Forwarded From نقد الحاد و آتـِـئیسمــ 🚫
📇 #کتاب_جاذبه_های_تشیع_در_آثار_مولوی_سعدی_حافظ
 اثر ادبی – مذهبی است که به نقد و بررسی اشعار و اشارات سه شاعر برجسته ادبیات : مولوی ، سعدی و حافظ می پردازد. 🎼

🔍بررسی جاذبه های #تشیع در آثار این سه شاعر نشان دهنده نفوذ
مکتب اهل بیت (ع) در میان روشنفکران و آزاد اندیشان #سایر_مذاهب است.

🗣👥👥🗣

🖊نویسنده : نصراله احمدی مهر
🗒سال انتشار : ۱۳۹۳
🗒 تعداد صفحات : ۱۵۸
🗒زبان : فارسی
🗒 فرمت : PDF

📩دانلود و مشاهده‌ی متن با فرمت pdf :

🌐Telegram 🌿 @NaghdeAtheist

👇🏻👇🏻👇🏻
Forwarded From فطرس مدیا
#دهکدۀ_شیعی
در _فرانسه

در 200 کیلومتری _پاریس منطقۀ روستایی(Condé-lès-Herpy) وجود دارد
بر خلاف جامعه _سکولار پاریس و اطراف آن، در این منطقه مردم بیشتر معتقد و پایبند به #مسیحیت #کاتولیک هستند
اکثریت #مسلمانان در #فرانسه مهاجرند، اما جمعیت این روستای دور افتادۀ شمالی ، کاملا از فرانسویان اصیل تشکیل شده است
با مسلمان شدن دو تن از آنها پس از سفر به #سودان ، به تدریج دیگر اعضای روستا به اسلام گرویدند
ترجمه فرانسوی #قرآن، تحت تأثیر مفهوم #توحید قرارشان داد. به گفتۀ خود، توانستند با #اسلام حقیقت #مسیحیت را درک کنند
در سال 1996 زمینی در
•┈••✦✿✨📚✨✿✦••┈•
📓ڪتاب تاریخ شیعه و فرقه های اسلام
✍🏻دڪتر محمد جواد مشکور
#تاریخ #تشیع #شیعه
•┈••✦✿✿✦••┈•
‌| @Banketlat |
ڪتاب دائرة المعارف الاسلاميه ايران و همگی معارف شيعه اماميه اثنی عشريه
عبدالعزیز صاحب جواهر
#تشیع
Forwarded From تاریخِ ایران و اسلام / مطالب مذهبی
👆
📒 "سادات در ایران" _ سید مرتضی میرتبار

⏪ تاثیر مهاجرت سادات بر گسترش #تشیع در ایران
بسیار کتاب خوب و مفصلی هست.
در 284صفحه

👇 کانال دیگرِ من (تاریخ تشیع در ایران): 👇

@history_iran_islam
Forwarded From دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
💢 #تشرف دانشجوی #اسپانیائی به دین اسلام💢

🔸در تاریخ 3 آبان سال 1396 برابر با 25 اکتبر 2017 #دانشجویی از کشور #اسپانیا در محضر آیت الله العظمی #دوزدوزانی_تبریزی #شهادتین را بر زبان جاری کردند و به دین اسلام و مذهب #تشیع مشرف شدند و نام احمد را برای خود برگزیدند.
🔹همچنین #مرجع عالیقدر کلیات دین اسلام و #نماز را برای ایشان تشریح نمودند.
📔در پایان #قرآنی به زبان #اسپانیولی به ایشان اهدا گردید.

✅ کانال دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
#عاشورای دوم، (مجلس أسَد)
در #کشمیر

برج "أسَد" در کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن ، گرمترین فصل در طول سال بشمار می آید
در طول دو قرن و نیم گذشته، مردمِ کشمیر بیاد #شهدای تشنۀ #کربلا و حضرت #اباعبدالله #الحسین(ع) و شدًت گرمای دهۀ نخستِ #محرم سال ۶۱ هجری، مراسم ویژه و کهنی شامل برنامۀ #مرثیه‌خوانی، #سینه_زنی، #روضه خوانی و #نماز جماعت را به مدًت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در می‌آورند
هزاران #شیعه و #سنی از نقاط مختلف، به سوی شهر "#سرینگر" و #حسینیۀ "#جدی_بـِل" می‌آیند و همایش عظیم حسینی که عاشورایی دوم بشمار می‌رود را ، با نام "مجلس أسَد" برگزار می کنند
حضور #تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی #علمای شیعه #ایرانی و گروهی از #سادات به این منطقه مهاجرت کردند
علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته، سعی در زنده نگاه داشتن شعائر مذهبی داشته‌اند.
کشمیر منطقه‌ای در شمال #هند است که تا پیش از استقلال #پاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه #بریتانیا بود
در سال ۱۹۴۷م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت آن، بین دولت هند و پاکستان آغاز شد
با تشکر از دکتر هادی انصاری
drhadiansari@

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
----ویرایش شده----
#کلیپ_مستند
#عاشورای دوم، (مجلس أسَد)
در #کشمیر

برج "أسَد" در کشمیر و سایر مناطق پیرامون آن ، گرمترین فصل در طول سال بشمار می آید
در طول دو قرن و نیم گذشته، مردمِ کشمیر بیاد #شهدای تشنۀ #کربلا و حضرت #اباعبدالله #الحسین(ع) و شدًت گرمای دهۀ نخستِ #محرم سال ۶۱ هجری، مراسم ویژه و کهنی شامل برنامۀ #مرثیه‌خوانی، #سینه_زنی، #روضه خوانی و #نماز جماعت را به مدًت دو روز پنجشنبه و جمعه به اجرا در می‌آورند
هزاران #شیعه و #سنی از نقاط مختلف، به سوی شهر "#سرینگر" و #حسینیۀ "#جدی_بـِل" می‌آیند و همایش عظیم حسینی که عاشورایی دوم بشمار می‌رود را ، با نام "مجلس أسَد" برگزار می کنند
حضور #تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی #علمای شیعه #ایرانی و گروهی از #سادات به این منطقه مهاجرت کردند
علمای شیعه در طول چندین قرن گذشته، سعی در زنده نگاه داشتن شعائر مذهبی داشته‌اند.
کشمیر منطقه‌ای در شمال #هند است که تا پیش از استقلال #پاکستان، امیرنشینی تحت‌الحمایه #بریتانیا بود
در سال ۱۹۴۷م. بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت آن، بین دولت هند و پاکستان آغاز شد
با تشکر از drhadiansari@

