Forwarded From Hasan
عن‌الصادق (ع) عن ابیه (ع) :
«عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: إِنَّ عَلِیّاً لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَی الشِّرْکِ وَ لَا إِلَی النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا»

امام #صادق (ع) از پدرش نقل می‌کند:
« همانا #علی (ع) هیچکس از آنانی که با او جنگیدند را نسبت شرک یا نفاق نداد، بلکه می‌فرمود: «آنان #برادران_دینیِ ما بودند که به ما #ظلم کردند.»»

(قرب‌الاسناد / 94 حدیث 318)
⚜ اَمّن یجیبُ المُضطّر

⚜ اذادعاهُ ویَکشِفُ السوء


آقا جانم یاصاحب الزمان شمارا سوگند میدهم ب امن یجیبی که میخونم
ظهورت را برما برسان
#ظلم تا کی
#مظلوم کشی چقدر بیحیائی تاکی رحمی بما کن آقا
Forwarded From روزنوشت‌های احسان محمدی
🔟 نکته در مورد محرم های شگفت انگیز ایرانی

✍️ احسان محمدی

1️⃣ بزرگترین دشمنان هر ایدئولوژی مذهبی یا سیاسی، دوست داران افراطی و اغراق کنندگان آن هستند نه منتقدانش. ظلمی که این دسته به نام عشق در حق واقعه کربلا می کنند، #خلفای_عباسی که حرم امام حسین و یارانش را با خاک یکسان کردند، شخم زدند و بر آن اسب تاختند هم نتوانستند انجام دهند.

2️⃣ دهه محرم در ایران فراگیرترین مراسم ملی و مذهبی است. هیچ نمونه دیگری چه جشن و چه سوگ را نمی توان مثال زد که این همه بدون بخشنامه و دستور طیف های مختلف مردم را درگیر کند و #نمود_بیرونی داشته باشد.

اینکه برخی ملامت بار می گویند «حکومت آن را اداره می کند» به نظرم بیشتر اعتراف به قدرت سیستمی است که می تواند چنین مراسم عظیمی را در تمام روستاهای گمنام مدیریت کند نه سرزنش آن!

3️⃣ اگر هیچوقت در پشت صحنه این مراسم نبوده اید شما تصویر روشنی از آن ندارید. به این چند ده نفری که خودنمایی می کنند و به چشم می آیند نگاه نکنید.

میلیون ها نفر در کشور با عشق و ارادت در این مراسم حاضر می شوند. در #آشپزخانه ها دیگ می شویند و هرگز اصرار ندارند دیده شوند. #طبال های خودنما و #مداحان کاسب و ربایندگان #قیمه تمام حقیقت این ماجرا نیستند.

4️⃣ «ما ایرانی ها کار جمعی و تیمی بلد نیستیم». محرم این نقد را به چالش می کشد.

تقسیم کار، هماهنگی، نظم و اعطای نقش به همه فارغ از سن و سال و تیپ و قیافه، فوق العاده قابل مطالعه است. مردم کار جمعی بلدند، مدیر ندارند.

5️⃣ دین در باور #ایرانیان ریشه دارد. به همین خاطر مسلمان شدن اجداد ما چه با آغوش باز و چه به اجبار یک اتفاق نیست. این امر نهادینه است به همین خاطر بسیاری از مردم فارغ از گرایش سیاسی و اینکه چه نظامی حاکم باشد (شاهنشاهی، جمهوری اسلامی و...) در مراسم دینی حضور پیدا می کنند و حتی اگر حاضر نشوند به کارکرد دین باور دارند.

بسیاری از آنها که امروز منتقد برگزاری مراسم محرم به سیاق فعلی هستند، منکر اصل ماجرا نیستند. به پوسته نقد دارند نه هسته.

6️⃣ اگر حکومت پهلوی از نمادهای #ملی و جشن های 2500 ساله برای تاثیر اجتماعی و تثبیت خود بهره می گرفت، جمهوری اسلامی هم از نمادهای #مذهبی و محرم استفاده می کند.

می توان نقدهای اخلاقی به این نگاه وارد کرد اما قدرت و سیاست زبان خودش را دارد.

7️⃣ در چنین مراسم عظیمی طبعاً کسانی دنبال صید ماهی خود هستند. چه آنها که گمان می کنند اشک ریختن در این ده روز، مثل #اسیدسولفوریک گناهان یک ساله شان در ظلم به مردم را می شوید و چه کسانی که از این فرصت برای کسب احترام اجتماعی استفاده می کنند.

در هر حرکت جمعی می توان این کاسبان سیار را مشاهده کرد. آنها اندک هستند اما مثل پول خُرد سر و صدای زیادی دارند.

8️⃣ شیک و فانتزی شدن مراسم محرم ارتباط مستقیم با تغییر سبک زندگی شخصی مان دارد. به وسایل و دکور داخل خانه تان نگاه کنید، شبیه ده سال پیش هستند؟

آنچه در هیات ها می بینیم نمود بیرونی چیزی است که در داخل خانه ها رخ داده است. یک امر طبیعی. ما بخشی از تغییر سبک زندگی مان را به خیابان برده ایم.

9️⃣ نسل جدید قرائت خود را از دین دارد. جوان ها خود را ملزم به رعایت قواعد نسل قدیم نمی داند. همانطور که نسل قدیم وقتی خواست با #بلندگو مداحی کند، از سوی نسل قدیم تر نکوهش شد که این #بوق_شیطان است و مداحی با آن حرام.

دین پدیده ای شگفت است، می تواند پوسته اش را عوض کند و البته با اقتصاد رابطه عمیقی دارد.

🔟 به شخصه اعتقاد دارم اگر در طول سال مقابل #ظلم سکوت می کنیم و برای ظالمان کف می زنیم، کلاه خودمان را می چسبیم و درد دیگران را «مشکل خودشان می دانیم»، به خفت و خواری تن می دهیم، برای یک منفعت جزئی – نه کیسه زر و مُلک ری- پا روی وجدان و حقیقت می گذاریم، توجیه گر فساد هستیم، «سگ دلامونو خورده» و ... سزاوار نفرین کردن #شمر و #خولی و ابن زیاد و #یزید نیستیم چه رسد به اینکه ادعا کنیم جان فدای آزادمردی مثل امام حسینیم!
#محرم
🖋 @ehsanmohammadi95
Forwarded From مَدرس المفید
🅾چگونه از شبهه ازدواج عمر با ام کلثوم پاسخ بدهیم؟‼️

✅در پاسخ به این شبهه، تعدادی از اهل تحقیق از شیعه کتاب های نوشته اند و همچنین مقالات فراوانی به رشته تحریر در آمده که غالباً به نفی اصل ازدواج و عدم تحقق آن پرداخته اند.

با تأمل در مفاد شبهه می توان بدون پرداختن به نفی اصل ازدواج مذکور، پاسخی در خور به شبهه یاد شده داد که هم قانع کننده و هم مختصر ومفید باشد.

البته مخفی نماند این سخن ما به این معنا نیست که اصل ازدواج را قبول کرده باشیم یا پاسخ های گفته شده را نادرست بدانیم، بلکه غرض این است که می توان بدون پرداختن به نفی اصل ازدواج به این شبهه پاسخ مختصر ومفید داد.

#مقدمه
نخست باید علت اصرار اهل سنت را بر اثبات این ازدواج بدانیم تا روشن شود دقیقاً دنبال چه چیزی هستند و بر فرض اگر توانستند این ازدواج را به مرحله اثبات برسانند چه چیزی عاید آنها می شود.

آنچه روشن است؛ هدف اهل سنت از اثبات ازدواج عمر با ام کلثوم اینست که بگویند: بین حضرت امیر المومنین علیه السلام با عمر بن الخطاب #روابط_حسنه ی بوده که یکی دادماد دیگری شده است، تا از این راه بتوانند دخالت عمر بن الخطاب در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را نفی کنند، به این بیان که چگونه می شود حضرت امیر المومنین علیه السلام دختر خود را به ازدواج شخص قاتل همسرش در بیاورد؟ در حالی که ازدواج دلالت بر دوستی و محبت می‌کند.

یعنی روند اینطور می‌باشد:

اثبات ازدواج > #روابط_حسنه بین حضرت امیر المومنین و عمر > پس عمر نمی تونه قاتل باشد.

#پاسخ
برای پاسخ به این شبهه، می توان راه مختصر و مفید را پیمود.
ما در این پاسخ می خواهیم بر آن حلقه وسط یعنی #روابط_حسنه تمرکز کنیم. و می‌گوییم چه ازدواج ثابت شود چه نشود این حلقه‌ی وسط یعنی رابطه حسنه اصلا قابل اثبات نیست بلکه عکس آن ثابت می باشد☺️

به این بیان که؛ از اهل سنت می‌پرسیم شما برای اثبات این ازدواج به چه منابعی استناد می کنید؟ دو وجه بیشتر برای استناد وجود ندارد:

1⃣وجه اول: استناد به #روایات_اهل_سنت

ممکن است اهل سنت بگویند راه اثبات این ازدواج روایاتی هست که در کتب اهل سنت نقل شده است.
در جواب می گوییم این راه مفید نیست؛ زیرا این شبهه بر ضد شیعه مطرح می‌شود، و در این صورت قطعاً بايد از کتب شیعه استناد کرد تا بتوان بر ضد شیعه احتجاج کرد.

🔹پس این وجه کاملا باطل و حرف غیر علمی می‌باشد.


2⃣وجه دوم: استناد به #روایات_شیعه

امکان دارد اهل سنت از باب قاعده الزام به روایات شیعه استناد کنند که در این صورت؛ نه تنها ازدواج به نفع اهل سنت تمام نمی‌شود بلکه کاملاً به ضرر آنها می‌شود؛ زیرا تمامی روایات شیعه دلالت دارند بر اینکه این ازدواج با #زور و #ظلم صورت گرفته است، و عمر بن الخطاب با توسل به #زور و #قدرت این ازدواج را به سرانجام رساند.

✅حال اهل سنت پاسخ دهند ازدواج با زور و توسل به قدرت چه دلالتی بر رابطه ی حسنه دارد؟
✅همچنین اهل سنت بیان کنند چرا عمر بن الخطاب برای ازدواج از زور و قدرت استفاده کرده است؟

⛔️در آخرمنتظر پاسخ اهل سنت هستیم‼️

کانال المفید

پاسخ مستند به شبهات مهم مخالفین تشیع همراه با ارسال مطالب دقیق وعلمی واسکن کتب و کلیپ ها

https://t.me/joinchat/AAAAAEDthlfsKw-JKViMTQ
#عايزين_نتغير

🌹 #الحلقة_السابعة_عشر🌹

حديثنا اليوم بإذن الله عن #الغيبة
للأسف الشديد الكثير منا يغتاب غيره غير مدرك لخطورة هذا الفعل الشنيع.
💡أولا ما هي #الغيبة⁉️
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال النبي صلّى الله عليه وسلّم:
”أتدرون ما الغيبة“؟ قالوا الله ورسوله أعلم. قال: ”ذكرك أخاك بما يكره“ قيل: أفرأيت إن كان في أخي ما أقول: قال: ”إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته وإن لم يكن فيه فقد بهته“

💡ولكن أتدرون ما هو عقاب من يغتاب وكيف حذر الله سبحانه وتعالي من الغيبة⁉️
👈قال سبحانه وتعالى: "{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ}."
وفي هذه الآية  تأمل فظاعة هذا العمل، فالذي يغتاب أخاه في غيبته كالذي يأكل لحمه وهو ميت. أي: غائب عن الحياة ولا يقدر أنْ يدافع عن نفسه.إذن: شبّهه بصورة شنيعة تنفر منها النفس السوية.

