Forwarded From A_R_S
#کتاب السيدة زينب عقيلة بنی هاشم

بنت الشاطی, عایشه, -1998م. (نویسنده)

چکیده : کتاب «السيدة زينب عقيلة بنی هاشم» نوشته عائشة عبدالرحمن است. نویسنده در این کتاب می نویسد: حضرت زینب کبری (س) ـ عقیله بنی هاشم ـ بانوی بزرگواری است که در خانه حضرت فاطمه و امیر مؤمنان علی (ع) رشد یافت و در صحنهٔ عاشورا، با عمل و کلام خود، رشادت های فراوانی از خود بر جای گذاشت و بدین سان در نزد همهٔ حق طلبان و آزادی خواهان، بانوی نمونه ای شناخته شد که مکتب اهل بیت (ع) آن را ارائه کرده است. چگونگی تولد و تربیت، مقام و منزلت و نیز علم و دانش و مجاهدت های او، موضوعاتی است که در اثر حاضر بدان پرداخته شده است. بنت الشاطی علاقه عجیبی به حضرت زینب (علیها السلام) داشته و این شور و اشتیاق را با نوشتن کتاب وزین «السیدة زینب عقیلة بنی هاشم» به اثبات رسانده است. وی خالصانه حضرت زینب (علیهاالسلام) را می ستاید و درباره ایشان می نویسد: هیچ کس منکر آن نیست که زینب (علیهاالسلام) دختر علی بن ابی طالب (علیه السلام)، یکی از پهلوانان فاجعه کربلاست؛ زیرا او یگانه زنی است که همه گرفتاری ها را برای خود خرید و خم به ابرو نیاورد. بنت الشاطی در مقدمه کتاب «السیدة زینب عقیلة بنی هاشم» می گوید: نام این زن در تاریخ ما و تاریخ انسانیت با مصیبتی قرین گردیده و آن مصیبت کربلا می باشد. عایشه بنت شاطی، پس از ذکر مقدمه، فصل اول کتاب را به پدران و نیاکان زینب (علیهاالسلام) اختصاص می دهد و درباره تولّد این زن قهرمان تاریخ می نویسد. بنت الشاطی در فصل دوم کتاب به جریان کربلا می پردازد و نقش زینب در این حرکت حماسی ـ تاریخی را با بیانی شیوا بازگو می کند. وی عصر عاشورا را با زیباترین جملات ترسیم می کند. از دیدگاه بنت الشاطی، صبر و استقامت زینب (علیهاالسلام) باعث ورق خوردن تاریخ اسلام شد. یکی از ابهام های تاریخی درباره مرقد و مضجع شریف حضرت زینب است. برخی معتقدند: قبر شریف آن حضرت در مدینه و برخی دیگر در سوریه و برخی معتقدند که قبر آن وجود شریف در مصر قرار دارد. بنت الشاطی احتمال سوم را برمی گزیند و می نویسد: سرزمین پاک مصر برای زینب بستری نرم در اتاق خودش در خانه مسلمه فراهم کرد؛ همان جایی که زینب هنگام آمدن وارد شده بود و همان جایی که خودش خواسته بود که آخرین خوابگاهش باشد. قبرش زیارتگاهی شد که مسلمانان تا به امروز از هر شهر و دیاری به زیارتش می آیند.

#امام_زادگان
#تاریخ_اسلام
#کربلا
#زنان
#زنان_در_اسلام
#مصایب_و_بلایا
#زنان_اسوه
#زندگی_نامه_عبدالمجید_سلیم
#قهرمانان
#صبر_در_مصیبت
#فضایل_اهل_بیت
#عصر_امامت
#قیام_عاشورا

لینک دانلود
https://alefbalib.com/index.aspx?pid=194&PdfID=310711
بررسی کارکردهای دین ورزی صوفیانه ی #زنان پیرو دو طریقت #قادریه و #نقشبندیه در شهر سقز ، کردستان

محمد صادق فربد
بیان علائی حسینی

پژوهش های انسان شناسی ایران
بهار و تابستان ۱۳۹۳
@erfaneeslamiii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نخستین فیلم رنگی از #حرم_امام_رضا (ع)؛ در سال ۱۳۱۸ شمسی

بیست وپنجم ژولای ۱۹۳۹میلادی برابر بادوم مرداد۱۳۱۸ #گردشگری #سوئیسی به نام الامایارد در هنگام آتش #جنگ_جهانی_دوم به همراه دوستش با یک ماشین سواری از راه #افغانستان خودش را به #ایران و #مشهد رسانیده و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بوده است ، اولین فیلم رنگی از #حرم #امام_رضا (ع)را ثبت نموده است. او در بخشی از سفرنامه اش درباره فیلمبرداری در #حرم_مطهر #رضوی نوشته است:«من و کریستینا ،پیاده به سوی حرم مقدس روانه شدیم. دوربینهای #عکاسی مان را زیر بغل پنهانکرده بودیم، چون که مجوز لازم برای #عکس گرفتن را نداشتیم و البته اقداماتی را از مقامات ذی صلاح در #تهران نموده بودیم وامیدوار بودم در صورت توقيف بتوانم مدرکی که حاوی تاریخ سفر قبلی ام باشد فراهم نموده و از ضبط وسایل جلوگیری به عمل آورم. خیابانهای عریض #مشهد مرا به یاد #تاشکند انداختند. #زنان بی حال و مغموم، بدون کلاه و ملبس به مانتویی خاکستری، سبد در دست به #بازار می رفتند. درشکه ها #روسی بودند .




