Forwarded From حیات طیبه
Forwarded From حیات طیبه
Forwarded From حیات طیبه
🌺 مالک بن انس از شاگردان امام #صادق علیه‌السلام و رئیس فرقه مالکی می‌گوید: «مدتی خدمت #جعفر بن محمد مشرف می‏شدم. آن حضرت اهل# مزاح بود و همواره تبسم ملايمی بر لب‌هايش نقش می‏بست. هنگامی كه در محضر او نامی از #رسول خدا صلّی‌اللّه عليه وآله برده می‏شد، رنگش به سبزی و سپس به زردی می‏گراييد. در مدتی كه به خانه آن حضرت رفت و آمد داشتم، او را خارج از سه حال نديدم؛ يا نماز می‏خواند يا روزه بود و يا به #قرائت قرآن اشتغال داشت و هرگز بدون وضو از حضرت‏ #رسول صلّی‌اللّه عليه وآله نقل حديث نمی‏فرمود و سخنی به گزاف نمی‏گفت. ايشان از آن دسته از علمای زاهدی بود كه ترس از خدا سراسر وجودش را فرا گرفته بود. هرگز به خدمت او شرفياب نشدم؛ جز اين كه زيراندازش را از زير پای خود برمی‏داشت و زير پای من می‏گذاشت.» (قاضی نورالله شوشتری، احقاق‌الحق، ج‏33، ص 817)
@hayatetaiebe
Forwarded From Hasan
عن‌الصادق (ع) عن ابیه (ع) :
«عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: إِنَّ عَلِیّاً لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَی الشِّرْکِ وَ لَا إِلَی النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا»

امام #صادق (ع) از پدرش نقل می‌کند:
« همانا
#علی (ع) هیچکس از آنانی که با او جنگیدند را نسبت شرک یا نفاق نداد، بلکه می‌فرمود: «آنان #برادران_دینیِ ما بودند که به ما #ظلم کردند.»»

(قرب‌الاسناد / 94 حدیث 318)
Forwarded From دكتر هادى انصارى
در كنار #حجر _اسماعيل🔹

یکی از نقاطی که در اطراف خانه خدا از فضیلت بیشتری برخوردار است محدوده‌ای به نام حجر اسماعیل، فضایی بین رکن عراقی و رکن غربی میان کعبه است که زیر آن محل دفن حضرت #هاجر بود و امروزه به حالت نیم دایره مشخص است و زائران در زمان #طواف آن را نیز طواف می‌کنند و نمی‌توانند وارد این نیم دایره و محدوده شوند.

حجر اسماعیل به عقیده مسلمانان، یادگار زمان حضرت #ابراهیم و اسماعیل (ع) و هاجر و محل دفن آن بانوی بزرگوار است.
بعد از فوت حضرت هاجر و دفن ایشان در این مکان به خاطر این که مردم روی قبر او پا می‌گذاشتند حضرت اسماعیل به احترام قبر مادر دیواره‌ای را برروی قبر بنا کرد تا این که مردم از فاصله دورتری نسبت به خانه خدا، طواف کنند و روی #قبر مادرش پا نگذارند.
نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران مسلمان، حکایت از آن دارد که اسماعیل و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از امام #صادق (ع) نقل شده است که "حجر، خانه اسماعیل و محل دفن هاجر و اسماعیل (ع) است.

در باره تعداد
#انبیاء الهی که در اطراف خانه کعبه مدفون هستند، شاید نتوان به طور دقیق اظهار نظر کرد، چون چیزی به طور دقیق ذکر نشده است، اما به عنوان مثال براساس روایتی در
Forwarded From دكتر هادى انصارى
در شهر #بسطام جنب قبر بایزید بسطامى، بقعه‌اى بسیار معروف به نام #بقعهٔ امام‌زاده محمد (ع) وجود دارد که بنا به روایتى، محل دفن فرزند امام #صادق (ع) یا نوه او است.
بقعهٔ‌ اما‌م‌زاده محمد شبیه گنبدى است که در فاصله ۱۵ کیلومترى سمت شمال آن ساخته شده و تقریباً قرینهٔ یکدیگرند.

گنبد سمت شمال آن، به نام گنبد
#غازان‌خان معروف است و بناى آن را به غازان‌خان مغول (۷۰۳-۶۷۰) نسبت مى‌دهند. غازان‌خان دو گنبد را بر سر #قبر امام‌زاده محمد (ع) و آرامگاه #بایزید بنا کرد.

