💢 كتَبَ اللَّـهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي 💢
❇️ جناب پناهیان که مدتهاست ترویج قرائتی اقتدارگرا و سیاسی از اسلام را محور بسیاری از فعالیتهای تبلیغی خود قرار داده، این بار، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را در رسیدن به اهداف سیاسی ناموفق و مشکل اعراب جاهلی را نه در توحید و معنویت، بلکه در عدم رشد سیاسی اعلام کرده است.
🔻وی سه سال پیش نیز با صراحتی عجیب اعلام کرده بود هدف بعثت پیامبر، سیاست است و نه اخلاق! همان زمان در یادداشتی کوتاه با عنوان «سیاستزدگی تا کجا؟» ضمن نقد این رویکرد نوشتم:
🔸«در اینکه سیاستورزی عادلانه و مبارزه با زورگویان از اهداف انبیای الهی بوده تردیدی نیست، ولی برجسته کردن هدفی که آن هم برای زمینهسازی زندگی اخلاقیتر جامعه بوده و انکار آن همه آیات و روایاتی که تزکیهٔ اخلاقی را هدف اصلی پیامبران و اخلاق را زیربنای دین معرفی میکند، چه مبنایی جز سیاستزدگی و چه نتیجهای جز دورتر شدن جامعه از اخلاق و دینگریزی بیشتر مردم در پی دارد؟»
🔸اکنون نیز باید ضمن یادآوری آیهٔ ۲۱ سورهٔ مجادله که از موفقیت و پیروزی همهٔ انبیای الهی در انجام مأموریت و رسیدن آنها به اهدافشان سخن میگوید بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا اهمیت قدرت سیاسی تا جایی است که بهخاطر آن حاضریم برترین پیامبر خدا را فردی شکستخورده و ناکام معرفی کنیم؟
🔸آری اگر هدف انبیا را در حد نزاعها و بازیهایی سیاسی و جناحی که به اسم دین انجام میگیرد پایین آوریم ناچاریم آنها را در موفقیتهایی که برای خود توهم میکنیم ناتوان بدانیم؛ ولی اگر به دهها آیه از قرآن توجه کنیم که با بیارزش شمردن دینی که در سایهٔ قدرت و زور گسترش یابد، وظیفهٔ پیامبران را ابلاغ حقیقت و فراهم ساختن فرصت انتخاب آزادانهٔ ارزشهای اخلاقی برمیشمارد، اذعان خواهیم کرد که فرستادگان خدا مأموریت خود را به بهترین شکل به انجام رساندهاند.
🔺اگرچه رسول خدا برای دفاع از مظلومان و مقابله با بیاخلاقی ستمگران، شمشیر و قدرت سیاسی را نیز بهکار گرفت، ولی آنچه به او قدرتی اعجازآمیز داد تا جامعهای غرق در فساد و جنگ و تعصب را به کانون شکلگیری تمدنی بزرگ تبدیل کند، مهربانی، گذشت و صلحطلبی او بود و نه اقتدارگرایی و سیاستش.
✅ تحلیل دقیق انحراف بزرگی که پس از ارتحال آن حضرت رخ داد نیز نشان میدهد آنچه بیش از هر عاملی به بازگشت جاهلیت دامن زد و فجایعی چون شهادت و اسارت خاندان ایشان را به بار آورد، تأکید بیش از حد بر جنبههای اجتماعی اسلام و فدا کردن ارزشهای اخلاقی به پای اقتدار و حفظ نظام سیاسی بود.
#اخلاق_دین
⭕️ @hamidhossaini
❇️ جناب پناهیان که مدتهاست ترویج قرائتی اقتدارگرا و سیاسی از اسلام را محور بسیاری از فعالیتهای تبلیغی خود قرار داده، این بار، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را در رسیدن به اهداف سیاسی ناموفق و مشکل اعراب جاهلی را نه در توحید و معنویت، بلکه در عدم رشد سیاسی اعلام کرده است.
🔻وی سه سال پیش نیز با صراحتی عجیب اعلام کرده بود هدف بعثت پیامبر، سیاست است و نه اخلاق! همان زمان در یادداشتی کوتاه با عنوان «سیاستزدگی تا کجا؟» ضمن نقد این رویکرد نوشتم:
🔸«در اینکه سیاستورزی عادلانه و مبارزه با زورگویان از اهداف انبیای الهی بوده تردیدی نیست، ولی برجسته کردن هدفی که آن هم برای زمینهسازی زندگی اخلاقیتر جامعه بوده و انکار آن همه آیات و روایاتی که تزکیهٔ اخلاقی را هدف اصلی پیامبران و اخلاق را زیربنای دین معرفی میکند، چه مبنایی جز سیاستزدگی و چه نتیجهای جز دورتر شدن جامعه از اخلاق و دینگریزی بیشتر مردم در پی دارد؟»
🔸اکنون نیز باید ضمن یادآوری آیهٔ ۲۱ سورهٔ مجادله که از موفقیت و پیروزی همهٔ انبیای الهی در انجام مأموریت و رسیدن آنها به اهدافشان سخن میگوید بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا اهمیت قدرت سیاسی تا جایی است که بهخاطر آن حاضریم برترین پیامبر خدا را فردی شکستخورده و ناکام معرفی کنیم؟
🔸آری اگر هدف انبیا را در حد نزاعها و بازیهایی سیاسی و جناحی که به اسم دین انجام میگیرد پایین آوریم ناچاریم آنها را در موفقیتهایی که برای خود توهم میکنیم ناتوان بدانیم؛ ولی اگر به دهها آیه از قرآن توجه کنیم که با بیارزش شمردن دینی که در سایهٔ قدرت و زور گسترش یابد، وظیفهٔ پیامبران را ابلاغ حقیقت و فراهم ساختن فرصت انتخاب آزادانهٔ ارزشهای اخلاقی برمیشمارد، اذعان خواهیم کرد که فرستادگان خدا مأموریت خود را به بهترین شکل به انجام رساندهاند.
🔺اگرچه رسول خدا برای دفاع از مظلومان و مقابله با بیاخلاقی ستمگران، شمشیر و قدرت سیاسی را نیز بهکار گرفت، ولی آنچه به او قدرتی اعجازآمیز داد تا جامعهای غرق در فساد و جنگ و تعصب را به کانون شکلگیری تمدنی بزرگ تبدیل کند، مهربانی، گذشت و صلحطلبی او بود و نه اقتدارگرایی و سیاستش.
✅ تحلیل دقیق انحراف بزرگی که پس از ارتحال آن حضرت رخ داد نیز نشان میدهد آنچه بیش از هر عاملی به بازگشت جاهلیت دامن زد و فجایعی چون شهادت و اسارت خاندان ایشان را به بار آورد، تأکید بیش از حد بر جنبههای اجتماعی اسلام و فدا کردن ارزشهای اخلاقی به پای اقتدار و حفظ نظام سیاسی بود.
#اخلاق_دین
⭕️ @hamidhossaini