………………………………
@drhadiansarii
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نخستین فیلم رنگی از #حرم_امام_رضا (ع)؛ در سال ۱۳۱۸ شمسی

بیست وپنجم ژولای ۱۹۳۹میلادی برابر بادوم مرداد۱۳۱۸ #گردشگری #سوئیسی به نام الامایارد در هنگام آتش #جنگ_جهانی_دوم به همراه دوستش با یک ماشین سواری از راه #افغانستان خودش را به #ایران و #مشهد رسانیده و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بوده است ، اولین فیلم رنگی از #حرم #امام_رضا (ع)را ثبت نموده است. او در بخشی از سفرنامه اش درباره فیلمبرداری در #حرم_مطهر #رضوی نوشته است:«من و کریستینا ،پیاده به سوی حرم مقدس روانه شدیم. دوربینهای #عکاسی مان را زیر بغل پنهانکرده بودیم، چون که مجوز لازم برای #عکس گرفتن را نداشتیم و البته اقداماتی را از مقامات ذی صلاح در #تهران نموده بودیم وامیدوار بودم در صورت توقيف بتوانم مدرکی که حاوی تاریخ سفر قبلی ام باشد فراهم نموده و از ضبط وسایل جلوگیری به عمل آورم. خیابانهای عریض #مشهد مرا به یاد #تاشکند انداختند. #زنان بی حال و مغموم، بدون کلاه و ملبس به مانتویی خاکستری، سبد در دست به #بازار می رفتند. درشکه ها #روسی بودند .




………………………………
@drhadiansarii
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
همزمانی روز #برابری_زنان
و عید
#غدیر

سال ۱۹۷۱، یک فعال #حقوق_زنان زنان در امریکا، موفق به تصویب قانونی برای نامگذاری یک روز به عنوان روز برابری #زنان برای به رسمیت شناختن حق رأی زنان شد
۲۶ آگوست در امریکا، روز ملی برابری زنان است
این روز یادآور تصویب متمم ۱۹
#قانون_اساسی این کشور و اعطای حق رأی به زنان در سال 1920 است
به موجب این قانون 86 ساله، رؤسای جمهور امریکا موظفند هر سال، شرح دستاوردهای خود در حوزه زنان را در بیانیه‌ای منتشر کنند
این بیانیه‌ها گویی تأخیر قرن‌ها در حق رأی و تبعیض برای زنان را دارای هیچگونه نقش خلل‌آمیز در احقاقِ حقوق زنان نمی‌داند
در روز غدیر خمِ سال 10 هجری قمری، بیعت هزاران تن از زنان به دستور پیامبر اسلام(ص) با امیرالمومنین(ع)، خود گواه توجه به جایگاه #زن_در_اسلام است
حقوق زنان بیش از 1400 سال پیش در قوانین اسلامی توسط #پیامبر_اسلام (ص) بارها برشمرده شده است
اگر چه مقایسۀ مفهوم بیعت الهی با آرای سیاستمداران به عنوان دو مورد متفاوت اشتباه است، اما جایگاه زن در این تطبیق اتفاقی تاریخ، قابل تامل است.

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From Vahid Online وحید آنلاین
Forwarded From «دریچه»
مقام دینی زن در اسلام شیعی: گذشته و حال

ویراستار: میریام کانکلر، دوین جی. استوارت Mirjam Künkler, Devin J. Stewart
انتشارات: دانشگاه ادینبرو
زمان چاپ: اکتبر 2020
تعداد صفحات: 416
به طور مرسوم جایگاه و اقتدار دینی اسلامی منحصرا برای مردان شناخته می شده است که به طور نمونه می توان به مواردی چون پیش نمازی، وعظ و خطابه، ارائه فتوا، انتقال حدیث، قضاوت در دادگاه، تدریس فقه، کلام و دیگر علوم و به طور کلی شکل دهی سنت علمی اسلامی اشاره کرد. در این کتاب به 13 مورد از زنانی که در اسلام شیعی دارای اقتدار مذهبی بوده و در امور مذکور، سهمی داشته اند، پرداخته شده است.
این اثر که شامل نمونه هایی از دوره های نخستین اسلام شیعی تا عصر حاضر است، به بیان نقش هایی که زنان به عنوان مقامات دینی در طول زمان و مکان بازی کرده اند، می پردازد. این بررسی تطبیقی این امکان را فراهم می سازد تا پیرامون شرایط و تحولات -چه در مسائل کلامی، فقهی، اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی- این نظریه شکل گیرد که آیا در اسلام شیعی جایگاه مذهبی زن رشد کرده یا متوقف شده است.
به طور کلی می توان ویژگی های اصلی کتاب را در موارد زیر بیان کرد:
- بررسی جایگاه و مقام مذهبی زنان به عنوان ناقل حدیث، فقیه، متخصص دین، نمایندگان رهبران دینی و قاضی
- پرداخت همزمان به دوره های نخستین، میانه و جدید
- گردآوری جمعی از نویسندگان و محققات مطالعات اسلامی، مطالعات خاورمیانه، مردم شناسی، تاریخ و تاریخ هنر
- فراهم آوری بینشی پیرامون بحث های معاصر درباره اقتدار مذهبی زنان در اسلام
- طرح فرضیاتی پیرامون اهمیت ذاتا در حال رشد مقامات مذهبی زنان

