💢 حسین (ع) کشتهٔ دین وارونه 💢

🔳 یکی از غم‌انگیزترین مصیبت‌ها در فاجعهٔ کربلا این است که آن جنایت را مدعیان دینداری و با انگیزه‌های دینی رقم زدند. به دو مستند تاریخی در این‌باره توجه کنید:

❇️ امام سجاد (علیه‌السلام) می‌فرمایند: هیچ روزی سخت‌تر از روز حسین (علیه‌السلام) نبود؛ سی‌هزار مردی که خود را از امت اسلام می‌دانستند بر او هجوم آورند و همهٔ آنها از ریختن خون او قصد قربت به خداوند بزرگ را در سر داشتند.

📚 شیخ صدوق، امالی، ص ۴۶۲.

❇️ ابواسحاق می‌گوید: شمر با ما نماز می‌خواند. دیدم بعد از نماز در دعای خود می‌گفت: خدایا تو می‌دانی که من فردی شریف هستم، پس مرا بیامرز. به او گفتم: چگونه انتظار داری خدا تو را ببخشد در حالی که فرزند رسول خدا را به‌قتل رسانده‌ای؟ او گفت: چه می‌گویی؟! چه باید می‌کردم؟! فرمانروایان ما را فرمانی دادند و ما مخالفت نورزیدیم، که اگر نافرمانی می‌کردیم از این خران آبکش پست‌تر بودیم. گفتم: چه عذر زشتی! اطاعت تنها در نیکی‌هاست.

📚 ذهبی، میزان‌الاعتدال، ج ۲، ص ۲۸۰؛ ابن‌حجر، لسان المیزان، ج ۳، ص ۱۵۲.

#تلنگر #اخلاق_دین
⭕️
Forwarded From کلام | سید حمید حسینی
💢 كتَبَ اللَّـهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي 💢

❇️ جناب پناهیان که مدت‌هاست ترویج قرائتی اقتدارگرا و سیاسی از اسلام را محور بسیاری از فعالیت‌های تبلیغی خود قرار داده، این بار، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را در رسیدن به اهداف سیاسی ناموفق و مشکل اعراب جاهلی را نه در توحید و معنویت، بلکه در عدم رشد سیاسی اعلام کرده است.

🔻وی سه سال پیش نیز با صراحتی عجیب اعلام کرده بود هدف بعثت پیامبر، سیاست است و نه اخلاق! همان زمان در یادداشتی کوتاه با عنوان «سیاست‌زدگی تا کجا؟» ضمن نقد این رویکرد نوشتم:

🔸«در اینکه سیاست‌ورزی عادلانه و مبارزه با زورگویان از اهداف انبیای الهی بوده تردیدی نیست، ولی برجسته کردن هدفی که آن هم برای زمینه‌سازی زندگی اخلاقی‌تر جامعه بوده و انکار آن همه آیات و روایاتی که تزکیهٔ اخلاقی را هدف اصلی پیامبران و اخلاق را زیربنای دین معرفی می‌کند، چه مبنایی جز سیاست‌زدگی و چه نتیجه‌ای جز دورتر شدن جامعه از اخلاق و دین‌گریزی بیشتر مردم در پی دارد؟»

🔸اکنون نیز باید ضمن یادآوری آیهٔ ۲۱ سورهٔ مجادله که از موفقیت و پیروزی همهٔ انبیای الهی در انجام مأموریت و رسیدن آنها به اهدافشان سخن می‌گوید بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا اهمیت قدرت سیاسی تا جایی است که به‌خاطر آن حاضریم برترین پیامبر خدا را فردی شکست‌خورده و ناکام معرفی کنیم؟

🔸آری اگر هدف انبیا را در حد نزاع‌ها و بازی‌هایی سیاسی و جناحی که به اسم دین انجام می‌گیرد پایین آوریم ناچاریم آنها را در موفقیت‌هایی که برای خود توهم می‌کنیم ناتوان بدانیم؛ ولی اگر به ده‌ها آیه از قرآن توجه کنیم که با بی‌ارزش شمردن دینی که در سایهٔ قدرت و زور گسترش یابد، وظیفهٔ پیامبران را ابلاغ حقیقت و فراهم ساختن فرصت انتخاب آزادانهٔ ارزش‌های اخلاقی برمی‌شمارد، اذعان خواهیم کرد که فرستادگان خدا مأموریت خود را به بهترین شکل به انجام رسانده‌اند.

🔺اگرچه رسول خدا برای دفاع از مظلومان و مقابله با بی‌اخلاقی ستمگران، شمشیر و قدرت سیاسی را نیز به‌کار گرفت، ولی آنچه به او قدرتی اعجازآمیز داد تا جامعه‌ای غرق در فساد و جنگ و تعصب را به کانون شکل‌گیری تمدنی بزرگ تبدیل کند، مهربانی، گذشت و صلح‌طلبی او بود و نه اقتدارگرایی و سیاستش.

✅ تحلیل دقیق انحراف بزرگی که پس از ارتحال آن حضرت رخ داد نیز نشان می‌دهد آنچه بیش از هر عاملی به بازگشت جاهلیت دامن زد و فجایعی چون شهادت و اسارت خاندان ایشان را به بار آورد، تأکید بیش از حد بر جنبه‌های اجتماعی اسلام و فدا کردن ارزش‌های اخلاقی به پای اقتدار و حفظ نظام سیاسی بود.

#اخلاق_دین

⭕️ @hamidhossaini
Forwarded From کلام | سید حمید حسینی
💢 نمیشه اهل نماز و حجاب نباشم اما راستگو و با اخلاق باشم؟ 💢

❇️ شاید شما هم بارها با این پرسش مواجه شده باشید و افرادی را بشناسید که ظاهراً با اخلاق‌اند ولی احکام شرعی را رعایت نمی‌کنند.

🔷 پاسخی را که در برنامه #آفتاب_شرقی به این پرسش دادم، در این ویدیوی ۴ دقیقه‌ای در آپارات ملاحظه فرمایید:

#اخلاق_دین
🔻🔻🔻
ℹ️ @hamidhossaini

http://www.aparat.com/v/vyzB6
Forwarded From کلام | سید حمید حسینی
💢 سیاست‌زدگی تا کجا؟ 💢

✳️ امروز در شبکه‌های اجتماعی از قول یکی از روحانیان و خطبای مشهور نقل کرده بودند هدف بعثت پیامبر، سیاست است و نه اخلاق! ابتدا باور نکردم و با خود گفتم کسی که اندکی با معارف اسلامی آشنا باشد چنین سخنی نمی‌گوید؛ اما وقتی دیدم این مطلب از کانال رسمی ایشان نقل شده، به آن کانال مراجعه و مشاهده کردم نه‌تنها این سخن، بلکه مطالب دیگری در این زمینه با آب و تاب و همراه با ارجاعات و نکات به‌اصطلاح تحقیقی ارائه شده تا ثابت کند سیاست مهم‌تر از اخلاق است!

با مشاهدهٔ این مطالب سست و در عین حال خطرناک، از سویی متعجب و وحشت‌زده شدم که نگاه سیاسی، به‌صورت ناخواسته، تا چه حد ما را از اصول دین و بلکه انسانیت دور کرده و از سویی دیگر، یکی از فرضیه‌هایی را که همواره برای ریشه‌یابی گسترش روزافزون بی‌اخلاقی در جامعه به‌ ذهنم می‌رسید، تأیید شده یافتم.

این بزرگوار بدون هیچ پرده‌پوشی می‌گوید ما وقتی نام پیامبر را می‌شنویم باید به‌جای مهربانی آن حضرت به‌یاد قدرت سیاسی ایشان بیفتیم و به‌سادگی این نکتهٔ روشن را نادیده می‌گیرد که قرآن در آیات متعدد، مهم‌ترین مشخصهٔ این پیامبر را مهربانی او و راه نفوذ و راز قدرتش را مدارا و نرم‌خویی‌ اعلام می‌نماید.

از آن عجیب‌تر اینکه وی برای تحقیر اخلاق در برابر سیاست، حدیث زیبای پیامبر را که در آن، گسترش اخلاق به‌عنوان هدف بعثت ذکر شده، حدیثی ضعیف و مخدوش معرفی می‌کند. این در حالی است که مضمون این حدیث دلنشین، به‌صورت مستفیض هم در منابع معتبر حدیثی شیعه و هم در صحاح اهل سنت نقل شده و امثال ایشان بارها بر اساس احادیثی به‌مراتب کم‌اعتبارتر، احکامی سختگیرانه را برای حبس و اعدام و محرومیت صادر کرده‌اند.

در اینکه سیاست‌ورزی عادلانه و مبارزه با زورگویان از اهداف انبیای الهی بوده تردیدی نیست، ولی برجسته کردن هدفی که آن هم برای زمینه‌سازی زندگی اخلاقی‌تر جامعه بوده و انکار آن همه آیات و روایات که تزکیهٔ اخلاقی را هدف اصلی پیامبران و اخلاق را زیربنای دین معرفی می‌کند، چه مبنایی جز سیاست‌زدگی و چه نتیجه‌ای جز دورتر شدن جامعه از اخلاق و دین‌گریزی بیشتر وجدان‌های بیدار دارد؟

#اخلاق_دین
⭕️ t.me/hamidhossaini

پ.ن: اگر باور نمی‌کنید عالمی دینی چنین سخنانی را مطرح کرده باشد، خودتان مطلب را در کانال رسمی ایشان مشاهده فرمایید:
➡️ https://goo.gl/iGRQvy
.
.
Forwarded From کلام | سید حمید حسینی
💢 اخلاق، معیار ایمان و کفر 💢

✳️ با مروری بر احادیث «کتاب الایمان و الکفر» از مجموعه ارزشمند «اصول کافی» مشخص می‌شود: ملاک اصلی ایمان چیزی جز پایبندی به اخلاق نیست و معیار اخلاق، تسلیم در برابر همان‌ چیزی است که هر کس می‌فهمد.

✅ در حدیث اول باب ۱۶۹ این کتاب از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده که آن حضرت پایین‌ترین مرتبه شرک را این‌گونه توصیف کرده‌اند: «اینکه کسی به ریگ بگوید هسته خرما و به هسته خرما بگوید ریگ و به آن ملتزم شود.»

✅ بر همین مبنا در نخستین حدیث باب ۲۲ این کتاب از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نقل شده که آن حضرت اسلام را این‌گونه تعریف کردند: «إِنَّ الْإِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِيمُ.»

✅ همان‌گونه که در احادیث باب ۱۱۵ که به بیان اصول و ارکان کفر اختصاص یافته، به‌جای بیان مسائل عقیدتی، تنها سخن از بی‌اخلاقی به‌میان آمده و عناوینی چون حرص، حسد و استکبار، اصول و ارکان کفر اعلام شده است.

🔷 بنا بر این تنها وقتی می‌توان منکران باورهای اعتقادی را کافر نامید که این حقایق را بفهمند و از سر خودخواهی و بی‌اخلاقی آن را انکار کنند و تنها کسی را می‌توان مؤمن دانست که حقایق دینی را با انگیزه‌های اخلاقی پذیرفته و به آن پایبند باشد.

⭕️ #اخلاق_دین
🔻🔻🔻
ℹ️ @hamidhossaini