بازنگری در اندیشهی ابن عربی
نویسنده: گریگوری لیپتون Gregory A. Lipton
انتشارات: دانشگاه آکسفورد
سال چاپ: 2018
تعداد صفحات: 304
عارف قرن سیزدهم میلادی (پنجم و ششم هجری قمری)، ابنعربی، یکی از برجستهترین نظریهپردازان در حوزهی عرفان نظری و در دورهی پیشا-مدرن است. عالمان باطنی و غیر باطنی غربی از جهان-شمولگرایی او خبر دادهاند و ادعا کردهاند که او حقانیت تمام ادیان زمان خویش را یکسان میدید. گریگوری لیپتون در کتاب بازنگری در اندیشهی ابنعربی این تصور رایج را زیر سؤال میبرد و در این باب تناقضیی را مطرح میکند: چگونه سخنان ابنعربی (دربارهی وحدت متعالی ادیان) با اعتقاد انحصارگرای او در باب دین خودش (= اسلام) قابل جمع است؟ اعتقادی که مبتنی بر آن، اسلام ادیان الهی (وحیانی) پیشین را تکمیل کرد و جایگزین آنها شد، و در نتیجه تمامی آنها منسوخ شدند. لیپتون مفاهیم انحصارگرایانهی موجود در آثار ابن عربی و تلقیهای پسینی از این مفاهیم را کنار هم قرار می-دهد. او سعی دارد تا نشان دهد که آن مفاهیم چگونه باید خوانده و به شکل مناسبی فهمیده شود و چگونه باید این مفاهیم را تعمیم داد و جهانشمول کرد. البته همهی اینها باید در فضایی تاریخی فهمیده شود که در آن «دیدگاه وحدت متعالی ادیان» حاکم بود. چنین ترسیمی از اندیشهی ابن عربی که حاصل یک تحلیل مقایسهای و تطبیقی است با تحلیلهایی گفتمانی ادامه مییابد. این تحلیلها به ما نشان میدهند که تفسیرهای غربی از ابن عربی به مطالعاتی بر میگردد که در قرون هیجدهم و نوزدهم میلادی دربارهی دین حق صورت پذیرفته است، جایی که عقیده به برتری قومی و نژادی اروپایی، علیه یهودیان و مسلمانانی که نژاد سامی داشتند، استفاده میشد. به طور خلاصه، لیپتون چنین استدلال میکند که انحصارگرایی دینی ابن عربی، در زیر گفتمانهایی که بر سر حقانیت دینی صورت گرفته، پنهان مانده است. گفتمانهایی که به شکل غیر قابل انتظاری، جهانشمولگرایی دینیِ قرون میانهای او را انعکاس میدهد.
فهرست مطالب:
مقدمه: ابن عربی و طرح جهانی بودن
فصل یک: در پی اشتران عشق
فصل دوم: بازگشت پادشاه شمسی
فصل سوم: زمینه های رقابتی اعتبار جهانی
فصل چهارم: ابن عربی و متافیزیک گروه انسانی
نتیجه گیری: تصویر ابن عربی در صفر درجه.
#ابنعربی
#آکسفورد
#مطالعاتاسلامی
#فلسفه
https://global.oup.com/academic/product/rethinking-ibn-arabi-9780190684501?q=Gregory%20A.%20Lipton&lang=en&cc=ir#
نویسنده: گریگوری لیپتون Gregory A. Lipton
انتشارات: دانشگاه آکسفورد
سال چاپ: 2018
تعداد صفحات: 304
عارف قرن سیزدهم میلادی (پنجم و ششم هجری قمری)، ابنعربی، یکی از برجستهترین نظریهپردازان در حوزهی عرفان نظری و در دورهی پیشا-مدرن است. عالمان باطنی و غیر باطنی غربی از جهان-شمولگرایی او خبر دادهاند و ادعا کردهاند که او حقانیت تمام ادیان زمان خویش را یکسان میدید. گریگوری لیپتون در کتاب بازنگری در اندیشهی ابنعربی این تصور رایج را زیر سؤال میبرد و در این باب تناقضیی را مطرح میکند: چگونه سخنان ابنعربی (دربارهی وحدت متعالی ادیان) با اعتقاد انحصارگرای او در باب دین خودش (= اسلام) قابل جمع است؟ اعتقادی که مبتنی بر آن، اسلام ادیان الهی (وحیانی) پیشین را تکمیل کرد و جایگزین آنها شد، و در نتیجه تمامی آنها منسوخ شدند. لیپتون مفاهیم انحصارگرایانهی موجود در آثار ابن عربی و تلقیهای پسینی از این مفاهیم را کنار هم قرار می-دهد. او سعی دارد تا نشان دهد که آن مفاهیم چگونه باید خوانده و به شکل مناسبی فهمیده شود و چگونه باید این مفاهیم را تعمیم داد و جهانشمول کرد. البته همهی اینها باید در فضایی تاریخی فهمیده شود که در آن «دیدگاه وحدت متعالی ادیان» حاکم بود. چنین ترسیمی از اندیشهی ابن عربی که حاصل یک تحلیل مقایسهای و تطبیقی است با تحلیلهایی گفتمانی ادامه مییابد. این تحلیلها به ما نشان میدهند که تفسیرهای غربی از ابن عربی به مطالعاتی بر میگردد که در قرون هیجدهم و نوزدهم میلادی دربارهی دین حق صورت پذیرفته است، جایی که عقیده به برتری قومی و نژادی اروپایی، علیه یهودیان و مسلمانانی که نژاد سامی داشتند، استفاده میشد. به طور خلاصه، لیپتون چنین استدلال میکند که انحصارگرایی دینی ابن عربی، در زیر گفتمانهایی که بر سر حقانیت دینی صورت گرفته، پنهان مانده است. گفتمانهایی که به شکل غیر قابل انتظاری، جهانشمولگرایی دینیِ قرون میانهای او را انعکاس میدهد.
فهرست مطالب:
مقدمه: ابن عربی و طرح جهانی بودن
فصل یک: در پی اشتران عشق
فصل دوم: بازگشت پادشاه شمسی
فصل سوم: زمینه های رقابتی اعتبار جهانی
فصل چهارم: ابن عربی و متافیزیک گروه انسانی
نتیجه گیری: تصویر ابن عربی در صفر درجه.
#ابنعربی
#آکسفورد
#مطالعاتاسلامی
#فلسفه
https://global.oup.com/academic/product/rethinking-ibn-arabi-9780190684501?q=Gregory%20A.%20Lipton&lang=en&cc=ir#