فهرست مقالات:
1- مقدمه
2- تاریخ های فراموش شده جایگاه مذهبی زنان در اسلام
3- ام سلمه: یک مقام زن که مشروعیت بخش مقام دیگران است.
4- وارث پیامبر، [حضرت] فاطمه به عنوان وارث ماترک پدر
5- مقام زن در دوره امامان شیعی
6- او نباید صدای خود را در میان مردان بلند کند: استدالات امامیه علیه (و له) قضاوت زنان
7- مناظره حسینیّه در دربار هارون الرشید: مجادلات فرقه ای و مرجعیت مذهبی زن
8- زنان حکومت، حمایت و سرپرستی و تولید دانش در ایران عصر صفویه
9- زندگی دو زن مجتهد: مرجعیت مذهبی زن در ایران قرن 20
10- نیمه دیگر مأموریت: آمنه بنت الهدی صدر به عنوان وکیل محمد باقر صدر؟
11- صحبت به نام زینت: مرجعیت مذهبی شیعی زنان در سوریه
12- حوزه علمیه خواهران در ایران: سیستمی متنوع علی رغم تلاش های حکومت در استاندارد کردن و یکپارچه سازی
13- کاور آرت: لیلی به عنوان ملکه بهشت توسط محمدی از هرات، در حدود سال 1565
#مطالعات‌اسلامی
#ادینبرو
#زنان
https://edinburghuniversitypress.com/book-female-religious-authority-in-shi-039-i-islam-hb.html
Forwarded From |بان| درگیسی
بان یاخین گونلرده یایینلاناجاق‌دیر

بیزسه یئنی بیر قیش داها کئچیرده‌جه‌ییک
بؤیوک غضبیمیزین ایچینده،
و مقدس اومودوموزون اودوندان قیزیشاراق...
ناظیم حیکمت

۷-نجی ساییمیز قادین هاواسیندا

#بان #بان۷ #بان_درگی #مجله_بان #قادین #قادین_هاواسیندا #ban #bandergi #ban7 #banmagazine #woman #شهر #ادبیات #مدرن_درگی #زن #زنان

@banmagazin
Forwarded From فطرس مدیا
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#تجاوز به #زنان #عراقی
در #اربعین
به رقم تلاش رسانه‌های #اسلامی در شناساندن #مراسم_اربعین ، در این میان با نوعی غرض‌ورزی و جهت دهی افکار مواجه می‌شویم
رسانه‌های معاند با #تشیع ، بزرگترین اجتماع سالانه‌ی بشری را در فشار و بایکوتِ خبری قرار داده‌اند
تجمع #زوار #ایرانی در مرزها از سوی خبرگزاری‌هایی چون #الجزیره و #العربیه ، به حمله، هجوم و شکستن مرزها تعبیر شده است.
همچنین در سال‌های اخیر در خبرگزاری‌های #سعودی چون "البوابة" نمونه‌های دیگری را می‌توان یافت.
اخبار کذبی چون تجاوز زائران ایرانی به زنان عراقی که با واکنش تند مراکز رسمی بین‌المللی مواجه شد.
گزارشِ " #الشرق الوسط " در مورد بی اساس بودن این خبر، گزارش سازمان #بهداشت #جهانی در مورد سلامت برگزاری اربعین و عدم تجاوز به زنان (این گزارش در سکوت خبری ماند) و گزارش #وزارت بهداشت #عراق در مورد سلامت برگزاریِ مراسم، از جملۀ این جوابیه‌ها بودند.
این جهت دهی‌‎های مغرضانه در اثنای برپایی مراسم به سبب فرافکنی و ایجاد موج خبری در نقطه ای دور از محل برپایی ایجاد می‌شود
این امواج منفی با هدف تفرقه افکنی بین #عزاداران #عرب و #فارس بدون کوچکترین گزارشی در مورد کیفیتِ میلیونی شرکت کنندگانِ در این مراسم گسترش یافته است.

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv