Forwarded From «دریچه»
اسلام شیعی و تصوف: دیدگاه‌های کلاسیک و چشم اندازهای نوین
نوشته: دنیس هرمان متیو تریر Denis Hermann Mathieu Terrier
انتشارات: موسسه اسماعیلیه لندن و بلومزبری Bloomsbury and The Institute of Ismaili Studies
سال چاپ: 2020
کتاب «اسلام شیعی و تصوف» با ارائه چشم اندازهای جدیدی از رابطه بین شیعه و صوفیه در دوره مدرن و پیش از آن، تقابل مفروض بین این دو گروه را به چالش کشیده و به این منظور، تصوف شیعی(Shi’i Sufism) و تشیع صوفی مسلک(Sufi-oriented Shi’ism) را در طول تاریخ بررسی کرده است.
فصول کتاب برپایه تحقیقات جدید در زمینه مطالعات متنی و نیز بررسی میدانی از مناطق جغرافیایی گسترده همچون شبه قاره هند، آناتولی و ایران تنظیم شده و در آن به دوره ای طولانی از قرون اولیه پس از مغول تا دوره صفویان (906- 1134 / 1501-1722) و بعد از آن توجه گردیده و نه فقط به عالمان دینی بلکه به اقشار مختلف جامعه نیز پرداخته شده است.
نخستین بخش کتاب، به تنوع گفتمان تصوف بین علمای شیعه در زمان ظهور صفویه و نیز عصر صفوی اختصاص یافته است. تمرکز بخش دوم، بررسی تاریخ اجتماعی و فکریِ معروف ترین طریقت صوفیِ شیعه در ایران یعنی نعمت اللهیه بوده و در بخش سوم، به رابطه تشیع و تصوف در سنت ادبی طریقت علوی-بکتاشی و خاکساریه توجه شده که کمتر مورد بررسی بوده است. این مجموعه با مشارکت محققان برجسته مطالعات تشیع و تصوف تدوین یافته و نخستین تلاشی است که تأثیرات و ارتباطات متقابل میان تشیع و تصوف را آشکار می کند.
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: دیدگاه‌های کلاسیک و چشم اندازهای جدید پیرامون رابطه تشیع امامی و تصوف در دوران مدرن و پیشامدرن
بخش اول: جایگزین گفتمان های ضد صوفی در ادبیات مدرن و پیشامدرن شیعی
فصل دوم: دفاع از تصوف در میان اندیشمندان شیعه دوازده امامی دوران پیشامدرن و مدرن
فصل سوم: محدودیت های راست کیشی
بخش دوم: تاریخ اجتماعی یک اخوت صوفی-شیعه: نعمت اللهیه
فصل چهارم: طریقت نعمت اللهی در قرن پانزدهم
فصل پنجم: شاه علی رضا(م. 1801) و روایت های مختلف از تجدید نعمت اللهی
فصل ششم: نهادینه شدن تصوف نعمت اللهی در عصر پهلوی
فصل هفتم: پنهان در نگاه ساده: رازپوشی، مستتر کردن و کشف آرشیوهای شخصی
بخش سوم: ارتباطات بین تشیع و تصوف در دیگر سنت های ادبی صوفیه
فصل هشتم: تصوف و تشیع در آسیای جنوبی
فصل نهم: ادراک «اهل البیت» و دوازده امام در ایمان علوی-بکتاشی
فصل دهم: طریقت شیعی صوفی خاکسار
فصل یازدهم: صوفیان عجم و معنویت شیعی در ایران قرن نوزدهم
فصل دوازدهم: دو رساله خاکسار قرن نوزدهم

#تشیع
#تصوف
#تاریخ
#صوفیه
https://iis.ac.uk/publication/shi%23i-islam-and-sufism-classical-views-and-modern-perspectives
#صوفیه نزد علمای شیعه

🔺درس خارج فقه ایت الله العظمی نوری همدانی

⬅️حسین بن منصور #حلاج یکی از روسای صوفیه است که بخاطر ارتداد او را کشتند منتهی در میان صوفیه خیلی مهم می باشد، مرحوم آیت الله العظمی آخوند همدانی رحمة الله علیه که بنده چندسالی در همدان در خدمت ایشان بودم یک وقتی در درسشان به مناسبتی همین بحث را پیش کشیدند و این شعر را از مولوی در مثنوی خواندند:

چون قلم در دست غداری بود
بی گمان منصور بر داری بود

و بعد ایشان فرمودند آن کسی که توقیعی از او برای کشتن منصور صادر شد امام زمان علیه السلام است و مولوی امام زمان علیه السلام را العیاذ بالله غدار (حیله گر) خوانده و این خیلی عجیب است، مثنوی از لحاظ طبع و ذوق شعر و تمثیل و نصحیت خیلی خوب و بالاست اما یک کتاب گمراه کننده ای می باشد.

http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/noori/feqh/95/951027/

#صوفی #گنابادی #گنابادیه #نورعلی_تابنده

#گلستان_هفتم

💠کانال علمی الغدیر
T.me/alghaddeer
Forwarded From اکسیرِاعظم (عبدحیدر کرار سلام الله علیه ) حسین رزاقی... به حکم(نحن صنائع)علی است خلق خدا واین منم که تراشی زصنعت علی ام.🍃
حقیر هنوز منتظر پاسخ به سه اشکال اساسی خویش هستم وبرای اینکه دست خالی تشریف نبریدوبساط عالم بازی و تاییدات این وآن را در مدح محمد تقی مجلسی ارائه نکنید با روش مکارانه شما به بخشی از کتاب مسولات ملا کلبعلی بروجردی شاگرد مجلسی اول که نسخه خطی آن درکتابخانه ملی است وباکمال وقاهت به برخی سیر میداده واساسا اهل سیروسلوک الی الله -فی الله -مع الله بوده است ودراین سیر چقدر به اشعار سعدی سنی نیز استناد نموده میپردازم تا مشخص شود عالم بازی وپشت علما پنهان شدن لکه ننگ میل به تصوف ومدح محی الدین ومولوی ومتصوفه را ازدامن احدی پاک نمی کند.
دراشارات منتقدین حقیر که برایم ارسال نموده اند تصویر لامپ در سرکسی به تصویرکشیده شده بود واعجبا...
این به شما برمیگردد که کور کورانه باچشم تعصب ازیک صوفی دفاع وچشم سرتان باز وچشم عقلتان کور شده است واما باذن الله بپردازیم به شاگرد مجلسی اول ملا کلبعلی.
انجام‌دستور العمل اخلاقی عرفانی محقق مجلسی(مجلسی اول)👇

#مجلسی
#محمد_تقی_مجلسی
#صوفیه


Ⓜ@moghaddase_ardebili
Forwarded From اکسیرِاعظم (عبدحیدر کرار سلام الله علیه ) حسین رزاقی... به حکم(نحن صنائع)علی است خلق خدا واین منم که تراشی زصنعت علی ام.🍃
Forwarded From یادداشت هایی برای همگان
پشمینه پوشان، فرهنگ سلسله های صوفیه
علی سیدین
معرفی بیش از 450 فرقه صوفیه از مذاهب شیعه و اهل سنت همراه با فرهنگ نام های مترادف و فهرست تفضیلی
#صوفیه #فرهنگ نامه #فرق
http://telegram.me/mynotes110
Forwarded From مدعیان عرفان و تصوف
شهاب الدین سهروردی از اکابر صوفیه:سماع موسیقی از بدعت های خوب و راه رسیدن به خدا؟!
#صوفیه
#سهروردی
#سماع
@shiayan_page
سه صفحه اول از #نسخه خطی «#مجالس_العشاق»

تالیف :
منسوب به سلطان حسین #بایقرا (‏ ۸۴۲ - ‏۹۱۱ق.‏ ) به نوشته #استوری؛
به نقل از #بابرنامه تالیف میرکمال‌الدین حسین بن مولانا شهاب طبسی #گازرگاهی.

این کتاب دارای ۷۷ «مجلس» است و در هر مجلس سرگذشت یک تن از عرفا یا شعرا یا علما یا پادشاهان و امامان آمده. مجلس اول امام #صادق (صلوات الله و سلام الله علیهم) و مجلس آخر سرگذشت (با عنوان مولف کتاب) است


در شرح احوال و بیانات یا #تراجم احوال اکابر اولیا و #عرفا و مشایخ #صوفیه


👇👇
Forwarded From بُت شِناسی
🔍 گُم کردن اصالت | #مداحی

این روزها که جوانان هیئتی با #داره_میریزه و #نوارمغز سرم حال میکنند، این روزها که عشق جوانان ما و مداحان جوان شده سبک فلان آهنگ را بخوانند، روز های خوبی نیست. روزهای قشنگی نیست. از #حاج_اکبرناظم رسیدیم به خواننده مداح نما! از #محمد_علامه یک اسم مانده، از #احمد_دلجو همه جا کربلاس مانده و کسی به یاد #علی_انسانی و #سازگارها نیست. روزهای خوبی نیست، چون میزان مقبولیت جلسه شده تعداد جمعیت! جای جلب رضایت اهل بیت علیهم السلام دنبال ترکاندن مجازی هستیم! مداح جای ترقیِ کیفیت معارفِ جلسه، به فکر سبک است و مستیِ مستمع! همه سبک ساز شدند و هر کس یک تَه صدایی داشت شد مداح! یادمان رفت الفبایِ مداحی صدای خوب نیست! ریش و تدوین نیست! تعداد جلسه نیست! الفبایِ جلسه اخلاص، تقوا، شاگردی است. اصالت را گم کردیم به بیراهه رفتیم! سبک خواننده پاپ شد مداحیِ جلسه! از زینت دوش نبی رسیدیم به قمر قمر! از علی ای همایِ رحمت رسیدیم هو کشیدن! از روضه رسیدیم به سبک رزم! از بکاء و لطمه رسیدیم به قِر! روزهای خوبی نیست. خیلی ها اسم چهار تا پیر غلامِ استخوان خورد کرده را بلد نیستند! مداحی که قبل معروفیت کلاس خوانندگی پیش یک خواننده لس آنجلسی میرفته امروز مداح شده و ترانه خوانی را به جلسه امام حسین علیه السلام آورده! مداحی که همه خانواده اش آهنگ ساز هستند، سبک های ترانه برادرانش را مداحی میکند و میخواند! ما که از نسل ای اهل حرم میر و علمدار هستیم، عشقمان شده #داره_میریزه ، ما که بازمانده جوانان بنی هاشم هستیم با آهنگ فلان خواننده که شده مداحی دلمان ضعف میرود! نسل بعد از #داره_میریزه ها به چه برسد خدا داند! مداحی از رویِ موبایل و دفترچه خواندن نیست. مداحی از القاب های ریز و درشت مردم در مجازی نیست. مداحی اخلاص میخواهد و تسلط بر تاریخ و مقتل! مداحی عشق ترکاندن مجازی نیست. وقتی مستمع با یه توپ دارم قلقلیه عشق میکند و هر کس مخالف آن مداح سخن بگوید متهم به انواع الفاظ رکیک بشود، وقتی مستمع جایِ گریبان چاک دادن برای امام حسین علیه السلام و تضعیف و تمسخر این جلسات که امانت دست ما است. برای مداحِ نما گریبان چاک بدهد، باید هم وقتی در جلسه برای او بندری میخوانند هوش از سرش برود! مداحی که به گفته خودش چهار، پنج سال است که خواننده شده و انواع سبک ریتمیک میخواند و کامنت های پیجش را میبندد، تا کسی به او اعتراض نکند، معلوم است دنبال معروفیت است. وقتی به جای آنکه مبنایِ برگزاری جلسات احادیث و ایات قران باشد، منویات اقای مداح و میاندار جلسه باشد، باید هم مجالس ما شبیه دیسکو بشود! وقتی مجالس موالید اهل بیت علیهم السلام مستهجن تر از عروسی های آنچنانی بشود، یعنی راه گم شده است. وقتی جای مصائب اهل بیت علیهم السلام از مِی و مستی بخوانیم، جای ترویج مسجد و حسینیه، از خرابات و میخانه بخوانند، وقتی الوهیت برای اهل بیت علیهم السلام قائل شوند، یعنی به جای تقرب به اهل بیت علیهم السلام، تقرب به شیطان پیدا کردیم! قیامت همه باید جوابگو باشیم، هم مداح، هم سینه زن؛ هم علما! باید جلویِ این انحرافات گرفته شود. چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید! امروز مقابل بدعت باید ایستاد، باید با انحراف مبارزه کرد، اگر امروز کاری نکنیم روز قیامت، روز حسرت و شرمندگی ما مقابل حضرت صدیقه سلام الله علیها است. چه خِشت کجی داریم نهادینه میکنیم که عاقبتش نامعلوم است. زیاد دور نیست که روز عاشورا را شیعیان جشن بگیرند بخاطر افزایش نفوذ تصوف! زمانش دیر نیست که بچه هیئتی بخواند کور کورانه مرو در کربلا ! دور نیست مثل اهل تصوف دستمال یزدی دستش بگیرد و وسط جلسه عزاداری برقصد! زیاد دور نیست که جوان شیعه مثل اهل تصوف عاشورا را جشن بگیرد و بگوید امام حسین علیه السلام به لقایِ الهی رسید و دلیل بر نوحه و ماتم نیست! این شما و این مداحان که خشت کج را نهادینه کردند. آنچه باید گفته میشد، شد! دوست دارید پند بگیرید، دوست ندارید میتوانید فحاشی کنید!

#تصوف_هیئتی
#تصوف
#صوفیه
#نشر_بر_هر_دلسوز_واجب
.
@BotShenasi
#نقد_تصوف_عرفان ۶۵
#سخنرانی_کوتاه ۲۹۹

🍃🌼 #شیخ_مهدی_تهرانی: فرهنگ #صوفیه و #غلات باید از #هیئات و #مادحین زدوده شود!
اگر زوده نشود، توبه و عقیدت به صفر می‌رسد!
T.me/matalebe_nab_dar_menbar
طَبَقاتُ الصُّوفیّه
مرحوم عبدالحی حبیبی قندهاری (۱۲۸۹–۱۳۶۳ش.) شاعر، ادیب، مورخ، مصحح و متبحر در علوم زبان‌شناسی، منطق، فلسفه، ریاضیات و هیئت
#صوفیه #امالی #خواجه_عبدالله_انصاری #طبقات_الصوفیه
(کتاب افغانستان)
گروه نسخه خطی دیوار