💡وأيضا اسمع هذا الحديث بقلبك..عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ  , قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "  لَمَّا عَرَجَ بِي رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ  ، مَرَرْتُ بِقَوْمٍ لَهُمْ أَظَافِرُ مِنْ نُحَاسٍ يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ فَقُلْتُ : مَنْ هَؤُلاءِ يَا جِبْرِيلُ ؟ فَقَالَ : هَؤُلاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ وَيَقَعُونَ فِي أَعْرَاضِهمِ"
👈وتذكر أن هذا الشخص الذي اغتبته سوف يأتي يوم القيامة يأخذ من حسناتك وإن انتهت حسناتك فسوف يعطيك من سيئاته... إنها لهذه هي التجارة الخاسرة💔

تخيل لو أنك بنيت منزل في الدنيا وتعبت جدا لكي تستطيع أن تجمع المال لكي تبنيه وفجأة جاء شخص وأخذه منك..كيف سيكون شعورك في هذه اللحظة⁉️...أكيييييد شعور سئ جدا وغضب شديد بداخلك وحسرة كبيرة
ولكن في النهاية هذا أمر يتعلق بالدنيا..فمابالك بالآخرة التي سيتحدد فيها مصيرنا وسنكون في أشد الحاجة لحسنة واحدة👌


💡وقد يقول شخص ماذا أفعل وكيف أتوب من كل هؤلاء الأشخاص الذين اغتبتهم⁉️
👈كفارة الغيبة : #الاستغفار لمن اغتبته ، والدعاء له ، والثناء عليه في غيبته ، هذا مع التوبة الصادقة ، والندم على تلك الفعلة الذميمة.

🌻قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله :
ومَن #ظلم إنساناً #فقذفه أو #اغتابه أو #شتمه ثم تاب قبِل الله توبته ، لكن إن عرف المظلومُ مكَّنه من أخذ حقه ، وإن قذفه أو اغتابه ولم يبلغه ففيه قولان للعلماء هما روايتان عن أحمد : أصحهما أنه لا يعلمه أني اغتبتك ، وقد قيل : بل يحسن إليه في غيبته كما أساء إليه في غيبته ؛ كما قال الحسن البصري : كفارة الغيبة أن تستغفر لمن اغتبته .
👈 يعني الحل إنك تذكر هذا الشخص بالخير في نفس المجلس الذي اغتبته فيه أو أن تستغفر له

" مجموع الفتاوى " ( 3 / 291 ) .
💡فاتقوا الله عباد الله وإياكم والغيبة..إياكم وتضيع حسناتكم
Forwarded From روزنوشت‌های احسان محمدی
🔟 نکته در مورد محرم های شگفت انگیز ایرانی

✍️ احسان محمدی

1️⃣ بزرگترین دشمنان هر ایدئولوژی مذهبی یا سیاسی، دوست داران افراطی و اغراق کنندگان آن هستند نه منتقدانش. ظلمی که این دسته به نام عشق در حق واقعه کربلا می کنند، #خلفای_عباسی که حرم امام حسین و یارانش را با خاک یکسان کردند، شخم زدند و بر آن اسب تاختند هم نتوانستند انجام دهند.

2️⃣ دهه محرم در ایران فراگیرترین مراسم ملی و مذهبی است. هیچ نمونه دیگری چه جشن و چه سوگ را نمی توان مثال زد که این همه بدون بخشنامه و دستور طیف های مختلف مردم را درگیر کند و #نمود_بیرونی داشته باشد.

اینکه برخی ملامت بار می گویند «حکومت آن را اداره می کند» به نظرم بیشتر اعتراف به قدرت سیستمی است که می تواند چنین مراسم عظیمی را در تمام روستاهای گمنام مدیریت کند نه سرزنش آن!

3️⃣ اگر هیچوقت در پشت صحنه این مراسم نبوده اید شما تصویر روشنی از آن ندارید. به این چند ده نفری که خودنمایی می کنند و به چشم می آیند نگاه نکنید.