در میان دو گنبد فوق‌الذکر، ایوانى است که به نام ایوان غازان‌خان نامیده مى‌شود. در داخل ایوان مذکور چیزى نیست و سطح آن نیز کوچک و بن‌بست است. بر روى ایوان گچبرى‌هایى دیده مى‌شود. ساختمان آن تقریباً متناسب و با اسلوب صحیح معمارى ساخته شده است.
در اين كليپ راز اين گچ برى ها و آيات قرآنى و ظرافت و توجه معماران #شيعه براى تولًى خود را نشان مى دهد كه با چه ترفندى ، از رقم ١١٠ و يا حلقه هاى پنج گانه و جز اينها در اثبات ولايت امامان ع بهره گرفته اند.


_______________
@drhadiansarii
سه صفحه اول از #نسخه خطی «#مجالس_العشاق»

تالیف :
منسوب به سلطان حسین #بایقرا (‏ ۸۴۲ - ‏۹۱۱ق.‏ ) به نوشته #استوری؛
به نقل از #بابرنامه تالیف میرکمال‌الدین حسین بن مولانا شهاب طبسی #گازرگاهی.

این کتاب دارای ۷۷ «مجلس» است و در هر مجلس سرگذشت یک تن از عرفا یا شعرا یا علما یا پادشاهان و امامان آمده. مجلس اول امام #صادق (صلوات الله و سلام الله علیهم) و مجلس آخر سرگذشت (با عنوان مولف کتاب) است


در شرح احوال و بیانات یا
#تراجم احوال اکابر اولیا و #عرفا و مشایخ #صوفیه


👇👇
Forwarded From ایستگاه مطالعه مباحث
موضوع : ?

نگاهی بر گوشه ای از ابراز ارادت ها و اظهار محبت های #علما_و_بزرگان_اهل #سنت نسبت به مقام و شخصیت والای #صادق آل محمد (ص)

استاد :
#MM

?ابر گروه #عروة_الوثقی ?
Forwarded From شرح صدر
🍃🌷#ذکر_امام_صادق علیه السلام

✅#تذکره_الاولیا
🍃#عطار نیشابوری

ا 👇👇👇

🌷 آن سلطان ملت مصطفوی، آن برهان حجت نبوی، آن عامل صدیق، آن عالم تحقیق، آن میوه دل اولیاء، آن جگرگوشه انبیاء، آن وارث نبی، آن عارف عاشق: امام_جعفر_الصادق (ع)

گفته بودیم که اگر ذکر انبیاء و اهل بیت کنیم کتابی جداگانه باید ساخت. این کتاب شرح اولیاست که پس از ایشان بوده اند اما به سبب تبرک به #صادق ابتدا کنیم که او نیز بعد از ایشان بوده است. و چون از اهل بیت بود و سخن طریقت او بیشتر گفته است و روایت از وی بیشتر آمده است کلمه ای چند از آن او بیاوریم که ایشان همه یکی اند. چون ذکر او کرده شود از آن همه بود. نه بینی که قومی که مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند. یعنی یکی دوازده است و دوازده یکی.

🌷اگر تنها صفت او گویم، به زبان و عبارت من راست نیاید که در جمله علوم و اشارات و عبارات بی تکلف به کمال بود، و قدوه جمله مشایخ بود، و اعتماد همه بر وی بود، و مقتدای مطلق بود. هم الهیآن را شیخ بود، و هم محمدیان را امام، و هم اهل ذوق را پیشرو، و هم اهل عشق را پیشوا. هم عباد را مقدم، هم زهاد را مکرم. هم صاحب تصنیف حقایق، هم در لطایف تفسیر و اسرار تنزیل بی نظیر بود.

🌷و از باقر رضی الله عنه بسیار سخن نقل کرده است.
🌷 ومن آن نمی‌دانم که کسی در خیال باطل مانده است، آن می دانم که هر که به محمد ایمان دارد و به فرزندانش ندارد به محمد ایمان ندارد.

