Forwarded From فطرس مدیا
بوسه بر دستان #نجف در #الازهر #مصر

#عبدالکریم_زنجانی مشهور به #فیلسوف_شرق و ابن سینای عصر از فقهای #شیعه در قرن چهارده قمری است.
#زنجانی در ایران و نجف تحصیل کرد و از استادانی چون محمدرضا قمشه‌ای و #محمدکاظم_یزدی بهره برد.
از نکات قابل توجه این شخصیت مغفول، استادیِ وی در مرکز علمی #اهل‌سنت یعنی "الازهر مصر" است.
#شیخ الازهر، محمد مصطفی #المراغی در #شعبان 1355 جشن باشکوهی با حضور صدها شخصیت، برای نکوداشت این #دانشمند ترتیب داد.
آیت الله، در این مراسمِ با شکوه در الازهر به دفاع از #تشیع پرداخت، وی سخنانش را اینگونه شروع کرد:
"نجف، قلب بیدار عالم اسلام و دانشش عالم گیر و چراغ تابناکش ادوار مختلف را فرا گرفته"
عبدالکریم زنجانی در این #سخنرانی با اشاره به اهمیت علم در تشیع و محوریت #مدرسه #نجف و الازهر در جهان اسلام گفت:
هدفِ نجف و الازهر #تعلیم بود، و #موسس هر دوی آن #شیعه بوده است، آیا اثری جاویدتر از این دو، می‌شود از شیعه انتظار داشت؟
#مصطفی_عبدالرزاق #فیلسوف نامدار و دکتر #طه_حسین ادیب شهیر عرب نیز در این مراسم حضور داشتند؛ طه حسین پس از اتمام سخنان آیت الله، دست او را #بوسید و گفت:
"زمانی که سخنرانی امام زنجانی را شنیدم، گمان کردم که ابوعلی سینا زنده شده و سخن می گوید"

#کلیپ_مستند
#مستند
#فیلم
#ویدئو
#فطرس_مدیا
#فطرس

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
📹فیلسوف، دائم در معرض خطر انکار است


#فیلسوف
#فلسفه
کتاب حاضر دارای چهار مقاله است و هر مقاله بیش از 10 فصل را دربر گرفته است:
مقاله1. در اسباب و مبادی طبیعیات و آن مشتمل است بر 15 فصل
مقاله2. در حرکت و آن چه با اوست شامل 13 فصل
مقاله3. در اموری که عارض طبیعیات است از جهت آنکه دارای کمّ می باشند که 14فصل را دربر دارد
مقاله4. در عوارض این امور طبیعی و مناسبات بعضی با بعضی و اموری که به مناسبات آنها تعلق می گیرد که دارای 15 فصل است.

#ابن_سینا #ابو_علی_سینا #رساله #فیلسوف #دانشمند #فلسفه
دانلود 👇👇👇
Forwarded From وحید واحدجوان
🥀 تصوف مبتذل و عرفان متعالیه 🌹 - 4

🔹روش تصوف و عرفان
نکته دیگر این است که #تصوف مانند #فلسفه، نوعی روش است؛ #صوفی با تصفیه و پالایش درون و سیر و سلوک معنوی می‌خواهد به حقایق برسد و آن حقایق را کشف و شهود کند همچنانکه #فیلسوف با روش استدلال و برهان می‌خواهد حقایق را بفهمد.

مرحوم #علاّمه_طباطبایی صاحب المیزان چنین می‌فرماید: «به طور كلّى مى‏توان گفت كه رابطه مخصوصى ميان اصل دين و طريقه تصوّف موجود است و از همين جهت است كه متصوّفه در ميان همه طوايف دينى جهان، حتّى بودايى‏ها و برهمايى‏ها پيدا مى‏شوند.
هر طايفه كه از يك راهى، زمام هستى اجزاى اين جهان پهناور را به دست عالَمى مافوق طبيعت سپرده و براى مقام آفريدگار جهان، كرنش مى‏نمايند، عدّه‏اى از آنها به اميد پى بردن به اسرار پس پرده غيب، به مجاهدات و رياضات پرداخته و از لذايذ مادّى و شهوات نفسانى چشم پوشيده و به تخليه و تجريد نفس پرداخته‏اند، و اين همان تصوف است، اگرچه در ميان هر طايفه، به اسم مخصوصى ناميده مى‏شود.
طبعاً اين روش در اسلام نيز خودنمايى كرده و نشو و نمايى نموده است و جمعيّت قابل توجّهى از عالم تسنّن و همچنين از عالم تشيّع اين راه را رفته‏اند، چيزى كه هست اين است كه چنان‏كه روشن شد، طريقه تصوّف را نبايد مذهب خاصّى در رديف ساير مذاهب گذاشت، مثلًا گفته نمى‏شود كه مذاهب تسنّن، اشعريّت و اعتزال و تصوّف و غير آنها است، بلكه هر يك از مذاهب اسلامى، صوفى و غير صوفى دارد.
تقسيم حقيقى اين است كه براى نايل شدن‏ به واقعيّات و حقايق هستى كه اديان و مذاهب به سوى آنها دعوت مى‏كنند، سه راه تصوّر شده است: راه ظواهر بيانات دينى كه حقايق را در لفّافه دعوت ساده حفظ نموده است و راه استدلال عقلى با منطق فطرى كه راه تفكّر فلسفى است، و راه تصفيه نفس و مجاهدات دينى كه راه عرفان و تصوّف است» (مصاحبات علاّمه طباطبايى با هانرى كربن، ص 69)
حاصل اینکه، نگارنده از تصوفی دفاع می‌کند که منابع، مبادی، قواعد، ‌اصول و مسائلش مورد تایید عقل و شریعت ختمی است نه تصوف انحرافی، همانطور که وقتی از فقه، تفسیر، فلسفه و کلام دفاع می‌شود، فقه، تفسیر و کلامی است که منابع، مبادی، اصول، قواعد و مسائلش مورد تایید کتاب، سنت و عقل است نه هر فقهی، و نه هر تفسیری و نه هر کلام و فلسفه‌ای.

💢بخشی از کتاب سفر به عرفان نظری، نوشته وحید واحدجوان
@dr_vahedjavan