فضلا لا أمرا كتاب محمد مرسي جميل موسيقار الكلمات مؤلفة شلبي
زرياب، موسيقار الأندلس. ت 230 ﻫـ
المؤلف : محمود أحمد الحفني
الناشر : الدار المصرية
تاريخ النشر : ؟
عدد الصفحات : 196
اثر جاودانه بیداد؛

نسبتی میان محمّدرضا شجریان و موسیقار تبریز، غلامحسین بیگجه خانی
تنش به ناز طبیبان نیازمند مباد...
@safinehyetabriz
صفحات آغاز و مصور خسرو و شیرین از دستنویس شماره 612 موزه والترز
نکته جالب توجه و بسیار مهم یکی از این تصاویر نقش سازی است که موسیقار نام داشته. این ساز را امروزه پن فلوت می‌نامند و گفته‌اند که سرخپوستان مبدع آن بوده‌اند. بر اساس این نقاشی این ساز موسیقار بوده و در ایران نواخته می شده است
https://t.me/aaadab1397farhang
تصویر فرس ناس
حیوانی‌ست ... نیمه تن وی به آدمی ماند و دیگر نیمه به اسب ماند و بر میانهء سر وی شاخی و دو جناح بزرگ دارد. آوازی حزین موزون و گویند که ساز موسیقار را از آن گرفته‌اند ملاحان و اهل ساحل بر آنجا شراب خوزند ومغنیان الحان وی آموزند و همیشه ساحل این دریا معمور بود از عشاق و به طلب وی آیند و خیمه‌ها زنند تا فرس الناس ظاهر گردد و این فرس به حد ظلمات است.
( از دستنویس عجایب المخلوقات، موزه والترز به شماره 593)
@aaadab1397farhang
نکته جالب توجه و بسیار مهم این تصویر نقش سازی است که آن را موسیقار نامیده. این ساز را امروزه پن فلوت می‌نامند و گفته‌اند که سرخپوستان مبدع آن بوده‌اند. بر اساس این نقاشی این ساز موسیقار بوده و در ایران نواخته می شده است
فيلكس مندلسون
(بالألمانية: Felix Mendelssohn)
هو "فيلكس مندلوسن بارتولدى" المعروف "بفيكلس مندلسون"
(3 فبراير 1809 -4 نوفمبر 1847)
موسيقار ألماني وقائدا للأوركسترا في الحقبة الرومانتيكية المبكرة. ولد لعائلة يهودية ذائعه الصيت، فجده هو "موسى مندلسون" الفيلسوف الألمانى البارز في القرن الثامن عشر.
ما در فارسی دو خنده داریم یکی خنده از ریشه "خه" xah که معنای آفرین و اعلام دوستی دارد و معمولا با پیشوند "در" می آید (در خندیدن) خه خه و قهقه و قهقهه نیز از همین ریشه هستند و به قول عطار " خه خه ای موسیچۀ موسی صفت/ خیز و موسیقار زن در معرفت
و دیگر خه از ریشه "خه" xas به معنای خستن و زخم زدن و با پیشوند بر می آید( بر خندیدن) به معنای زخم زدن و نیشخند کردن و مورد آزار و تسخر قرار دادن است
عطار می گوید : در گذر از گل که گل هر نو بهار / بر تو می خندد نه در تو شرم دار
Forwarded From شوکران نوش
۱.رساله آقا محمد بیدآبادی لمیرزا ابوالقاسم قمی فی السلوک الی الله
۲.اثبات العقل المجرد المسمی بعقل الکل المسمیه بنفس الامر للمحقق الطوسی
۳.فی علم الواجب للسید الداماد
۴.الرساله المدعوه بالاعیان الثابته المنسوبه الی الشیخ محی الدین بن عربی
۵.رساله فی بیان انعکاس الشعاع للطوسی
۶.رساله مختصره فی علم الاصول لامام الحرمین
۷.رساله للشهید الثانی فی تعین مواضع التی خالف الشیخ اجماعاته
۸.رساله فی بیان کیفیات عقود الاعداد لاحمد الحسینی الیمنی
۹.خطبه بلا الف لمولا علی علیه السلام
۱۰.فائده فی التصوف
۱۱.کتاب الصارح و الباغم
۱۲.رساله ابن زیدون
۱۳.رساله لطبقه فی فن المعما
۱۴.رساله فی الموسیقی
۱۵.رساله وجیزه فی معرفه الجواهر
۱۶.رساله وجیزه فی موسیقار
۱۷.رساله شریفه فی آداب المناظره
۱۸.شرح رساله العضدی فی المناظره
۱۹رساله المسماه بسی بخش
۲۰.رساله فی الحکمه العملیه
۲۱.کراس جمع علی بعض اللطائف



(کتابخانه مجلس شورای ملی)
& أحلام مستغانمي التي تسببت في عزوف مئات الآلاف من الفتيات عن الزواج.. تعيش حياة زوجية سعيدة!

& غادة السمّان التي تسببت في ارتفاع نسبة الطلاق في الوطن العربي لم تفكر يوماً في الطلاق!

& غادة السمان وأحلام مستغانمي هما أكبر مقلب وقعت فيه الفتيات على مر الأجيال!

& بيتهوفن أشهر موسيقار عرفته البشرية عاش حياة تعافها البهائم!

& ديل كارنيجي الذي جلب السعادة للملايين عبر كتابه (دع القلق وابدأ الحياة).. مات مُنتحراً!
& العقاد صاحب أشرس هجومٍ على المرأة في القرن العشرين.. عشِقَ عدّة مرات!

& طه حسين أكبر دعاة التحرر في العصر الحديث ظل أسير مرضٍ نفسي خفي أورثه إياه فقده للبصر!

& أنيس منصور الذي اعترف بأستاذية الرافعي كان من أكبر مبغضيه!

& شيخي الذي أفتاني بحرمة التصاوير له مئات الصور!

& صاحبنا الذي بَكى وأبكى حين خطبَ الجمعة زنى وفي نهار رمضان!

& أمّ كَلثوم التي أحرقتْ أكباد الملايين بغنائها عن الحب.. لم تعرف الحب يوماً!

& عبد الحليم حافظ الذي ظل يشدو بالحب حتى رحِيله.. مات عزبَاً!

& إسماعيل ياسين الذي قتلَ الملايين ضحكاً.. عاش تعيساً ومات كئيباً!

& باختصار..القومُ في السرِّ غير القوم في العلنِ!

#ملاحظات_عادل_الجندي.
اثر بیداد یک شاهکار هنری است. ترکیب شعر حافظ، تار بیگجه‌خانی و آواز شجریان در حدّ و سطح عالی با همراهیِ تمبک جمشید محبّی باعث شد این اثر، نه‌تنها نگینی در موسیقی ایرانی شود بلکه درخشش آن، غبار از چهره‌ محجوب غلامحسین بیگجه‌خانی بزداید. هوشنگ ابتهاج (سایه) به گمنامیِ او اشاره‌ تلخی دارد:«پیرمرد خیلی محترم خوبی بود. خیلی ساز خوش‌صدایی داشت. خیلی هم اوایل شناخته شده نبود...!» (عظیمی1391: 572) ابتهاج به اشتباه گقته است که بیگجه‌خانی «شاگرد درویش‌خان بود.» (همان) درصورتی‌که وقتی درویش‌خان در سال 1305 درگذشت، بیگجه‌خانی هشت ساله بود. او تارنوازی را از سیزده سالگی نزد رضاقلی زابلی‌آذر آموخت. ‌
مخلص کلام آنکه، بیداد نگینی‌ست در تاریخ موسیقی ایران و افتخاری برای موسیقی تبریز. «بیداد لطفیان همه لطف است و کرامت» و به این می‌اندیشم که حافظ، چه تصوری می‌توانست برای آوازخوانیِ این دو غزلش داشته باشد، برتر از آنچه در بیداد می‌شنویم؟


مآخذ:
ابتهاج، هوشنگ . 1391 . پیر پرنیان‌اندیش . ج 1 . به‌کوششِ میلاد عظیمی و عاطفه طیّه . تهران . انتشارات سخن . چ اول.
پایور، فرامرز . 1375 . ردیف آوازی و تصنیف‌های قدیمی به‌روایت دوامی . تهران . موسسه‌ فرهنگی‌هنری ماهور . چ اول.
تهماسبی، ارشد . 1376 . صد رَنگ رِنگ . تهران . موسسه‌ فرهنگی‌هنری ماهور . چ اول.
صفرزاده، فرهود . 1392 . موسیقار تبریز . تهران . موسسه‌ فرهنگی‌هنری ماهور . چ اول.


@safinehyetabriz