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From «دریچه»
اسلام شیعی و تصوف: دیدگاه‌های کلاسیک و چشم اندازهای نوین
نوشته: دنیس هرمان متیو تریر Denis Hermann Mathieu Terrier
انتشارات: موسسه اسماعیلیه لندن و بلومزبری Bloomsbury and The Institute of Ismaili Studies
سال چاپ: 2020
کتاب «اسلام شیعی و تصوف» با ارائه چشم اندازهای جدیدی از رابطه بین شیعه و صوفیه در دوره مدرن و پیش از آن، تقابل مفروض بین این دو گروه را به چالش کشیده و به این منظور، تصوف شیعی(Shi’i Sufism) و تشیع صوفی مسلک(Sufi-oriented Shi’ism) را در طول تاریخ بررسی کرده است.
فصول کتاب برپایه تحقیقات جدید در زمینه مطالعات متنی و نیز بررسی میدانی از مناطق جغرافیایی گسترده همچون شبه قاره هند، آناتولی و ایران تنظیم شده و در آن به دوره ای طولانی از قرون اولیه پس از مغول تا دوره صفویان (906- 1134 / 1501-1722) و بعد از آن توجه گردیده و نه فقط به عالمان دینی بلکه به اقشار مختلف جامعه نیز پرداخته شده است.
نخستین بخش کتاب، به تنوع گفتمان تصوف بین علمای شیعه در زمان ظهور صفویه و نیز عصر صفوی اختصاص یافته است. تمرکز بخش دوم، بررسی تاریخ اجتماعی و فکریِ معروف ترین طریقت صوفیِ شیعه در ایران یعنی نعمت اللهیه بوده و در بخش سوم، به رابطه تشیع و تصوف در سنت ادبی طریقت علوی-بکتاشی و خاکساریه توجه شده که کمتر مورد بررسی بوده است. این مجموعه با مشارکت محققان برجسته مطالعات تشیع و تصوف تدوین یافته و نخستین تلاشی است که تأثیرات و ارتباطات متقابل میان تشیع و تصوف را آشکار می کند.
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: دیدگاه‌های کلاسیک و چشم اندازهای جدید پیرامون رابطه تشیع امامی و تصوف در دوران مدرن و پیشامدرن
بخش اول: جایگزین گفتمان های ضد صوفی در ادبیات مدرن و پیشامدرن شیعی
فصل دوم: دفاع از تصوف در میان اندیشمندان شیعه دوازده امامی دوران پیشامدرن و مدرن
فصل سوم: محدودیت های راست کیشی
بخش دوم: تاریخ اجتماعی یک اخوت صوفی-شیعه: نعمت اللهیه
فصل چهارم: طریقت نعمت اللهی در قرن پانزدهم
فصل پنجم: شاه علی رضا(م. 1801) و روایت های مختلف از تجدید نعمت اللهی
فصل ششم: نهادینه شدن تصوف نعمت اللهی در عصر پهلوی
فصل هفتم: پنهان در نگاه ساده: رازپوشی، مستتر کردن و کشف آرشیوهای شخصی
بخش سوم: ارتباطات بین تشیع و تصوف در دیگر سنت های ادبی صوفیه
فصل هشتم: تصوف و تشیع در آسیای جنوبی
فصل نهم: ادراک «اهل البیت» و دوازده امام در ایمان علوی-بکتاشی
فصل دهم: طریقت شیعی صوفی خاکسار
فصل یازدهم: صوفیان عجم و معنویت شیعی در ایران قرن نوزدهم
فصل دوازدهم: دو رساله خاکسار قرن نوزدهم

#تشیع
#تصوف
#تاریخ
#صوفیه
https://iis.ac.uk/publication/shi%23i-islam-and-sufism-classical-views-and-modern-perspectives
Forwarded From
🔻🔻🔻🔻🔻

🚫 به بهانه آنچه در عراق می بینم.
.
فکرم مشغول به دو #تشیع عینیت یافته در فاصله ای کمتر از ده روز بود...
❎ چطور میشود همان زمان که #عراقی ها همه پس انداز سالشان را و حتی فرش زیرپایشان را می فروشند تا در استقبال از زائران حسینی مدل جدیدی از یک "اقتصاد صلواتی جمع محور" ارائه دهند.

❎ در کشوری با درصد تشیع بیشتر،#بازار سیاه صدور ویزا و افزایش دویست درصدی رسمی و #دولتی 😔 (نه بازار سیاهی و غیررسمی) بلیط اتوبوس به سمت مرزها یک مدل از "اقتصاد لیبرالی و مطلقا فردگرا" را تحت لوای دین و حاکمیت آن تثبیت می کند...

درست در همان زمان که در عراق ذهنیت شیعه در قالب موکب های مطلقا #مردمی (نه دولتی) عینیت میابد نظام مالی "کجا #سود بیشتر است ؟" در مغز وفور افرادی که بر روی صندلی بانکها لم داده اند موج می زند. 😣 تا باز هم در قالب حاکمیت تشیع یکی از کثیف ترین مصادیق کاپیتالیسم عینیت یابد...

