و فتوت
@litera9
ملامتیه و قلندریه
سید احمد حسینی کازرونی
سیدعلیجعفری صادقی
مقاله...

@erfaneeslami1
@litera9
محتوای عمده کتاب درباره (ملامتیه آسیای صغیر) است که افزون بر آن اطلاعات گوناگونی از این فرقه به دست داده می‌شود .نگارنده برای تدوین این اثر از کتب خطی ترکی بهره جسته است :این طریقت و مشرب از سوی ابوصالح حمدون بن احمد بن عمار قصار نیشابوری از رجال طبقه اول شایع شده است.
ملامتیه در این کتاب به سه دوره تقسیم می‌شود :
ملامتیه دوره نخست: که شامل معرفی سلسله طریقت حمدون و چهره‌های آیین ملامت پس از وی است.

ملامتیه دوره دوم: بایرامیه که شامل معرفی حاجی بایرام ولی و اخلاف اوست.

ملامتیه دوره سوم: که به شرح مختصر زندگی حاج سید محمدنورالعربی الملامی و معرفی این سلسله‌ها اختصاص دارد.

بیشتر:
https://bit.ly/3erJfs7
ملامتیه، صوفیه و فتوت
نوشته : دکتر ابوالعلاء عفیفی
ترجمه : دکتر نصرت الله فروهر
رساله ملامتیه، صوفیه و فتوت
ابوالعلاء عفیفی مترجم: نصرت‌الله فروهر

@yortchi_bosjin_pdf
ملامتیه . صوفیه و فتوّت ...
دکتر ابوالعلا عفیفی
ترجمه؛ دکتر نصرت الله فروهر...

@erfaneeslami1
@litera9
ملامتیه، صوفیه و فتوت
نوشته : دکتر ابوالعلاء عفیفی
ترجمه : دکتر نصرت الله فروهر
ملامتیه، صوفیه و فتوت
بوالعلاء عفیفی
ترجمۀ نصرت الله فروهر
https://yadi.sk/i/D67UxYIN3LpiFN
خواجه عبدالله در نفحات الانس میفرماید: طالبان حق دو طایفه اند: متصوفه و ملامتیه! پرسش آنکه٬ فقط طالبان حق ایندو گروهند٬ بقیه مردم دنبال چه می باشند؟ و آیا همیشه حفظ برای حفظ اخلاص مخفیانه عمل کرد؟
7- آقای دکتر سروش تصوف را به دو مرحله تصوف خوفی و تصوف عشقی تقسيم می کند. اين تقسيم بدين شکل درست نيست. بهتر است بگوييم که تصوف مراحل متعدد دارد و مکاتب گوناگونی را در چند قرن نخستین تجربه کرده است: از ملامتیه تا مکتب مولوی تصوف راه زیادی را پیموده است. از تصوف های زهد گرا و در کنار آن خوف گرای آغازين تا ملامتيه و مکتب بغداد و تا تصوف های خانقاهی راه درازی پيموده شد. در اين ميان در دوره های مختلف تصوف، مفاهيم مختلف ولايت، محبت (و بعد عشق الهی) و تصوف ادب نفسی و تصوف سماعی هر يک در دوره هایی مرکزيت يافتند و يا برجسته شدند. تصوف تنها يکی از مکاتب عرفان اسلامی است. در عرفان قديم اسلام، علاوه بر تصوف که بيشتر ميراث خراسانی و با ريشه ملامتی است، بايد به مکاتب عرفانی ديگری هم اشاره کرد: سالميه و کراميه انواعی از مکاتب عرفانی را نمايندگی می کردند. برخی از محققان، "حکمت" حکيم ترمذی و برخی دیگر را سنتی مستقل از تصوف قلم می دهند و آن را تحت عنوان "عرفان حکمت" و نه تصوف طبقه بندی می کنند.

هر چه هست اين ادعا که اسلام تا زمان ابو سعيد ابو الخير دارای بُعد محبت و عشق نبود و صرفا مذهب خوف بود به کلی مطلب بی پشتوانه و نادرستی است.

https://t.me/azbarresihayetarikhi