میلیون ها نفر در کشور با عشق و ارادت در این مراسم حاضر می شوند. در #آشپزخانه ها دیگ می شویند و هرگز اصرار ندارند دیده شوند. #طبال های خودنما و #مداحان کاسب و ربایندگان #قیمه تمام حقیقت این ماجرا نیستند.

4️⃣ «ما ایرانی ها کار جمعی و تیمی بلد نیستیم». محرم این نقد را به چالش می کشد.

تقسیم کار، هماهنگی، نظم و اعطای نقش به همه فارغ از سن و سال و تیپ و قیافه، فوق العاده قابل مطالعه است. مردم کار جمعی بلدند، مدیر ندارند.

5️⃣ دین در باور #ایرانیان ریشه دارد. به همین خاطر مسلمان شدن اجداد ما چه با آغوش باز و چه به اجبار یک اتفاق نیست. این امر نهادینه است به همین خاطر بسیاری از مردم فارغ از گرایش سیاسی و اینکه چه نظامی حاکم باشد (شاهنشاهی، جمهوری اسلامی و...) در مراسم دینی حضور پیدا می کنند و حتی اگر حاضر نشوند به کارکرد دین باور دارند.

بسیاری از آنها که امروز منتقد برگزاری مراسم محرم به سیاق فعلی هستند، منکر اصل ماجرا نیستند. به پوسته نقد دارند نه هسته.

6️⃣ اگر حکومت پهلوی از نمادهای #ملی و جشن های 2500 ساله برای تاثیر اجتماعی و تثبیت خود بهره می گرفت، جمهوری اسلامی هم از نمادهای #مذهبی و محرم استفاده می کند.

می توان نقدهای اخلاقی به این نگاه وارد کرد اما قدرت و سیاست زبان خودش را دارد.

7️⃣ در چنین مراسم عظیمی طبعاً کسانی دنبال صید ماهی خود هستند. چه آنها که گمان می کنند اشک ریختن در این ده روز، مثل #اسیدسولفوریک گناهان یک ساله شان در ظلم به مردم را می شوید و چه کسانی که از این فرصت برای کسب احترام اجتماعی استفاده می کنند.

در هر حرکت جمعی می توان این کاسبان سیار را مشاهده کرد. آنها اندک هستند اما مثل پول خُرد سر و صدای زیادی دارند.

8️⃣ شیک و فانتزی شدن مراسم محرم ارتباط مستقیم با تغییر سبک زندگی شخصی مان دارد. به وسایل و دکور داخل خانه تان نگاه کنید، شبیه ده سال پیش هستند؟

آنچه در هیات ها می بینیم نمود بیرونی چیزی است که در داخل خانه ها رخ داده است. یک امر طبیعی. ما بخشی از تغییر سبک زندگی مان را به خیابان برده ایم.

9️⃣ نسل جدید قرائت خود را از دین دارد. جوان ها خود را ملزم به رعایت قواعد نسل قدیم نمی داند. همانطور که نسل قدیم وقتی خواست با #بلندگو مداحی کند، از سوی نسل قدیم تر نکوهش شد که این #بوق_شیطان است و مداحی با آن حرام.

دین پدیده ای شگفت است، می تواند پوسته اش را عوض کند و البته با اقتصاد رابطه عمیقی دارد.

🔟 به شخصه اعتقاد دارم اگر در طول سال مقابل #ظلم سکوت می کنیم و برای ظالمان کف می زنیم، کلاه خودمان را می چسبیم و درد دیگران را «مشکل خودشان می دانیم»، به خفت و خواری تن می دهیم، برای یک منفعت جزئی – نه کیسه زر و مُلک ری- پا روی وجدان و حقیقت می گذاریم، توجیه گر فساد هستیم، «سگ دلامونو خورده» و ... سزاوار نفرین کردن #شمر و #خولی و ابن زیاد و #یزید نیستیم چه رسد به اینکه ادعا کنیم جان فدای آزادمردی مثل امام حسینیم!
#محرم
🖋 @ehsanmohammadi95