❎به فاصله ده روز پس از تجمع اربعین حسینی،تجمعی با جمعیتی کمتر (حدود یک دهم) در شهری دیگر با چند برابر مساحت و زیرساخت های مسکونی و رفاهی برگزار می شود...هرچند ماهیت عزاداری روز سی ام صفر در #مشهد با بیست صفر در #کربلا تفاوتی ندارد اما قوانین مصوب(رسمی) و فضای عرفی(غیررسمی) عزادار را با مدلی دقیقا متضاد با آنچه تحت همین لوا ده روز قبل شاهدش بوده مواجه میسازد... گویا تشیع به دو شاخه 👈ایرانی و 👈کربلایی که در جنگ با یکدیگر هستند تقسیم می شود!

خیلی به تفاوت این ده روز و فضای موکبی کربلا و هتل درویشی های مشهد فکر کردم... 👈یکی چادر میزند تا زائر دست در جیبش نکند و 👈دیگری قانون در منع چادر زدن تا یک فرسخی حرم را تصویب میکند تا زائر به هنگام وداع دیگر دستش به جیبش نرسد...😓

📝 راستش را بخواهید تا عراق هنوز در هر کوچه پس کوچه اش #دانشگاهی تاسیس نشده باید قدر اربعینش را دانست...
اگر عراق هم روزی تصمیم بگیرد چهار میلیون و چهارصد هزار دانشجو داشته باشد آنقدر تئوری های "آدام اسمیت" و دست نامرئی بازار را بجای "یدالله" به مثابه دستی که با "جماعت" است نه فرد، در گوش دانشجویان تکرار می کنند و کتاب های فریدمن و مالتوس را در حلقشان جا میکنند تا آستان #کربلا هم غیرقدسی! و حسین را تبدیل به پولساز ترین چهره سال کنند..😥😥
حالا حج #فقرا را باید در جاده خاکی نجف به کربلا پیدا کرد تا قبل از ورود به حرم اذن دخول را از آدام اسمیت ها نگیریم!
Forwarded From فطرس مدیا
بوسه بر دستان #نجف در #الازهر #مصر

#عبدالکریم_زنجانی مشهور به #فیلسوف_شرق و ابن سینای عصر از فقهای #شیعه در قرن چهارده قمری است.
#زنجانی در ایران و نجف تحصیل کرد و از استادانی چون محمدرضا قمشه‌ای و #محمدکاظم_یزدی بهره برد.
از نکات قابل توجه این شخصیت مغفول، استادیِ وی در مرکز علمی #اهل‌سنت یعنی "الازهر مصر" است.
#شیخ الازهر، محمد مصطفی #المراغی در #شعبان 1355 جشن باشکوهی با حضور صدها شخصیت، برای نکوداشت این #دانشمند ترتیب داد.
آیت الله، در این مراسمِ با شکوه در الازهر به دفاع از #تشیع پرداخت، وی سخنانش را اینگونه شروع کرد:
"نجف، قلب بیدار عالم اسلام و دانشش عالم گیر و چراغ تابناکش ادوار مختلف را فرا گرفته"
عبدالکریم زنجانی در این #سخنرانی با اشاره به اهمیت علم در تشیع و محوریت #مدرسه #نجف و الازهر در جهان اسلام گفت:
هدفِ نجف و الازهر #تعلیم بود، و #موسس هر دوی آن #شیعه بوده است، آیا اثری جاویدتر از این دو، می‌شود از شیعه انتظار داشت؟
#مصطفی_عبدالرزاق #فیلسوف نامدار و دکتر #طه_حسین ادیب شهیر عرب نیز در این مراسم حضور داشتند؛ طه حسین پس از اتمام سخنان آیت الله، دست او را #بوسید و گفت:
"زمانی که سخنرانی امام زنجانی را شنیدم، گمان کردم که ابوعلی سینا زنده شده و سخن می گوید"

#کلیپ_مستند
#مستند
#فیلم
#ویدئو
#فطرس_مدیا
#فطرس

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv