Forwarded From «دریچه»
مقام دینی زن در اسلام شیعی: گذشته و حال

ویراستار: میریام کانکلر، دوین جی. استوارت Mirjam Künkler, Devin J. Stewart
انتشارات: دانشگاه ادینبرو
زمان چاپ: اکتبر 2020
تعداد صفحات: 416
به طور مرسوم جایگاه و اقتدار دینی اسلامی منحصرا برای مردان شناخته می شده است که به طور نمونه می توان به مواردی چون پیش نمازی، وعظ و خطابه، ارائه فتوا، انتقال حدیث، قضاوت در دادگاه، تدریس فقه، کلام و دیگر علوم و به طور کلی شکل دهی سنت علمی اسلامی اشاره کرد. در این کتاب به 13 مورد از زنانی که در اسلام شیعی دارای اقتدار مذهبی بوده و در امور مذکور، سهمی داشته اند، پرداخته شده است.
این اثر که شامل نمونه هایی از دوره های نخستین اسلام شیعی تا عصر حاضر است، به بیان نقش هایی که زنان به عنوان مقامات دینی در طول زمان و مکان بازی کرده اند، می پردازد. این بررسی تطبیقی این امکان را فراهم می سازد تا پیرامون شرایط و تحولات -چه در مسائل کلامی، فقهی، اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی- این نظریه شکل گیرد که آیا در اسلام شیعی جایگاه مذهبی زن رشد کرده یا متوقف شده است.
به طور کلی می توان ویژگی های اصلی کتاب را در موارد زیر بیان کرد:
- بررسی جایگاه و مقام مذهبی زنان به عنوان ناقل حدیث، فقیه، متخصص دین، نمایندگان رهبران دینی و قاضی
- پرداخت همزمان به دوره های نخستین، میانه و جدید
- گردآوری جمعی از نویسندگان و محققات مطالعات اسلامی، مطالعات خاورمیانه، مردم شناسی، تاریخ و تاریخ هنر
- فراهم آوری بینشی پیرامون بحث های معاصر درباره اقتدار مذهبی زنان در اسلام
- طرح فرضیاتی پیرامون اهمیت ذاتا در حال رشد مقامات مذهبی زنان

فهرست مقالات:
1- مقدمه
2- تاریخ های فراموش شده جایگاه مذهبی زنان در اسلام
3- ام سلمه: یک مقام زن که مشروعیت بخش مقام دیگران است.
4- وارث پیامبر، [حضرت] فاطمه به عنوان وارث ماترک پدر
5- مقام زن در دوره امامان شیعی
6- او نباید صدای خود را در میان مردان بلند کند: استدالات امامیه علیه (و له) قضاوت زنان
7- مناظره حسینیّه در دربار هارون الرشید: مجادلات فرقه ای و مرجعیت مذهبی زن
8- زنان حکومت، حمایت و سرپرستی و تولید دانش در ایران عصر صفویه
9- زندگی دو زن مجتهد: مرجعیت مذهبی زن در ایران قرن 20
10- نیمه دیگر مأموریت: آمنه بنت الهدی صدر به عنوان وکیل محمد باقر صدر؟
11- صحبت به نام زینت: مرجعیت مذهبی شیعی زنان در سوریه
12- حوزه علمیه خواهران در ایران: سیستمی متنوع علی رغم تلاش های حکومت در استاندارد کردن و یکپارچه سازی
13- کاور آرت: لیلی به عنوان ملکه بهشت توسط محمدی از هرات، در حدود سال 1565
#مطالعات‌اسلامی
#ادینبرو
#زنان
https://edinburghuniversitypress.com/book-female-religious-authority-in-shi-039-i-islam-hb.html
مجموعه #سخنرانی های آشنایی با پژوهش‌های_بین‌المللی در حوزه #مطالعات‌اسلامی

«پیامبر اسلام و فتوحات اسلامی به روایت منابع غیر مسلمان: سناریویی متفاوت»
مهدی #شاددل، دانشگاه لایدن
Forwarded From «دریچه»
جرم و مجازات در فقه اسلامی: تفسیری نوین

نویسنده: محمد هاشم کمالی Mohammad Hashim Kamali
انتشارات: دانشگاه آکسفورد
زمان چاپ: 2019
تعداد صفحات: 456

نویسنده در این کتاب مسائل مرتبط و پیشنهادهای اصلاحی برای مجازات های حدود که در فقه جزا تجویز شده است و نیز موضوعاتی را که به جرم و مجازات در شریعت مرتبط است، بررسی می کند. وی آنچه را قرآن و حدیث درباره ی حدود، قصاص و تعزیرات گفته اند می کاود و کاربست های امروزین فقه جزا را در ۱۵ کشور مسلمان می بیند. توجه ويژه ای به پیشرفت ها در مالزی شده است؛ کشوری که جامعه ای چند-دینی، دولتی فدرال، و دموکراسی ای خودخوانده دارد و در آن، در سه دهه ی گذشته، بحث هایی جدی درباره ی حدود در جریان بوده است. مالزی نمونه ای خاصتا جذاب برای مطالعه ی این پرسش است که کشوری انصافا موفق و دارای اقتصاد بازار، سطح بالایی از بروز و ظهور در جهان بیرون، و ادعای معتبر نسبت به شمول گرایی، چگونه با مسائل اسلامی و مرتبط با شریعت برخورد می کند. کمالی نتیجه می گیرد که شکافی مهم میان نظریه و عمل درباره ی حدود در منابع قرآنی-حدیثی شریعت و بحث های مدرسی فقهی مکاتب مختلف فقهی وجود دارد. وی استدلال می کند که ظاهرگرایی منجر به این تغییر ناپذیری شده است که در نتیجه، فقه جزا را تبدیل به یک قانون منسوخ کرده است. هدف او این است که خوانشی نو از منابع شریعت ارائه دهد و نشان دهد که چگونه قرآن و سنت می توانند راهی به سوی اصلاحات مورد نیاز در فقه جزا نشان دهند.

در بخش نخست کتاب 18 سرفصل با عناوینی همچون حدود در قرآن و سنت و فقه، زنا، سرقت، حربه، ردّه، قذف، فلسفه حدود، محدودیت های اجرایی در اقامه حدود، تعذیر، قصاص، دیات، شرب خمر، شبهه و اثرش بر مجازات و ... ذکر شده است. بخش دوم به بحث پیرامون قانون مجازات اسلامی در کشور مالزی اختصاص داشته و در بخش سوم قانون مجازات اسلامی در دیگر کشورها مانند ایران، اندونزی، برونئی، عربستان سعودی، افغانستان، پاکستان، نیجریه، سودان و ... به بحث گذاشته شده است.
#آکسفورد
#فقه
#مطالعات‌اسلامی
#جرم‌و‌مجازات


https://global.oup.com/academic/product/crime-and-punishment-in-islamic-law-9780190910648?q=kamali&lang=en&cc=ir#
Forwarded From «دریچه»
بازنگری در اندیشه‌‌‌ی ابن عربی
نویسنده: گریگوری لیپتون Gregory A. Lipton
انتشارات: دانشگاه آکسفورد
سال چاپ: 2018
تعداد صفحات: 304
عارف قرن سیزدهم میلادی (پنجم و ششم هجری قمری)، ابن‌‌‌عربی، یکی از برجسته‌‌‌ترین نظریه‌‌‌پردازان در حوزه‌‌‌ی عرفان نظری و در دوره‌‌‌ی پیشا-مدرن است. عالمان باطنی و غیر باطنی غربی از جهان-شمول‌‌‌گرایی او خبر داده‌‌‌اند و ادعا کرده‌‌‌اند که او حقانیت تمام ادیان زمان خویش را یکسان می‌‌‌دید. گریگوری لیپتون در کتاب بازنگری در اندیشه‌‌‌ی ابن‌‌‌عربی این تصور رایج را زیر سؤال می‌‌‌برد و در این باب تناقضیی را مطرح می‌‌‌کند: چگونه سخنان ابن‌‌‌عربی (درباره‌‌‌ی وحدت متعالی ادیان) با اعتقاد انحصارگرای او در باب دین خودش (= اسلام) قابل جمع است؟ اعتقادی که مبتنی بر آن، اسلام ادیان الهی (وحیانی) پیشین را تکمیل کرد و جایگزین آنها شد، و در نتیجه تمامی آنها منسوخ شدند. لیپتون مفاهیم انحصارگرایانه‌‌‌ی موجود در آثار ابن عربی و تلقی‌‌‌های پسینی از این مفاهیم را کنار هم قرار می-دهد. او سعی دارد تا نشان دهد که آن مفاهیم چگونه باید خوانده و به شکل مناسبی فهمیده شود و چگونه باید این مفاهیم را تعمیم داد و جهان‌‌‌شمول کرد. البته همه‌‌‌ی اینها باید در فضایی تاریخی فهمیده شود که در آن «دیدگاه وحدت متعالی ادیان» حاکم بود. چنین ترسیمی از اندیشه‌‌‌ی ابن عربی که حاصل یک تحلیل مقایسه‌‌‌ای و تطبیقی است با تحلیل‌‌‌هایی گفتمانی ادامه می‌‌‌یابد. این تحلیل‌‌‌ها به ما نشان می‌‌‌دهند که تفسیرهای غربی از ابن عربی به مطالعاتی بر می‌‌‌گردد که در قرون هیجدهم و نوزدهم میلادی درباره‌‌‌ی دین حق صورت پذیرفته است، جایی که عقیده به برتری قومی و نژادی اروپایی‌‌‌‌‌‌، علیه یهودیان و مسلمانانی که نژاد سامی داشتند، استفاده می‌‌‌شد. به طور خلاصه، لیپتون چنین استدلال می‌‌‌کند که انحصارگرایی‌‌‌ دینی ابن عربی، در زیر گفتمان‌‌‌هایی که بر سر حقانیت دینی صورت گرفته، پنهان مانده است. گفتمان‌‌‌هایی که به شکل غیر قابل انتظاری، جهان‌‌‌شمول‌‌‌گرایی دینیِ قرون میانه‌‌‌ای او را انعکاس می‌‌‌دهد.
فهرست مطالب:
مقدمه: ابن عربی و طرح جهانی بودن
فصل یک: در پی اشتران عشق
فصل دوم: بازگشت پادشاه شمسی
فصل سوم: زمینه های رقابتی اعتبار جهانی
فصل چهارم: ابن عربی و متافیزیک گروه انسانی
نتیجه گیری: تصویر ابن عربی در صفر درجه.
#ابن‌عربی
#آکسفورد
#مطالعات‌اسلامی
#فلسفه

https://global.oup.com/academic/product/rethinking-ibn-arabi-9780190684501?q=Gregory%20A.%20Lipton&lang=en&cc=ir#