🌷تا به حدی که شافعی در دوستی اهل بیت تا به حدی بوده است که به رفضش نسبت کرده اند و محبوس کردند و او در آن معنی شعری سروده است و یک بیت این است:
لو کان رفضا
#حب_آل_محمد
فلیشهد الثقلان انی رافض
که فرموده است یعنی: اگر دوستی آل محمد رفض است گو جمله جن و انس گواهی دهید به رفض من؛

🌷نقل است که منصور خلیفه شبی وزیر را گفت: برو صادق را بیار تا بکشم. وزیر گفت: او در گوشه ای نشسته است و عزلت گرفته و به عبادت مشغول شده و دست از ملک کوتاه کرده و امیرالمومنین را از وی رنجی نه. از کشتن وی چه فایده بود؟
هرچند گفت سودی نداشت. وزیر برفت به طلب صادق.
منصور غلامان را گفت: چون صادق درآید و من کلاه از سر بردارم شما او را بکشید.
وزیر صادق را درآورد. منصور در حال برجست و پیش صادق باز دوید و در صدرش بنشانید و خود نیز به دوزانو پیش اوو بنشست. غلامان را عجب آمد. پس منصور گفت: چه حاجت داری؟
صادق گفت: آنکه مرا پیش خود نخوانی و به طاعت خدای بگذاری.
پس دستوری داد و به اعزازی تمام روانه کرد. درحال لرزه بر منصور افتاد و دواج بر سر در کشید و بیهوش شد.
گویند سه نماز از وی فوت شد. چون باز هوش آمد وزیر پرسید: که آن چه حال بود؟
گفت: چون صادق از در درآمد اژدهایی دیدم که با او بود که لبی به زبر صفه نهاد ولبی به زیر صفه؛ و مرا گفت به زبان حال اگر تو او را بیازاری تو را با این صفه فروبرم. و من از بیم اژدها ندانستم که چه می‌گویم. از وی عذر خواستم و چنین بیهوش شدم.

🌷نقل است که یکبار داود طایی پیش صادق آمد و گفت: ای پسر رسول خدای!مرا پندی ده که دلم سیاه شده است.
گفت: یا باسلیمان! تو زاهد زمانه ای. تو را به پند من چه حاجت است.
گفت: ای فرزند پیغمبر! شما را بر همه خلایق فضل است و پند دادن همه بر تو واجب است.
گفت: یا ابا سلیمان! من از آن می‌ترسم که به قیامت جد من دست در من زند که حق متابعت من نگزاردی؟ این کار به نسبت صحیح و به نسبت قوی نیست. این کار به معاملت شایسته حضرت حق بود.
داوود بگریست و گفت: بار خدایا! آنکه معجون طینت او از آب نبوت است و ترکیب طبیعت او از اصل برهان و حجت، جدش رسول است و مادرش بتول است، او بدین حیرانی است. داوود که باشد که به معامله خود معجب شود.

🌷نقل است که با موالی خود روزی نشسته بود. ایشان را گفت: بیایید تا بیعت کنیم و عهد بندیم که هر که از میان ما در قیامت رستگاری یابد همه را شفاعت کند.
ایشان گفتند: یا ابن رسول الله تو را به شفاعت ما چه حاجت که جدتو شفیع جمله خلایق.

#تذکره_الاولیا_عطار_نیشابوری
با #تلخیص

🌷 @Sadraiykhoiy💦
Forwarded From unknown
⚫️ #فاطمه س رکن #علی ع

🔷حضرت امام #صادق علیه السّلام از طریق امام #باقر علیه السّلام از #جابر_بن_عبداللَّه انصاری نقل می کند که او می گوید:

✅ «شنیدم #پیامبر_خدا صلی اللَّه علیه و آله سه روز پیش از وفاتش به #علی علیه السّلام می فرمودند:
سلام بر تو ای پدر دو ریحانه من! من دو فرزندم #حسن و #حسین علیهم السّلام را به تو سفارش می کنم. به زودی دو رکن اساسی تو دنیا را ترک می کنند، آنگاه خداوند جانشین و خلیفه من است برای تو.
☑️ #جابر می گوید: چون #پیامبر_خدا صلی اللَّه علیه و آله وفات کرد، #امیرالمؤمنین فرمود:
◀️ این یکی از رکنهای من که #رسول_خدا خبر داده بود و پس از شهادت #فاطمه علیها السلام نیز گفت: این هم رکن دوم من که #رسول گرامی اسلام به آن خبر کرده بودند.

(مرحوم مجلسی، بحارالانوار، ج 43، ص 173، ح 14)
@ali_is_right